תפריט עמוד

מסע עסקי – יוון

יוון, זאת שפעם כיכבה בזכות המשבר הכבד שלה, מתאוששת וחוזרת להיות אטרקטיבית לפעילות ולהשקעות. אנחנו מכירים את יוון של ההיסטוריה, האוכל, המוזיקה והחופים המקסימים. על מנת לפעול בעולם העסקי של יוון צריך גם להכיר אותה עסקית וצריך כמובן לדעת היכן לחפש וכיצד לפעול על מנת לממש בה את הפוטנציאל

אויקונומיה הלניקה

האויקונומיה הלניקה, הכלכלה של יוון, עוברת בעשור האחרון מסלול כלכלי מרתק. מסלול שהחל בצמיחה לאחר ההצטרפות לגוש האירו, עבר ב-2008 לקריסה, הוביל לרפורמות ובעקבותיהן להתייצבות כלכלית, והיום חוזר לצמיחה. במקום בו הייתה נפילה יש היום גדילה וקיימת הזדמנות.

בעקבות רפורמות כלכליות וסיוע בינלאומי, היום הכלכלה של יוון צומחת במהירות בשנים האחרונות, מלבד בזמן הקורונה. האבטלה ביוון יורדת, החוב הציבורי יורד, התמ"ג צומח במהירות רבה יותר מאשר במרבית מדינות האיחוד האירופאי האחרות. לצד הרפורמות והסיוע של הבנק האירופאי תורמים לכך הרעב היווני להצלחה כלכלית והעלויות הנמוכות יחסית.

ליוון בסיס חזק בתחומי התיירות והספנות. לעומת זאת התעשיה והחקלאות סובלות מפיגור ודורשות עידכון טכנולוגי. נכון, זה תחום החוזק של ישראל. בין התחומים הממתינים ליזמות טכנולוגיה והשקעות ניתן למנות את הנדל"ן, התיירות, האנרגיה המתחדשת, איכות הסביבה, החקלאות, הפינטק, התוכנה, הענן וה-Mobility. הזדמנויות יש, נשאר רק להכיר את הדרך לממש אותן בתרבות העסקית של יוון.

ליוון בסיס חזק בתחומי התיירות והספנות. לעומת זאת התעשיה והחקלאות סובלות מפיגור ודורשות עידכון טכנולוגי

ליוון בסיס חזק בתחומי התיירות והספנות. לעומת זאת התעשיה והחקלאות סובלות מפיגור ודורשות עידכון טכנולוגי

דאונטוס

ביוון, בניגוד לאצלנו, יש הנחיות כיצד לפעול. אנחנו הישראלים מעריכים את המקוריות, את הגמישות והאלתור. ביוון, לעומת זאת, מעריכים את ההיצמדות אל הסדר והמסלול המוכר ויש כללים. זה חל כמעט על כל תחום, מניהול שיחה ועד משא ומתן. הדברים צריכים להיות על פי הכללים, מה שנקרא דאונטוס. למשל הסיגה סיגה, דרך חיים של נינוחות הנדרשת גם לנוכח משברים. אדם המתנהל באגרסיביות ובחוסר סבלנות מאבד נקודות בעיני בן שיחו

ביוון השתדלו לעשות את הדבר הנכון. אם אתם לא יודעים מה הוא, שאלו את הפרטנר שלכם. חיוני להכיר את הדרך לעשות דברים ביוון. כיצד פונים בצורה מכבדת. מה ההיררכיה בעסקים ובעבודה, להבין את חשיבותה של המשפחה, היחס לילדים, להורים, הכבוד לתרבות המקומית. היוונים עובדים במסגרת הדאונטוס, באזור המוכר והמגונן שלהם. חריגות מכך? הן יוצרות שיבוש, מעוררות חוסר בטחון ופוגעות בקשר. במקרה כזה הם עלולים לנתק קשר או להיות מרוחקים. לפרוץ מוסכמות? זה יבוא רק במקרים ייחודיים ורק מיוזמתם, לא עקב דחיפה שתבוא מאיתנו. אין טעם לנסות.

את היחס בין האנשים ניתן לאפיין כתרבות עסקית ים תיכונית. התנהלות קרובה שאנחנו מכירים היטב, של מגע, טפיחה על השכם, שימוש בג'סטות ידניות, לחיצת יד חמה, דברים יוצאי דופן במדינות אירופאיות רבות אחרות. הדמיון לישראל גם מתבטא בדיבור הישיר, כאשר איש העסקים היווני נוהג לומר את הדבר עצמו בלי ללכת סחור סחור ועם מיעוט במילות נימוס. הגישה היא לבחון את האדם בהתנהלות שלו ולא במלים שלו.

אל תטעו, אסור להסיק מכך שניתן להתנהג באופן פוגעני. הדאונטוס מחייב לנקוט זהירות בכבודה של המשפחה של בן השיח, זהירות בכבודו של המבוגר, יש כבוד לקשישים. בכלל, ביחסים בין אישיים נדרשת אדיבות ואורך רוח עם ברכת 'קאלי מרה'. כמובן שהאדיבות גם נדרשה מאיתנו. בעת פעילות ביוון חיוני להיות אדיב.

הדברים צריכים להיות על פי הכללים, מה שנקרא דאונטוס. למשל הסיגה סיגה, דרך חיים של נינוחות הנדרשת גם לנוכח משברים

הדברים צריכים להיות על פי הכללים, מה שנקרא דאונטוס. למשל הסיגה סיגה, דרך חיים של נינוחות הנדרשת גם לנוכח משברים

לדוגמה

דוגמאות ניתן למצוא בניהול משא ומתן: יש דרך יוונית לעשות זאת ויש כללים. כן, הם מסוגלים להיות קשוחים, אבל בקשיחות צריכה להיות אלגנטיות. הם יכולים להעריך משא ומתן אסרטיבי מהישראלי, אבל בלי לעבור את הקו שמוביל לאגרסיביות וגסות רוח, או ליתר דיוק, מה שנתפס ביוון כגסות רוח.

הומור? מצוין, אך לא באופן אינטנסיבי. למשל, לא מומלץ לפתוח את פגישתך, בדרך האמריקאית, עם בדיחה, מוצלחת ככל שהיא תהיה, לפני ההיכרות הראשונית. יש להיכרות הזאת חשיבות. לא בדיחה גזענית. בדיחות כאלה מספרים היוונים בינם לבין עצמם. היה וישתפו אותך זה אומר שהתקבלת לחוג הפנימי. אה, ועוד משהו, אמינות. אם תספר דברים לא נכונים אודות המוצר, החברה ואודותיך, זה יוריד לך נקודות ויפגע בסיכוי ההצלחה שלך ביוון כאשר זה יתגלה.

הגיע הזמן לדבר על אוכל. עבור היווני הוא לא רק אוכל, וביוון יש חשיבות גדולה לאוכל ולטקסיות שבו. ביוון, ככלל, מדברים על האוכל ומדברים על השתיה וכדאי לשלוט בפרטים. איך אוכלים מאכלים שונים ואיך מערבבים את הסלט, מה ההבדל בין משקאות יווניים שונים. השתדל ללמוד את התחום ולרשום לעצמך פרטים. אם יש לך משהו מעניין לומר על כך: בכלל טוב, זה הופך אותך לאיש מעניין, זה יוסיף לך נקודות זכות.

עבור היווני הוא לא רק אוכל, וביוון יש חשיבות גדולה לאוכל ולטקסיות שבו

עבור היווני הוא לא רק אוכל, וביוון יש חשיבות גדולה לאוכל ולטקסיות שבו

הקוד העסקי

הזכרנו את ההיכרות הראשונית והשיחה הבלתי פורמלית שלפני הצלילה אל השיחה העסקית, נכון? ובכן, זה חשוב על מנת למתן את האוירה, להרגיש את האדם שהינכם ניצבים מולו. הקדישו לכך זמן אך לא יותר מדי זמן. כן, הקדישו זמן לשיחה ונצלו אותו כדי להניח לבן השיח להכיר אתכם ואת העולם התרבותי שלכם, יש לכך חשיבות. בשיחה זאת אין זה הכרחי להתגלות כאיש של תרבות, אבל אם תתגלה ככזה, זה יוסיף לך נקודות, ויש לכך חשיבות רבה בתהליך ההתקרבות.

השורה התחתונה היא כמובן עסקית, זאת המטרה, כל מה שתואר עד כה הוא האמצעים בדרך לשם. איש העסקים או המנהל היווני, לצד כל מה שתואר, נבחן על פי התוצאות שהוא מביא. כמו אחרים הוא מגיע עם חששות והוא מנסה לאבטח את עצמו והוא עושה זאת בדרכו היוונית. הוא יחוש מוגן כאשר הוא פועל על פי הנהוג ועל פי החוק. ביוון עלינו לפעול על פי הכללים והחוקים המקובלים ועל פי המסורת וכך היווני יזהה כי מולו ניצב אדם בעל שליטה עצמית, מכבד וגם לומד.

כאשר רוצים לתת ליווני תחושת בטחון, מומלץ לפעול מולו במתינות, מתוך כבוד, בהתאם לכללים הנהוגים: דאונטוס. לא לערוך קיצורי דרך. יש להכין לפגישה ניירות מסודרים ולהציג את כל המידע הנדרש, לעמוד בלוח הזמנים, גם אם היווני חרג מכך, וגם אם הוא עצמו אינו אוהב שמודדים אותו בעמידה בלוח זמנים. גם חשוב לכבד את ההיררכיה שמאחוריו. כל אלה יעניקו לו שקט נפשי לסמוך עליך ועל על התהליך ולהמשיך הלאה, כמובן אם שורת הרווח היא זאת שהוא מחפש.

כאשר רוצים לתת ליווני תחושת בטחון, מומלץ לפעול מולו במתינות, מתוך כבוד, בהתאם לכללים הנהוגים: דאונטוס. לא לערוך קיצורי דרך

כאשר רוצים לתת ליווני תחושת בטחון, מומלץ לפעול מולו במתינות, מתוך כבוד, בהתאם לכללים הנהוגים: דאונטוס. לא לערוך קיצורי דרך

יוון וישראל

היוונים גאים במי שהם, הם רואים את עצמם כערש התרבות וכאומה ייחודית, אבל לצד זאת יש לרובם הערכה רבה אלינו הישראלים. הערכה ליכולת הישראלית לחשוב ולפעול מחוץ לקופסה, לפעול מהר, לקדם מספר משימות במקביל, לדלוור תוצאות מהר. אלה תכונות שנחוצות ליווני, אבל חשוב לזכור גם שיש בנו חלקים שמעוררים בו אנטגוניזם. זה מורכב.

יש יוונים שמעריצים את התעוזה, החשיבה היצירתית, את ה'אני יודע מה אני רוצה' הישראלי. אבל עם זאת חשים שלא בנוח עם הרישול, הקולניות ואי העמידה בכללים. זה בא לידי ביטוי כשמתארחים, מארחים, נפגשים ומציגים. עם זאת, היווני הממוצע אוהב את הישירות, האמפטיה, אפילו את חוסר הפורמליות ואת התוצרים העסקיים העולים מתוך הפרופיל הזה. כן, זה יחס אמביוולנטי שצד אחד בו משרת אותנו והאחר פוגע בנו, וצריך ללמוד לפעול בתוך הסביבה הזאת, להפיק את המיטב מהיתרונות שלנו כישראלים ולמזער ככל האפשר את הנזק.

אתונה

אתונה

אם יווני קבע איתך פגישה זה בגלל שהוא רואה בך ערך כישראלי והוא רואה פוטנציאל ביצירת היכרות חדשה שכזו. יש בך עבורו יתרונות ייחודיים שאין באירופאי, שאותו הוא כבר מכיר. מה שנדרש זה לעשות התאמות. יש להישאר ישראלי, מעט חוצפה לא תזיק, קורטוב של א-פורמליות יכול אפילו להוסיף חן וחיוני לבטא תעוזה מחשבתית, אבל כל אלה צריכים להיות במידה והכרחי להיזהר שלא לדרוך על מוקשים שיעוררו אנטגוניזם אצל הצד שמולנו.

טל רשף – יועץ עסקי ובין תרבותי לעסקים במדינות המערב (https://intelectual.co.il/markets/west/), מאמן מנהלים ומעביר סדנאות לפעילות בשוקי העולם (https://intelectual.co.il/tools/workshops/ ) בחברות ישראליות.

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.