תפריט עמוד

סנט פטרבורג, אחת הערים היפות באירופה, היא עיר עם היסטוריה עשירה וחיי תרבות עשירים לא פחות. ההרמיטאז', אחד מהמוזיאונים הגדולים והחשובים בעולם, שוכן בעיר, לצד מוזיאונים נהדרים נוספים ובתים של סופרים ומשוררים שהטביעו את חותמם על הספרות העולמית. גם מחוץ לכתלי המוזיאונים יש לסנט פטרסבורג מה להציע. זוהי עיר רומנטית להפליא, עם ארמונות מפוארים שמוקפים בגנים מרהיבים שנפלא לשוטט בהם, ותעלות מקסימות שניתן לשוט בהן. הנה כמה מהמקומות שאסור להחמיץ במהלך הביקור בעיר:

1. ההרמיטאז'

אם צריך לבחור רק אתר אחד לבקר בו במהלך הביקור בסנט פטרסבורג, הרי שזהו ההרמיטאז' (Hermitage), שניצב בשורה הראשונה של המוזיאונים הגדולים והחשובים בעולם ביחד עם הלובר בפריז ומוזיאון המטרופוליטן בניו יורק. מתחם המוזיאון, העצום בגודלו, משתרע על פני שישה בניינים היסטוריים, החשוב שבהם הוא ארמון החורף ששימש כבית החורף של הצארים הרוסיים מ-1917-1732. בארמון החורף יש למעלה מ-1,000 חדרים, ורבים מהם פתוחים לקהל הרחב.


מוזיאון ההרמיטאז' מואר בלילה

ראשית דרכו של המוזיאון ב-1764, אז רכשה הצארית יקטרינה הגדולה אוסף של 255 ציורים. מאז האוסף של המוזיאון הלך וגדל וכיום יש במוזיאון למעלה משלושה מיליון מוצגים, אם רק כ-150,000 מהם מוצגים בכל זמן נתון. כך או כך, אפשר לטייל במוזיאון שבועות ולא לראות את כולם. האוסף של המוזיאון כולל ציורים, פסלים ומוצגים ארכיאולוגיים, ויש בו לא מעט יצירות מופת של אמנים כמו ליאונרדו דה וינצ'י, רפאל, מיכאלאנג'לו, רמברנדט, רובנס, אל גרקו, פיקאסו, מאטיס, ואן גוך, גוגן, סזאן ועוד. באולמות התצוגה יש רצפות פרקט, שנדליירים, אבנים יקרות ותקרות מצוירות, אשר תורמים לאווירה המיוחדת במקום.
כתובת: 2, Dvortsovaya Ploshchad
אתר אינטרנט

2. מצודת פטר ופול
מצודת פטר ופול (Petropavlovskaya krepost), ששוכנת על אי במרכז נהר נייבה, נבנתה ב-1703 על ידי פטר הגדול כדי להגן על העיר מפני פלישת הצבא השוודי. למרות זאת, היא לא מילאה תפקיד בהגנת העיר אפילו יום אחד. זמן קצר לאחר הקמתה הפכה המצודה לכלא לעצירים פוליטיים ולמתנגדי המשטר, ובהדרגה הפכה לכלא הפוליטי הראשי של האימפריה. במרכז המצודה נמצאת קתדרלת פטר ופול שהפכה לאחד מסמלי העיר. צריח הזהב של הקתדרלה מתנשא לגובה 123 מטר ונראה למרחוק ומגדל הפעמונים של הקתדרלה הוא מגדל הפעמונים הגבוה בעולם שמשתייך לכנסייה אורתודוקסית. הקתדרלה היא מקום קבורתם של מרבית הצארים והקיסרים הרוסיים. במצודה יש נקודות עניין נוספות ובהן מוזיאון ומטבעת כסף.
אתר אינטרנט (ברוסית)


מצודת פטר ופול. הצריח המוזהב של הכנסייה נראה למרחוק

3. הארמונות והגנים בפטרהוף
מתחם הגנים והארמונות פטרהוף (Peterhof), ששוכן במרחק של כ-29 קילומטר מסנט פטרסבורג, על שפת הים הפיני, הוא מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בעיר. המתחם, שמכונאי "ורסאי של רוסיה", הוקם במאה ה-18 על ידי פטר הגדול ושימש כמגרש השעשועים הקיצי של הקיסרים והצארים הרוסיים. במרכז המתחם נמצא הארמון הגדול, ארמון בארוקי מפואר ובו כשלושים חדרים ואולמות, כולל חדר האוכל הלבן, אולם הריקודים, אולם כסא הקיסר ועוד. בתוך הארמון יש שפע של יצירות אמנות, תמונות, פסלים, ציורי קיר, מראות ענקיות, כיסויי זהב ועוד. ארמונות נוספים במתחם הם ארמון מונפלזיר ששימש כארמון הקיץ של פטר הגדול, בניין יקטרינה שהוא ארמון ששימש לקבלות פנים ונשפים וארמון מרלי ש-12 חדריו שימשו למגורי אצילים שהיו מגיעים למתחם.


מזרקה בגנים של ארמון הקיץ בפטרהוף. מתחם המזרקות הגדול בעולם

גולת הכותרת של המתחם היא הגנים המרהיבים שמקיפים אותו, שבהם בריכות מים, מזרקות ומפלים מלאכותיים, לצד שפע של פסלים וצמחייה. הגן התחתון הוא מתחם המזרקות הגדול בעולם. הוא משתרע של שטח של כאלף דונם ובשטחו פזורות עשרות מזרקות מרשימות.
אתר אינטנרט

4. המוזיאון הרוסי
רבים מהמבקרים בסנט פטרסבורג מסתפקים בביקור בהרמיטאז', אבל למרות שהמוזיאון הרוסי (The Russian Museum) לא יכול להתחרות בעושר של ההרמיטאז', זהו אתר חובה לכל חובבי האמנות. המוזיאון מכיל את האוסף הגדול בעולם של אמנות רוסית. המוזיאון מציג את התפתחות האמנות הרוסית לאורך השנים, מימי הביניים ועד למאה ה-21.
כתובת: Nzhenernaya Ulitsa 4


5. כנסיית מושיענו על הדם השפוך
בסנט פטרסבורג יש כמה כנסיות חשובות במיוחד, אחת מהן כנסיית מושיענו על הדם השפוך (Khram Spas-na-Krovi), שהוקמה במקום בו נרצח הצאר אלכסנדר השני ב- 1881. הכנסייה המרשימה עם הכיפות הצבעוניות, הפכה לאחד מסמלי העיר. פנים הכנסייה מרשים לא פחות וכולל פסיפסים מרהיבים.
כתובת: Naberezhnaya Kanala Griboyedova 2
אתר אינטרנט


כנסיית מושיענו של הדם השפוך. אחד מסמלי העיר

6. ביקור בבתים של סופרים
סנט פטרסבורג הצמיחה מתוכה לא מעט סופרים ואנשי רוח, וכדאי לנצל את הביקור בעיר כדי לבקר בבתיהם של שניים מגדולי הסופרים של רוסיה, שהפכו למוזיאונים.

פיודור דוסטיובסקי, מחבר החטא ועונשו, מגדולי הסופרים בספרות הרוסית והעולמית, הגיע לסנט פטרסבורג לראשונה בגיל 16, והתגורר בה במשך תקופות ארוכות מחייו. דוסטיובסקי אהב את העיר וכתב עליה בכל ספריו. בדירה הקטנה והצנועה שהפכה למוזיאון התגורר דוסטיובסקי במשל שלוש שנים, עד יומו האחרון, ובה הוא גם כתב את ספרו האחרון, האחים קרמזוב. הדירה שופצה ושומרה באופן ששומר על המראה שהיה לה בימים בהם התגורר בה דוסטיובסקי. כך למשל שולחן הכתיבה השחור של דוסיובסקי עדיין עמוס במכתבים וניירות. כדאי מאוד ומעבר להצצה על חייו של הסופר האהוב, ניתן להצטרף לסיורים שמארגן המוזיאון בעקבות הספר "החטא ועונשו".
כתובת: Kuznechny Pereulok 5/2

גם הבית בו התגורר הסופר והמשורר אלכסנדר פושקין, גדול משוררי רוסיה, הפך למוזיאון. פושקין התגורר בבית בשנה האחרונה לחייו, עד למותו בדו-קרב שקיים עם אציל צרפתי, שניהל רומן עם אשתו של פושקין, נטליה. הבית הנאה שוכן במרכז העיר, לא רחוק מכיכר הארמון, והוא מקיף חצר פנימית יפה שבמרכזה ניצב פסלו של פושקין. במוזיאון מוצגות תערוכות שעוסקות בחייו ויצירתו של פושקין, ולעיתים קרובות מתקיימים במקום ערבי קריאה ושירה.
כתובת: Nab reki Moiki 12


שיט בתעלות העיר

7. שיט תעלות ונהרות
סנט פטרסבורג ממוקמת בשפך נהר הניבה (Neva) שמהווה את העורק הראשי של העיר שחוצה את העיר ממזרח למערב ומחלק אותה לשניים. מן הנהר יוצאות תעלות רבות, שהעניקו לעיר את הכינוי "ונציה של הצפון" (על אף שאינה עיר התעלות הצפונית היחידה שזכתה לכינוי זה). שיט על הנהר או בתעלות העיר מאפשר להביט על העיר מזווית שונה ולצפות במונומנטים החשובים של העיר שנמצאים לגדות הנהר. ישנם שני נתיבים שיט עיקריים: הנתיב שעובר לאורך נהר הנבה, או לשוט בתעלות הקטנות שמתפצלות ממנו. כך או כך מדובר בחוויה נעימה ורומנטית, גם ביום אך בעיקר בלילה כשהכל מואר.

 

סנט פטרסבורג בחורף

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.