עבור צליינים נוצרים, הביקור באתרים הקדושים סביב הכנרת הוא חוויה מזככת. עצם ההימצאות במקום היא בגדר התקרבות יתירה למושא הזדהותם – ישו הנוצרי. הכנרת היא אחד המקומות שישו (ישוע במקור) מזוהה איתם יותר מכל. בברית החדשה מסופר כי לאחר הריגתו של יוחנן המטביל, מקורבו של ישו, ולאחר שהעניק בבית כנסת פרשנות חדשנית ובלתי מקובלת לקטע מספר ישעיהו (לוקס ד', 30-28), עזב ישו את עיר מגוריו, נצרת, ועבר לאזור הכנרת. מדוע נמלט ישו לכנרת דווקא? כמטיף מהפכני וקיצוני בדעותיו, שיצא נגד האוליגרכיה הכוהנית והכלכלית, ישו חיפש את הדרך לשפר את מעמדם של הנדכאים והחלשים. צפון הכנרת היה באותם ימים אזור ספר נידח ושכוח מלב, מאוכלס בעיקר בעניים שפרנסתם על דיג. כאן מצא ישו את ראשוני תומכיו, וכאן, בקרב אוכלוסיית הדייגים, נתהוותה סביבו קהילה תומכת שייחסה לו נסים רבים. כאן גם קיבץ סביבו את ראשוני תלמידיו ולימים בחר מתוכם את 12 השליחים. לא בכדי הפכו הדג (ביוונית "איכטוס") והעוגן לסמלים מובהקים של הנצרות הקדומה. כפר נחום: מי רוצה נס?מרכז פעילותו של ישו היה בכפר נחום, כפר דייגים קטן על גדתו הצפונית של האגם. כיום נמצא האתר בידי המסדר הפרנציסקני (שרכש את הקרקע בשנת 1894), ואנשיו הם שערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות. בית כנסת מפואר, מהמאות הרביעית-חמישית לספירה, הוא אחד הממצאים החשובים במקום. מעל שרידי הכנסייה העתיקים נבנתה בעת המודרנית כנסייה דמוית סירה. תחת העמודים שעליהם היא ניצבת ודרך חלון זכוכית ברצפתה יכולים המבקרים לצפות בממצאים שמתחתיה. אנו נצטרך להסתפק בצפייה מהצד, מכיוון שהכניסה אליה מותרת בדרך כלל רק לקבוצות צליינים. לפי המסורת הנוצרית, המתועדת בכתובים, כאן ריפא ישו את חמותו של פטרוס (מתי ח', 17-14), גירש רוח טמאה מבית הכנסת (לוקס ד', 35-31) ועוד. כשישו ריפא כאן אדם משותק (מרקוס ב', 12-1), מספרת המסורת, צבא המון כה גדול על ביתו של פטרוס, עד שכדי להביא את המשותק לפני בן האלוהים היושב בבית פנימה נאלצו להסיר את הגג ולשלשלו מטה. מעט מזרחה משם נמצאת כנסייה נוספת, הבולטת בקירותיה הלבנים ובכיפותיה האדומות. זוהי כנסייה יוונית-אורתודוכסית שנבנתה במאה ה-19, והיא טובלת בגן פורח, פרי תחזוקו של ארינארכוס, נזיר אדיב ממוצא יווני שחי בה בגפו. לאחרונה עוטרה הכנסייה ביריעות קנבס שעליהן ציורים נהדרים. אתר העתיקות והכנסייה הקתולית (Capernaum – Franciscan Church) הר האושר: אתם מלח הארץ"אשרי עניי הרוח כי להם מלכות השמים", כך פותח ישו את "דרשת ההר" המפורסמת שלו, שאותה נשא, כך מאמינים, על "הר האושר", השלוחה הגולשת מרמת כורזים לעבר פינתו הצפון-מערבית של האגם. הדרשה (מתי ה', 12-1), המהווה את תמצית המוסר הנוצרי, כוללת שמונה פסוקים שכל אחד מהם מתחיל במילה "אשרי". הביטוי "אתם מלח הארץ", שבו השתמש ישו בדרשה, השתרש מאז בעברית אבל קיבל פירוש מוטעה – כאן הכוונה למסכנים, לעניים ולחולים. תוכן הדרשה מבטא בבהירות מי היו שומעיה – אלו שגורלם לא שפר עליהם. המסורת המקומית ממשיכה וגורסת כי כאן בחר ישו בשליחים (לוקס ו', 16-12). לצד הכנסייה נמצאים במקום גם מנזר, גן יפה, אכסניה ומשק חקלאי של המיסיון האיטלקי. המקום מנוהל ומתוחזק על ידי נזירות פרנציסקניות לבושות לבן, שרובן ילידות עיירות נוצריות בגליל. מסלול הליכה נחמד של כשני קילומטרים במורד יוביל אתכם אל האתר הבא במסלול שלנו. טבח'ה: סעודת דגים לאלפיםבאתר טבח'ה, שלמרגלות הר האושר, שתי כנסיות סמוכות זו לזו (שתיהן מהמחצית הראשונה של המאה העשרים). בעבר נבעו כאן שבעה מעיינות, אך כיום נותרו מהם חמישה בלבד. מי המעיינות מינרליים, וחלקם חמים ועשירים במלחים. מאז שנת 1964 הם נאספים ומובלים בתעלת בטון לאורך מערב הכנרת עד להזרמתם לירדן, כדי למנוע את המלחת האגם. עת שחוצים את הגן המוצל לעבר הכנסיות, ניתן לראות שרידי טחנות קמח שבעבר פעלו מכוח מי הנביעות. הכנסייה המזרחית מבין השתיים נקראת "כנסיית הבכורה על שם פטרוס" ונמצאת אף היא בבעלות הפרנציסקנים. מוסכם כי במקום זה הופיע ישו לאחר מותו בפני שבעה מתלמידיו והעניק את הבכורה בין כל השליחים (המפתחות לשמים) – בשנית – לפטרוס. הכנסייה בנויה על שרידים ביזנטיים קדומים. בתוכה סלע גדול המכונה "מנזה כריסטי", שולחן המשיח – כאן לפי המסורת סעד ישו עם תלמידיו. בצד שמאל פסיפס גדול של ישו ופטרוס, בו נראה האפיפיור פאולוס השישי (שביקר בארץ בשנת 1964) מנשק את רגליהם. במקום נבנתה כנסייה כבר במאה הרביעית ופוארה מאוד כמאה שנה מאוחר יותר. אך דינה של הכנסייה המפוארת נחרץ כמאה שנה לאחר בנייתה. בדומה לאתרים נוצריים אחרים, היא הוחרבה בידי הפרסים, שכבשו את הארץ לפרק זמן קצר בשנת 614. חפירות באתר גילו רצפות פסיפס מרהיבות, והיום הן שמורות, גלויות לעין, בתוך המבנה החדש (שתוכנן, אגב, לפי ציור קדום של הכנסייה המצוי בירושלים). מוכר ביותר הוא פסיפס הסל עם הלחם ושני הדגים, לציון הנס, אולם ציוריים הרבה יותר הקטעים המתארים את עולם הטבע: צמחים, ציפורים ויונקים. העובדה שהטבע המתואר תואם את המוכר מעמק הנילוס העלה את ההשערה כי האומנים היו ממוצא מצרי. טבח'ה – כנסיית הלחם והדגים כורסי: על שדים וחזיריםאחד מהאתרים הנוצריים החשובים נמצא בגן הלאומי כורסי, מעברו המזרחי של הירדן, בתחומי מה שהיה אז אזור נוכרי, שכונה "ארץ גירגשיים". במקום שבו נשפך נחל סמך ("דג" בערבית) לכנרת נמצאים שרידי מנזר ביזנטי, וזהו המתחם הכנסייתי הביזנטי השני בגודלו בארץ (אחרי חאן אל-אחמר שבמישור אדומים). ירדנית: טבילה בצפוןאתר הטבילה הנוצרי "ירדנית" נמצא סמוך לסכר דגניה, במוצא הירדן מהכנרת. הוא נועד להנציח את אחד האירועים החשובים ביותר בחיי ישו: מעמד הטבילה. לפי המסורת התרחשה ההטבלה במקום אחר: מזרחית ליריחו, במקום הנקרא "קצר אל-יהוד". בגלל המצב הבטחוני, המקשה על ההגעה לשם, הקימו את "ירדנית", אתר חלופי שבו יכולים הצליינים לבוא במגע עם מי הנהר המקודש. להחלטה זו היה כמובן שיקול כלכלי, אך הטובלים, השוכרים במקום גלימה צחורה לצורך הרחצה במים, לא רואים בכך כל דופי. מבחינתם, רוחו של המשיח עולה במעלה הזרם מערבות יריחו צפונה, ועוד הרבה למעלה מזה. הגעה: מכביש 90, ממש מצפון לגשר דגניה, פונים מערבה אל מגרש החניה של האתר. |
לפני כאלפיים שנה הילך ישו קסם על דייגים בכנרת, ומאז ועד היום נמשכים מאמינים נוצרים אל המקומות שבהם נבטה דתם. סיור בין כנסיות, פסיפסים עתיקים ואתרי נסים וקדושה עודכן 25.1.24 |
לטייל עם אופניים בנגב
תגובות
תגובות
Array
(
[area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 405
[name] => הכנרת וטבריה
[slug] => %d7%94%d7%9b%d7%a0%d7%a8%d7%aa-%d7%95%d7%98%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%94
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 405
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 113
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2782
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )
דני הגיב:
שלום.
באופן כללי כתבה ראוייה.
הערותיך נוגעות בהגדרות:
ישוע ולא ישו
אינו מוכר כמנהיג קיצוני
"כפר נחום כמרכז למעללי ישו" – ניסוח בוטה ושגוי. מן הראוי לכתוב מרכז לפעילותו של ישוע