תפריט עמוד

סיורי יין בקליפורניה

ג'ון מקפירסון טועם בזהירות מן היין הלבן בכוס שלו. הוא מחכה רגע ואומר בשקט שהיין לא רע לדעתו. הוא מדגיש שמדובר ביקב צעיר מאוד, שהחל לייצר רק לפני שלוש שנים. משהו כמעט מתנצל בטון הדיבור שלו. מקפירסון יינן כבר כמעט עשרים שנה, בוגר בתי הספר הטובים בקליפורניה ומתמחה כבר זמן רב בכרמים של דרום המדינה. הוא יודע היטב שעמק טמקולה (Temecula), שעה וחצי מלוס אנג'לס ושעה מסן דייגו, אינו מתחרה ממשי עדיין לאזורי היין המפורסמים יותר של מעצמת היין האדירה.

קליפורניה היא יצרנית היין הגדולה ביותר בארצות הברית. לעמקים הצפוניים נאפה וסונומה יש שם מצוין. בכל העולם שותים את היינות שמיוצרים בהם ומנסים לחקות אותם. עמק טמקולה בדרום המדינה עם שלושים יקבים, רובם צעירים למדי, אינו יכול להציע תחרות לענקים כאלה.

יקב "סאות' קוסט", שמקפירסון משמש בו כיינן ראשי, מייצר קצת יותר מחצי מיליון בקבוקים בשנה. טעימת חמישה יינות עולה עשרה דולר. מחיר בקבוק של היקב אינו יקר יחסית ונע בין 15 ל-40 דולר. לגבי איכות היין הכותב מודה שאינו מבין דבר. ודאי שאינו יכול להעיד מאומה לאחר טעימת חמישה יינות שונים. שלט גדול שתלו מנהלי חדר הטעימות ממליץ למבקרים לרשום לעצמם הערות על טיב כל אחד מהיינות שהם טועמים "כי יש לעתים נטייה לשכוח".

כרמים בעמק טמקולה. העמק, מדרום ללוס אנג'לס, עדיין לא מהווה תחרות של ממש לאזורי היין הגדולים של קליפורניה

קריסטל מייגון, מנהלת השיווק של היקב, לא מרוצה ממקפירסון. הוא צנוע מדי לטעמה. שקט מדי ולא מדגיש את הנתונים המשמעותיים בעיניה: "רק בשנה שעברה זכו היינות שלנו ב-105 מדליות בתחרויות יין. בכל סיור אני מתחננת בפניו שיזכיר את זה. הוא מבטיח ומדלג לאבחנות מסוג 'היין לא רע'. לפעמים אני מכריחה אותו לספר קצת על עצמו ואז הוא אומר שהוא נורא עסוק ומתחמק."
בשעות אחר הצהריים, כאשר מקפירסון ערך את הסיור המודרך ביקב, קשה היה למצוא מקום פנוי במגרש החנייה הגדול. לימוזינות, שאורך כל אחת מהן כמסדרון של בניין משרדים, ניצבו בשורה ארוכה. הצפיפות מעידה היטב על הפופולריות של סיורי היקבים. יינות קליפורניה זוכים למוניטין חזק כל כך עד שכל מבקר באזור מבקש להתנסות בסיור טעימות. ביקור כזה נחשב בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מן החוויה הקליפורנית.

הסיורים המודרכים בין הגפנים המטופחים, בית המלון הכפרי שצמוד ליקב, המסעדה שמציעה ארוחות גורמה, החתונות שמארגנים בגני היקב ואתר הספא החדש שמזמין את האורחים להירגע בסוף יום ארוך של טעימות יין מבלבלות, כל אלה מעידים שקשה היום להפריד בין עסקי היין לעסקי האירוח והתיירות. עמק טמקולה מייצר כמובן יין, אבל הוא גם מעניק לתושבי דרום קליפורניה ולתיירים באזור הזדמנות לערוך סיור יקבים מקומי, מבלי לנסוע במשך שמונה שעות עד לאזורים המפורסמים מצפון לסן פרנסיסקו.

גם הדעה המסורתית שסיור טעימות יין הוא עניין גברי, דעה שזכתה לחיזוק בסרט "דרכים צדדיות" (עליו מקפירסון מסרב בתוקף לדבר, כי "נמאס לי כבר לשמוע על הסרט הזה. כמה אפשר?") מופרכת בעמק טמקולה. כמה ספירות אקראיות מעידות שמספר הנשים בחדרי הטעימה עולה על מספר הגברים. בשני מקרים נתקלנו בקבוצה של צעירות שעורכות לחברתן מסיבת רווקות ביקב.

גפנים ביקב שאטו מונטלנה בנאפה ואלי. נפאה ואלי, מצפון לסן פרנסיסקו, הוא אזור היין הידוע ביותר בקליפורניה | צילום: jurvetson / flickr

סיורי יין בצפון קליפורניה
קל לחלק את סיורי היין של קליפורניה לצפון, מרכז ודרום המדינה. בכל אזור מחלקים בלשכות התיירות ובבתי המלון מפות עליהן מסומנים היקבים שעורכים סיורים וטעימות. אין כמעט יקב שמכבד עצמו שלא מאפשר כיום לתיירים לדשדש עם גביע יין בין הגפנים המבהיקים ולצקצק בלשונם.

במדריך המצוין שפירסמה למסלולי טיול בקליפורניה (הוצאת שטיינהרט קציר) ממליצה נטע דגני על שלושה עמקי יין מצפון לסן פרנסיסקו: סונומה, מנדוסינו ונאפה. האזור האחרון הוא המעניין והאיכותי ביותר. כדי להגיע אליו נוסעים מסן פרנסיסקו מזרחה על כביש 80 ולאחר מכן עולים על כביש 29 לאורכו פועלים היקבים המפורסמים ביותר. אפשרות נוספת היא לנסוע על כביש שמקביל ל-29 ממזרח ונקרא Silverado Trail. ההמלצה של דגני היא לבקר בין היתר ביקבים הבאים:

Robert Mondavi Winery: על כביש 29. סיורים בכל שעה.

Beauieu Vineyard: על כביש 29. אחד היקבים הוותיקים בעמק.

Rutherford Hill Winery: יקב עם נוף יפה ומערכת מערות תת קרקעיות לאחסון היין. פנייה מסילברדו טרייל.

באזור זה פועלת גם רכבת מיוחדת למבקרים שעוצרת בכמה מן היקבים החשובים ונוסעת בין העיירות נאפה וסנט הלנה.

הכניסה ליקב רוברט מונדבי,  אחד היקבים המפורסמים של קליפורניה

סיורי יין במרכז קליפורניה
70 יקבים מציעים טעימות יין באזור די קטן שמכונה עמק סנטה אינז (Santa Ynez) מצפון מערב לסנטה ברברה, כשעה וחצי נסיעה מלוס אנג'לס על הדרך שמקשרת בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסיקו. ההגעה לעמק פשוטה: נוסעים על הכביש המהיר 101 צפונה מסנטה ברברה. רוב היקבים שוכנים במשולש הכבישים 101, 246 ו-154. כמעט כולם מרוכזים סביב שלוש עיירות: לוס אוליבוס, סנטה אינז וסולבאנג.

שני עמקי יין נוספים באזור זה הם סנטה מריה הצפוני מעט יותר וסנטה ריטה הילס. האזור מפורסם בעיקר ביינות השארדונה שלו. סך הכל מייצרים באזור קטן זה יותר מ-12 מיליון בקבוקי יין בשנה.

אחד היקבים המפורסמים באזור זה הוא יקב ברידלווד (Bridelwood) שמתמחה ביינות סירה. היקב, החדש יחסית, בנוי כמיסיון נוצרי מן המאה ה-18. חוויית הביקור כוללת מלבד הטעימות גם בילוי בחצר ובגינה המטופחת, מזרקות מים ומרכז מבקרים קטן, שמתמקד בעברה של קליפורניה.
מידע מלא על סיורי היין באזור ועל היקבים המובילים אפשר למצוא באתר של יקבי סנטה אינז.

סיורי יין בדרום קליפורניה
כדי להגיע לעמק טמקולה מלוס אנג'לס נוסעים דרומה על כביש 5 עד אנהיים, לאחר מכן מזרחה על כביש 91 ובהמשך דרומה על כביש 15. כדי להגיע מסן דייגו נוסעים צפונה על כביש 15. העיירה טמקולה נמצאת בערך באמצע הדרך בין לוס אנג'לס לסן דייגו ובמרחק כארבעים קילומטרים מן החוף. באזור כשלושים יקבים שמציעים טעימות יין.

כל היקבים באזור צעירים מאוד. יקב טורנטון שנפתח בשנת 1988 נחשב לאחד הוותיקים והאיכותיים בעמק. ההתמחות העיקרית של היקב היא ביינות תוססים. הוא שוכן בבית חווה ישן, שצמחי מטפס משתרגים על קירותיו. הטעימות עולות 10 דולר. הסיור ניתן חינם. ההגעה: מכביש 15 פונים לדרך רנ'צו קליפורניה והיקב נמצא מצד ימין.

מידע על האזור אפשר למצוא בשני אתרים:
ארגון מגדלי היין בטמקולה או באתר התיירות של האזור.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.