תפריט עמוד

נחל דוד: מצוקים, יעלים ומים

נדמה כי אין עונה יפה מזו על מנת לבקר בנחל דוד, כשהטמפרטורות עדיין נוחות ועשב ירוק מבצבץ פה ושם. הצעה למסלול הדורש מאמץ מסוים, אבל בתמורה עובר בנקודות נופיות פחות מוכרות

עונה מומלצת: כל השנה (למעט ימים חורפיים בהם קיימת סכנת שיטפונות)

התאמה: מטיבי לכת 

קושי מסלול: בינוני – קשה 

אורך מסלול: כ-6 ק"מ 

משך מסלול: כ-5 שעות 

מפה: מפת סימון שבילים מספר 8, "צפון מדבר יהודה וים המלח"

הגעה מהמרכז: נסיעה לירושלים וממנה לים המלח. לפני קיבוץ עין גדי ישנה פנייה משולטת ברורה אל שמורת עין גדי, חניון נחל דוד ובית ספר שדה עין גדי. מיד לאחר הפניה מכביש מס' 90 לשמורת עין גדי ישנה פניה נוספת ימינה, אל בית ספר שדה עין גדי (סימון שבילים שחור מוליך אל שער היציאה העליון מהמתחם). זוהי נקודת ההתחלה. 

שימו לב: דרושה הקפצת רכבים קצרה מחניון בית ספר שדה לחניון נחל דוד בכניסה לשמורה או אל החניון למרגלות תל גורן בציר הגישה לנחל ערוגות (הנקודה משולטת בבירור). הכניסה לשמורה בכפוף לתקנות רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים. היא כרוכה בתשלום השמורה פתוחה בכל יום מ-8:00 עד 16:00. הכניסה למסלולים הארוכים אסורה לאחר השעה 14:00. האכילה בשמורה אסורה ולכן מומלץ לסעוד לפני הכניסה אליה. מותר לאכול בסמוך למפל החלון ובמעין עין גדי.

נדמה כי אין עונה יפה ועולצת מזו על מנת לסור ולבקר בנאת המדבר השוכנת לחופו של האגם הנמוך ביותר בעולם. בעונה זו הטמפרטורות עודן נוחות, עשב ירוק ורענן שמבצבץ פה ושם הודות לממטרים שירדו כאן ובגבים עדיין יש מים.

שמורת עין גדי מציעה כמה וכמה אפשרויות טיול. אציע כאן מסלול ארוך יותר וקשה יותר. וזאת בתמורה להיכרות עם נקודות נופיות מעט פחות שגרתיות ומוכרות וקצת יותר מרוחקות מההמונים המטיילים בערוץ עצמו וגודשים את ברכותיו, אולם אל דאגה – נגיע גם אליהן כדי להצטנן… בכל מקרה, למרות שהחום הגדול טרם הגיע מומלץ להתחיל את המסלול בשעות הבוקר המוקדמות כדי להימנע מהליכה בשטח פתוח בחום היום.

מחניית הרכבים של בית ספר שדה עין גדי נחצה את שטחי בית ספר השדה בעקבות שילוט ברור של סימון שבילים שחור ונעבור דרך שער בגדר ההיקפית (אם הוא נעול, יש לפנות אל אחד מאנשי המקום) ונעפיל על מדרונו של הר ישי המתנשא מעלינו כפירמידה קדומה ומאיימת. בבת אחת ייפתח מולנו הנוף – חלקו התחתון של קניון נחל דוד, הכר הפורה שמשתרע בינו לבין נחל ערוגות, חוף ים המלח, קו מצוק ההעתקים והקיבוץ עצמו. 

בנקודה מסוימת יטפס השביל מעל מצוק קטן ויגיע למדרגת סלע. כאן מתפצלים השבילים. אנו נפנה שמאלה, בעקבות הסימון האדום (הסימון השחור מוביל אל פסגת הר ישי). השביל שומר על קו גובה אחיד לאורך מדרגת הסלע מעל נחל דוד ונשקפים ממנו נופים יפים על המצוקים סביב ועל ים המלח. נוכל להבחין בבירור כיצד סלעי המשקע הקשים יוצרים בנוף מצוקים, בעוד שכבות הסלע הרכות יוצרות נוף דרדרות רך יותר. מולנו יתנשא המצוק הסוגר על הנחל ובו סימני המפל הגבוה היבש. נותר רק לדמיין כיצד הוא נראה בזמן שיטפון.

כעבור כברת דרך נוספת ישנו פיצול בשבילים. ניתן להמשיך עם השביל הירוק המקיף את הערוץ עצמו או לרדת בעקבות הסימון האדום אל עבר מפל החלון שממנו מראה יפה על חלקו הרטוב והירוק של הנחל. הדרך אל מפל החלון עוברת דרך כמה גבי מים וכדאי לקחת זאת בחשבון. כמו המים נצטרך גם אנו להחליק על סלעים משויפים מסחף כדי שיתגלה לנו הנוף לים המלח, כמו בתוך מסגרת חלון, ומכאן שם המקום. 

גדיי יעלים שזה אך נולדו באזור נחל דוד | הצילומים בכתבה: יותם יעקבסון


מהמפל נחזור כברת דרך קצרה עד לעליה התלולה הקצרה על גדתו השמאלית (דרומית) של הערוץ ונשוב אל הנקודה בה עולה השביל מהערוץ. בסופה נגיע לשביל המסומן ירוק ונפנה בו שמאלה. השביל נמשך לאורך הגדה הדרומית של נחל דוד אל עבר מקדש כלקוליתי שגילו מוערך ב-6,000 שנה. הפולחן שהתקיים כאן יוותר כנראה לעד בגדר תעלומה. ישנן השערות לפיהן הוא קשור לפולחן פוריות ומים, וישנן השערות שטבעת האבן במרכזו לא שימשה כמזבח אלא הקיפה את תחתיתו של גזע עץ מקודש.

תחנתנו הבאה: מעין עין גדי. כאן נוכל ליהנות מצל הצמחייה (שחלקים ממנה מתו לאחרונה), משפע ציפורים, שפני סלע ויעלים המתקבצים סביב מקור המים. בסמוך למעיין נמצאת טחנה קדומה ששימשה כנראה לטחינת קני סוכר וטראסות רבות, עדות ליישוב קדום במקום. הפירוש המקובל והמוכר לשם עין-גדי הוא מעיין הגדיים, על שום היעלים הרבים וגדיי העזים שהובאו לכאן על ידי הרועים להרוות את צימאונם. לצד פירוש זה ישנם מספר הסברים שונים, מעניינים לא פחות. עין גדי מלשון עין גדיד, על שם פעולת קטיף התמרים המהווים גם כיום ענף מרכזי בכלכלת הישוב במקום, או עין גדי מלשון גד, מזל או סוד. תושבי הישוב שמרו בקנאות את סוד הפקת בושם האפרסמון.

ממעין עין גדי נוכל לפנות דרומה במסלול השחור לכיוון תל גורן או להמשיך במסלול המוביל לערוץ נחל דוד, המומלץ אך המתויר יותר (נמשיך בהתאם למקום בו השארנו את הרכב). בדרך לערוץ נחל דוד נחלוף על פני עין שולמית. נוכל לשתות ממימיו ולמלא בקבוקים. מעט אחריו יבחינו חדי העין ברצועה אופקית תמוהה של חלוקי נחל. במורד השביל גדלים הסיכויים להיתקל בנקבות היעל שגדיים בני יום נסמכים עליהן, לעיתים גם תאומים. עונה זו היא עונת ההמלטות. בעוד שרוב היעלים נמצאים ברמת המדבר וניזונים שם מהעשב הרענן נפרדות הנקבות ההרות מהעדר ומעדיפות להמליט דווקא בסמיכות למעיינות. זוהי עדות לימים בהם מפלס ים-המלח היה גבוה בכ- 200 ממפלסו הנוכחי. מכאן יורד השביל בתלילות אל עבר הערוץ המוריק של נחל דוד. בדרך אל שער השמורה ישנם כמה מפלים ובריכות יפות, נאות לשכשוך.
 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.