תפריט עמוד

• עונה מומלצת: כל השנה (למעט ימים גשומים בהם קיימת סכנת שטפונות)

• התאמת המסלול: למטיבי לכת

• קושי המסלול: בינוני-קשה

• אורך המסלול: כארבעה קילומטרים

• משך המסלול: כחמש שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מספר 8, "צפון מדבר יהודה וים המלח"

• ציוד: נעלי הליכה טובות, כשלושה ליטרים מי שתייה לאדם, כובע, קרם הגנה
 
• הגעה מהמרכז:
נסיעה לירושלים וממנה לים המלח. לפני קיבוץ עין גדי ישנה פנייה משולטת ברורה אל שמורת עין גדי, חניון נחל דוד ובית ספר שדה עין גדי. מיד לאחר הפניה מכביש מספר 90 לשמורת עין גדי ישנה פניה נוספת ימינה, בעלייה, אל בית ספר שדה. זוהי נקודת ההתחלה.

דרושה הקפצת רכבים קצרה מחניון בית ספר שדה לחניון נחל דוד בכניסה לשמורה או אל החניון למרגלות תל גורן בציר הגישה לנחל ערוגות (הנקודה משולטת בבירור).

הכניסה לשמורה כרוכה בתשלום. השמורה פתוחה בכל יום, 16:00-8:00, הכניסה למסלולים הארוכים אסורה לאחר השעה 14:00.האכילה בשמורה אסורה, ולכן מומלץ לסעוד לפני הכניסה אליה.

 בריכת מים בשמורת עין גדי. בדרך יש כמה מפלים ובריכות יפות

עין גדי הוא מסוג המקומות שתמיד שמחים לחזור אליו. המסלול הזה הוא מעט פחות שגרתי, קצת יותר מרוחק מההמונים שמטיילים בערוץ עצמו. בעונות החמות רצוי להתחיל אותו בשעות הבוקר המוקדמות כדי להימנע מהליכה בשטח פתוח בחום היום.

נחצה את שטחי בית ספר שדה בעקבות סימון שבילים שחור ונעבור דרך שער בגדר היקפית (אם הוא נעול, יש לפנות אל אחד מאנשי המקום) ונעפיל על מורדות הר ישי המתנשא מעלינו. בנקודה מסוימת מטפס השביל מעל מצוק קטן ומגיע למדרגת סלע. כאן מתפצלים השבילים. אנו נפנה שמאלה, בעקבות הסימון האדום (הסימון השחור מוביל אל פסגת הר ישי).

השביל נמשך לאורך מדרגת סלע מעל נחל דוד ומספק נופים יפים על המצוקים סביב ועל ים המלח. נוכל להבחין בבירור כיצד סלעי המשקע הקשים יוצרים בנוף מצוקים, בעוד שכבות הסלע הרכות יוצרות נוף דרדרות רך יותר. כעבור כברת דרך יורד השביל אל הערוץ עצמו וחוצה אותו. מולנו נוכל לראות את המפל העליון, הגדול ביותר בנחל. בשל היותו מעל קו המעיינות הוא נותר יבש וזורם רק בזמן שטפונות. בטרם נעלה אל הגדה הנגדית, לא נוותר על הליכה קצרה במורד הערוץ אל מפל החלון. לאחר מרחק קצר בערוץ והחלקה על גבי סלעים משויפים מסחף, יתגלה לנו הנוף לים המלח, כמו בתוך מסגרת, ומכאן שם המקום. 

הירידה מעין שולמית. חדי העין יבחינו בעדות לכך שבעבר מפלס ים המלח היה גבוה בהרבה

נשוב אל הנקודה בה עולה השביל מהערוץ. משם נעקוב אחר שביל שסימונו ירוק. שביל זה נמשך לאורך הגדה הדרומית של נחל דוד, אל עבר מקדש כלקוליתי שגילו מוערך ב-6,000 שנה. הפולחן שהתקיים כאן יוותר כנראה לעד בגדר תעלומה. ישנן השערות לפיהן הוא קשור לפולחן פוריות ומים, ואולי לכן הוא ממוקם מעל תחנתנו הבאה: מעין עין גדי. כאן נוכל ליהנות מצל הצמחייה, משפע ציפורים, שפני סלע ויעלים המתקבצים סביב מקור המים. בסמוך למעיין נמצאת טחנת קמח וטראסות רבות, עדות ליישוב קדום במקום.

הפירוש המקובל והמוכר לשם עין גדי הוא מעיין הגדיים, על שום היעלים הרבים וגדיי העזים שהובאו לכאן על ידי הרועים להרוות את צימאונם. לצד פירוש זה ישנם מספר הסברים שונים, מעניינים לא פחות. עין גדי מלשון עין גדיד, על שם פעולת קטיף התמרים המהווים גם כיום ענף מרכזי בכלכלת הישוב במקום, או עין גדי מלשון גד, סוד. תושבי הישוב שמרו בקנאות את סוד הפקת בושם האפרסמון.

ממעין עין גדי נוכל לפנות דרומה במסלול השחור לכיוון תל גורן או להמשיך במסלול המוביל לערוץ נחל דוד, המומלץ אך המתויר יותר (נמשיך בהתאם למקום בו השארנו את הרכב). בדרך לערוץ נחל דוד נחלוף על פני עין שולמית. נוכל לשתות ממימיו ולמלא בקבוקים. מעט אחריו יבחינו חדי העין ברצועה אופקית ומעניינת של חלוקי נחל. זוהי עדות לימים בהם מפלס ים המלח היה גבוה בכמאתיים ממפלסו הנוכחי. מכאן יורד השביל בתלילות אל עבר הערוץ המוריק של נחל דוד. בדרך אל שער השמורה ישנם כמה מפלים ובריכות יפות.

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.