תפריט עמוד

סיאול – טיול בין ישן לחדש

סיאול, בירת קוריאה הדרומית, מציעה שילוב מרתק בין מסורת לחדשנות: מקדשים וארמונות מהמאה ה-14 לצד גורדי שחקים, מרכזי קניות ואינטרנט מהיר במיוחד. הצעה לטיול של כמה ימים בעיר הגדולה לפני שיוצאים לאתרי הטבע והכפרים המסורתיים ברחבי המדינה

יש הרבה סיבות לטייל בקוריאה הדרומית: זוהי מדינה קטנה יחסית ויש בה שילוב מלבב של טבע יפהפה ומסורות עתיקות לצד ערים מודרניות ותשתיות תיירות מפותחות. תחושת הביטחון האישי גבוהה למדי וישראלים מתקבלים כאן בסקרנות ובאהדה. בסתיו יש כאן שלכת מהיפות בעולם, באביב הפריחה צובעת את הנוף ומשמחת את העין, חובבי קניות (במיוחד מכורים לגאדג'טים) יחגגו כאן, ומשפחות יכולות להוסיף לטיול פארקי שעשועים וחופים יפים. ולמרות כל אלה, ישראלים מעטים יחסית (ודאי בהשוואה לתאילנד או ליפן) מטיילים בקוריאה הדרומית, מה שמוסיף לטיול תחושה של תגלית וראשוניות.

באופן טבעי, רוב המבקרים מתחילים את הטיול בסיאול, בירת קוריאה הדרומית, שם נמצא שדה התעופה הבינלאומי אינצ'ון, אחד משדות התעופה הטובים בעולם. סיאול היא העיר הגדולה במדינה והמרכז הכלכלי, הפיננסי, הפוליטי והתרבותי שלה. יותר מ-26 מיליון בני אדם גרים באזור המטרופולין, כמחצית מאוכלוסיית קוריאה הדרומית, בהם כחצי מיליון תושבים זרים. כאן גם ממוקמים המרכזים של החברות הקוריאניות שהפכו שם דבר ברחבי העולם: סמסונג, LG ויונדאי. התחבורה הציבורית בעיר יעילה מאוד, עם רכבת תחתית מהטובות בעולם וקווי אוטובוסים המגיעים לכל פינה. יש מגוון גדול של מלונות, מאכסניות פשוטות עם חדרים משותפים ועד מלונות חמישה כוכבים מפוארים. ואם אתם מתקשים להתנתק מהמחשב, תשמחו לגלות שבסיאול יש חיבורי אינטרנט מהמהירים בעולם.


דאון טאון סיאול בדמדומי השקיעה. כמחצית מאוכלוסיית קוריאה הדרומית גרה באזור המטרופולין של סיאול

גם אם הגעתם לקוריאה לטיול שכולו טבע ונופים, אל תוותרו על כמה ימים בעיר הגדולה, בין אם בתחילת הטיול או בסופו. הנה, על קצה המזלג, כמה אתרים מרכזיים בסיאול שלא כדאי לפספס:

ארמונות ומקדשים
בעיר העתיקה של סיאול מרוכזים רוב הארמונות והמבנים ההיסטוריים, שעיקרם מתקופת שושלת ג'וסון, אשר שלטה בקוריאה מסוף המאה ה-14 ועד ראשית המאה ה-20. ארמון גיונגבוקגונג (Gyeongbokgung) שימש בתור הארמון המרכזי של שושלת ג'וסון וכדאי להגיע אליו לקראת טקס החלפת המשמרות הססגוני שמתקיים בכל שעה עגולה, בין 10:00 ל-15:00. לאחריו מומלץ להצטרף לסיור מודרך (בחינם) ברחבי המתחם הגדול כדי לראות חלק מהאטרקציות המרכזיות שבו.


ביתן בארמון גיונגבוקגונג בתקופת הסתיו. השלכת בקוריאה היא מהיפות בעולם

ארמון נוסף שכדאי מאוד לבקר בו הוא ארמון צ'אנגדאוקגונג (Changdeokgung), המהווה דוגמה מצוינת לעיצוב קוריאני מסורתי – אין כאן מבנה אחד מרכזי וסימטרי, כמקובל בארמונות אירופים, אלא מבנים שונים המשתלבים בנוף ובטופוגרפיה. המתחם העצום כולל 13 מבנים מרכזיים וכ-30 ביתנים המוקפים גנים מטופחים, עם עצים עתיקים ואגם מלאכותי. פעמיים ביום מתקיים סיור מודרך באנגלית, ואם ההסברים פחות חשובים לכם, תוכלו להצטרף לסיור בקוריאנית המתקיים בכל שעה ועובר דרך כמה מהאתרים המעניינים בארמון, אשר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


ארמון צ'אנגדאוקגונג בלילה. דוגמה מצוינת לאדריכלות קוריאנית מסורתית

גשר עץ מחבר בין הארמון הזה אל מקדש ג'ונגמיו (Jongmyo), אף הוא אתר מורשת עולמית. המקום, שנבנה כדי להנציח את זכרם של השליטים משושלת ג'וסון, הוא המקדש הקונפוציאני המלכותי העתיק ביותר שהשתמר. בכל יום ראשון, הראשון בחודש מאי, מתקיים כאן טקס מסורתי מרהיב, הכולל מוזיקאים ורקדנים, ואשר הוכרז כנכס תרבותי.

אחד המבנים במתחם של ארמון צ'אנגדאוקגונג

תצפיות וטיולים רגליים
לתצפית נפלאה על העיר קחו את הרכבל לראש הר נאמסן (Namsan), שבפסגתו ניצב מגדל סיאול (N Tower), המבנה הגבוה ביותר בעיר. ממרפסת התצפית בראש המגדל כל העיר פרושה לפניכם. יפה במיוחד להגיע לכאן מעט לפני השקיעה, עם רדת החשכה המגדל מואר בתאורה ססגונית ואורות העיר הגדולה מנצנצים מתחת.

מגדל סיאול בפסגת הר נאמסן. בלילה הוא מואר בשלל צבעים ומראשו נשקפים האורות המנצנצים של העיר הגדולה

למי שרוצה להכיר את העיר בדרך פחות שגרתית, מומלץ לטייל לאורך החומה העתיקה. החומה הגבוהה, שנבנתה ב-1392, נמתחת לאורך יותר מ-18 ק"מ ומטפסת על ארבעה הרים. לאורכה יש שביל הליכה ואפשר לבחור בין כמה מקטעים – מהליכה נינוחה של שעה ועד לטיפוס של כארבע שעות על הר נאמסן. פרטים נוספים על מסלולי ההליכה הללו תמצאו באתר של לשכת התיירות של סיאול.

תעלת קאונגיצ'און. הנחל שיובש שוקם והוא מהווה אזור טיול רגלי נעים דרך מרכז העיר

עוד טיול רגלי אפשר לעשות לצד תעלת קאונגיצ'און (Cheonggyecheon), הנמתחת לאורך 11 ק"מ במרכז העיר. פעם זרם כאן נחל, אלא שבשנות החמישים, כחלק מתנופת הפיתוח הכלכלי שלאחר סיום מלחמת קוריאה, הנחל יובש ונבנה מעליו כביש. בתחילת שנות האלפיים, בפרויקט לשיפוץ מרכז העיר, הכביש סולק, הנחל שוקם וכעת הוא זורם בתעלה שקועה ממרכז העיר ועד לנהר ההאן. גשרים רבים חוצים את תוואי הנחל וצמחייה מקיפה אותו, מה שהופך את הטיול כאן לנעים מאוד. בשעות הערב מתקיימים לאורך התעלה מייצגי אורות שונים.

בלילות צעירים רבים נוהגים לטייל לאורך תעלת קאונגיצ'און או לשבת ליד המים

מוזיאונים
בסיאול יש כמה מוזיאונים מרתקים, שיעזרו לכם להתחבר להיסטוריה, לתרבות ולמסורות הקוריאניות.
מוזיאון הפולקלור מציג את ההיסטוריה ואת אורח החיים של קוריאה במהלך שושלת ג'וסון – מהמאה ה-14 ועד ראשית המאה ה-20. המוזיאון הלאומי, הגדול במוזיאוני העיר, מכיל אוסף עצום של עתיקות ויצירות אמנות ואומנות בנות אלפי שנים. מוזיאון המלחמה מתעד את המלחמות הרבות שידעה קוריאה, כולל זאת שבין שתי הקוריאות – צפונית והדרומית.

קפיצה קטנה מחוץ לעיר
במהלך השהות בסיאול כדאי מאוד להצטרף לסיור מאורגן לאזור המפורז שבין קוריאה הצפונית והדרומית. האזור, שנקרא DMZ, נחשב לגבול הסגור והשמור ביותר בעולם והביקור כאן כולל, בין השאר, נסיעה לאורך גדרות, חומות ומחסומים, הצצה לבונקרים ועמדות צבאיות ותצפית אל השכנה מצפון. כל אלה חושפים עולם עוין וחסר פשרות – תוצאה טרגית של הקרע העמוק בין שתי הקוריאות. יש סיורים הכוללים גם הליכה לאורך גדר תיל, במהלכה רבים נוהגים לקשור לגדר סרטים צבעוניים כאות לרצון לשלום ולאיחוד מחודש של המדינה.

חיילים באזור המפורז המפריד בין קוריאה הצפונית לדרומית. זהו אזור הגבול הסגור והשמור בעולם

אל תנסו להגיע לכאן בכוחות עצמכם, הכניסה לאזור המפורז באופן עצמאי אסורה בהחלט ואפשר לעשותה אך ורק במסגרת סיור מאורגן. חובה להצטייד בדרכון, שאותו תתבקשו להראות שוב ושוב במהלך הביקור. פרטים נוספים ניתן לקבל בסוכנויות נסיעות בסיאול, בבתי מלון ובאתר של לשכת התיירות הקוריאנית.


גדר תייל באזור המפורז. הסרטים הקשורים אליה מביעים כמיהה לשלום ולאיחוד מחודש של קוריאה

ומה עם קצת שופינג?
בסיאול פועלים כמה שווקים ואזורי קניות שישאירו גם את המכורים הכבדים מסוחררים: שוק דונגדמון (Dongdaemun) מכיל אלפי חנויות המרוכזות בכ-20 מרכזי קניות, שרובן פתוחות מעשר בבוקר עד חמש לפנות בוקר ביום המחרת – בהחלט מספיק זמן כדי למלא כמה וכמה מזוודות…

דוכני אוכל בשוק דוגדמון

אבל זאת רק ההתחלה: שוק נאמדמון (Namdaemun) הוא שוק פתוח המשתרע על שטח עצום ויש בו כ-1,700 דוכנים וחנויות בהם תמצאו בגדי ילדים ובגדי נשים, כלי מטבח וציוד ספורט וגם חנויות מסורתיות לממכר תה, ג'ינגסנג, דגים מיובשים ועוד – והכל במחירים זולים מאוד. חלק מהחנויות נפתחות לפנות בוקר, אחרות פתוחות עד שעת לילה מאוחרת.

למחפשים מסורת ואותנטיות כדאי להגיע לרובע אינסה דונג (Insadong), שם, בין החנויות והגלריות, אפשר למצוא כלי פורצלן מסורתיים, הדפסים על ניירות שיוצרו ביד, פסלים ועתיקות. שוטטו בסמטאות שיוצאות מרחוב Insadong-gil כדי להתרשם מהאווירה והבניינים העתיקים. ברובע יש כמה מקדשים וארמנות, במקדש ג'יוגה סה (Jogyesa) מתקיימים כמה פעמים בשנה טקסים מסורתיים רבי רושם.


חנות קרמיקה ברובע אינסה דונג שבו אפשר לקנות מוצרים מסורתיים

אזור הקניות מיונג דונג (Myeong-dong) חביב מאוד על התיירים היפניים הנוהגים לבלות בקוריאה את החופשה שלהם – יש כאן אינספור חניות הלבשה, הנעלה וקוסמטיקה במחירים טובים, ודאי יותר נמוכים מאשר ביפן. שילוב של קניות, מסעדות (בהן מסעדות בינלאומיות רבות), ברים ומועדונים אפשר למצוא באזור איטוואן (Itaewon), שם אפשר לעשות שופינג בין מאות חנויות ולאחר מכן לאכול, לשתות ולבלות עד השעות הקטנות של הלילה.

שופינג בלי הפסקה באזור מיונג דונג. יפנים רבים, המבלים בקוריאה את החופשה השנתית, נוהגים לקנות כאן

מידע שימושי
איך מגיעים? חברת התעופה הקוריאנית קוריאן אייר מפעילה שלוש טיסות ישירות בין תל אביב לסיאול; הטיסה אורכת כעשר שעות ורבע. אם אתם מטיילים במזרח, תוכלו לטוס לקוריאה מיעדים רבים, בהם סינגפור, בייג'ין, שנחאי ועוד.

מתי כדאי להגיע? התקופות המומלצות ביותר לטיול הן אפריל-מאי, בזמן הפריחה האביבית, ובספטמבר-אוקטובר, כשהשלכת צובעת את הנוף באדום וכתום.

כסף:
המטבע המקומי הוא וון, נכון לכתיבת שורות אלו 1,000 וון קוריאני = 0.8 דולר אמריקאי. אפשר להמיר כספים בכל סניפי הבנקים ובדוכני המרה מורשים (יש רבים כאלה באזור Itaewon בסיאול). שימו לב: כמעט בשום מקום בקוריאה לא מקבלים דולרים או אירו.

מספרי חירום: 112 משטרה, 1339 עזרה רפואית.

למידע נוסף על טיול בדרום קוריאה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדרום קוריאה

קוריאה: הדרום, הצפון ומה שביניהם
קוריאה: הדרום, הצפון ומה שביניהם

מדוע התפצלה קוריאה ממדינה אחת לשתי מדינות שונות כל כך, דרום קוריאה המתקדמת והמודרנית וצפון קוריאה המסוגרת והטוטליטרית? התבוננות בימים שבהם קוריאה היתה מדינה אחת ועד הזמן הנוכחי חושפת תהליכים מורכבים ומרתקים

מסיאול המודרנית לתוככי דרום קוריאה
מסיאול המודרנית לתוככי דרום קוריאה

רבים מכירים את קוריאה רק דרך חברות הענק שלה, אבל טיול במדינה המרתקת מגלה שילוב נפלא בין קדמה ופיתוח לבין מסורות עתיקות. מגורדי השחקים של סיאול, דרך פסטיבלי אביב מסורתיים ועד הנופים הגעשיים של האי ג'ג'ו, כמה סיבות ...

בין קוריאה הדרומית לצפונית – שמורת האזור המפורז
בין קוריאה הדרומית לצפונית – שמורת האזור המפורז

באחד האזורים המתוחים בעולם, בגבול שבין קוריאה הצפונית לדרומית, חיים בנחת בעלי חיים ועופות נדירים. בתקופות שהמתיחות שוככת אפשר לטייל באזור המפורז ולהתרשם איך הטבע מצליח להתעלות על איוולת האדם