תפריט עמוד

מצלמים בסוכות

חג סוכות מזמן הזדמנויות צילומיות מצוינות - שווקי ארבעת המינים, סוכות מקושטות והמון המתפללים בכותל המערבי. הצלם דורון הורביץ נותן כמה טיפים מה ואיך כדאי לצלם

"יש לי יום יום חג", אומרות מילות השיר, ובהחלט ניתן להוסיף להן בתקופה זו גם את המלים יש לי חג לצילום, יום אחרי יום. חג סוכות מאפשר לכל צלם חובב ומקצוען חופש פעולה נרחב בצילום, כשהמסורת היהודית מייצרת הרבה ויזואליה גם מחוץ לבית הכנסת. החל משווקים בהם נמכרים לולבים ואתרוגים, דרך הסוכות המקושטות, וירושלים המתכסה ססגוניות בשכונות השונות, בעיקר החרדיות, וסביב הכותל המערבי בו אפשר לצלם בזמן חול המועד את ברכת הכוהנים הייחודית לחג סוכות ופסח.

שיטוט בשכונת מאה שערים בירושלים יגלה לעינינו את הסוכות הרבות הפזורות בחצרות, ונוכל לבקר גם בשוק ארבעת המינים. גם בעיר העתיקה ובשכונות הוותיקות של ירושלים מזומנת לנו חוויה אסתטית ובעלת ערך רב בצילום.

שוק ארבעת המינים במאה שערים. כל אתרוג ולולב נבדקים בקפדנות יתרה

צאו לשוק
נתחיל בצילום השוק של ארבעת המינים במאה שערים. סביב השוק נמצא המון רב המקיף את הסחורה המוצעת. כל אתרוג ולולב נבדקים בקפדנות יתרה. חלק מהקונים אף שולפים זכוכיות מגדלת משובחות ובודק בקפדנות אם אין פגמים באתרוג. גם הלולבים זוכים ליחס מיוחד ונבדקים היטב. הדמויות כאן רבות שונות ולרגע נדמה שמרוב היצע קשה להחליט במה אנו עוסקים, את מי מצלמים ואיך. זה הזמן לשאוף אוויר, להירגע ולהחליט. סיור בשוק, כאשר המצלמה תלויה עדיין על הכתף, תמיד יכול לעזור. זה הזמן שאנו סופגים את האווירה, ועושים את ההחלטות הצילומיות שאותן נבצע בהמשך. בזמן הזה ניתן לבדוק מאיפה מגיע האור, היכן יש דברים שפוגמים בתמונה והיכן יש את המוכר החייכן שייתן לנו לצלם לידו בשקט ובשלווה.

עכשיו, כאשר הגענו למיקום הנכון עבורנו, כדאי לבדוק מה אנו רוצים ליצור בצילום. האם נעסוק בצילום תקריב או דווקא בצילום רחב, שיכול לכלול אלמנטים רבים מהקורה בשוק. כל צלם והעדפותיו האישיות. אין כאן כללים מחייבים, הרבה יותר חשוב לדבוק בתחושת הבטן, במה שמדבר אלינו בצורה הטובה ביותר. כדאי לבחון בסבלנות את הקורה סביבנו ואז לצלם. אם כבר אנו בשוק אז בוא ניתן קצת דרור לדמיון וננסה למצוא גם זוויות צילום ייחודיות לנו. לפעמים זווית נמוכה מאוד יכולה לתת תשובה טובה – משהו מגובה עיני ילד. ניתן בהחלט לשקול עלייה למרפסת שולטת על המקום וצילום ממנה כלפי הרחוב. בהרבה מצבים דווקא הניתוק מההמולה יאפשר למצוא את הייחוד שבצילום.

לילה בסוכה
אחרי השוק נוסיף את הסוכה. ראשית, מראה הסוכה שצץ על מרפסות הבתים או בחצרות הוא תוסף מבורך לצילום. עמידה מול בניין שכל חזיתו אומרת חג היא סיבה טובה לתמונה. מעבר לכך סוכה מקושטת היא כמו מראה המשקפת את ייחודו של בעל הסוכה. חלק בונים סוכה מוכנה וחלק משקיעים זמן רב ומרץ בקרשים ובסכך. כל סוכה ויופיה שלה. מסע בעקבות הסוכות יוביל לאוסף צילומים מרשים. ניתן ורצוי לנסות לצלם את הסוכה בשעות שונות. בשעות היום נקבל את הסוכה כמבנה סגור, אך בשעות הדמדומים או הלילה סוכה העטופה בבד מסגירה את הדמויות שבתוכה. סוכה שכזו מקבלת מקבלת פתאום חיים חדשים, השרשראות המקשטות בולטות היטב, והאנשים הסועדים ליד השולחן מתבלטים בעזרת התאורה המאירה את פנים הסוכה, צבע הבד מוסיף אף הוא לסגנוניות ומלמעלה עוטף את הכל הסכך.

שימו לב כי בשעות אלו הצילום אינו פשוט ותנאי התאורה מכתיבים חשיפות ארוכות. לכן, לצילום מיוחד זה ראוי להצטייד בחצובה איכותית, בנוסף נכוון את המצלמה לצילום בצמצם פתוח, וקדימה לעבודה.


מתפללים בכותל המערבי. לא תמיד צריך לחפש את הדמות הבודדת, לפעמים לכידת המון רב מרתקת שבעתיים

המון עטוף לבן
אחרי השוק ושלל צילומי סוכה ביום ובלילה הגיע הזמן לצאת לעבר הכותל המערבי. ברכת הכוהנים, המתבצעת פעמיים בשנה – בסוכות ובפסח – ממלאת את רחבת הכותל בהמוני מתפללים עטופים בטליתות. המראה מרהיב ומלא הוד ועוצמה. כמו בשוק, גם כאן הניחו לרגע את המצלמה בצד ותנסו קודם כל לספוג את האווירה. החליטו אם אתם מצלמים מרחוק או תוך התערבבות בקהל המתפללים, האם אתם מעדיפים לעסוק בקבוצה קטנה ואטרקטיבית עבורכם או להתרכז בצילום ההמון, האם הכותל הוא בעל חשיבות רבה או שניתן "לסגור" את התמונה אך ורק על כמה מתפללים. הגיעו להחלטות עוד לפני הצילום.

צילום הדמויות העוסקות בתפילה מזמן אין-ספור צילומים משובחים. ניתן לבצע צילומי קהל רחב ובמקביל להמתין לרגע מיוחד בתפילה. ניתן לגשת לאבני הכותל ולעסוק בצילום רגע ההתייחדות בין המתפלל לאבן העצומה. אפשר להתבונן במצולם דרך עדשה ארוכת מוקד וללכוד את רגע הריגוש שבתפילה, את עיניו העצומות וכל כולו מביע את עוצמת האמונה.

אך אל תחפשו תמיד את הדמות הבודדת. לפעמים לכידת המון רב, שכולו עטוף לבן, מרתקת שבעתיים. טליתות, לולבים, ספרי קודש ועוד הרבה תשמישי קדושה מקיפים אותנו כאן מכל עבר. אם הראש מסתחרר לרגע מהגודש הנח שוב את המצלמה על הכתף, גש לצד, שתה מים וצפה בקהל המתפללים. נסה לחשוב על המיקום הטוב ביותר עבורך ולדמיין ככל שניתן את הצילום בו אתה חושק. רק אז, לאחר שהגעת למסקנות הנכונות עבורך, צא חזרה לרחבה וצלם.

עוד לסוכות:

סוכות כל השנה: לינה במבנים ארעיים
סוכות כל השנה: לינה במבנים ארעיים
ברחבי הארץ אפשר למצוא מתחמי אירוח שמאפשרים לינה בקרבה מקסימלית לטבע. הנה כמה אפשרויות – מחושות בסיסיות ועד אוהלים מפנקים

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.