תפריט עמוד

משקפיים משמחות לימים קודרים

"זאת עונה להיות שמחים בה, לה לה לה לה לה!", כך שרים ברחובות לונדון בדצמבר מקבצי תרומות של צבא הישע, אלא שהשמים מעל לאוקספורד סטריט שחורים ואטומים, ולא כולם שמחים כל כך. בעונה בה דועך האור מוקדם בצפונן של אירופה, של אסיה ושל צפון אמריקה, חווים רבים תופעה המכונה SAD, או "דיכאון חורף". מקור ראשי התיבות במונח האנגלי Seasonal Affective Disorder (הפרעת השפעה עונתית), אבל לא במקרה מאויתת בהן גם המילה "עצוב".
העדר האור מעורר בגוף את ייצורו של ההורמון מלטונין, הגורם לישנוניות. התפשטותו הטבעית של המלטונין בגוף בלילות מסייעת לנו להירדם. גרסה סינתטית שלו נמכרת כסם שינה יעיל. אבל בימות החורף, כאשר נדרש מן הגוף לתפקד באפלוליות יחסית גם ברומו של היום, ההורמון מיותר ונוכחותו בגוף גורמת לתוגה. התופעה אינה בלתי ידועה גם בארצנו, מרגע בו מוחל בה שעון החורף.
כעת מגיעה בשורה משמחת ללוקים בתסמונת וגם לנוסעים מתמידים הסובלים תכופות מיעפת (ג'ט-לג). מדובר בזוג משקפי גבות, כלומר כאלה שאינם מכסים את העיניים ממש אלא תלויים מעליהם. באמצעות טכנולוגיה הולוגרפית מגרים המשקפיים חיישנים ברשתית העין ומשכנעים אותה שהיא נחשפת לאור שמש, גם בימים קודרים ואפלים. כך ייצורו של המלטונין מדוכא, ומרכיב המשקפיים אינו מדוכא. את המשקפיים פיתחו אנשי המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת לייז' שבבלגיה.
המשקפיים נקראות Luminettes – שילוב של המלים הצרפתיות לאור (Lumiere) ולמשקפים (Lunettes). את הלומינט הקלילים די להרכיב במשך חצי שעה לאחר ההתעוררות בבוקר חשוך. רמת ייצור המלטונין בגוף אמורה להיוותר נמוכה למשך שארית היום.
בעבר כבר נעשה שימוש בטכנולוגיה דומה, אלא שהאביזרים שיוצרו אז ושווקו לקהל בסקנדינביה קודרת החורפים, היו מסורבלים ומכוערים. הם פעלו באמצעות סוללות שהתרוקנו במהרה ולא זכו לפופולריות רבה.
אך גם עיצובן של הלומינט החדישים, הגם שאינו נורא כמו זה של קודמיהם, נותר שנוי במחלוקת. התרופה לעצבות נראית כפריט שנדחה ממחסן התלבושות של "מסע בין כוכבים" בראשית שנות השישים. כאשר הוצגו המשקפיים לאחרונה בכנס של יורו-קונטרול – מרכז הבקרה האווירי האירופי שבבריסל (בקרים אוויריים אינם רואים הרבה אור יום) זכו הלומינט לתגובות משועשעות. "הממ….", אמר לכתב רויטרס גרסייה ג'יורדאני, מנהל ביורו-קונטרול; "מוזר", צחקה בריגיטה סטופ לאחר שחבשה את המשקפיים; "זה מראה די מוזר. אני נראה קצת כמו חוצן ממאדים", הוסיפה דומיניק אוברי ממחלקת הכספים של יורו-קונטרול. אולי גם הצחוק הוא דרך להפיג את אווירת הנכאים החורפית.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.