תפריט עמוד

נחל שני – טיול בקניון האדום

בחורף ובראשית האביב מזג האוויר באילת יבש ונעים ואפשר לצאת לטיולים רגליים, שאינם מומלצים בימי הקיץ הלוהטים. הפעם נצא אל הקניון האדום, שמזמן נופים מדבריים יפים במיוחד

עונה מומלצת: חורף

התאמת המסלול: לכל המשפחה

קושי המסלול: קל

אורך המסלול: ארבעה קילומטרים

משך המסלול: כשעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 20 "הרי אילת" או עמוד ענן

הגעה מאילת: נוסעים בכביש הגבול המערבי (מס' 12) מאילת לכיוון צפון. כ-19 קילומטר צפונית לעיר נראה שלט כתום ובולט המורה ימינה לעבר נחל שני והקניון האדום. נסיעה של קילומטר וחצי בדרך עפר תביא אותנו אל החניון שבתחילת המסלול.

הערות: המסלול מעגלי. אין צורך בהקפצת רכבים

לא, אין כל צורך בהופעה נאה. בניגוד לקניונים המוכרים לנו מהערים, בקניון האדום מקבלים הסלעים את כולם בשוויון נפש (אלא שכאן מאבדים המבקרים את שלוות נפשם, מתפעלים עד בלי די מיפי צורות האבן שמהן הם מנסים לקנות בעיניהם עוד ועוד).

נחש אפעה, אחד מדיירי האזור

נתחיל את המסלול בטיפוס על גבעה הנמצאת מימין לחנייה. השביל שמסומן בצבע אדום יוליך אותנו דרך מספר ערוצים, עד שבערוץ הראשי ביותר ייפגש בשביל שמסומן בצבע שחור. נמשיך שמאלה במורד הנחל עם השביל שמסומן בצבע שחור. בהליכה בת כקילומטר, במהלכה נעקוף מפל יבש, נגיע אל ערוץ נחל שני עצמו. תחילתו של הנחל בסיני, מעבר לגבול המצרי, וסופו כארבעה קילומטרים וחצי מזרחית לנו, בשפכו לנחל רחם.

נפנה שמאלה, במעלה הנחל, הפעם בעקבות שביל שמסומן בצבע ירוק. הקניון האדום הוא קטע הערוץ הצר והיפה ביותר. אורך הנקיק כ-300 מטר בלבד ובמהלכו נתגבר על טיפוס בכמה מפלונים קטנים. יפה ביותר להביט בתצורות אבן החול הנובית האדומה העשירה בברזל המחומצן, המקור לגוון האדמדם המיוחד של הסלעים (שהעניקו לנחל את שמו) ולחלוקי הקוורץ השקועים בה בשורות אופקיות. גילה של אבן החול במקום הוא כארבעה מליון וחצי שנים. גרגירי החול שקעו, בזמן שבמקום זרמו נחלים רחבים ביותר שזרימתם מתונה. במעלה הנחלים, בדרום הרחוק (אזור נוביה, סודן ואתיופיה של היום), הלכו והתבלו סלעי גרניט. כל מרכיביהם התפוררו לאבק, למעט הקוורץ הקשה. לפי גודל גרגירי הקוורץ הנמצאים בכל שכבת סלע, ניתן לדעת את קצב הזרימה ועוצמתה בכל תקופה. חלוקי הנחל הגדולים הם עדות לזרימה חזקה באותו נחל קדמוני. בחרירים ובגומחות הנוצרים תחת מעטה פטינה (ציפוי הסלע הקשה והכהה) נמצא צורות ייחודיות.

כשנצא מהקניון נמשיך כברת דרך קצרה במעלה הנחל או בהליכה דרך השלוחה. שני השבילים ברורים מאוד ומוליכים חזרה לחניית הרכבים.

מפת הקניון האדום:

(באדיבות עמוד ענן)

(באדיבות עמוד ענן)

עוד באזור:

שביל ישראל: עין נטפים – טאבה (מסלול 27)
שמעון לב |צילום: שמעון לב
ארבע שנים אחרי שהחל את המסע לכל אורכה של מדינת ישראל, שמעון לב מגיע לסוף הדרך. זהו זמן מצוין למחשבות על מה שיש בשביל ועל מה שחסר בו. את התוכנית לחגוג את סיום המסלול בגלידה הוא נאלץ לדחות. הקיוסק היה סגור

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.