סלובניה על אופניים

כאלף קילומטר של דרכים הכשירו הסלובנים לרוכבי אופניים. השקעה כזו במדינה צעירה כל כך מראה משהו על אהבת הטבע של המקומיים. הצעה לשני מסלולים, קל ובינוני, באופן דו גלגלי

על אופניים דווקא, בחבל ארץ שהמילה "מישור" כמעט לא נחוצה בו? יצאת מן הבית, מן המכונית או מתחנת רכבת, צעדת עשרה צעדים, וכבר צברת כמה מטרים בעלייה. ובכל זאת – הרכיבה הפכה לפולקלור מקומי. ההשקעה של סלובניה, מדינה קטנה וצעירה, בבניית תשתיות לרוכבים מרשימה, ומהווה חלק מהתפיסה לגבי איכות החיים ושמירת הנוף. כך הוכשרו וסומנו למעלה מאלף קילומטר של שבילים, דרכים וכבישים עבור אלה שהחליטו לראות את הארץ היפה מעל גבי אוכף האופניים.

הסלובנים קנאים לאיכות הסביבה, לניקיון ולמשמעת, ועל דרכי העפר והשבילים תמצאו שלטים האוסרים תנועת רכב 4X4 ואופנועי שטח. רוב המסלולים עוברים ביערות, לאורך נהרות, ליד מפלים, מול קניונים ומצוקים. חלקם חוצים כפרים אותנטיים ונופים עוצרי נשימה. בחרתי שני מסלולים שונים בדרגת הקושי שלהם (קל ובינוני) ובנוף המאפיין אותם (אלפים וקרסטים), אך שניהם מעגליים, נוחים לגישה, ויש בהם תחנות מידע ומקומות להשכרת אופניים. לאורך שניהם יש נקודות שכדאי לעצור בהן, ללכת ברגל, להשקיף על מפל או על פנינת נוף אחרת – ולהפוך את מסלול הרכיבה ליום של טיול.

מסלול קל: מבלד לווינטגר וחזרה
אל הדרך נצא ממגרש החניה של מלון אסטוריה (Astorija), על הכביש הראשי בעיירה בלד (Bled). פנינו בעלייה לצפון מערב, בהתנהלות זהירה בכביש הנושק לקירות הבתים. כ-2.5 קילומטרים מנקודת היציאה עוברים מתחת לגשר מסילת ברזל, ומיד אחריו פונים בהסתעפות לכיוון צפון-צפון-מזרח (ימינה), וממשיכים במקביל למסילה. מסביבנו כרי דשא, מתקנים לייבוש חציר, בתים ססגוניים מעוטרים באדניות גרניום בשלל צבעים. אחר הצהריים ובימי המנוחה עמלים התושבים על גינותיהם; הם חביבים ונעימי סבר וישמחו לשיחה קלה (ואולי יכבדו בכוסית ליקר אוכמניות או דובדבנים, היזהרו בכמויות!).

רוכבים עוד קילומטר וחצי לכפר פודהום (Podhom), ובו, בצומת T, פונים מזרחה (ימינה) וממשיכים עוד כשני קילומטרים, לכיוון הכפר זסיפ (Zasip), שהוא מהיפים באזור. כדאי לעבור לאט, להסתכל על מתקני חקלאות שונים, חלקם עתיקים, כמו מנסרות וטחנות לחיטה ותירס.

עם הגיענו למרכז הכפר נפנה שמאלה, ובהסתעפות הראשונה (לאחר כחמישים מטר) ימינה (מזרחה) – עדיין במרכז הכפר. אנו בדרך המוליכה אל מדרונות נהר סאווה דולינקה (Sava Dolinka) – זוהי דרך עפר טובה שאורכה כשני קילומטרים והיא מובילה מזרחה, יוצרת חצי מעגל וממשיכה צפונה ואחר כך, בפניית פרסה, מוליכה מערבה ודרומה. הדרך מטפסת במתינות לפסגה שמעל לזסיפ, שם נמצאת כנסיית סנטה קתרינה (Sveta Katarina).

הרכס שעליו אנו נמצאים, בגובה 750 מטר מעל פני הים, מפריד בין העמק של בלד לעמק הסאווה דולינקה, ומשקיף צפונה על רכסי האלפים ודרומה לכיוון העמק של בלד. במקום יש בית קפה ובעל בית נעים סבר, ומומלץ להשאיר את האופניים ולערוך סיור רגלי של כשעתיים לקניון וינטגר. ממשיכים בזהירות במורד התלול בחזרה לזסיפ, מול בתי העץ, עצי הפרי ואדניות גרניום. מזסיפ מדרימים עוד שלושה קילומטרים בירידה בין מטעי תפוחים, שדות תירס וערוגות, עד לבלד.

המסלול הבינוני: מסז'נה למערת שקוציאן וחזרה
יותר מ-4,000 מערות ובורות התגלו באזור קרסט, שבו עובר המסלול, והוא מתאפיין במפגש בין ההר והים. אנו מתחילים בעיירה סז'נה (Sezana). בעיירה רחוב ראשי אחד קצר, ותחנת הרכבת סמוכה אליו. מהתחנה רוכבים דרומה כקילומטר אחד, ובהתפצלות הראשונה אחרי התחנה פונים מערבה, אל שביל אופניים המסומן כמספר 1, ורוכבים בין עצי אלון וטיליה. בקילומטר הרביעי מתעקל שביל מספר 1 מזרחה, ושביל מספר 14 ממשיך ישר (דרומה) – אנו ממשיכים עם שביל 1. עוד קילומטר אחד ואנחנו בליפיצה (Lipica), חוות סוסים שבה מגדלים סוסים גזעיים אצילים. אפשר לערוך כאן אתנחתא ראשונה ולהצטרף לסיור מודרך.

מליפיצה ממשיכים על שביל מספר 1 מזרחה. אחרי כ-2.5 קילומטרים מתחברת הדרך לכביש סלול וממשיכה עליו שני קילומטרים נוספים, עד לכפר לוקֵאוּ (Lokev). כאן מצטלב שביל מספר 1 עם שביל מספר 14 ושביל מספר 11 (בהדרגה) – אנחנו ממשיכים עם מספר 1.

השביל ממשיך לעלות כארבעה קילומטרים לא תלולים עד למערת שקוציאן. כדאי להשקיע שעתיים בסיור במערה הייחודית; היכן עוד נכונה לנו האפשרות לטייל לאורך נהר סואן בבטן האדמה?

בסיום הסיור, ימליצו מדריכי המקום על ביקור בכפר שקוציאן, במוזיאון הפתוח ובקטע הליכה היקפי מסביב לדולינה (שקע בפני השטח התחום מכל עבריו) – לא לוותר!

מסלול הרכיבה ממשיך משקוציאן על שביל מספר 12, השופע צמחייה ועובר סביב דולינות. הדרך מגיעה לכפר דיוואצ'ה (Divaca) היפהפה, שבו גם תחנת מידע ופאב-מסעדה ראוי. שביל מספר 12 ממשיך מדיוואצ'ה לכיוון סז'נה, מקביל בחלקו למסילת הרכבת. הוא יוביל אותנו במעלה (טיפוס של מאה מטר בגובה) לתצפית פלשיביצה (Plesivica), המשקיפה על סביבתה מגובה 575 מטר מעל פני הים, ובמורד (יורדים 200 מטר בגובה) – עד לנקודת הסיום בסז'נה.

——————————————————————————–

דורון הרי – גיאוגרף, מדריך טיולים בחו"ל בחברת מדרפט ובחברה להגנה הטבע, מדריך טיולי אופניים בארץ ובעולם יותר מ-25 שנה