תפריט עמוד

סיורים חורפיים בירושלים

כמו נוצרה ירושלים בשביל החורף: אוויר הרים צלול, רחובות נקיים אחרי הגשם, מקומות בילוי מחוממים ולפעמים גם שלג. כמה הצעות לגיחות ירושלמיות

החורף הולם אותה, את ירושלים. עוטף ברכות את החזות ההיסטורית, הכבדה משהו. בעיני, זו גם העונה היפה בשנה. נדירות השנים שבהן החורף הוא קשה באמת, וכך, ברוב הפעמים, הוא נותר עם אוויר צלול, אור רך, צללים ארוכים. רחובות אבן רטובים ובוהקים, בתי אבן שטופים בחללים מקומרים ומוארים באור חם. טעמו של משקה חם ערב אז במיוחד.
בחרתי להציע שלושה מסלולים המשלבים סיורי חוץ ופנים (במקרה של גשם תוכלו לתפוס מחסה), ומאפשרים לרוות את האווירה המיוחדת בירושלים של חורף.
כשהחליטה ירושלים לפרוץ את גבולות החומה, היא יצאה לשכונות משכנות שאננים, מחנה ישראל וימין משה. לצד השכונות ההיסטוריות הוקמו בתקופת המנדט מבנים רבים, הכוללים את ימק"א, המכון האפיפיורי, מלון המלך דוד, כנסיית סנט אנדרוז ועוד. מסלול בין המבנים הללו, בסמטאות הציוריות שבהן הם שוכנים ובמוזיאונים הקטנים שנמצאים ביניהם (ומתאימים במיוחד לשעות גשומות), הוא חלק מן "המייל התרבותי של ירושלים".
בתקופת המנדט תכנן אדריכל אמריקאי בשם לומיס הרמון, ממתכנני האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, את ימק"א (YMCA) – אחד המבנים המעניינים בעיר לטעמי, שמאפשר הצצה לעולם אחר ולזמן אחר. הבניין הוקם ברחוב המלך דוד בשנים 1927־1933 על ידי ארגון הנוצרים הצעירים. בהתאם לתפיסת עולמם, העוסקת בתרבות ובספורט, הוא מורכב משני חללים גדולים עם כיפות: האחד משמש אולם תרבות והשני בריכת שחייה.

במרכז הבניין מתנוסס מגדל בגובה חמישים מטר, ובמרכזו תבליט אבן המתאר מלאך בעל שש כנפיים, כמתואר אצל הנביא ישעיהו. לאורך ארקדת הקשתות מתגלות עשרות כותרות עמודים שגולפו בדגמים מעולם הצומח ומעולם החי, ובקצה המסדרון יש כותרות המבטאות את מושג אחרית הימים – עם טורפים ונטרפים.
גם חלקו הפנימי של ימק"א הוא רב קסם. בלובי אפשר לצפות בתקרת עץ דמשקאית, בכסאות עץ מסוגננים ובכיפת אבן צבועה, ואם כבר – עדיף לעשות זאת בזמן ישיבה בבית הקפה במקום, על כוס של משקה חם. תמורת כמה שקלים אפשר לעלות למגדל, לראות את פעמוני הענק ולצפות מגבוה על העיר העתיקה ועל זו החדשה.
מימק"א נמשיך לכיוון תחנת הדלק עד לרחוב אמיל בוטה, שם נמצא המכון האפיפיורי למקרא. המבנה המרשים נחנך על ידי המסדר הישועי ב־1927 וכמעט לא השתנה. במכון לומדים סטודנטים לתיאולוגיה שהגיעו מרומא, אבל לא רק ענייני דת יש כאן: האב מאלון, כומר ישועי, עסק בחפירות ארכיאולוגיות, וממצאים רבים שעלו בידו מצאו דרכם הנה, למוזיאון הקטן של המכון. בקומת הקרקע יש מוצגים ארכיאולוגיים בעלי ערך (פרי חפירותיו של הכומר ושל אחרים), כדוגמת גרזנים, חרסים וצלמיות פולחן. על הקירות שוחזרו תמשיחי קיר צבעוניים. ממצא מצמרר מוצג בחדר הפנימי – כד חרס קטן שנשתמרו בו שרידים של תינוק שנקבר בתוכו.
גולת הכותרת של המוזיאון היא מומיה של נער כבן 17, שמת לפני כאלפיים שנה במצרים. לפני שנים אחדות הורע מצבה, והמכון מסר את אלכס (כך מכנים הנזירים את החנוט) לטיפול ושימור בבית החולים הדסה. מאז המומיה חזרה למכון, ואפשר לראותה בארון עץ, עטויה במסיכת מוות בגוני זהב.
מהמכון האפיפיורי נצא אל הרחוב, נפנה שמאלה ומיד ימינה, נחצה את מגרש החניה – והגענו אל גן של מדשאות ועצי אורן. משמאל שער המוליך לגן נפלא שרבים זוכרים אותו בשם "הבוסתן", והיום שמו הרשמי הוא גן גוזלן, על שם התורם. תאנים, דקלים ורימונים גדלים בגן, שתוכנן בהשראת הגנים של אנדלוסיה בספרד. אם להאמין למספר הספסלים התפוסים על ידי זוגות אוהבים, זהו מקום רומנטי במיוחד.
מהגן ניכנס לשכונת ימין משה. השכונה היוקרתית, ששוחזרה ברבות השנים, הוקמה ב־1892, צמודה לאחותה הבכורה – משכנות שאננים. טחנת הרוח נראית מכל פינה בסביבה. הטחנה הוקמה כדי לממש את רעיון הפרודוקטיביזציה (להפוך את הירושלמים דאז מאנשי לימוד שחיים על תרומות לאנשים יצרניים), שעמד מאחורי יוזמתו של מונטיפיורי בשנת 1857, אך הרעיון הצליח חלקית. אם שער העץ הכחול של הטחנה פתוח, תוכלו להיכנס ולצפות בחלונות תצוגה המתארים את פועלו של מונטיפיורי ובתמונות מרגשות של ירושלים במאה ה־19.
מתחנת הרוח הולכים דרומה לכיוון הכנסייה הסקוטית ובכביש שממול עולים על גשר בני ברית ויורדים אל הסינמטק, שם אפשר לסגור את היום בסרט טוב ובכוס של שוקו חם וסמיך במסעדת קקאו. מבעד לחלונות אפופי האדים נשקפים ליושבי המקום הר ציון וחומת העיר העתיקה, מזכירים תמונה אימפרסיוניסטית.

ימק"א
מיקום: רחוב דוד המלך 26. פתוח: ב'־ה' 20:00-8:00,
ו' נסגר ב־17:00, שבת נסגר ב־12:00. טלפון: 5692692־02.
נגישות לנכים: אין.

המכון האפיפיורי למקרא
מיקום: רחוב אמיל בוטה 3. פתוח: כל יום 8:30־12:30.
טלפון: 6252843־02. נגישות לנכים: יש.

הסינמטק
מיקום: דרך חברון. טלפון: 5654333־02.
אינטרנט: www.jer-cin.org.il נגישות לנכים: יש

בתי האבן של עין כרם, הסמטאות הצרות והמבנים המדורגים שלה, הטרסות והנוף ההררי שעוטף אותה – בחורף נראים כולם רעננים במיוחד. וגם בעבר עשיר בורכה השכונה היפה: היא מזוהה עם בית הכרם המקראית, ואף קשורה קשר הדוק לנצרות, בשל זיהויה עם עיר יהודה – מקום הולדתו של יוחנן המטביל. סיפורו של יוחנן מתחיל בקרבת המשפחה בין אמו אלישבע למרים אם ישו, עובר דרך הטבלות המוניות שערך לבני ישראל (ובהם גם לישו), ומסתיים בסופו המר של המטביל הלאומי, שהושלך לכלא עד שראשו הוסר מעליו.
האתר שממנו נצא לדרך קשור ליוחנן: מעיין מרים. המעיין מוקדש כיום למרים רוטשילד, לאחר שהמשפחה המפורסמת מימנה את השיפוץ האחרון, אבל לפחות לפי הנצרות כאן נחה מרים, אמו של ישו, זמן קצר לפני שפגשה את קרובת משפחתה אלישבע, הלא היא אם יוחנן. המעיין הוא אחד ממאות מעיינות השכבה האופייניים להרי ירושלים, ובעת שהיה כאן יישוב ערבי, זרמו מימיו אל הטרסות שבעמק והשקו את הגידולים.

סמוך למעיין שער מתכת גדול, הניצב בכניסה למרכז טארג למוזיקה, מקום מופלא עבור חובבי מוזיקה קלאסית, שמגיעים להאזין לקונצרטים המתקיימים בתוך החללים היפים של המבנה.
הדרך ממשיכה, מדורגת ותלולה, מתחת לעץ התות הגדול, ומטפסת אל כנסיית הביקור. בשער הכניסה עומדים פסלי מתכת של אלישבע וזכריה, הוריו של יוחנן. הכתובת הלטינית Custodia Terra Scanta ("משמר ארץ הקודש") מספרת כי הכנסייה שייכת למסדר הפרנציסקני, השומר על האתרים הקדושים לעולם הקתולי. כשנכנסים לחצר נתקלים בלוחות קרמיקה שעליהם מופיעה תפילת מרים, המגניפיקט, בכחמישים שפות, ופסיפס מרהיב מתאר את מסעה של מרים מנצרת לעין כרם.
בדרך כלל ניתן לבקר רק בקריפטה (מערה). דרך ארקדת הקשתות היפה ניכנס לחלל הקריפטה, ובו ציורי קיר: בחזית מופיע ביקור מרים, משמאל עבודת זכריה (אביו של יוחנן) בבית המקדש, ומימין נראה הנס שאירע ליוחנן. לעתים מאפשר הנזיר הפרנציסקני ביקור בכנסיית הביקור עצמה, שם ישנם ציורי קיר המתארים את הנס בכפר קנה, קרב לפנטו, ההערצה למרים ועוד. אין ספק שבית המלאכה האיטלקי של וגריאני, שהיה אמון על עבודות האמנות במקום לפני כחצי מאה, עשה מלאכה נאה.
ביציאה נערוך תצפית על מבשרת ירושלים והקסטל, מוצא עלית ומושב בית זית, וגם על הסכר הגדול שלמרגלותיו, שבחורף מתמלא מים ולעתים אף עולה על גדותיו. נחזור בדרך שבה באנו ונתרווח באחד מבתי הקפה שלאורכה, למשל פונדק עין כרם או ביסטרו הנעימים.
אחרי הקפה נמשיך בדרך, נחצה את הכביש הראשי ונלך עד לשער של כנסיית יוחנן המטביל, שעליו כתוב: Baarim St. John (יוחנן בהרים). על פי המסורת הנוצרית, כאן נולד יוחנן המטביל ומכאן יצא להתבודד בהרים. הכנסייה עמוסה בקישוטים ובנויה במתכונת של בזיליקה (מבנה של צלב): אולם אורך ושני אולמות צדדיים נמוכים יותר. בגומחה המרכזית נמצאים פסלים של מרים, זכריה ואלישבע. הגומחה השמאלית היא מקום המזוהה עם הולדת יוחנן ומוקדש לו. ציור מצמרר מתאר את יומו האחרון.
נצא מן הכנסייה, נחצה שוב את הכביש הראשי ודרך רחוב האחיות נגיע אל מנזר נוטרדאם של ציון, השייך למסדר אחיות ציון. המקום משמש בחלקו בית הארחה, צנוע אמנם, אבל בעל אווירה מיוחדת במינה. בחורף מכסים מרבדי רקפות את הגן ואת בית הקברות (ראו מטיילים 50). בינואר־פברואר צובעת את כל עין כרם פריחת שקדיות מרגשת בלבן וורוד.

שכונת עין כרם
הגעה: מכביש 1 מומלץ לרדת במחלף הראל, ולעקוב אחר השילוט לעין כרם.

מרכז טארג למוזיקה
מיקום: ברחבה ברחוב המעיין. טלפון: 6414250־02. אינטרנט: www.klassi.net/targ נגישות לנכים: אין.

כנסיית הביקור
פתוח: כל יום 8:00־11:45, 14:30־17:00. טלפון: 6417291־02. נגישות לנכים: אין.

כנסיית יוחנן המטביל
פתוח: כל יום 8:30־12:00, 14:30־17:00. טלפון: 6413639־02. נגישות לנכים: אין.

מנזר נוטרדאם של ציון
מיקום: רחוב האורן 23. פתוח: ב'־שבת 8:30־12:30,
14:00־18:00. סגור ביום ראשון. טלפון: 6415738־02.
נגישות לנכים:
חלקית.

פונדק עין כרם
מיקום: רחוב המעיין 13. פתוח: כל יום מ־10:00 עד הלקוח האחרון. טלפון: 6437472־02. נגישות לנכים: יש.

ביסטרו
מיקום: רחוב עין כרם 25. פתוח: כל יום מ־9:00 עד הלקוח האחרון. טלפון: 6430865־02. נגישות לנכים: יש.

במאה ה־19 התיישבו בארץ הקודש גרמנים טמפלרים – ארגון נוצרי שפרש מן הכנסייה הפרוטסטנטית – והותירו אחריהם נגיעות של אירופה במקומות שונים, ובהם גם ירושלים. ואין תפאורה מושלמת מיום חורף לחומות האבן העתיקות, לאורנים המיתמרים ולבתי האבן עם גגות הרעפים האירופיים כל כך, שבנו הטמפלרים.
המושבה הגרמנית הוקמה ב־1873 בעמק רפאים, נחל המוזכר כבר במקרא. בפי הטמפלרים היא נקראה מושבת רפאים. במהלך מלחמת העולם השנייה אילצו הבריטים את הטמפלרים הגרמנים לעזוב את הארץ, בשל היותם נתיני מדינת אויב, אבל בתי השכונה נותרו, ובשנות השבעים הוחלט שהשכונה כולה היא אתר לשימור. לאורך רחובה הראשי צצו כפטריות אחרי הגשם חנויות יין ותכשיטים ובתי אוכל וקפה, כמו ארומה, קפית, מסריק, טחנת הקפה, וגם קפה הילל שחזר לפעול מחדש אחרי הפיגוע.
לסיור במושבה נצא מגן הפעמון. הבניין הראשון, ברחוב עמק רפאים 1, הוא בית העם (הטמפלרים החליפו את מושג הכנסייה בבית העם), שמגדל פעמונים קטן נמצא בחזיתו, ובחצרו פורחות בתחילת החורף חלמוניות. היום המקום סגור, והוא בבעלות הכנסייה הארמנית.
מעבר לכביש, בעמק רפאים 6, ניצב בית מתיאוס פרנק. הטוחן הטמפלרי הקים בחצר הבית גם טחנת קמח, שנהרסה. הבית משלב חזות אירופית ופנים בסגנון מקומי. בחזית הבניין אפשר לקרוא את שם הבית, Eben Ezer, שם המקום שבו נלחם דוד בפלשתים. בעמק רפאים 9 ניצב בית נאה במיוחד, שהיה ביתו של האדריכל תיאודור זנדל, מי שתכנן את בית החולים שערי צדק. זנדל הוא בן למשפחת רוקחים, שסמל בית המרקחת שלהם היה אריה מנמנם, המופיע בחזית הבית.
נחזור למפגש הרחובות עמק רפאים ופטרסון, שם עומד בית דו קומתי בשם בית אוגוסט לנדהולט. בתקופה הטמפלרית שכן בו בית המרזח של המושבה. בהליכה לאורך הרחובות פטרסון ומאוריציו גוטליב אפשר ממש לחוות את אווירת הכפר הגרמני. חוצים את רחוב כרמיה וברחוב סמטס נראים בתים מרהיבים. ברחוב לויד ג'ורג' 6, פינת רחוב סמטס, מגיעים לבית מעט שונה: בית גוטלוב בוירלה משלב אדריכלות אירופית ומקומית – קשתות נאות, חלון עגול וגג רעפים. ברחוב לויד ג'ורג' 4 נמצא קולנוע סמדר, שנקרא פעם קולנוע אוריינט. היום הוא מציג סרטי איכות, ואפשר להתיישב לכוס קפה אחרונה בבית הקפה של הקולנוע – מקום מלא אווירה ואהוב.
קפה־מסעדה סמדר
מיקום: רחוב לויד ג'ורג' 4. פתוח: א'־ו' 10:00־24:30, וממוצאי שבת ועד 24:30. טלפון: 5660954־02. נגישות לנכים:
יש.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.