תפריט עמוד

נחשולים וחוף הכרמל – טיול של חורף

טיול חורפי שמשלב מסלולים רגליים ביער, תצפיות יפהפיות על הים, ביקור בבית בד ובבוסתן אורגני, הליכה לאורך אחד החופים היפים בארץ ולילה בסגנון יווני על קו המים. וכדי ליהנות מכל אלה אפילו לא צריך להרחיק – הכל נמצא במרכז הארץ

בחורף השמש שוקעת מוקדם וכדי להספיק לשקיעה, אנחנו ממהרים בשביל הצר המטפס אל ראש הגבעה. אנחנו מגיעים למרפסת התצפית בדיוק בזמן: השמש יורדת מולנו אל הים, צובעת בדרכה את השמיים בפסים כתומים. אנחנו נמצאים בראשו של תל דור, מעל אחד החופים היפים בארץ. ואם עוד לא טיילתם פה מחוץ לעונה, קבלו המלצה חמה. למרבה השמחה את הלילה נעביר קרוב מאוד לחוף הזה, צמוד לו ממש, כך שגם למחרת נחזור לטייל בו, אבל לכך עוד נגיע בהמשך.

השקיעה מתל דור | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

השקיעה מתל דור | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

חקלאות אורגנית בעמק ירוק

את הטיול באזור חוף הכרמל פתחנו בבית הבד של חוות מקורה. נטע ארן רילוב, שמנהלת את בית הבד, נולדה בחוות מקורה, שהקימו סבא וסבתא שלה וגידלו בה בקר בשנים שעוד לא היה כאן כביש גישה ואפילו לא חיבור לחשמל. כשאביה של נטע, גיא רילוב, בגר והתחיל לנהל את החווה המשפחתית הוא לא רצה לגדל בקר ובמקום זה נטע מטעים של זיתים, אבוקדו, אפרסמון וליצ'י. בשנות ה-80 רילוב חלה ובדיקות העלו שהוא סובל מהרעלה, תוצאה של שימוש בחומרי הדברה. זאת היתה נקודת מהפך: הוא גילה את החקלאות האורגנית, בתקופה שלא היתה מוכרת בארץ. מאז כל בני המשפחה שמתגוררים בחווה מקפידים על אורח חיים צמחוני או טבעוני וכל הגידולים בחווה הם אורגניים. במקום חומרי דישון כימיים, משתמשים בקומפוסט, במקום חומרי הדברה נעזרים בהדברה ביולגית, כמו למשל צרעות שמחסלות את הכנימה הקמחית. החלום של רילוב, מחלוצי החקלאות האורגנית בישראל, הוא שכל החקלאות המקומית תהיה אורגנית.

החנות והקפה בבית הבד האורגני של חוות מקורה

החנות והקפה בבית הבד האורגני של חוות מקורה

בית הבד הוקם בחווה לפני כ-30 שנה מתוך רצון לעבד באופן עצמאי ובתנאים אופטימליים את הזיתים האורגניים שגדלים כאן. השמן מופק מהזיתים בכבישה קרה, ללא החדרת מים וללא חימום. בית הבד אוצר שמן כתית מעולה משמונה זני זיתים הגדלים בחווה, חלקם מקומיים (סורי ונבלי), אחרים הם זנים מאזור הים התיכון. הם גם כובשים זיתים למאכל, בעיקר קלמטה וסורי. לאחרונה החנות הקטנה של בית הבד שופצה והפכה למקום מזמין ונעים מאוד. אפשר לקנות שם שמני זית מזנים שונים שגדלים בחווה, מוצרי קוסמטיקה טבעית, תבלינים, זיתים כבושים ועוד. נחמד במיוחד הוא בית הקפה הקטן של בית הבד, עם שולחנות בחצר היפה. בסופי שבוע אפשר ליהנות מארוחות ברנץ' מוצלחות, עם תוצרת מקומית מהחווה ויצרנים החיים באזור. כך, למשל, המאפים הנהדרים של מאפיית פירור זהב בבית אורן, שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול מהם. הברנץ' כולל גם ירקות אורגניים, גבינות מצוינות, כולל גבינות טבעוניות, ממרחים שונים ועוד.

עצי זית עתיקים בחוות מקורה

עצי זית עתיקים בחוות מקורה

בנוסף לבית הבד, אפשר לבקר בחווה גם בבוסתן תם, מקום מקסים לזכרו של תם פרקש, שנפל במלחמת לבנון השנייה, וביקב אמפורה.  לאורך השנה מוצעות פעילויות שונות שמתאימות גם למשפחות, כמו מסיק זיתים בעונה, סיורי ליקוט, הפעלות ועוד. ואפשר פשוט לשבת בבית הקפה של בית הבד וליהנות מהאוויר הצלול והנוף הירוק שמקיף את החווה מכל עבר.

חוות מקורה נמצאת בפאתי מושב כרם מהר"ל, למידע על החווה ועל הפעילויות בה לחצו כאן >>

שבילים, מצפורים ונוף אל הים

במרחק קצרצר מחוות מקורה נמצא יער מקסים, שמשלב בין חורש טבעי ליער נטוע. אתם אולי מכירים אותו בשם יער עופר, שמו הרשמי הוא יער חוף הכרמל. היער, המכסה את המורדות המערביים של הכרמל, נמצא בין כפר הנוער מאיר שפיה בדרום ונחל מערות בצפון. יש בו שבילי הליכה, מסלולי אופניים, חניונים, דרכי נוף, נקודות יפות לפיקניק ותצפיות נהדרות על חוף הכרמל ועל הים. בסתיו פורחות כאן סתווניות, בחורף נרקיסים, כלניות ופרחים עונתיים נוספים, וכל אלה מוסיפים צבע וחן לטיול ביער.

יער חוף הכרמל

יער נוף הכרמל. מסלולי הליכה, תצפיות נוף, אזורי פיקניק ועוד

יער נוף הכרמל. מסלולי הליכה, תצפיות נוף, אזורי פיקניק ועוד

כל שנה במהלך חודש דצמבר מתקיים ביער חוף הכרמל פסטיבל מטיילים במגפיים, שבמסגרתו מוצעות עשרות פעילויות ייחודיות למשפחות, ביער ובמקומות נוספים במועצה האזורית חוף הכרמל. השנה, בין השאר, אפשר להשתתף במשחק משימות משפחתי נושא פרסים ביער חוף כרמל; בפיקניק משפחות בתצפית ים כרמל, שם ממוקם הפודטראק "חלון אל הנוף", גטיול עששיות במגפיים ביער, בטיול בשביל הבריחה, במשחק סלולרי בנושא מחזור וניקיון היער ועוד ועוד. ואם אתם חובבי אופניים, אל תחמיצו את הרכיבה עם המשפחה או קבוצת חברים בסינגל השלוחה.

פוד טראק "חלון אל הנוף" ביער נוף הכרמל. אוכל, שתייה ונוף חלומי

פוד טראק "חלון אל הנוף" ביער נוף הכרמל. אוכל, שתייה ונוף חלומי

פסטיבל מטיילים במגפים מתקיים במהלך חודש דצמבר, פרטים בקישור הבא >>

טיול חופים קסום

בשלב הזה של הטיול הרגשנו צורך עז ללכת לאורך החוף שעליו השקפנו ממרומי היער. במרחק קצר מיער חוף הכרמל נמצא קיבוץ נחשולים, על אחד החופים היפים בארץ. כל אחד ימצא כאן משהו כלבבו: אפשר לשבת על החול הלבן והרך ולהתהפנט ממראה המפרץ היפהפה, אפשר להתנסות בפעילות של ספורט ימי במועדון השייט שעל החוף או לצאת לצלילת היכרות או צלילה מודרכת בים, האמיצים שבכם יצאו לשחייה חורפית מרעננת (בקיץ כמובן לא צריך אומץ כלל – המים במפרצים של חוף דור וחוף הבונים שקטים להפליא). במושב דור הסמוך יש חוות סוסים, שממנה אפשר לצאת לרכיבה על החוף, חוויה רומנטית מאין כמוה (לפרטים על רכיבת סוסים על החוף לחצו כאן >>.)

חוף נחשולים. בחורף, כשהחוף כמעט ריק מאנשים, יפה פה במיוחד

חוף נחשולים. בחורף, כשהחוף כמעט ריק מאנשים, יפה פה במיוחד

אפשרות נוספת היא לצאת לטיול רגלי בשמורת הטבע דור הבונים. מתחילים בהליכה קצרה לאורך רצועת החוף היפהפייה של נחשולים ומטפסים אל תל דור. שם, עוד לפני שמתרכזים בעתיקות של העיר המקראית דור, גשו לראש התל אל התצפית המופלאה על הים, המפרצונים, הלגונות והאיים הקטנים, ואם הגעתם בזמן המתאים – תזכו לחזות בשקיעה הכי יפה שאפשר לתאר.

תל דור. שרידים של העיר המקראית ותצפיות מפעימות על הים

תל דור. שרידים של העיר המקראית ותצפיות מפעימות על הים

מראש תל דור יש שביל מונגש חדש, באורך של כ-800 מ', שמוביל לצד העתיקות (מומלץ לעצור ולקרוא את ההסברים בשלטים שלאורך השביל) ומסתיים במרכז מבקרים של רשות הטבע והגנים. ממרכז המבקרים אפשר להמשיך ברגל צפונה לאורך החוף, לכיוון הבונים, או לחזור אל חוף נחשולים, הפעם בשביל מסומן הצמוד למים. כך או כך, מובטח לכם טיול רגלי חלומי, במיוחד ביום שמש חורפי, כשהחופים ריקים כמעט מאנשים.

בדרך בין חוף דור לחוף הבונים

ממראות הדרך בין דור לחוף הבונים

ממראות הדרך בין דור לחוף הבונים

המסלול הזה יפה כל כך עד שהלכנו בו פעמיים: ראשית לקראת השקיעה ואז פעם נוספת למחרת בבוקר. בין לבין, בילינו לילה שקט ורגוע במלון חוף נחשולים.

לילה שקט ליד הים

בשנות ה-70 נפתח בקיבוץ נחשולים בית ההארחה סמוך לקו המים. לאורך השנים המקום שופץ ושודרג, לפני שנים אחדות נוספו חדרי בוטיק ואגף חדש בן שתי קומות שכולל סוויטות מרווחות הפונות לים, חלקן עם בריכה פרטית. לאחרונה, מלון חוף נחשולים עובר מהפך נוסף ומקבל אפיון של כפר יווני. החדרים צמודי הקרקע שודרגו ועוצבו מחדש בצבעי תכלת-לבן, מסעדת רוזמרין קיבלה צביון יווני, הטבע דאג לספק את כל השאר, כולל ים בצבע תכלת, ממש כמו ביוון.

הכפר היווני במלון חוף נחשולים | צילום ניר דוידזון

הכפר היווני במלון חוף נחשולים | צילום ניר דוידזון

כל אחת מיחידות האירוח בכפר היווני מורכבת משני חדרים: סלון עם ספות נפתחות וחדר שינה, כך שגם בחופשה משפחתית ההורים יכולים ליהנות מפרטיות. חדר הרחצה שודרג (עם שני כיורים נפרדים ומקלחת רחבה) ויש גם מטבחון עם מכונת אספרסו, פינת קפה ותה ומקרר קטן.

בחופשה חורפית במלון אפשר ליהנות מהטבות שוות במיוחד (בתיאום מראש). יש כמה חוויות רומנטיות שמוצעות למתארחים בחדרי הבוטיק או בסוויטות, כמו עיסוי זוגי או רכיבת סוסים זוגית על חוף, ויש חוויות שמתאימות לכל המשפחה, כמו ביקור במוזיאון המזגגה, סיור בבית הפסיפס או טיול מודרך בתל דור. בנוסף להטבות הללו, מלון חוף נחשולים מציע גם חופשות נושאיות, בהן חופשות אחרי לידה עם התינוק, חופשות "מחוברות" לאימהות ובנות וחופשות וולנס בשיתוף חברת Sorento, שמשלבות פינוקים עם תכנים של העצמת הגוף והנפש.

חופשת וולנס במלון חוף נחשולים | צילום: ניר דוידזון

חופשת וולנס במלון חוף נחשולים | צילום: ניר דוידזון

בזמן שאתם מתארחים במלון חוף נחשולים, תוכלו ליצור קשר עם תמיר הירשברג, מחברת שביל נחשולים. תמיר, בן הקיבוץ שאמו לילי יצרה את הפסיפסים המדהימים בבית הפסיפס, עוסק בתיירות מקומית ומציע מפגשים עם הטבע, התרבות והאמנות של האזור, כולל מפגשים עם הקהילות המקומיות. פרטים בטלפון: 050-4923948.

מלון חוף נחשולים, קיבוץ נחשולים, אתר אינטרנט

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.