תפריט עמוד

מעיינות במורדות הגולן: טיול רטוב

בגבול שבין עמק החולה ומורדות רמת הגולן נובעים מעיינות רבים, מעיינות הדופן, שהביקור בהם מומלץ במיוחד בימים חמים. כמה המלצות לפינות חמד קרירות, מוכרות יותר ופחות

בקיץ הישראלי, המצרך המבוקש ביותר הוא מים. טיולי המים פופולאריים במיוחד בימים החמים, ונחלי הצפון, בעיקר בימות החופש, עמוסים במטיילים. אבל לפעמים כל מה שאנחנו רוצים זו פינה שקטה ומוצלת, שאפשר לטבול בה במים קרירים וצלולים בלי להיות מוקפים בהמוני מטיילים. במורדות הגולן נובעים כמה מעיינות שמהווים מקום מפלט מושלם בימים חמים. גם בחורף המחזה מרהיב, כשהכל מסביב ירוק ופורח, והמים זורמים במלוא עצמתם. בקיץ, מורדות הגולן יבשים וצהובים, ואת המעיינות ניתן לזהות לפי איים של צמחייה ירוקה באמצע כל הצהוב, ממש כמו נאות מדבר. ההנאה גדלה פי כמה כשמתקרבים ושומעים את המים המפכים, וברגע שטובלים רגל במים, ההנאה מושלמת. חלק מהמעיינות מאוד מוכרים וחלקם כמעט סודיים, וכמו בכל מקום, כדי להבטיח כמה שיותר שקט ושלווה עדיף להגיע באמצע השבוע.

עין נוטרה
עין נוטרה, הידוע גם בשם עין א-תינה, הוא המפורסם ביותר ממעיינות האזור. מי המעיין פורצים מסלע געשי ונופלים במפל הזורם עד לחורשת איקליפטוסים, שם הם יוצרים בריכה מוצלת. לאורך אפיק הנחל גדלים עצי תאנה רבים, והם אלו שהעניקו למקום את שמו. לצד אלה ניתן למצוא סביב המעיין עצי אלון, שיחי פטל ואירוס ענף, שפרחיו הצהובים פורחים בין אפריל ליוני. המים כאן צלולים במיוחד, כך יעידו גם שפע סרטני הנחלים וחלזונות השחרורית שמחייתם תלויה במים צלולים במיוחד. אפשר להסתפק בטבילה בבריכה, אבל כדאי לעלות במעלה הזרם על אבני בזלת, בדרך מעט תלולה אך מהנה, שמשני צידיה סבך קנים ופטל. למעלה פורץ מפל יפה וקפוא. כדאי לקחת בחשבון שמי המעיין נאספים ומובלים בחלקם להשקיית השדות בעמק החולה, ולעיתים מופסקת לכמה שעות הזרמת המים והמפל יבש. בבריכה שבתחתית הערוץ, לעומת זאת, יש תמיד מים.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 918 מגדות לכיוון גונן. כעבור שלושה קילומטרים בערך חולפים על פני גשר (גשר הפקק). כעבור חמישה קילומטרים נוספים חוצים גשר נוסף ומיד לאחריו פניה של דרך עפר רחבה ימינה (עם שילוט מאיר עיניים האוסר כניסת אוטובוסים) – כאן חונים. מכאן הולכים כקילומטר על דרך עפר. בדרך חוצים כמה פלגי מים קטנים, וממשיכים לכיוון עין א-תינה. סימן ההיכר הוא חורשת האיקליפטוסים שמלפנים, שמעבר לה זורם פלג המים המיוחל שבו כמה בריכות שכשוך.

עין דבשה. בריכות שכשוך ושרידים של טחנת קמח

עין דבשה
קרוב לעין נוטרה אך הרבה פחות מפורסם ממנו, נמצא עין דבשה. זהו מעיין נוסף, הנובע כל השנה, ובו מים צלולים וקרירים. המעיין מכונה גם עין דרבשיה, כשמו של הכפר הסורי ששכן במקום עד לשנת 67. מהמקום בו מחנים את הרכב הולכים הליכה קצרה, בת כעשר דקות, נגד הזרם, בתוך או לצד המים. בדרך פוגשים את שרידיה של טחנת הקמח העתיקה דרבשיה, הקרויה גם טחנת הקמח ארובותיים, בשל שתי הארובות המיוחדות שבה. הדרך מוצלת ולאורכה יש הרבה פינות בהן ניתן לשבת ולשכשך במים. גם כאן, כמו במפל בעין נוטרה, כאשר עובד הצינור שמשמש להשקיית שטחי החקלאות של קיבוצי הסביבה, הזרימה במעיין דלה, אם כי עדיין נעים לשכשך בו רגליים. ברגע שההשקיה נפסקת – המעיין שופע.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 918, מגדות לכיוון גונן. כתשעה קילומטרים אחרי הצומת, ושישה קילומטרים אחרי גשר הפקק, עובר מצד ימין של הכביש צינור ברזל עבה, ורואים כתם ירוק של צמחייה. זה המקום. מצד שמאל יש רחבת כורכר קטנה, שם מחנים את הרכב.

עין חשק. פינה רומנטית שסביבה פינות חבויות להתבודדות בסבך הצמחייה

עין חשק ועין מימון
את הביקור בשני המעיינות הללו כדאי לשלב בטיול אחד. עין חשק הוא פינת חמד קטנה ויפה שלא רבים מכירים אותה. את שמו של המקום, אם תהיתם, העניקו לו תושבי הסביבה, לאחר שהפך לפינת ההתבודדות החביבה על זוגות האוהבים מהאזור. קשה להאשים אותם – מדובר בבריכה קטנה, שעומקה כמטר וחצי, שאוגרת את מימיהן הקרים של הנביעות הסמוכות. משטח הבטון שיצוק בשולי הבריכה מאפשר לשבת בנוחות ולטבול את הרגליים במים וזוגות רבים בוחרים להקים כאן אוהל ולבלות את הלילה קרוב למים. זוהי פינה רומנטית שסביבה פינות חבויות להתבודדות בסבך הצמחייה, אך כדאי לקחת בחשבון שהבריכה אינה מוצלת.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 918 (גדות-גונן). בצומת גונן מטפסים לכיוון מרום גולן. כעבור כמאה מטר, כשהכביש מתעקל בחדות שמאלה, חונים בשולי הכביש בסמוך לדרך עפר שיוצאת מצידו הימני – זוהי נקודת ההתחלה והסיום של המסלול. הולכים בשביל הרחב שנתחם בצידו הימני על ידי גדר בקר. מיד לאחר שחוצים ערוץ נחל פונים ימינה דרך פתח בגדר ויורדים בשביל לא מסומן, בתוך הצמחייה, לכיוון מערב.

כדי להגיע לעין מימון יש לחזור בדרך בה הגענו לעין חשק, עד שנגיע לדרך העפר הרחבה המסומנת כחול. פונים ימינה והולכים בדרך המתעקלת בחדות שמאלה, בעלייה מעט תלולה. לפנינו נמצאת חורשת איקליפטוסים ולשם מועדות פנינו. אחרי -800 מטר, בדרך שאינה מוצלת, מתעקלת דרך העפר ימינה, וזה הזמן לפרוש ממנה ולהמשיך ישר, לכיוון עין מימון. כעבור כדקה של הליכה נגיע לפלג מים רחב ורדוד, שזורם בין אבני בזלת קטנות. הולכים במים שתי דקות עד שהשביל מתעקל שמאלה ועוזב את פלג המים. חוצים את גדר הבקר שתוחמת את השביל מצד ימין וממשיכים לעלות עם פלג המים. הדרך מוצלת בעצי תאנה ותות שבעונה הנכונה אפשר ליהנות מפירותיהם. בצל העצים יש פינות רבות בהן ניתן לשכשך. ב-2007 שופץ המעיין על ידי חבריו לפלס"ר הנח"ל של צחי קרייפס ז"ל, בן קיבוץ המעפיל, אשר נפל במלחמת לבנון השנייה. הם הקימו במקום בריכה קטנה ועגולה, שבסמוך לה ספסל וגלעד לזכרו של צחי. במקום יש גם תיבה עם ספרים לזכרו של צחי, בהם מסופר על צחי ועל תהליך השיפוץ של המעיין.

עין מימון. סמוך לבריכה העגולה יש ספסל, גלעד ותיבת ספרים לזכרו של בן קיבוץ המעפיל שנפל במלחמת לבנון השנייה

איפה לישון?
קיבוץ גונן הוא נקודת מוצא מצוינת לביקור בכל המעיינות הללו, כמו גם למסלולי טיול רבים נוספים באזור הצפון. בקיבוץ נמצא כפר הנופש נופי גונן, שמהווה מקום מצוין למנוחה ונופש אחרי יום של טיולים בסביבה. בכפר הנופש יש מגוון יחידות אירוח הפזורות בין מדשאות רחבות – מדירות סטודיו לזוגות, דרך דירות למשפחות ועד לבקתות עץ מרווחות ומפנקות. צוות המקום הידידותי שמח להמליץ על פינות חמד באזור, כאלה שידועות רק למקומיים. בנוסף, יעזרו לכם בתכנון מסלולי טיול, הזמנות לאטרקציות ומסעדות באזור ועוד.
אתר אינטרנט


הצג את במפה גדולה יותר
______
תודה ליוסי לרון מנופי גונן על עזרתו בהכנת הכתבה

לחצו להגדלה

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...