תפריט עמוד

סרביה – טיול ג'יפים בין יערות ואגמים

הגיע הזמן לגלות את סרביה - יעד מרתק עם נופי פרא ושמורות טבע מהיפות באירופה. טיול ג'יפים בסרביה עובר בדרכי שטח מלהיבות, בין אגמים, יערות, הרים ונהרות, ומזמן מפגשים עם תושבים חמים ומכניסי אורחים. האוכל הבלקני הנהדר יגרום לכם להתאהב סופית במדינה המתחדשת

 

לסרביה, שעד לפני שנים אחדות נחשבה ל"ילד הרע של אירופה", לקח זמן להתאושש מהמלחמות והעימותים בהם היתה מעורבת במהלך המאה ה-20. הרבה אחרי ששכנותיה וחברותיה לשעבר לפדרציה של יוגוסלביה, בעיקר קרואטיה וסלובניה אבל גם מונטנגרו הקטנה, הפכו למעצמות תיירות, רק לאחרונה המטיילים התחילו לגלות את יופייה הייחודי של סרביה, את נופיה הירוקים ושופעי המים, את הסיפור האנושי המיוחד שלה וגם את חיי התרבות והלילה של בלגרד.

תצפית על נהר הדרינה בשמורת טרה | צילום: דורון הרי

למעשה, סרביה מספקת שילוב מושלם של טיול טבע עם תרבות לא מוכרת ותנאי תיירות נוחים ומפתיעים. יש כאן טבע פראי, הרים וקניונים דרמטיים, מערות נטיפים ייחודיות, אגמים יפהפיים, שמורות טבע מהיפות בבלקן, ויש האומרים באירופה כולה, ואנשים שיעטפו אתכם בחום ובחיוך. את הטיול מלווה מוזיקה סוחפת ואוכל בלקני נהדר, שלא חשוב באיזו משפחה גדלתם, תמיד יש לו טעם של בית חם ועוטף, עם מאפים חמימים, ירקות ממולאים והרבה בשר (הסרבים אומרים שהמטבח שלהם מבוסס על שלושה מרכיבים: בשר, בשר ובשר…).


אגם
אובינה, אחד האגמים המרכזיים בשמורת טארה | צילום: שאטרסטוק

ליקטנו כאן כמה דברים שתוכלו לראות ולחוות בטיול בסרביה, טעימה ממה שמחכה לכם כאן. הדרך הטובה ביותר לטיול מסוג זה היא בג'יפים, כך תוכלו לנסוע בדרכי שטח מלהיבות, להגיע לפינות נסתרות, לשמורות טבע הרריות, אפילו לחצות את הגבול לבוסניה בתוואי לא פשוט שאינו עביר לרכבים רגילים.

שמורת טרה ונהר הדרינה
שמורת הטבע טארה (Tara) באלפים הדינריים שבמערב סרביה מציעה נופים פראיים של הרים, מצוקים תלולים, ערוצים עמוקים ומערות קרסט. בלבה נמצא הר טרה שפסגתו מיתמרת לגובה של 1,591 מ' ומורדותיו מיוערים בצפיפות במינים שונים של עצים מחטניים, בהם אורן זהוב ואורן שחור, הנישאים לגובה רב. ביערות, מהשמורים ביותר באירופה, יש מגוון גדול של בעלי חיים, אפילו דובים חיים כאן. בשמורה יש כמה אגמים יפים ונהר הדרינה זורם בערוץ עמוק. בשמורה יש מסלולי הליכה רבים, העוברים בין עצי היער ומטפסים לנקודות תצפית יפהפיות.

בית בודד בלב נהר הדרינה במערב סרביה | הצילום באדיבות Liberty International Serbia

עוברים את הגבול
שמורת טארה גובלת עם בוסניה, וכך, במהלך הטיול בסרביה, אפשר "לקפוץ לחו"ל", אל בוסניה השכנה. נסיעת השטח לאורך הדרינה יפה להפליא, כשהערוץ הקניוני של הנהר מלווה את המטיילים לאורך כל הדרך, ומי שזקוק להתרעננות, יכול לטבול במים הצוננים.

בבוסניה, לא רחוק מהגבול, נמצא אחד הגשרים המפורסמים בבלקן – גשר מהמט פשה סוקולוביץ', המוכר יותר בשם הגשר על נהר דרינה. הגשר היפה הזה, המחבר בין שתי גדות הנהר במזרח בוסניה, הוא כוכב ספרו של הסופר היוגוסלבי זוכה פרס נובל איוו אנדריץ'. הגשר, שנבנה בסוף המאה ה-16, עשוי מ-11 קשתות (ארבע קשתות נוספות קבועות בכביש הגישה אליו) והוא נועד לאפשר גישה בין הבלקן לים האדריאטי. ב-2007 הוא הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, האתר השני בבוסניה. מעניין לציין שגם אתר המורשת הראשון שהוכרז בבוסניה הוא גשר עות'מני – הגשר הישן במוסטר.

גשר דרינה בבוסניה, שהתפרסם בזכות ספרו של הסופר זוכה פרס נובל איוו אנדריץ' | צילומים: שאטרסוק

גשר דרינה איפשר את התפתחותה של העיר וישגראד (Višegrad) ולצדו קם פרויקט יוצא דופן, אנדריצ'רד (Andrićgrad), "עיר האבן", שבנה אמיר קוסטוריצה, הבמאי הנודע יליד יוגוסלביה ("שעת הצוענים", "חתול שחור, חתול לבן" ועוד) לכבודו של אנדריץ'.

מוקרה גורה ודרונגרד
בחזרה לסרביה: בהרי זלטיבור שבמערב המדינה, אזור הררי, ירוק ומרהיב ביופיו, שיש המכנים "שווייץ של הבלקן" – בחורף פועל כאן אתר סקי פופולרי – נמצא הכפר מוקרה גורה (Mokra Gora, ההר הרטוב בסרבית). אחת הסיבות להגיע לכאן, מלבד הנופים הנהדרים, היא האפשרות לנסוע ברכבת קיטור היסטורית, שאראגן 8 (הנקראת כך משום שהמסילה ממבט הציפור מזכירה את הספרה 8), הנוסעת על קטע ממסילת הברזל שחיברה בעבר בין סרייבו לבלגרד. הנסיעה במסילה הצרה, הנראית כאילו היא תלויה על צלע ההר, מהווה חוויה נופית יפה מאין כמותה.


מפלי גוסטליג', עוד פנינת טבע סרבית

אחרי הנסיעה הלוך וחזור ברכבת, ממשיכים לכפר דרבנגרד (Drvengrad, "עיר העץ"), עוד יצירה של הבמאי אמיר קוסטוריצה, שאף מתגורר כאן. הכפר נראה כאילו יצא מתוך סיפור אגדה, עם בתי עץ ציוריים, הבנויים בסגנון המסורתי של האזור. "איבדתי את עירי [סרייבו] במהלך המלחמה, זו הסיבה שרציתי להקים כפר משל עצמי", אמר קוסטריצה על המקום המקסים שבנה ואשר הוא מתאר כ"מקום פתוח, עם גיוון תרבותי, אשר מכוון נגד הגלובליזציה". מבקרים יכולים ללון בכפר, לספוג את האווירה המיוחדת ולצפות בסרט של הבמאי המהולל (אין כמו לראות סרט של קוסטריצה בנופים ובאווירה שבה הוא נוצר).

בתי עץ מסורתיים בדרבנגרד, הכפר שהקים הבמאי אמיר קוסטריצה

אגמים ומערות
אי אפשר לטייל בנופי סרביה מבלי להתרשם מהאגמים היפים שבה. אחד מהם הוא אגם זלטאר (Zlatar, "האגם המוזהב") ומדהים אף יותר הוא אגם אובץ (Uvac), הנראה כאילו הוא מתפתל בין ההרים, כשלשונות יבשה חודרים אליו. תצפית על האגם הזה תשאיר אתכם חסרי מילים, שכן זהו אחד המראות היפים בבלקן, ויש האומרים באירופה. באזור האגם הזה מקננים יותר מ-100 זוגות של נשרים ויש כאן גם מערת נטיפים מהמיוחדות בעולם.

זה לא נהר, זה אגם! אגם אובץ מתפתל בין ההרים

נשר דואה מעל אגם אובץ. יותר מ-100 זוגות של נשרים מקננים באזור הזה

בלגרד
לפני כעשור, צעירי אירופה, והישראלים אף הם, גילו את ברלין כעיר צעירה ברוחה עם חיי תרבות ובילויים שלא נגמרים לאורך כל היממה, ומחירים זולים בהרבה מבירות אירופה האחרות. ואחרי שכולם גילו את ברלין, הגיעה העת לחפש את היעד החם הבא, ומביני דבר החלו לנהור לוורשה. בירת פולין אמנם אינה עיר יפה במיוחד, אבל הלילה כאן נמשך עד הבוקר, עם אינספור מסעדות, ברים ומועדונים, תיאטראות וסצינת אמנות בועטת ותוססת. אבל אם אתם רוצים ללכת רחוק עוד יותר ולהיות בין הראשונים שמגלים את "הדבר הבא הבא" – בלגרד היא המקום בשבילכם.

בלגרד, בירת סרביה, על גדות הדנובה

בירת סרביה, שנהר הדנובה חוצה אותה, היא עיר יפה ומרתקת, המשלבת בין עתיק לחדש, בין מבנים שמורים היטב להריסות מתקופת המלחמה האחרונה. יש בה מדרחוב ארוך, עמוס בבתי קפה ובוטיקים, טיילת לאורך הדנובה, מוזיאונים רבים ומונומנטים שנבנו בתקופתו של טיטו (כולל המוזולאום שבו קבור המנהיג היוגוסלבי המפורסם). מחיי הקהילה היהודית של בלגרד אפשר להתרשם בעת ביקור בבית הכנסת ובבית הקברות היהודי. ולקינוח, יש כאן מרכזי קניות המציעים את המותגים המוכרים במחירים נמוכים להפליא.

תודה לדורון הרי על עזרתו בהכנת הכתבה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסרביה

טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם
טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם

מעט מאוד מדינות באירופה מציעות חווית טיול אותנטית, עם נופים פראיים וכפרים שלא השתנו כבר עשרות שנים. שתי מדינות שעדיין מעניקות את החוויה הזו הן סרביה ובוסניה שבבלקן, שהטיול בשתיהן מציע נופים מגוונים ומרהיבים ומפגש תרבותי מרתק. הזמנה ...

"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו
"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו

מפגשים חוצי גבולות מהסוג השלישי בסרביה ומונטנגרו. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק משתפים אותנו בסיפור רצוף מפגשים חמים ותשורות נפלאות. לא היינו מאמינים, אבל יש תמונות

מסע צילום בסרביה ומונטנגרו
מסע צילום בסרביה ומונטנגרו

נופים עוצמתיים, שמצידם האחד הרים גבוהים, ומנגד קניונים עמוקים שופעי מים, כפרים עתיקים אותנטיים ומזמיני אורחים, יחד עם עושר אטרקציות, והכל מתובל באוכל בלקני משובח: רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק טיילו וצילמו בתחילת הסתיו בדרום סרביה-צפון מונטנגרו.