תפריט עמוד

מפלצות בים הצפוני

האיכטיוזאורוס והפלייזיוזאורוס, טורפי העל הימיים בעידן הדינוזאורים, אינם יצורים שהייתם שמחים לפגוש בפינה אפלה של האוקיינוס. לאחרונה התגלה "בית קברות" של אותם יצורים באיי סבלברד שבים הצפוני, שבו נחשף לראשונה גם שלד מאובן שלם לגמרי

מרבץ מאובנים של זוחלים ימיים ענקיים, שהיו שליטי הים בתקופת הדינוזאורים, התגלה לאחרונה באיי סבלברד, השוכנים במחצית הדרך בין נורווגיה לקוטב הצפוני. את האוצר הבלום גילה צוות פליאונתולוגים ("ציידי מאובנים") ממוזיאון הטבע של ההיסטוריה באוניברסיטת אוסלו, בראשותם של ד"ר יירן הורום והאנס נאקרם. בראיון לרשת בי.בי.סי אמר הורום כי "מרבץ הממצאים כה עשיר שאינך יכול לצעוד 100 מטר מבלי לגלות שלד כלשהו".

"בית הקברות" העתיק שכן בעבר עמוק מתחת למים, בתקופת היורה – לפני כ-200 עד 150 מיליון שנים. האתר שבו התגלו המאובנים נמצא בשפיצברגן, האי הגדול ביותר באיי סבלברד. במקום נמצאו בסך הכל 28 שלדים מאובנים של זוחלים ימיים שהשתמרו היטב, אשר חיו על פני כדור הארץ לפני כ-150 מיליון שנים. המאובנים שנמצאו משתייכים לשתי קבוצות נכחדות, הפלייזיוזאורוס (Plesiosaurs) והאיכטיוזאורוס (Ichthyosaurs). בעלי החיים האלה היו טורפי העל הימיים בתקופה שבה האוקיינוסים היו מלאים בזוחלים טורפים, והם התאימו לים העמוק והקר, שם מצאו את משכנם.

אך התגלית המדהימה ביותר היא של פלייזיוזאורוס קצר-צוואר (הנקרא גם פילוזאורוס) ענק, אותו מכנים החוקרים "המפלצת". שרידי פלייזיוזאורים אמנם התגלו גם באתרים אחרים באנגליה, רוסיה וארגנטינה, אך זו פעם ראשונה שככל הנראה נמצא שלד מאובן שלם. "זה נראה מבטיח מאוד. מצאנו את הגולגולת וחלק מסנפיר, ואפשר לראות שישה מטרים של חוליות לפני ששאר השלד נעלם בתוך הקרקע, כך שנראה כי השלד שלם", אמר הורום. לדבריו הפלייזיוזוארים קצרי הצוואר הרעבתנים היו כמו הטירנוזאורוס רקס (טי-רקס) של האוקיינוס, "אלא שהראש שלהם היה גדול יותר. אורכו כשני מטרים, בהשוואה לראשו של הטי רקס, שהוא באורך 1.6 מטרים", אמר הורום לעיתון "ניו יורק טיימס". ממוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוניברסיטת אוסלו נמסר כי הזוחל "ארוך כמו אוטובוס. בלסת התחתונה שלו התגלתה שן בגודל מלפפון… הוא היה יכול לבלוע אדם בוגר בשלמותו בקלות". החוקרים מעריכים כי היצור הענק הגיע לאורך של כ-11 מטרים בסך הכל.

חלק מאיי סבלברד (מימין) והחוקר הורום באי שפיצברגן. זהו אחד האתרים החשובים ביותר בעולם בעשרות השנים האחרונות לחקר זוחלים ימיים קדומים

הפילוזאורים הם קרובי משפחה של הפלייזיוזאורים, אולם לפילוזאורוס יש צוואר קצר יותר ולסתות אדירות, שסייעו לו לצוד את הפלייזיוזאורים ארוכי הצוואר ואת האיכטיוזאורים.

מבנה גופם של האיכטיוזאורים מזכיר את זה של דולפינים מודרניים, אלא שהם השתמשו בחלקו העליון של סנפיר הזנב כדי לדחוף את עצמם דרך המים. הפלייזיוזאורים מזכירים במקצת את המפלצת האגדית מלוך-נס(Loch Ness) שבסקוטלנד, שזכתה לשם החיבה נסי (Nessy) אך עד היום לא נמצאו כל עדויות לקיומה. הם היו מצוידים בשני סנפירים חזקים שסייעו לשחייה ובסנפיר שלישי שתפקידו לא ברור. במצבור המאובנים נמצאו 21 פלייזיוזאורים ארוכי צוואר ושישה איכטיוזאורים.

חלקי מאובן "המפלצת" שנחשפו. האבנים הבהירות מסמנות את
הגודל המשוער של השלד השלם
החוטם המאובן שהתגלה
ואיור של הגולגולת,
במבט על

המאובנים נמצאו בשכבת סלע של צִפְחָה שחורה (Black Shale). לדברי הורום, לאחר מותם הזוחלים שקעו לקרקע האוקיינוס, שם קיים רק מעט חמצן או שאין חמצן בכלל והתנאים התאימו לכך שהם יתאבנו וישתמרו. "הם שקעו לתוך מים עמוקים ובוץ שחור. לא היו בעלי חיים שחיו קרוב לקרקעית ויכלו לאכול את השרידים, ומשהו בכימיה של הבוץ וסלעי המשקע, שטרם הובן במלואו, נמצא יעיל ביותר בשימור ובהגנה על האורגניזמים הללו", אמר הורום. הממצאים מראים כי איי סבלברד "משמעותיים ברמה גלובלית" מבחינת איכות השלדים שהשתמרו ומספר סוגי הזוחלים הימיים שנמצאו, אמר פט דראקנמילר, מומחה לזוחלים ימיים מאוניברסיטת מונטנה שבארצות הברית. דראקנמילר הצטרף בקיץ האחרון למשלחת הנורווגית באיי סבלברד. החוקרים מתכוונים לשוב לאי בקיץ הבא, כדי להשלים את החפירה לגילוי השלד השלם של "המפלצת".

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.