את הרגע המפתיע והמתוק הזה לא אשכח עוד זמן רב. ישבתי במשרדו העגמומי של הקונסול הכללי של מאוריטניה בדקאר, בירת סנגל. השתעשעתי ברעיון של ביקור במאוריטניה השכנה – מדינה ענקית ונידחת, רובה בסהרה. אבל מאוריטניה ניתקה את קשריה עם ישראל בשנת 2009 וסילקה את השגריר הישראלי מהבירה נואקשוט. האם בכלל יתנו לי להיכנס לשם? "ברצון אנפיק לך ויזה לביקור במאוריטניה", סח הקונסול בעודו מסדר ניירות על שולחנו. "איך", שאלתי, "אם אין בינינו עוד כל יחסים דיפלומטיים?". "יש לממשלה שלי בעיה קשה עם הממשלה בישראל", הייתה תשובתו, "אבל לנו, כמדינה, אין בעיה עם הישראלים עצמם. זה יהיה 60 דולר ושתי תמונות דרכון, בבקשה." בסופו של דבר לא ביקרתי, לצערי, במאוריטניה. בזמן שחלף מאז, ייתכן שגם המדיניות כלפי אפשרות הביקור של ישראלים שם השתנתה לרעה. אינני יודע. כל מה שאני יודע הוא, שאלו הן מסוג השאלות והחששות שלרוב אינן מטרידות טיילים מערביים אחרים. למטייל באפריקה, במיוחד במערב אפריקה, יש "רשימת מכולת" ארוכה של חששות ודאגות מוצדקים, יותר או פחות. אבל שמלכתחילה לא ייתנו לו להיכנס למדינה כלשהי בגלל ארץ מוצאו? זה, עם כל הכבוד, חשש ששמור בעיקר לישראלים. להיות טייל ישראלי בחו"ל – כמה מלים כבר נכתבו על הנושא הזה, בהקשר של טיולים מאורגנים ועצמאיים, באירופה הקלאסית או במעמקי האמזונס, לבד או עם הילדים. אין ספק שבמקרה שלנו, דרכון הוא יותר מפנקס רשמי המזהה אותנו מחוץ לגבולות ארצנו, ושלהיות מטייל ישראלי אין פירושו להיות מטייל בריטי או פולני. גם אם אין המטייל שומר כשרות או שבת, הרי שהוא משתייך לתת קבוצה של מטיילים שנדמה כי היא יותר מודעת לעצמה ולזרות שלה, ונוטה למשוך יותר תשומת לב, חיובית או שלילית.
גם הבריטי הוא זר בהודו, והפולני זר בבוליביה, אבל הזרות הישראלית היא כפולה ומכופלת: מבחינת רקעו הדתי והתרבותי, שלא לומר דבר על הרגישות הפוליטית המתלווה לעצם היותו. לטוב ולרע, ישראל איננה מדינה ככל העמים. המצב הישראלי, אותה ייחודיות שמלווה אותנו כבר 65 שנה, משפיעה על הדרך שבה אנו מתבוננים על העולם, ועל הדרך שבה העולם – כולל נהג הריקשה ההודי והרוכל הבוליביאני – רואה אותנו. הדבר נכון במיוחד בסביבה מוסלמית או באזורים הנחשבים מסוכנים עבור המטיילים בהם. מיהו יהודי במאלי
במסגד הגדול של העיר – תפלצת בטון שמומנה בידי ערב הסעודית – ישבתי כדי לנוח וכדי לעמוד מקרוב על כיעורו המדהים של המבנה. אם "גמל הוא סוס שתוכנן בידי ועדה", כמו שאומרים, הרי שהמסגד המרכזי של במאקו הוא מבנה פולחן שתוכנן בידי חבורת ביורוקרטים אתיאיסטים משועממים: מאסה של בטון חשוף ומדכא. אישה זקנה ניגשה אלי ושאלה בצרפתית, "מדוע אינך מתפלל?". "אינני מוסלמי", עניתי. "אינך מוסלמי?…" – עצם הרעיון שמישהו לא יהיה מוסלמי נראה היה לה משונה, אם לא מטורף ממש – "אז… מה אתה?". "אני ז'וויף (Juif, יהודי)", אמרתי. היא הביטה בי בתימהון: "ז'יף?". "לא ז'יף", תיקנתי אותה, "ז'וויף". היא הביטה בי כלא מבינה, מלמלה לעצמה "ז'יף… ז'יף…", משכה בכתפיה הצנומות והתרחקה. זו התגובה שקיבלתי כמעט בכל מקום בו טיילתי במערב אפריקה: "יהודי" היה מושג עמום עבור רוב מי שפנה אלי, "ישראל" – מושג סתום לחלוטין. וזאת בחברה ענייה אמנם, אבל עמוק בעידן המידע והכפר הגלובלי. מאוחר יותר, בשוק הססגוני והכאוטי של העיר, רעמו ממערכת סטריאו ישנה צלילי הלהיט של אלפא בלונדי, "Jerusalem, here I am… Jerusalem, Je t'aime…", וכמה אנשים רקדו על הכביש בשמחת עניים ספונטנית, ואני הבנתי ש"ירושלים" ו"ארץ הקודש" הם יותר בגדר משאת נפש ערטילאית, המצויים בגיאוגרפיה של הנפש, מאשר מקומות ממשיים שניתן לאתר בגלובוסים הסיניים המתנפחים שמכרו הרוכלים בשוק. אולי עדיף היה כך. במקומות אחרים נזכרתי בבית בהקשרים חיוביים למדי. באזור כפרי נידח בבורקינה פאסו חלף האוטובוס על פני מה שנראה היה כחוות ניסיונות חקלאית, כאשר על שער הברזל התנוסס דגל ישראל. כך, לגמרי בהפתעה, קיבלתי תזכורת מחמיאה לסיוע הטכנולוגי והחקלאי שמעניקה המדינה שלי לשורה של מדינות מתפתחות. חייכתי ופניתי ליושב לצדי כדי לציין את הרגע הקצרצר והיפה הזה, אבל ברגע האחרון נמלכתי בדעתי ושבתי להתבונן בנוף הערבתי.
סוף מסלול של הצנחנים במסעותיי אני אדיש למטיילים ישראלים אחרים שבהם אני נתקל, אבל רותם ויעל היו בנות ארצי היחידות שראיתי מאז הגעתי למערב אפריקה כחודשיים קודם לכן והמטיילות המערביות היחידות בהן נתקלתי מזה מספר שבועות. הן כבר הכירו את בנין היטב, וביומיים שבילינו יחד הן הצליחו – בלי כוונה רעה, חלילה – לנפץ באופן זמני את תחושת הניתוק המתוקה מסיר הלחץ הישראלי, מן השגור והמוכר. דרכן פגשתי עובדים של "סולל בונה", שרישתו את בנין בכבישים מהירים חדשים, וביחד שכבנו על החוף והקשבנו לגידי גוב באוזניות, כאילו היינו בתל אביב. אחר כך, כשחשבתי על כך, הבנתי שהאפיזודה הישראלית הקצרצרה הזו בבנין הייתה "טיול בתוך טיול". בתחילה יצאתי את ישראל למערב אפריקה, אזור קשה ומאתגר לטייל העצמאי, והנה לקחתי לי הפסקה קצרה מאפריקה וטיילתי, כביכול, בישראל, לפני השיבה למערב אפריקה. תחושה משונה.
אבל לישראליות יש, כך נדמה, ערך מוסף מוצק יותר מאשר התחושה שעולה במטייל לנוכח היתקלות מפתיעה בדגל ישראל בבורקינה פאסו או בעותק מהוה, בעברית, של "סיפור על אהבה וחושך" באכסניית תרמילאים בבמאקו. מעבר לחיוך שעולה העל השפתיים לנוכח ילד אפריקאי קטן שלובש – השד יודע איך – חולצה של מכבי נתניה או חולצת סוף מסלול של הצנחנים (כאלו ראיתי בטוגו), לעצם בואנו מהמדינה הקטנה והמטורפת שהיא הבית יש תרומה מהותית יותר לדרך בה אנו תופסים את העולם הגדול. והדבר הזה התחוור לי במאלי, ואחר כך שוב בניז'ר. להתעלות מעל ההפחדות
זהו, לדעתי הצנועה, הערך המוסף של היותנו ישראלים במקומות נידחים ומסוכנים יחסית כמו מערב אפריקה. עם ההעזה – שבאה לנו ביתר קלות מאשר לאמריקאים, למשל – באות החוויות הבלתי נשכחות ותחושת התגמול האמיתית על תנאי הטיול הקשים. אם לא הייתי ישראלי אולי לא הייתי מעז להתעלות מעל ההפחדות והייתי נמנע מהביקור בטימבוקטו או באגאדז. ועד כמה שהאזנה לגידי גוב על החוף האטלנטי של בנין היא חביבה ולא שגרתית, הרי שחווית המסע שלי במערב אפריקה פשוט הייתה יוצאת נפסדת. ___ |
להיות טייל ישראלי זה לא רק עניין של דרכון, ודאי לא במערב אפריקה, שחלקים ממנה נשטפו בגל של אסלאם קיצוני. דגל ישראל על שער של חווה נידחת בבורקינה פאסו, ציור של כיפת הסלע במאלי, חולצה של מכבי נתניה בבנין - יש דברים שרק ישראלי יבין פורסם 15.4.13 |
חוף השנהב בסרטון
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 468
[name] => אפריקה
[slug] => africa
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 468
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 711
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )