• עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

• התאמת המסלול: כל המשפחה.

• קושי המסלול:
 קל/בינוני. רוב המסלול קל, הירידה לנחל וכמה קטעים בתוכו תלולים מעט.

• אורך המסלול: כשלושה קילומטרים.

• משך המסלול: כשלוש שעות.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 11, "דרום מדבר יהודה".

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, שלושה ליטרים מים לאדם, כובע, קרם הגנה משמש, משקפי שמש.

• הגעה מצומת אלמוג: אם באים מכיוון ירושלים, מצומת אלמוג בצפון ים המלח נמשיך בכביש מס' 90 דרומה, לאורך חופי ים המלח. נחלוף על פני עין גדי ומצדה ונמשיך לעבר מלונות ים המלח. בצומת זוהר נפנה ימינה, לעבר ערד. בעלייה נחלוף על פני נקודת תצפית יפה המשקיפה על נחל זוהר. כשלושה קילומטרים מצומת זוהר, כמה מאות מטרים אחרי תצפית זוהר המוצלת, לשביל מסומן ירוק הפונה ימינה (צפונה). נחנה בשולי הדרך – מכאן ממשיכים רגלית.
אם באים מכיוון ערד, ממשיכים מערד בירידות לים המלח, וכמה מאות מטרים לפני תצפית זוהר יש ירידה לנחל מסומנת בירוק.
שביל נוסף, מסומן כחול, יורד לנחל כמה מאות מטרים מערבה במעלה הכביש.

• אזהרה: אין לטייל בנחל בימים בהם קיימת סכנת שטפונות בנחלי מדבר יהודה.

• בשל ריבוי פריצות לרכבים באזור מומלץ ביותר להימנע מהשארת רכוש ברכב.

• המסלול אינו מעגלי, נדרשת הקפצת רכבים.

• קיימת אפשרות לביקור בנחל ללא הקפצת רכבים. נוסעים לפי הנחיות ההגעה לנקודת הסיום, יוצאים משם למסלול מעגלי אל המצד וסביבותיו וחוזרים לרכב.

• הנחיות להעברת רכב לנקודת הסיום: מנקודת ההתחלה חוזרים אל צומת זוהר וממשיכים בה ישר צפונה בכביש מס' 90. כקילומטר מצפון לה, מיד לאחר שחוצים גשר רחב מעל ערוצו העמוק של נחל זוהר, ישנה פנייה שמאלה, שילוט חום וסימון שבילים כחול). פונים וחונים בכל נקודה שהיא מבלי לחסום את הדרך.

רבות מפינותיו הקסומות של המדבר נמצאות בקרבה גדולה אל הכביש ובנגישות קלה יחסית. דקות מספר לאחר שנותיר את הרכבים מאחור מובטח לנו שנשקע אל תוך שלווה מדברית אפופה הוד קדומים. חיש מהרה גולש השביל במדרון תלול ומתעקל שוב ושוב, כדי למתן את שיפוע הירידה על פני סלע משויף היטב – זהו מעלה זרון, ועבורנו ירידה בעלת אותו שם. מבט אל עבר הנוף המתגלה מולנו – ערוצו הצר של הנחל על קירותיו הבוהקים עשוי אולי לבאר לנו את מקור שמו.

לבטח נבחין כי המדרונות בנויים סלע גיר, שגונו חום בהיר היוצר לא אחת בגלל קשיותו תצורת מצוקים. על סלע הגיר מונח סלע אחר, התלוי בשוליהם התחתונים של המצוקים ומפולס בחלקו העליון. גונו של סלע זה בהיר וכמעט לבן והוא פריך ורך. הוא נקרא חוואר הלשון – משקע ששקע כאן בתקופה בה ים המלח ידע ימים אחרים. בעבר היה הים גדול יותר, הוא התמשך מאזור חצבה בדרום ועד צפון הכינרת, התקיימו בו חיים ומפלסו היה גבוה בכמאתיים מטר ממפלסו הנוכחי. החוואר המיוחד ששקע בקרקעיתו, המורכב משרידי בעלי חיים, מינרלים וסחף אורגני, הוא עדות קדומה לאותו עידן.

מיצד זוהר ולצדו בור שהתמלא במי גשם | צילומים: יותם יעקבסון

כשנגיע לתחתית הערוץ לא נוכל שלא להבחין בגבעה בודדת, מיצד זוהר, עשויה חוואר הלשון, הניצבת בין שני יובלים המתלכדים לערוץ הראשי. בראש הגבעה בולטים שרידי מבנה מבוצר שהטיפוס אליו אפשרי אך מסוכן. בעבר הייתה במבנה תחנת משמר על הדרך החשובה שעברה לאורך ים המלח ועלתה מכאן לעבר רמת המדבר בואך העיר ערד. הדרך הקדומה העפילה מהחוף בדיוק במעלה זרון בו ירדנו. כל עובר אורח בדרך יכול היה להיבדק, לשלם מס אם נדרש וגם לזכות בהגנת השומרים שהוצבו כאן. שרידיהם של מי
צדים נוספים, כגון מיצד חתרורים, שהיו פזורים לאורך הדרך כולה, נמצאים במעלה ההר. סביב המיצד ניתן למצוא כמה גומות גדולות חצובות בסלע. בורות אלו מתמלאים גם כיום במי גשם שיורד כאן לעתים. היום הן משמשות את חיות הבר, אולם בעבר שימשו בעיקר את בהמות הבית והרכיבה שהחזיקו היושבים במקום.

בערוץ הנחל עצמו ניתן למצוא כמה עצי שיטה גדולים ומרשימים במיוחד. צמיחתם כאן מעידה על עמידתם בלא מעט קשיים ושטפונות. לא אחת נתפס סביב גזעיהם וענפיהם התחתונים סחף השטפונות. כך יכולים אנו לאמוד את מפלס המים ואת עוצמתם באירוע דרמטי שכזה. עצי השיטה המשמשים לנו צל נעים וכתם ירק משובב מהווים עבור בעלי החיים במקום מקור חיים חשוב ביותר. הם מספקים לא רק צל, אלא גם מזון ומקום להסתתר ולקנן בו. הלאה במורד הערוץ, לעבר שפכו של נחל זוהר לים המלח, הוא הולך ונעשה קניוני וצר יותר ויותר. כאן עוצמת המים בעת שטפונות גוברת פי כמה ולכן חשוף הערוץ מעצים שלא מסוגלים להתמודד עם עוצמת הסחף.