תפריט עמוד

סינגפור: מסע קולינרי

הדרך הטובה, המהירה וכמובן הטעימה ביותר להתוודע לסינגפור, שתושביה הגיעו אליה מרחבי אסיה, היא דרך האוכל. טל רשף, המכיר את האי היטב, ממליץ על מסעדות זולות ומצוינות, בהן מסעדת כוכב מישלן שמנת הדגל שלה עולה פחות מחצי מנת פלאפל. ואם בכל זאת תרצו לאכול בפאר וביוקר, גם זה אפשרי

סינגפור היא מדינה והיא אי, והיא המראה של ההרכב של תושביה. זאת מדינה שנוצרה על ידי גלי הגירה שהגיעו מדרום הודו, מלזיה ובעיקר ממחוזות הוקיאן והאינן שבדרום סין. אנשים אלה בנו את המקום באצבעותיהם והביאו איתם את תרבותם, את דרך חייהם ומחשבתם, והדרך הישירה ביותר, ואולי גם המענגת ביותר להכיר זאת, היא דרך האוכל שלהם.

בסינגפור ניתן למצוא בכל פינה מסעדות ודוכני אוכל המשלבים יחס טוב בין איכות למחיר. ניתן למצוא אותם בכל רחוב, אבל יותר מכל במרכזים הרבים של דוכני אוכל, אשר בקניונים הם נקראים Food court ובשווקים – Hawker center. בדוכני האוכל בשווקים תמצאו כמעט כל סוג של מזון, והמחירים מתחילים לעתים משני דולרים סינגפוריים לארוחה, שהם כחמישה שקלים וחצי.

את הריכוז הגדול ביותר של דוכני אוכל אפשר למצוא בקניונים ובשווקים

את הריכוז הגדול ביותר של דוכני אוכל אפשר למצוא בקניונים ובשווקים | צילומים: שאטרסטוק

במרכזים הללו פועלים זה לצד זה דוכנים שמגישים אוכל ממקומות מוצאם של בעליהם: מדרום הודו ומצפונה, אוכל סיני מהאינאן, מהוקיאן ומבייג'ינג ואוכל מלאי מוסלמי. חוקי המשחק ידועים לכולם, המלאים לא אוכלים חזיר, ההודים לא אוכלים בשר בקר והסינים, המתיימרים לאכול כל מה שיש לו רגליים מלבד כיסאות, לא מגישים מוצרי חלב. כן, מי שיחפש טוב ימצא בדוכני השוק הצמודים אל ה-street food אפילו בשר תנינים וצפרדעים, שלא לדבר על כל יצור שגדל בים או ביבשה. החיים זה לצד זה לימדו את בעלי העסקים ליצור פשרות ולהתחשב על מנת ליצור מרחב שבו יחיו כולם אלה בצד אלה, שזאת למעשה ההגדרה של החיים בסינגפור.

בשווקי האוכל של צ'יינה טאון אפשר למצוא הכל מכל, כולל צפרדעים ותנינים | צילום: טל רשף

בשווקי האוכל של צ'יינה טאון אפשר למצוא הכל מכל, כולל צפרדעים ותנינים | צילום: טל רשף

קשה לסקור את כל האפשרויות הקולינריות שמציעה סינגפור, ואולי אף בלתי אפשרי, אבל הנה כמה דוגמאות למקומות שבהם ביקרתי ושאני יכול לערוב לכך שמומלץ לאכול בהם, אלה מקומות המספקים אוכל טוב במחיר השווה לכל כיס, ומעבר לכך – כל אחד מהם מאפשר לחוש את התרבות שניצבת מאחוריו בדרך ישירה ולגמרי בלתי אמצעית. שימו לב: המקומות המומלצים כאן כוללים מנות לא כשרות וכאלה שאינן צמחוניות.

דוכן מאפים מלזיים. כל קבוצת מהגרים הביאה איתה טעמים מהמטבח המקומי שלה

דוכן מאפים מלזיים. כל קבוצת מהגרים הביאה איתה טעמים מהמטבח המקומי שלה

אוכל הודי: המסעדה של אמא

נתחיל מהמסעדה של אמא: Mother's restaurant היא מסעדה הודית קטנה, עממית ופשוטה ב-6 Race Course Lane שבשולי ליטל אינדיה, מרחק הליכה קצרצר ממקדש Sri Veeramakaliamman המרשים. המסעדה פשוטה למראה, המאכלים שלה מייצגים נאמנה את המטבח של דרום הודו והיא לא מורגלת במבקרים זרים, בין אם תיירים, כמוני, או אף סינגפורים שאינם הודים.

האורז המלווה את המנות מוגש על גבי מצע של עלי בננה, המנות עצמן מוגשות לעתים בצלחות ולעתים בכלי המתכת שבהם בושלו כרגע, ויש מי שאוכל זאת במזלג, בכף או בידיים, ביד ימין כמובן. המנות פשוטות, מתובלות ביד נדיבה מאוד ולא דומות לשום דבר שמגישים במסעדות ההודיות בישראל. אני ממליץ על black pepper chicken, מנה שבה העוף פשוט שוחה ברוטב שמורכב בעיקר מפלפל שחור, ומאתגר אפילו את חובבי המזון החריף האדוקים ביותר שיש.

דוכן פירות בליטל אינדיה, רובע המהגרים ההודיים

דוכן פירות בליטל אינדיה, רובע המהגרים ההודיים

אוכל סיני: הכוכב האדום

המקום הטוב ביותר לפגוש את המזון הסיני של סינגפור הוא לדעתי בלי ספק מסעדת Red Star. מסעדה רחבת ידיים אבל צנועה בהופעתה ובמיקום שלה (Block 54, Chin Swee Road). תמצאו כאן את האוכל שהביאו איתם המהגרים ממחוזות דרום סין. המסעדה ותיקה מאוד, קיימת כבר עשרות רבות של שנים, וממשיכה לפעול ולהגיש בדרך בה עשו זאת במסעדות הסיניות של פעם, לפני כניסת הסגנון המודרני.

שולחן עמוס בכל טוב במסעדת הכוכב האדום | הצילום באדיבות Tripadvisor

שולחן עמוס בכל טוב במסעדת הכוכב האדום | הצילום באדיבות Tripadvisor

היא נראית כמו אולם חתונות, עם במה קטנה להופעות, נברשות, ריפוד קטיפה וכל מה שהייתם מצפים מאולם כזה בטעם סיני עממי, שלא לומר המוני, מפוזרים בה עשרות שולחנות וביניהם עוברות המלצריות, שלא כולן דוברות אנגלית, עם עגלות שעליהן מנות שונות. הסועדים בוחנים, בוחרים ונוטלים את מה שמצא חן בעיניהם. רוב הסועדים לא טורחים להציץ בתפריט. למה להסתכל בתמונות כאשר אפשר לראות את הדבר האמיתי? מגוון המנות הוא עצום בהיקפו, בלתי אפשרי ממש, ובניגוד למקומות אחרים שפע האפשרויות והעיצוב הרעשני לעיניים לא פוגעים באיכות. האוכל מגוון, טעים מאוד ומרתק, עם המון הפתעות במרכיבים ובטעמים.

כוכב מישלן בזיל הזול

סיור קולינרי בסינגפור מחייב לבקר במסעדה שעשתה היסטוריה, מסעדת Liao Fan Hawker Chan, אשר קבעה שיא עולם בשנת 2016 כאשר זכתה לקבל כוכב מישלן בזכות העוף בסויה – מנה העולה שני דולרים סינגפוריים בלבד. וכן, בעל המקום החליט שלא להעלות את המחיר גם לאחר הכוכב הנכסף. היום מגיש מר ליאו פאן את המנה שלו בשני מקומות, אפשר לאכול זאת בדוכן רחוב ב-78 Smith St, או, יותר מומלץ, במרכז האוכל של הצ'יינה טאון, Chinatown Complex Market & Food Centre (כתובת: 335 Smith St) וליהנות מהאווירה המיוחדת ומהאפשרות לבחור קינוח או שתייה באחד מעשרות הדוכנים האחרים.

עוף ברוטב סויה, מנת הדגל של Liao Fan Hawker Chan. כוכב מישלן בחמישה שקלים וחצי

עוף ברוטב סויה, מנת הדגל של Liao Fan Hawker Chan. כוכב מישלן בחמישה שקלים וחצי

מה הסוד של המנה הזאת? כאשר שאלתי את מר ליאו הוא היתמם, אין בזה שום דבר מיוחד מלבד הכנה ממושכת ודקדקנית וכמה מרכיבים סודיים שהוא לא מוכן לחשוף, מלבד זה הכל באמת מאוד פשוט. המנה מוגשת בפשטות וכוללת נתח עוף שנחתך בקופיץ לפרוסות ולידו אורז או נודלס ועליהם שפע של רוטב ומעט שעועית. תשלמו כשליש ממחיר מנת פלאפל בישראל ותקבלו אוכל ברמה של כוכב מישלן…

שוק מקומי שלא תרצו להחמיץ

אי אפשר בלי לשוב לליטל אינדיה, רובע המהגרים ההודים, שהכי הודי בו הוא לשבת ב-Tekka market, שוק הדוכנים הוותיק ביותר והעממי ביותר שצמוד אל שוק האוכל, וממוקם קומה אחת מתחת לשוק הבדים והבגדים ההודי של סינגפור. שוק טקה ניצב במפגש הרחובות Bukit Timah Road  ו- Serangoon Roa. הוא היה פעם שוק הבהמות של העיר אבל הפך עם הזמן לשוק רגיל לכל דבר ולידו צמח מרכז האוכל. יש בו דוכנים רבים של אוכל הודי, השולט בכיפה, אבל גם דוכנים רבים של אוכל סיני ואוכל מלאי איסלמי ולצד אלה גם Smoothies  וגלידה. אסתטיקה היא לא הצד החזק שלו, הוא רועש, הומה ודחוק במשך מרבית שעות היממה, המבנה מיושן ולא עבר שיפוץ מזה עידן ועידנים, אבל האוכל הוא הדבר האמיתי.

שוק טקה. שוק הומה וצפוף במבנה מיושן, אבל האוכל מומלץ בחום

שוק טקה. הומה, צפוף ובמבנה מיושן, אבל האוכל מומלץ בחום | צילום: Filipe.Lopes / Shutterstock

מומלץ לאכול באחד הדוכנים הרבים שמציעים אורז ביריאני, המציע אפשרויות על בסיס צמחוני, עוף או כבש (לא בשר בקר כמובן), ולשתות תה ג'ינג'ר, שמציעים דוכנים רבים, מוגש במאג זכוכית גדול, חם, מתוק ותופס את הפה ואת הקיבה עם טעם ועקצוץ חזק של ג'ינגר טרי.

בחזרה אל העבר (הקולוניאלי)

הסיור לא יהיה שלם בלי מפגש עם הקולוניאלים הבריטים ששלטו בסינגפור עד שקיבלה עצמאות בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה. המקום שבו שומרה המורשת הבריטית בדרך הטובה ביותר הוא Raffle's hotel, המלון הקולניאלי המפואר הקרוי על שמו של הבריטי שייסד את מושבת הכתר, סר ראפל.

מלון ראפל, שריד מרשים לימים הקולוניאליים

מלון ראפל, שריד מרשים לימים הקולוניאליים | צילום: Luriya Chinwan / Shutterstock.com

המלון, הממוקם ב-1 Beach Rd, בנוי בארכיטקטורה של פעם, בטעם של פעם וגם השירות הוא בסגנון של פעם, כולל אנשי צוות בכפפות לבנות, מאווררי תקרה והעיצוב – אם יש סיבה טובה אחת לגיע לשם היא העיצוב. ומה אוכלים שם? יש במלון מספר מקומות המציעים אוכל ושתייה – בר, קפה ומסעדות, כולם נותנים מנות קטנות ומסוגננות באיכות גבוהה ובמחיר… אם תצרפו את כל מה שאכלנו במקומות האחרים שצוינו כאן, תוכלו לקבל כוס קפה בראפל. אם יש תקציב, ניתן ליהנות ממגוון רחב של בירות, אנגליות בעיקר, יינות צרפתיים, רוסט ביף מצוין ופינגר פוד בין הארוחות, במחירים שאינם שווים לכל נפש כלל.

קוקטייל בבר של מלון ראפלס. המחיר בהחלט לא שווה לכל נפש

קוקטייל בבר של מלון ראפלס. המחיר בהחלט לא שווה לכל נפש

אם אתם לא רוצים לשבור תכנית חיסכון, תמיד אפשר פשוט להיכנס, לטייל, לעלות ולרדת במעלית המהודרת, להתבשם מהאוירה ופשוט לצאת חזרה אל הרחוב, גם זאת אפשרות.

צילום תמונה פותחת:  joyfull / Shutterstock.com

____

טל רשף – יועץ עסקי ובין תרבותי לעסקים בסינגפור ומזרח אסיה, מאמן מנהלים ומעביר סדנאות לפעילות בשווקים מתעוררים בחברות ישראליות.

.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסינגפור

נסיעת עסקים לסינגפור: כל מה שצריך לדעת
נסיעת עסקים לסינגפור: כל מה שצריך לדעת

מצד אחד, סינגפור היא מקום קל ונוח מאוד לנסיעת עסקים, עם שדה תעופה מהטובים בעולם, תחבורה ציבורית יעילה ונוחה, מקומיים שמדברים אנגלית ותחושת ביטחון אישי גבוהה. ומצד שני, יש כללים ברורים שצריך להכיר כדי להצליח בפגישות עסקים בסינגפור. ...

סינגפור: אטרקציות, בילויים, טיולים ותרבות
סינגפור: אטרקציות, בילויים, טיולים ותרבות

עיר, מדינה או אי? סינגפור הזעירה היא כל אלה, ובנוסף היא מהווה יעד נהדר לחופשה לכל סוגי המטיילים. במדינה המודרנית והמצוחצחת קל להתמצא ונוח לטייל, ויש בה משהו לכל אחד: גורדי שחקים מודרניים ושכונות אתניות, מרכזי קניות נוצצים ...

טיול בסינגפור – אי של סדר וגיוון אתני
טיול בסינגפור – אי של סדר וגיוון אתני

בשטח מצומצם, 750 קמ"ר בסך הכל, חיים חמישה מיליון אנשים - מגוון מרתק של לאומים, שפות ומאכלים. ולצד הגיוון האתני, סינגפור מתאפיינת גם בסדר מופתי, ניקיון מוחלט והפנמה של הכללים הנוקשים. הצצה לאי קטן שהפך את המצוינות לערך ...