תפריט עמוד

סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית

המאפיה הסיציליאנית זכתה לפרסום עולמי בשל הספר "הסנדק" והסרט שנעשה בעקבותיו, אבל המציאות מפתיעה אפילו יותר. בוקי נאה מוביל סיור מרתק בין שני חלקיו של האי סיציליה: הכפרים באזור קטניה, שם צולם הסרט, ופולרמו והסביבה, מחוז השליטה של המאפיה האמיתית

סיציליה סובלת מפיצול אישיות. בשבוע האחרון של דצמבר 2018, הר הגעש שלה, האטנה, התפרץ  לו לפתע עם להבות אש גדולות ויחד עם רעידת אדמה בעוצמה של 4.8, יצר אטרקציה תיירותית מופלאה, שיכולה להביא המוני תיירים. זה מה שהסיציליאנים רוצים. אפילו הקלאב מד פתחו שם לפני שנה את מועדון הדגל שלהם.

מנגד, הזרוע המבצעית של משטרת איטליה, הקרבניירי, הסתערו שבוע לפני כן על סיציליה ועצרו את ראשי המאפיה הסיציליאנית המפחידה מהדורת סוף 2018 – אירוע שהתפרסם בכל העולם ומרחיק  המוני תיירים שנבהלים מסיפורים כאלה ונמנעים להגיע למקומות של פשע. התמונות מהמצלמות הנסתרות של כנס ראשי המאפיה, לצד סיפורי זוועה על מעשיהם ומעצרו של ה"קפי דה טוטי קאפו" (הבוס של כל הבוסים) סטימיו מינאו בן ה-80 בכל עיתוני העולם, מבריחים תיירים שמחפשים נוף, ים, תרבות ואוכל.

התפרצות של הר אטנה. ההר מהווה את אחת האטרקציות הבולטות של סיצילה

התפרצות של הר אטנה. ההר מהווה את אחת האטרקציות הבולטות של סיצילה | צילומים: שאטרסטוק

סיציליה היא האי הגדול ביותר בים התיכון. טיול לסיציליה חושף נופים מופלאים, חופי ים יותר מופלאים, אוכל נהדר, בתי מלון מפוארים, הר געש פעיל, מחירים זולים והרבה יותר מה לראות מכל אי אחר בים התיכון. בנוסף לכך לסיציליה גם יש את הסיפור המטורף של הקוזה נוסטרה, המאפיה הסיציליאנית שמספקת לעולם גם היום, כמו לפני עשרות שנים, סיפורי פשע גדולים, ומבחינת הצופה מהצד מעניינים מאוד.

קוזה נוסטרה, העניין שלנו

סיציליה היתה ונשארה הבן החורג והעני של איטליה. ספק אם היתה זוכה לפרסום רב כל כך אם מריו פוזו לא היה כותב את הספר "הסנדק" על המאפיונר דון קורליאנו שבא מסציליה והיה הפושע הכי גדול באמריקה. קורליאונה (Corleone) היא עיירה קטנה ומוכת עוני ופשע אי שם בהרי סיציליה, 80 ק"מ מהבירה פלרמו. בעיירה החקלאית הזאת גדלו ונקברו הפושעים הכי גדולים בעולם, כאלה שאחראים לרצח אכזרי של מאות אנשים. מריו פוזו קרא לגיבור שלו קורליאונה והפך אותה לנקודת תיירות שכל מעריצי הסרט הנצפה ביותר בעולם מאז המצאת הקולנוע, מגיעים אליה.

קורליאונה, העיירה שבה צמחה המאפיה הסיציליאנית ואשר על שמה קרא מריו פוזו לגיבור ספרו

קורליאונה, העיירה שבה צמחה המאפיה הסיציליאנית ואשר על שמה קרא מריו פוזו לגיבור ספרו | צילום: J2R / Shutterstock.com

כובשים רבים השתלטו על סיציליה. כל אחד מהם הכביד ידו על המקומיים וגזל את כספם ויבוליהם. החבר'ה מקורליאונה נלחמו על שלהם גם כשהכובש הצרפתי קבע את חוק הלילה הראשון, לפיו כל גברת שמתחתנת מבלה את הלילה הראשון עם השליט המקומי ולא עם בעלה. הקורליאונים הקימו צבא משלהם. הם התאמנו ביער פוקצ'ה הצמוד לכפר  ויצאו רוכבים על סוסיהם להילחם בכובש האכזר. בסיציליאנית זה "קוזה נוסטרה" – העניין המשותף  שלנו. העסק המשותף שלנו לגרש את הזרים, להילחם על אדמתנו, לנצח את הכובש האכזר. כשהכובש הזר הלך, הם שמרו על השדות מפני הגנבים, אבל זה לא סיפק מספיק פרנסה לכל הגנגסטרים על הסוסים, אז הם ירדו לפלרמו "לשמור"- לגבות פרוטקשן  מהחקלאים ובעלי העסקים שם. כשגם זה לא סיפק מספיק פרנסה, הקורליאונים הפכו לסוחרי הסמים הגדולים בעולם והובילו את הסמים מאפריקה ומדרום אמריקה לאירופה וארצות הברית. קוזה נוסטרה.

אישה לבושה בשחורים על מרפסת בפלרמו

אישה לבושה בשחורים על מרפסת בפלרמו | צילום: Szymon Mucha / Shutterstock.com

בכסף הרב שעשו קנו חוות חקלאיות, בתי מלון, אוניות והחביאו הרבה כסף בבטן האדמה. פוליטיקאים שלא שיתפו איתם פעולה, שופטים ושוטרים נשלחו בסערה השמימה. זה המקום גם לספר את הבדיחה השחורה על נשות סיציליה שהולכות בשחור. למה? הן או בדרך ללוויה או מתאבלות אחרי הלוויה.

בין קטניה לפולרמו

לפני למעלה מ-50 שנה מריו פוזו, עורך זוטר בעיתון בניו יורק שכתב את ספר הסנדק, חיפש שם לגיבור וקרא לו דון קורליאונה. כשצילמו את הקטעים הסיציליאנים בסרט שנעשה על פי הספר, צילמו אותם הרחק מהעיירה קורליאונה. המאפיה שלטה אז באזור פלרמו ודרשה להיות שותפה לרווחים ולתוכן. מפיקי הסרט והבמאי חיפשו אתרי צילום בצד השני של האי, הרחוק ממקום שליטת המאפיה. הם צילמו את כל הקטעים הסיציליאניים בכפרים סבוקה, פורצה דיגרו ופומפרידו שליד קטניה.

עיירה ליד פלרמו. טיול מקיף בעקבות המאפיה הסיציליאנית עובר במזרח האי ובמערבו

עיירה ליד פלרמו. טיול מקיף בעקבות המאפיה הסיציליאנית עובר במזרח האי ובמערבו

בחלק המזרחי של האי זה המאפיה בסרט, בחלק המערבי זה הדבר האמיתי. מכיוון שכך, טיול אמיתי אל סיפורה של המאפיה הסיציליאנית עובר דרך שני חלקי האי. אחרי צפייה בסרט הסנדק, שמסמל יותר מכל דבר אחר את סיפורה של המאפיה הסיציליאנית, מבקרים בפומפרידו ב"וילה של דון טומזינו", המקום שבו הוסתר מייקל קורליאונה לאחר שרצח את קצין המשטרה המושחת וראש המאפיה המתחרה בניו יורק. הווילה הזאת שימשה גם כאתר הצילום שבו התפוצצה מכוניתו של קורליאונה ובתוכה אשתו הסיציליאנית היפה, אפולוניה. 50 שנים אחרי הקרנת הבכורה של הסרט גם כעת מגיעים לשם תיירים כדי לגעת בפלא. הנכד של בעל האחוזה, שגם שיחק בסרט, מציג סרטון שבו רואים את האירועים הרבים שנערכים שם: אנשים בעלי ממון מכל רחבי העולם, מעריצי סרט הסנדק, מטיסים לסיציליה מטוס מלא אורחים כדי לחגוג בחצר הווילה הזאת את שמחותיהם.

סבוקה. כאן צולמה סצינת החתונה של מייקל ואפולוניה קורליאונה

סבוקה. כאן צולמה סצינת החתונה של מייקל ואפולוניה קורליאונה | צילום: Nikiforov Alexander / Shutterstock.com

הכפר סבוקה (Savoca) הפך לאתר תיירות בזכות כנסיית סנטה לוצ'יה, שבחזיתה התחתנו מייקל ואפולוניה קורליאונה, משם ירדו בליווי תזמורת אל בית הקפה ויטלי, שבו נערכה מסיבת החתונה. טיול שמתמקד בסיפורי המאפיה הסיציליאנית משחזר את טקס החתונה באמצעות המשתתפים בטיול ולאחר מכן כולם יורדים אל ויטלי בלוויית חצוצרות, תופים, מצלתיים וכלי נגינה נוספים לצלילי  נעימות חתונה.

בית הקפה ויטלי. כאן קיימו מייקל ואפולוניה קורליאונה את מסיבת החתונה שלהם

בית הקפה ויטלי. כאן קיימו מייקל ואפולוניה קורליאונה את מסיבת החתונה שלהם | צילום: Roman Babakin / Shutterstock.com

מהסנדק לסינמה פרדיזו

בדרך שבין קטניה של סרטי הקולנוע על המאפיה לסיפורי המאפיה האמיתיים בפלרמו, נמצא הכפר קורליאונה, שבבית הקברות שלו קבורים ראשי המאפיה האחרונים. על חייהם, הסתתרותם מהמשטרה ומעצרם של של סלווטורה (טוטו) ריינה וברנרדו פרווזאנו נכתבו אלפי כתבות וצולמו עשרות סרטים. אחרי הכל, לא על כל פושע בעולם העיד גובאני ברוסקה, הזרוע המבצעת: "אני לא זוכר כמה אנשים בדיוק הרגתי. זה בערך משהו בין 200 ל-300 אנשים".

בקורליאונה חיים האנשים שמשמרים את המורשת של הכפר ובכל פינה יש אנדרטה לנרצחי המאפיה. במרכז הכפר ניצב בניין העירייה, שנשלטת היום על ידי ועדה קרואה של ממשלת איטליה. למה ועדה קרואה? המאפיה הסיציליאנית השתלטה על עיריית קורליאונה ואת הכסף שנועד לתיקוני כבישים, צינורות מים, פינוי אשפה וחינוך הזרימו לקופת המאפיה.

סמטאות בקורליאונה. טיול בעקבות המאפיה עובר דרך הכפר שנתן את שמו למשפחת הסנדק

סמטאות בקורליאונה. טיול בעקבות המאפיה עובר דרך הכפר שנתן את שמו למשפחת הסנדק

ליד בית הקברות של קורליאונה נחשפה לפני כשנה, בזכות עדות של עד מדינה, מערה ובתוכה כמה גופות של אנשים שנעלמו ונרצחו. נמצאו גם שני אוצרות עלומים: שתי תמונות יקרות שנגנבו ממוזיאון ואן גוך באמסטרדם. ממול יש דיר חזירים. "כאן", סיפר עד המדינה, "לתוך הדיר זרקנו את הגופה המבותרת כדי שהחזירים יאכלו אותה ולא יהיו הוכחות".

20 ק"מ מקורליאונה נמצאת עוד נקודה שהיא "הדבר האמיתי" בסיפורה של סיציליה. בכפר החקלאי הנידח פלאזו אדריאנו (Palazzo Adriano) צולם סרט המופת סינמה פרדיזו, סיפורו של בית קולנוע שמקשר את הכפר לעולם הגדול וסיפור אהבה שמתפתח סביבו עד ליום הריסתו. הילד שמככב בסרט מספר את סיפורם של ילדי סיציליה – הכפר קטן עליהם והם נוסעים לרומא, שהיא מרכז העולם עבורם. שם הם לומדים, עובדים, מתפתחים ומגשימים חלומות, במקום להמשיך להיות רועי כבשים אי שם בכפר הקטן במרחק סיציליה.

הכיכר הראשית בפלאזו אדריאנו, הכפר שבו צולם הסרט סינמה פרדיסו

הכיכר הראשית בפלאזו אדריאנו, הכפר שבו צולם הסרט סינמה פרדיסו | צילום: Drevs / Shutterstock.com

חוויה מיוחדת היא לצפות בסרט בבית המלון, בלילה שלפני הביקור בכפר שבו הוא צולם ואשר לא השתנה עד היום. בגלל שזקני הכפרים מתים כדרך הטבע והצעירים עוזבים ונוסעים ללמוד באיטליה, ישנם אלפי בתים ריקים בכפרים ובעיירות באזור. ועדי הכפרים האלה מציעים בתים בחינם (תמורת אירו אחד) בתנאי שהדייר החדש יתחייב להשקיע בביתו ובחייו בכפר סכום של 40 אלף אירו בחמש השנים הבאות.

כך ייעשה למי שמתעסק עם המאפיה

בפלרמו חיה ונושמת, כמו לפני מאה שנים, המאפיה הסיציליאנית. בכניסה לשוק הירקות, שוק ה"קאפו" במתחם שוק הוויצ'ריה, יש דוכן גדול של ירקות ופירות. מדריכי טיולים שמשקיעים נוהגים לקנות שם לאורחים שלהם פירות טריים לטעימה לפני הכניסה למתחם בית המשפט לענייני מאפיה, הצמוד לשוק. כבר כמעט שנה שהמאמא של הדוכן ושלושת בניה הג'ינג'ים הולכים בבגדים שחורים. על תקרת הדוכן תלויה תמונה של אח ג'ינג'י רביעי. לפני כחצי שנה בא הגובה של המאפיה לקחת את הפרוטקשן. האח הבכור התווכח אתו אז ההוא ירה בו והרגו ומאז כל המשפחה שלו בשחור.

הקתדלה של פלרמו. גם היום המאפיה חיה ובועטת, ממש כמו לפני מאה שנה

הקתדלה של פלרמו. גם היום המאפיה חיה ובועטת, ממש כמו לפני מאה שנה

במרחק שתי חנויות משם היה איטליז שכרגע הוא סגור. לפני כשנה הקרבריוני, שזו זרוע המחץ של משטרת איטליה, גילה שבמקרר הזה נערכות ישיבות הנהלת המאפיה ששולטת בשוק. הקרבריוני השתיל במקרר מכשירי הקלטה שסיפקו  את ההוכחות לפרוטקשן שגובים מסוחרי השוק ובעקבותיהן בוצע מעצר של המאפיה המקומית. אגב, לפני כשנה ראש הכנסייה של פלרמו שנמצאת מול השוק הפך להיות אויב של החבר'ה מהמאפיה. הוא אסר להציב פושעים בעלי עבר פלילים כסנדקים של תינוקת בטקסי הטבלה ומאז הוא הולך עם שומרים.

דוכן גבינות בשוק של פלרמו. בעלי הדוכנים נדרשים לשלם "דמי שמירה" למאפיה | צילום: Yulia Grigoryeva / Shutterstock.com

פלרמו מלאה באתרי ביקור עם סיפורי מאפיה. ג'ובאני פלקונה הוא הגיבור הלאומי המקומי ועל שמו נקרא גם שדה התעופה של פלרמו. הוא היה השופט החוקר שעצר והביא למשפט 450 מאפיונרים שהיו אחראים למאות מקרי רצח, סחיטה וטרור. יום אחד, כשנסע במכוניתו משדה התעופה לכיוון העיר התפוצצו מתחת לגשר בקאפצ'י ברגע שעבר עליו 500 קילו חומר נפץ. הוא, אשתו ושלושת השוטרים שהיו במכונית שלפניו עלו בסערה השמימה. הגשר שעליו חוסל האיש, שמת במלחמה נגד המאפיה, והעץ שמול ביתו הפכו לאתרי זיכרון והנצחה ולסמלים של הדמוקרטיה שלא מצליחה לנצח אף פעם את המאפיה.

אנדרטה לזכרו של ג'ובאני פלקונה, השופט החוקר שהביא להשופט החוקר שהביא למשפט 450 מאפיונרים וסיים את חייו בפיצוץ מכוניתו

אנדרטה לזכרו של ג'ובאני פלקונה, השופט החוקר שהביא למשפט 450 מאפיונרים וסיים את חייו בפיצוץ מכוניתו | צילום: simona flamigni / Shutterstock.com

העץ שמול בית פלקונה הפך להיות לעץ המשאלות. כל מי שיש לו בעיות עם המאפיה ופוחד להלשין למשטרה משאיר שם פתק. כמו אצלנו בכותל המערבי. באה המשטרה בלילה ומצלמת את הפתק וככה יש לה את המידע שהיא צריכה כדי לפעול. כותב הפתק לא נחשב למלשן או מוסר. הוא כתב בקשה לפלקונה וזו המשטרה שבאה והציצה בפתק הסודי. זה לא עובר על חוקי האומרטה הסיציליאנית, שאוסרים שיתוף פעולה עם השלטונות ומי שעובר עליהם כורתים את לשונו ומשאירים אותה לצד גופתו.

בגלל המאפיה הסיציליאנית, איטליה לא מחוברת בגשר לסיציליה בגשר. יש תוכניות מפורטות, יש כסף, אבל המאפיה שתומכת בארגון משיטי המעברות שמפרנס את העיר מסינה פוחדת שהקמת הגשר תחסל את הפרנסה למאות משפחות.

הפמיליה שומרת את הכסף באדמה

לפני מספר שנים הממשלה המקומית נתנה צ'אנס להוציא את הכסף מהמחבוא שבתוך האדמה מבלי להצהיר על מקורו. הסיציליאנים, שהם תערובת של איטלקים, יוונים, ערבים, ספרדים, מרוקאים, נורמנים ועוד כאלה שעברו כאן בסביבה, לא מאמינים לשלטונות. הפמיליה שומרת את הכסף במחבוא באדמה, כי הפמיליה פוחדת שמחר השלטונות ילאימו את הבנק והכסף ילך לאיבוד. האופי  של ההתנהלות בסיציליה לא השתנה גם כעת. היכן שהאופי וההתנהלות בסגנון המאפיה כלום לא משתנה אף פעם.

בסיציליה נמצא מחנה המעבר של המהגרים שנעצרים בים בדרכם לאירופה. מדובר באלפי אנשים שכלואים שם וצריך לספק להם במימון האיחוד האירופי אוכל ומיטות ובגדים וכל מה שצריך כדי לחיות. לפני כשנה בוצעה שורה של מעצרים משני צידי הפרויקט. המאפיה השתלטה בעזרת שוחד על כמה ממכרזי האספקה האלה, קיבלה כסף עבור לחם לבן וסיפקה לחם שחור ובגדים סוג ב' ועוד כל מיני צרות שהביאו לחקירה ומעצרים. ככה גם בחוות הענק הסיציליאנית שמספקת כבשים לאירופה. המאפיה רוצה להשתלט על הפרויקט הזה, שמכניס הרבה כסף. מנהל החווה לא נותן להם, אז הוא מסתובב עם שומרים. לפני כשנה הוא נסע ברכב שלו עם השומרים בשטח החווה. על הכביש היו מונחים סלעים. הם ירדו מהרכב ונפתחה עליהם אש אוטומטית. הם נפצעו, תפסו מחסה והשיבו אש על התוקפים.

בוקי נאה בעיירה צ'פלו. מה מושך את התיירים לסיציליה - הנופים, החופים והתרבות או אולי סיפורי המאפיה?

בוקי נאה בעיירה צ'פלו. מה מושך את התיירים לסיציליה – הנופים, החופים והתרבות או אולי סיפורי המאפיה?

פיצול אישיות כבר אמרנו. הסיציליאנים רוצים שיבואו אליהם תיירים לראות את הנוף והים והתרבות והר הגעש הפעיל והכנסיות והאוכל. ממשלת איטליה הכריזה בשנה שעברה על פלרמו כעל בירת התיירות של איטליה וכל הצגות הבכורה של מופעים, הצגות וסרטים נערכו בה. מנסים להביא תיירים אל תרבות, אוכל ויופי, אבל יודעים שהמוני תיירים באים כבר 50 שנה לסיציליה בעיקר כדי לראות את אתרי הצילום של הסרט הסנדק. החולצה של מרלון ברנדו, השחקן שמגלם את דון קורליאונה, עם השושנה בכיס שמאל, היא חולצת הטריקו הנמכרת ביותר בחנויות המזכרות של סיציליה, למרות שהוא בכלל היה אמריקאי שלא ביקר אף פעם בסיציליה. קאפי דה טוטי קאפו – הבוס של כל הבוסים.

___

בוקי נאה – עיתונאי ותיק בתחום הפלילים, מחבר הספר "החבר'ה הטובים", מוביל טיולים בסיציליה בעקבות המאפיה הסיציליאנית, בארגון של איילה נסיעות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.