תפריט עמוד

יש מקומות בעולם שפשוט מתבקש להגיד עליהם "אין דברים כאלה", וסוקוטרה (Socotra), אי באוקיינוס ההודי השייך לתימן, בהחלט נמצא בקטגוריה הזאת. אבל יש מקום כזה, למרות שכל מה שקשור אליו זר ומוזר. האי המבודד – כ-350 ק"מ דרומית לתימן וכ-250 ק"מ ממזרח לסומליה – ניתק מאפריקה לפני מיליוני שנים ובידודו אחראי להתפתחות של צמחייה ייחודית הגדלה אך ורק כאן. בשנות התשעים קבוצת מדענים מטעם האו"ם הגיעה לכאן כדי לחקור את עולם החי והצומח, ובמהלך שהותם באי הם ספרו לא פחות מ-700 מינים ייחודיים של צמחים הגדלים רק בסוקוטרה!


סרטון המראה את הנופים המהפנטים של סוקוטרה

יותר משליש ממיני הצמחים באי הם אנדמיים, כלומר הם אינם גדלים בשום מקום אחר בעולם. מעבר להיותם ייחודיים, הצמחים של סוקוטרה הם בעלי צורות מוזרות והם מעניקים לאי הנידח מראה חייזרי להפליא. המפורסם מבין עצי האי נקרא עץ דם הדרקון, על שום השרף האדום שהוא מגיר, וצמרתו, הנראית כמו מטרייה רחבה, מעוררת השתאות (ראו תמונה למעלה). גם עץ המלפפון מפתיע עם גזע בולבוסי, שמקצהו העליון יוצאים ענפים קצרים ועליהם עלווה מועטה. עוד צומחים פה צמחי אלוורה וצמחים נוספים העמידים לתנאי מזג האוויר הקשים השוררים באי. בסוקוטרה יש גם עולם חי עשיר, הכולל מינים ייחודיים של ציפורים וזוחלים.


כמה מהעצים הצומחים אך ורק בסוקוטרה. בקדמת התמונה – עץ המלפפון

אבל לא רק עולם חי וצומח יש כאן. בסוקוטרה חיים כ-50,000 בני אדם – לאורך החופים מתגוררת אוכלוסייה חדשה יחסית, ממוצא ערבי, ואילו בהרים שבפנים האי מתגוררים התושבים המקוריים, אף הם ממוצא שמי, הדוברים סוקוטרית, שפה ייחודית ועתיקה.

הנה מקבץ תמונות מהאי (לחצו עליהן להגדלה):


עץ דם הדרקון הנקרא כך על שום השרף האדום שהוא מגיר


נופים מדבריים, צמחייה ייחודית ואוקיינוס עם מים בצבע טורקיז


בסוקוטרה התפתחה צמחייה עמידה לתנאי היובש הקיצוניים שבאי


מטרייה רגילה ומטרייה הפוכה. עצי דם הדרקון


מבט מלמטה על עצי דם הדרקון


העץ המכונה שושנת המדבר בשל הפריחה הורודה המפתיעה


גם עולם החי של האי עשיר במינים ייחודיים


מהנופים המפעימים של האי


שוק מקומי. בכפרים אין חשמל או מים זורמים

מיקומו של האי סוקוטרה באוקיינוס ההודי:


לחצו להגדלה

___

צילומים: Looklex Encyclopedia, Stefan Green, flickr


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.