למרבית סיפורי האימה שתשמעו אין הסבר הגיוני", פותח לורד צ'אז בדבריו ליד הנפחייה של לאפיט ברחוב בורבון 941 שברובע הצרפתי של ניו אורלינס (New Orleans). "אבל פרטיהם המחרידים מתועדים בהיסטוריה של העיר הזאת, והטירוף שבהם עולה גם על דמיונה הפורה של אן רייס, מחברת רב המכר 'ראיון עם הערפד'", הוא מכריז ומנפנף בציפורני טורף דו רגלי מושחזות, המעטרות את אצבעותיו.קרירות לחה מנשבת מתוך חללים חשוכים וצרים, שמפרידים בין הבתים העתיקים ברובע הצרפתי. ברחובות האלה ערכו שני גברים יפי תואר וילדה מקסימה, גיבורי הספר "ראיון עם הערפד", מסעות ציד אדם ליליים ושטופי דם. "אתם יכולים לקרוא להם ערפדים, רוצחים סדרתיים, תנו להם איזה שם שאתם רוצים", אומר לורד צ'אז הכריזמטי, ענק אינדיאני למחצה ומוזיקאי לשעבר, שמדריך את סיורי "רוחות חסרות מנוח" כשהוא מאופר ועוטה מחלצות מפוארות ברוח הערפדים. יחד עימו עובד צוות של עוזרים צעירים עוטי ניבים מלאכותיים ועדשות מגע מיוחדות.
בשנת 1969, בברקלי שבקליפורניה, כתבה אן רייס סיפור קצר בשם "ראיון עם הערפד". היא חזרה וכתבה את הסיפור כנובלה ב־1973. הספר נרכש על ידי הוצאת קנופף ב־1974, התפרסם ב־1976, הפך לרב מכר כחמש שנים מאוחר יותר ועובד לסרט מצליח בכיכובם של בראד פיט, טום קרוז ואנטוניו בנדרס בשנת 1994. ניו אורלינס, זירת הקטל העיקרית בסיפור, היתה למוקד עלייה לרגל למעריצי הערפד, המבקשים לפסוע כגיבוריהם בערפל של ג'קסון פארק בלב הרובע הצרפתי, לשבת בקפה דו מונד על גדת המיסיסיפי, לשאוף את ריחות המטבח הקריאולי, שהערפד סולד מהם, ולפגוש ערפדים, אם אכן יש כאלה. "כן, יש החלפת דם", עונה מאוון כשאני חוקר אותו על תת התרבות שהתפתחה סביב הערפדים בערים שונות בארצות הברית, מעין הכלאה של אופנת הגותיקה, פאראפסיכולוגיה, ספיריטואליזם, סאדומזוכיזם ומין קבוצתי, ובכלל זה גם צריכת דם
אדם כדי לספוג אנרגיה רוחנית ועוצמות נפשיות מוגברות. "אף אחד לא יודה בזה, אבל זה קורה. יש נותני דם ויש מוצצי דם, אבל אני בהחלט לא ממליץ על זה. לא עם המחלות שיש היום". ניו יורק, שיקגו, יוסטון, לוס אנג'לס, אטלנטה – אלה הערים שבהן מתרחשת הפעילות המסיבית ביותר של אנשי תת תרבות הערפד, אומר מאוון ומפרט את שמות המועדונים ואת לילות השבוע שבהם נפגשים הפעילים כדי להתערות בעמיתיהם. מאוון מבקש לפרוץ אל תעשיית האפקטים המיוחדים של הפקות קולנוע, אבל מסתפק בינתיים בעיצוב ניבים וציפורני ערפדים. הוא מפנה את לקוחותיו למעצבי עדשות מגע מורשים שיציידו את המעוניינים באישוני טורף לילי. בנוסף הוא מספק שירותי אפקטים מיוחדים לאירועי אימה, ובהם ועידת הערפדים "הלילה האינסופי" שמתקיימת בניו אורלינס מדי שנה. לנשף ערפדים שנערך בעיר בנובמבר האחרון התקין מאוון בתקרת המועדון צנרת נסתרת, שהמטירה בחצות דם סינתטי על הקהל. "לפעמים זה עולה על העצבים, כל ילד רוצה להיות ערפד. אופנה. עכשיו, משום מה, כולם רוצים להיות פיות, מחליפים את השיניים בכנפיים. בשום אופן לא אעשה הסבה לאמן כנפיים, אף פעם", מדגיש מאוון. הוא ממהר לפגישה, ואני מצטרף לסיורו של לורד צ'אז.
כשמימיו החומים עמוסים בכל הרעל שנשפך לתוכם במהלך מסע של אלפי קילומטרים לאורך ארצות הברית, ואז מתעקל הנהר סביב ניו אורלינס הישנה ולופת אותה ממערב, דרום ומזרח. מצפון תוחם את ניו אורלינס אגם פונטצ'ארטריין במהלך רוב ימות השנה ניחנת ניו אורלינס באקלים רצחני של 100 אחוזי לחות וטמפרטורות בלתי נסבלות, אבל באמצע ינואר מקבלת העיר את פני בקור חודר עצמות. אפילו הקור של מתחת לאפס, ששולט בחורף של מדינות צפון ארצות הברית, לא הצליח לגרום לעצמותי לשקשק כפי שרעדו ביומי הראשון בקצה הדרום מזרחי של מדינת לואיזיאנה, כשלורד צ'אז ניצב בחזית בית הקברות לאפייט 1. בבית הקברות הזה הוסרטה הסצנה בסרט "ראיון עם הערפד", שבה לואיס היפה, בראד פיט, יונק דם ערפדים מוורידיו של לסטאט, טום קרוז, וזוכה במתנת חיי האופל. לאפייט 1 עומד בלב הגארדן דיסטריקט, שכונה שהקימו האמריקאים במעלה המיסיסיפי בתחילת המאה ה־19, אחרי שרכשו את לואיזיאנה בעסקת דולרים עבור
דונמים מהגדולות מסוגה בתולדות ארצות הברית. גזעי העצים הרחבים, שצילם נופל על בתי המידות, מתנשאים לגובה מסחרר. על הענפים העבים תלויים נטיפי אזוב ירוק־שחור עצומים, מסובכים במטפסים עשירי עלים שמאיימים לחנוק את מארחיהם. "ניסינו לעשות חורים בארון כדי שיתמלא מים וישקע, ניסינו להניח בתוכו לבנים וסלעים כדי להטביעו, אך שיטה זו זכתה בהצלחה מוגבלת בלבד, כי אז התגלתה בעיה אחרת. עם התקדמות תהליך הריקבון, מתמלאת הגופה בגזים שדוחפים את המים מחוץ לארון. אם יש כמה ימי גשם והאדמה רכה, הארון והגופה, מלאים בגזים, חוזרים אחרי זמן מה ועולים אל פני האדמה". הפתרון לבעיית אכלוס המתים היה קבורה מעל לפני הקרקע. מניחים את הגווייה בארון מתכת, מחליקים אותו לאורך הקבר העל קרקעי וסותמים את הפתח בלבנים, טיח ושיש. משאירים את הארון במנוחה למשך שנה אחת ועוד יום אחד. במהלך הזמן הזה, תחת שמש לואיזיאנה הקופחת, מגיע החום בתוך הארון לכ־100 מעלות צלזיוס ומשמש כמאיץ לתהליך התפרקות החומרים האורגניים, עד שהגופה הופכת לאבק ולשברי עצמות. יותר מ־7,000 איש רשומים כתושבי הרובע, והם חיים בתוך הילולת אלכוהול ומוזיקה שנמשכת סביב השעון, דועכת לקראת הזריחה ומתגברת שוב אחרי חצות היום.
אנחנו עומדים מול הבית ברחוב רויאל 32־1118 ברובע הצרפתי, מעונם של לסטאט ומרעיו הרצחניים, לואיס וקלאודיה, ב"ראיון עם הערפד". מכאן יצאו לסעודות הדמים. דמויות הערפדים של אן רייס, לבושות בפאר ומהלכות בחתוליות בין כתמי אור חיוור שנשפך מפנסי הגז ברחובות הרובע, נטמעות היטב בגלריה האנושית שאכלסה את ניו אורלינס בסוף המאה ה־18: בעלי מטעים ומשפחותיהם, מהגרים אירים וגרמנים, אריסטוקרטים צרפתים וספרדים, קריאולים, עבדים אפריקאים, אינדיאנים, שחורים שקנו את חירותם, נשים מעורבות גזע בעלות יופי נדיר, אנשי ספינות הנהר, ספני מפרשיות האוקיינוס והאמריקאים שהגיעו בתחילת המאה ה־19. שאון לשונות שונות ממלא את הטברנות, בתי המרזח, הקברטים ובתי הבושת המפורסמים. לורד צ'אז מוביל את הסיור לבניין ברחוב שארטר 1112. זהו מנזר האורסולין הישן, אחד המבנים העתיקים בעמק המיסיסיפי והבודדים ברובע הצרפתי ששרדו את כל השרפות, שריד נדיר לבנייה בסגנון צרפתי קולוניאלי ברובע. המנזר נבנה בשנים 1745
־1752 כדי לאכלס את נזירות מסדר האורסולין, שהגיעו לניו אורלינס החל משנת 1727 כדי לספק שירותי צדקה, חינוך, רפואה ומחסה לילדים הרבים שהתייתמו מהוריהם בקולוניה הקטלנית. "אלה לא היו תיבות מסע מלבניות וישרות", מדגיש לורד צ'אז כשאני מנסה לשווא להשתלט על איברי הרועדים מקור. "אלא תיבות בעלות המבנה המדויק של ארון מתים מאותה תקופה: רחב באיזור הכתפיים וצר באיזור הרגליים. היו אלה נערות עניות שנאספו מרחובות הערים בצרפת. הן לא צברו די חפצים במהלך חייהן כדי למלא ארנק קטן". מה הכילו הארונות שהביאו איתן הנערות? ומדוע, אף על פי שיובאו לניו אורלינס כדי לסייע בריבוי האוכלוסיה, הוכפל בתוך שנה שיעור התמותה הגבוה ממילא בעיר? לורד צ'אז לא מספק תשובה. לורד צ'אז מצביע על עליית הגג של המנזר, שממנה בולטת שורה של חלונות המכוסים תריסי עץ מסיביים, כל אחד מהם מחוזק בשמונה צירי מתכת עבים. התריסים נבנו וננעלו בבריחים כבדים בהוראת הארכיבישוף, היחיד שידע מה מכילים הארונות של
הנערות. אבל גם זה לא מנע מהתריסים להיפתח בלילה בדרך מסתורית. בשנת 1978, מספר צ'אז, הגיעו חמישה חוקרי תופעות על טבעיות מבוסטון לניו אורלינס במטרה לחקור את הנושא ברובע הצרפתי. שתי חוקרות הוצבו במנזר האורסולין למשך הלילה, כדי לבדוק אם התריסים ייפתחו ומה ייראה מהחלונות. "הייתי רוצה לספר לכם מה גילו החוקרות מבוסטון", משהה לורד צ'אז את התשובה, "אך איני יכול. בבוקר של 17 במאי 1978 נמצאו השתיים עם חורים גדולים פעורים בצד שמאל של צווארן ובגופותיהן לא נותרה טיפת דם". לאורו של פנס רחוב, נועץ לורד צ'אז את ציפורניו החדות בבשרו. הוא מוזג את הדם מוורידיו השותתים לכוסית ושותה. אסירים, זונות, קבצנים ומטורפים חוקים מיוחדים נוסחו בצרפת כדי לזרז את יישוב הקולוניה החדשה ואת
גידולה. אחד החוקים קבע שכל אדם שיימצא מחוסר עבודה במשך ארבעה ימים רצופים יישלח ללואיזיאנה. חוק אחר הבטיח חירות לכל אסיר שיסכים לשאת פרוצה לאשה ולעבור לגור שם. ברנדי מבעירה קטורת, ובזמן שמוג'ו זוחל בעדינות מדהימה בין עשרות בקבוקי נוזלים, צנצנות שמן, כלי קטורת ותקרובת, פסלים, ציורים ומקלות עץ, היא מסבירה מה שמו של כל אל ומה תפקידו.
|
מאז נוסדה ניו אורלינס אופפים אותה ערפל, מסתורין ואווירה של מוות. אבל מאז שכיכבה העיר בספר ובסרט "ראיון עם הערפד", התפתחה בה תת תרבות ערפדית שלמה, ועימה תעשייה מלבלבת של ניבים, טפרים, אביזרים וביגוד הולם. יורם ינאי ושחר עזרן, שליחי "מסע אחר", יצאו לבירת הערפדים של ארצות הברית פורסם 11.1.07 |
לאן נעלמו הכוכבים?
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 651
[name] => ארצות הברית
[slug] => %d7%90%d7%a8%d7%a6%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%aa
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 651
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 650
[count] => 767
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 657
[name] => ניו אורלינס
[slug] => %d7%a0%d7%99%d7%95-%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%9c%d7%99%d7%a0%d7%a1
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 657
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 651
[count] => 21
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 650
[name] => צפון אמריקה
[slug] => north-america
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 650
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 864
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )