תפריט עמוד

ספארי בטנזניה עם ילדים

טנזניה היא יעד מוצלח לטיול עם ילדים אוהבי טבע: הטיסה לשם לא ארוכה מדי, תשתיות התיירות מפותחות והשמורות מציעות אפשרויות מגוונות למפגשים מרגשים עם בעלי חיים. ולא תאמינו, אבל יש סיכוי טוב שהילדים יוותרו על הטלפון לטובת "סרט טבע" במציאות

חופשה עם ילדים לא חייבת להסתכם בפארקי שעשועים או במלונות משפחתיים ליד הים. לא שיש לנו משהו נגד החופשות האלה,  אבל אם אתם מחפשים משהו שונה מכל מה שעשיתם בעבר, טיול בלתי נשכח ומלא ריגושים, למה שלא תבחרו לצאת לספארי בטנזניה? זהו טיול אידיאלי למשפחות הרפתקניות שאוהבות טבע, ומתאים מאוד כטיול בר או בת מצווה.

טיול ספארי הוא חוויה משפחתית מגבשת, הזדמנות להתנתק מהמסכים, מהחדשות ומהרשתות החברתיות, ולהתחבר לטבע ולבני המשפחה האחרים. תופתעו באיזו קלות הילדים יוותרו על הטלפון לטובת "סרט טבע" שמתרחש במציאות: עדר פילים לוגם מים בנהר, ג'ירפה מותחת צוואר כדי לקטוף עלים מצמרת עץ, קופים פולים כינים זה מזה. מרגש לא פחות המפגש עם בני השבטים המקומיים וההזדמנות לראות איך ילדים בני גילם של הילדים שלכם חיים. משחק כדורגל עם ילדים משבט המסאי, למשל, הוא חוויה שלא תישכח במהרה.

אמא, תראי, פיל! ספארי אפריקאי ינתק גם את המתבגרים מהטלפון, לא דבר של מה בכך

אמא, תראי, פיל! ספארי ינתק גם את המתבגרים מהטלפון, לא דבר של מה בכך | צילומים: שאטרסטוק

ועוד יתרון יש לטנזניה: כיוון שזאת מדינה מתוירת, התשתיות נוחות למדי, במיוחד באזורי שמורות הטבע, עם מלונות נוחים בכל הרמות ואפשרויות לפעילויות נוספות מעבר לספארי.

לפני הכל: כמה דברים שכדאי לדעת

כשנוסעים עם ילדים, חשוב לבחור בקפידה את האזור בו מטיילים. שמורות מרוחקות ומבודדות, כמו שמורת סלוס, פחות מתאימות לטיול משפחתי בשל הנסיעות הארוכות שעלולות לייגע את הילדים ותשתיות התיירות הפחות מפותחות. מומלץ להתמקד בשמורות הפופולריות של צפון טנזניה, דוגמת הסרנגטי ונגורנגורו.

כשמתכננים את הטיול, כדאי לזכור שנסיעה עם ילדים מציבה אתגרים שונים מטיול רגיל. על אף הריגוש שבנסיעה ברכבי שטח, ילדים, במיוחד צעירים, עשויים להשתעמם במהלך נסיעות ארוכות, במיוחד בקטעים שבהם לא רואים בעלי חיים. לכן, מומלץ לצאת לספארי מוקדם בבוקר ואת שעות אחר הצהריים להקדיש לפעילויות אחרות: טיול רגלי, שייט על אגם, ביקור בשווקים מקומיים, טיול אופניים, ביקור בכפר מקומי וכן הלאה. גם ספארי ערב או לילה יכול לספק הרבה ריגושים לילדים (וגם להורים שלהם).

להשלמת החוויה המשפחתית, מומלץ לשלב בטיול גם כמה ימי נופש בזנזיבר, עם החופים החלומיים, המלונות המפנקים וההרפתקאות שישמחו כל ילד. בקיצור, כיף גדול לכל המשפחה.

לצד נסיעות ברכבי ספארי, מומלץ לשלב גם טיולים רגליים ופעילויות נוספות שיעניינו את הילדים

לצד נסיעות ברכבי ספארי, מומלץ לשלב גם טיולים רגליים מודרכים ופעילויות נוספות שיעניינו את הילדים

לאן כדאי לטייל בטנזניה

הנה כמה אתרים שכדאי לבקר בהם במהלך טיול בטנזניה:

פארק ארושה

פארק ארושה (Arusha) אידיאלי לטיול משפחות. מטיילים רבים מדלגים עליו בדרך לשמורת סרנגטי, אבל שטחו הקטן יחסית, מרחקי הנסיעה הקצרים והעובדה שאפשר לטייל בו לא רק ברכבי שטח אלא גם ברגל הופך אותו לאטרקטיבי במיוחד למשפחות עם ילדים. ביער שבכניסה לפארק אפשר לפגוש מינים שונים של קופים, ובאזור הסוואנה משוטטות זברות, ג'ירפות, אנטילופות ועוד.

מפגש עם זברות במהלך ספארי בפארק ארושה

מפגש עם זברות במהלך ספארי בפארק ארושה | צילום: Marius Dobilas / Shutterstock.com

בפארק נמצא גם הר מרו, הר געש פעיל שמתנשא לגובה 4,562 מטר. מומלץ לבקר במכתש נגורדוטו, מכתש פנימי שממנו נשקפת תצפית נהדרת על האזור, ולצד הביצה שבתוכו אפשר לראות עדרי בופאלו. מצפון למכתש נמצאים אגמי מומלה עם פלמינגו ועופות מים נוספים. באגמים ניתן לשוט בקאנו, חוויה מיוחדת שמגוונת את הספארי.

בקרבת הפארק הלאומי ארושה נמצאת העיר ארושה, וכדאי לבקר בשוק המקומי עם דוכנים של תוצרת חקלאית, תבלינים, קטניות, דגים ועוד, וכן מזכרות, גילופי עץ של בעלי חיים ועוד.

הר הגעש מרו בפארק הלאומי ארושה

הר הגעש מרו בפארק הלאומי ארושה

שמורת סרנגטי

שמורת סרנגטי (Serengeti) נמצאת על גבול קניה-טנזניה והיא אחת משמורות הטבע הגדולות בעולם. מעבר לכמות גדולה מאוד של בעלי חיים שאפשר לראות כאן לאורך כל השנה, בתקופת הנדידה הגדולה, בה עדרים עצומים של גנו וזברות נודדים בעקבות המרעה לשמורת מסאי מארה שבקניה ובחזרה, המראה מרשים במיוחד.

לביאה וגורי אריות בשמורת סרנגטי. יותר מרגש מכל סרט טבע

לביאה וגורים בשמורת סרנגטי. יותר מרגש מכל סרט טבע

אחת ההתנסויות המרגשות ביותר שהשמורה מציעה היא טיסה בכדור פורח מעל מרחבי הסוואנה. הכדור עולה לשמיים בשעת בוקר מוקדמת, עוד לפני עלות השחר, והריחוף מעל השמורה המתעוררת ליום חדש הוא בגדר חוויה שלא תישכח במהרה. בהחלט מדובר בהרפתקה יקרה, אבל היא יכולה להוות מתנה מיוחדת לבן או בת המצווה.

כדור פורח מעל הסרנגטי. התנסות מרגשת וחווייתית

כדור פורח מעל הסרנגטי. התנסות מרגשת וחווייתית

בשטח השמורה חיים בני שבט המסאי ומומלץ מאוד לבקר בכפר מסאי כדי להתרשם מהלבוש המיוחד, הבתים ואורח החיים של בני השבט. הסיורים בכפרים כוללים לרוב צפייה בריקוד מסאי מסורתי, ביקור בבקתת בוץ, ביקור בבית ספר מקומי ועוד.

מכתש נגורנגורו

נגורנגורו (Ngorongoro), הנמצא בקרבת ארושה ושמורת סרנגטי, הוא המכתש הגעשי השלם הגדול בעולם. בשטח קטן יחסית יש ריכוז גדול במיוחד של בעלי חיים, דבר המהווה יתרון בטיול עם ילדים, שכן לא צריך לנסוע למרחקים בחיפוש אחר בעלי חיים. בשטח המכתש אפשר לראות ג'ירפות, פילים, קרנפים, אריות, גנו, זברות, אנטילופות ועוד ועוד.

זברות, גנו ופלמינגו במכתש נגורנגורו

זברות, גנו ופלמינגו במכתש נגורנגורו

אגם אייסי

בטנזניה יש אגמים גדולים ממנו, אבל יתרונו הגדול של אגם אייסי (Eyasi) הוא הקרבה שלו לנגורונגורו ולסרנגטי. באזור האגם ניתן לראות עופות מים רבים, בהם פלמינגו וחסידות. מעניין לא פחות הוא הנוף האנושי – סמוך לאגם חיים בני שבט ההדזה, שבט של ציידים-לקטים, המתקשרים ביניהם בשפה מיוחדת של קליקים. בלוויית מדריך מקומי, ניתן לבקר בבתים של אנשי השבט ואפילו  להצטרף אליהם למסע של ליקוט. .

צייד צעיר משבט ההדזה באזור אגם איאסי

צייד צעיר משבט ההדזה באזור אגם איאסי | צילום: Luisa Puccini / Shutterstock.com

שמורת סאדני

במזרח המדינה, מול איי זנזיבר, נמצאת שמורת סאדאני (Saadani). זוהי שמורת הטבע היחידה בטנזניה שממוקמת על חוף האוקיינוס ההודי, מה שמאפשר ליהנות מכל העולמות  – טיול ספארי ונופש ליד הים. בשמורה יש אריות, פילים, נמרים, ג'ירפות, היפופוטמים, אנטילופות ועוד, וגם רצועת חוף יפהפייה עטורת דקלים וביצות מנגרובים. בנוסף, אפשר לצאת לטיולי הליכה מודרכים ולשוט במעלה נהר וואמי (Wami).

שמורת סאדני מאפשרת לשלב טיול ספארי ושהות בחופים קסומים

שמורת סאדני מאפשרת לשלב טיול ספארי ושהות בחופים קסומים

נופש בזנזיבר

כאמור, מומלץ בחום לשלב בטיול בטנזניה גם כמה ימי נופש בזנזיבר. יש פה כל מה שצריך לחופשה מוצלחת באי טרופי: חופים רחבים עם חול רך ולבן, צמחייה עבותה היורדת עד קו המים וים צלול להפליא בצבע טורקיז מהפנט. בנוסף, תמצאו כאן גם הרבה אטרקציות משפחתיות: סיור במטעי תבלינים, טיול בשמורת היער ג'וזאני, שבה חיים קופי קולובוס אדום, שאפשר לראותם אך ורק כאן, שייט לצפייה בדולפינים ועוד.

החופים הלבנים של זנזיבר הם הסוף המושלם לטיול בטנזניה

החופים הלבנים של זנזיבר הם הסוף המושלם לטיול בטנזניה

טיפים לטיול עם ילדים בטנזניה

מתי כדאי לנסוע? העונה הטובה ביותר לטיול בטנזניה היא בין יוני לספטמבר, כלומר תקופת החופש הגדול וחגי תשרי. מזג האוויר נוח, יש פחות יתושים וזהו הזמן לחזות בנדידה הגדולה. גם ינואר-פברואר היא עונה נהדרת (בתנאי שאתם מסכימים שהילדים ייעדרו מהלימודים) – בתקופה זו מזג האוויר יבש וזוהי גם עונת ההמלטות של הגנו והזברות, חוויה משמחת ומרגשת.

האם צריך להתחסן? חשוב לבדוק לפחות חודש לפני הנסיעה במרפאות מטיילים (יש במרבית בתי החולים הגדולים ובמרכזים של משרד הבריאות) איזה חיסונים נדרשים למבוגרים ולילדים וכן לברר לגבי טיפול מונע למלריה. אל תדחו את הבירורים לרגע האחרון, במרפאות מטיילים יש לעיתים המתנה של כמה ימים ואפילו כמה שבועות.

איך להיזהר מיתושים? למרות שבלודג'ים רבים יש כילה מעל המיטה, מומלץ לשם ביטחון להביא אתכם כילה (לא תופסת מקום רב במזוודה) ותכשירים נגד יתושים. במיוחד בערבים, מומלץ ללבוש בגדים ארוכים ולהשאיר כמה שפחות חלקי גוף חשופים לעקיצות.

בטיול עם ילדים, כדאי ללון בלודג'ים עם בריכה, שכיף גדול לטבול בה בסוף יום עמוס וגדוש

בטיול עם ילדים, כדאי ללון בלודג' עם בריכה, שכיף גדול לטבול בה בסוף יום עמוס וגדוש

מה מותר לאכול? מומלץ, במיוחד לילדים, להימנע ממאכלים הנמכרים בדוכנים ברחוב וכן אסור לשתות מים מהברז או מים בקנקנים שמוגשים בארוחת הערב. הקפידו לשתות מים מינרלים מבקבוקים סגורים. כדאי להביא אתכם מהארץ חטיפים ונשנושים בריאים, שיעזרו לילדים להעביר את השעות שבין הארוחות המסודרות.

כיסאות לפעוטות. בחברות השכרת רכב מקומיות לא תמיד יש מושבים זמינים לפעוטות או בוסטרים לילדים צעירים, ולכן חשוב להזמינם מראש.

איפה ישנים? אפשרויות הלינה מגוונות: ממחנות קמפינג בסיסיים, עם קרבה מקסימלית לטבע, דרך מחנות אוהלים משודרגים, ועד ללודג'ים מפנקים בשמורות או בסמוך להן. איפה שלא תלונו, תוכלו ליהנות משמיים זרועים בכוכבים ומפסקול לילי של שאגות ונהמות. כשנוסעים עם ילדים מומלץ לבחור בלודג' עם בריכה, שכיף להתרענן בה בסופו של יום עמוס בחוויות ספארי.

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.