תפריט עמוד

מצוק תמרור לעין בוקק

הפעם נצא למסלול ארוך יותר מזה המוצע בדרך כלל, אך החובק בתוכו כמה יחידות נוף המאפיינות את מדבר יהודה ומבחר תצפיות מרשימות במיוחד. יותם יעקבסון מזמין את מיטיבי הלכת שביניכם לטיול מרתק

• עונה מומלצת: סתיו מאוחר, חורף ואביב. 

• התאמת המסלול: משפחות מטיבות לכת. 

• קושי המסלול: קשה. 

• אורך המסלול: כעשרה קילומטרים. 

• משך המסלול: כשש שעות. 

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 11, "דרום מדבר יהודה וים המלח". 

• הגעה ממלונות ים-המלח: נוסעים דרומה בכביש מס' 90. בצומת זוהר פונים ימינה, לעבר ערד, במעלה כביש מס' 31. כעבור שבעה קילומטרים של פיתולים מגיעים אל שילוט חום וסימון שבילים ירוק המורה ימינה (קודם לכן חולפים על פני פנייה לדרך 4X4 מסומנת בסימון שבילים שחור). 

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, שלושה ליטרים מים לאדם, כובע, קרם הגנה, משקפי שמש. 

• הקפצת רכבים לנקודת הסיום: יש להחזיר את הרכב אל רחבת החנייה הסמוכה לכביש ולגדתו הדרומית של נחל בוקק, מדרום לגשר העובר מעליו. מנקודת ההתחלה חוזרים אל צומת זוהר, פונים צפונה (שמאלה) בכביש מס' 90, וכעבור מעט למעלה משבעה קילומטרים מגיעים אל הנקודה. במקום (משמאל לדרך) "צפרדע ירוקה" – פח זבל גדול ושילוט חום הנושא סימון שבילים שחור. 

• אזהרה: אין לטייל במסלול בימים בהם קיימת סכנת שטפונות בנחלי מדבר יהודה!

הדרך מתחילה בטיפוס קטן אל מרומי הר שפסגתו רחבה ושטוחה. השביל חוצה אותה בקצה המערבי והצר שלה, אך כדאי מאד לסטות ממנו ולצעוד עד הקצה המזרחי שלה, אל מרומי צוק תמרור הצופה אל מרחבי המדבר, מקום שבו גם הדעת יכולה להתרחב. במערב נוכל להבחין בבתיה הקיצוניים של ערד ובהשתפלות של גב ההר לעבר המדבר. סביבנו משתרעת רמת המדבר של יהודה, המורכבת בחלקה מסלעי קרטון רכים ובהירים משובצים שכבות צור כהות. אזור זה מאופיין בנחלים הזורמים באפיקים רדודים ורחבים. 

יעל זכר בעין בוקק


את המשך דרכנו, במורד ערוצו של נחל בוקק נוכל לראות מצפון-מערב לנו. בקטע זה אוסף אליו נחל בוקק יובלים משניים רבים מכל עבר ולאורכו של ערוצו, הבהיר מחלוקי נחל, נמתחות מחרוזות של שיחים מדבריים ועצי שיטה. כשנחזור מקצה המצוק אל השביל נפנה בו ימינה, במורד. במהרה נתנקז גם אנו אל יובליו של נחל בוקק העילי ונמצא עצמנו מחליקים בינות לחלוקי הנחל הזרועים בו והשיחים. לאחר שנעקוף מפלון קטן, בנקודה בה מעברו האחר (המערבי) של הנחל ניצבת שן סלע גדולה ובולטת, נפרד השביל מהערוץ ופונה מזרחה ממנו בתוואי של עליה מתונה. כשנגיע לשיא הגובה ייפרס לפנינו (ובעיקר מתחתנו) נוף מרשים ביותר. מצפון לנו ובסמוך נמצא מוצא המפל הגדול של נחל בוקק (אמנם קשה להאמין בכך, אך כשיש כאן שיטפון הנחל זורם בעוז ואז צפייה במפל היא חוויה בלתי נשכחת). בנקודה זו הוא גולש במורד מצוק ההעתקים – הנפילה הגדולה אל ים המלח. במהלך היתחתרותו הממושכת נוצר הערוץ הקניוני עליו אנו משקיפים. קניונים מסוג זה קיימים בחלקם התחתון של כל הנחלים במדבר יהודה, שצריכים ללא יוצא מן הכלל להתגבר על אותו מכשול בדרכם על ים המוות. אזור זה מורכב מסלע גיר קשה יותר מהשכבות בהן הילכנו עד עתה. הדבר בא לידי ביטוי בצורת השבירה החדה של הסלע, היוצרת מצוקים וכן בערוץ הצר יחסית שמבקיע לו הנחל.

למרגלותינו נוכל להבחין בכתם ירק גדול – זהו עין בוקק עצמו, נאת מדבר שסביבה חיי טבע שוקקים. התצפיות מלמדות כי זהו מקום בעל סיכויים יחסית גבוהים לזכות במבט חטוף על נמר. כיום נאספים רוב מימיו של המעיין ומובלים בצינור הנמשך במקביל למורד הערוץ אל מלונות ים המלח, שחלקם נראה בולט על רקע כחול ים המלח והרי מואב. השביל שלנו חוצה את הערוץ בסמוך לראשית המפל, מעפיל אל הגדה השנייה ונמשך על קו המצוק לאורך גדתו הצפונית של הקניון. לאחר שחוצים מעין רמה צחיחה ומתחילים לגלוש במורד, חשוב לשים לב לשביל מסומן אדום המורה ימינה. זוהי תחילתה של דרך תלולה ומפותלת, שבה כמה קטעים מעט מסוכנים. באמצע הירידה נגיע להסתעפות שבילים נוספת. הדרך הקצרה, בשביל האדום הפונה שמאלה, תוליך אותנו דרך מצד בוקק ישירות אל הכביש ונקודת חניית הרכבים. השביל השחור ממשיך בירידה תלולה אל תוך חלקו הקניוני של נחל בוקק שבו כמה ברכות מים ושפע צמחייה. בהגעה אל הערוץ ניתן לפנות ימינה (מערבה) אל המעיין עצמו וחזרה, או לפנות מיד שמאלה, במורד הנחל ולהתעקל עם פיתוליו עד לכביש.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.