תפריט עמוד

מסע התבגרות בטנזניה

יואב יעקובי לוקח אותנו למסע התבגרות בטנזניה המתאים לעשותו עם בן/בת מצווה. המסע משלב בין טיול ספארי חווייתי, טיפוס מאתגר על הר מרו, ונופש נפלא בזנזיבר. מסע של צמיחה, סיפוק והידוק הקשר עם היקר לכם מכל

תהליך ההתבגרות הינו ממושך ולגופנו לוקח זמן עד להבשלה המלאה, ולמרות זאת בתרבויות רבות בעולם נוהגים לקיים טקסים שבהם מכריזים על המעבר מעולם הילדות לעולם המבוגרים.

בטקס ההתבגרות בשבטי המסאי באפריקה הנערים נצבעים באדום ולבן, נמשחים בשמן, אוכלים בשר שור וזקני השבט מתיזים עליהם חלב ובירה. בנוסף על הנערים לעבור מבחן אומץ של צייד אריה (בימינו המנהג אסור כי האריות הם חיות מוגנות) או מנהג של אחיזה בקרני הפר עד להפלתו לקרקע.

באתיופיה משימת ההתבגרות היא לרוץ עירום על גבם של מספר שוורים העומדים צמודים מבלי ליפול.

באוסטרליה האבוריג'ינים לוקחים את הנערים ללב הים כ-5 ק"מ מהחוף ועל הנערים להגיע בשחייה אל החוף. בצפון אמריקה נער שמגיע לגיל ההתבגרות נשלח למסע התבגרות בטבע למשך מספר ימים לבד וחוזר רק לאחר שמצא תכלית לחייו (לא פשוט…).

ביהדות הטקס הוא דתי ובו מציין המעבר של הנער לקהל המאמינים הבוגרים ומרגע זה יכול להשתתף במניין. הנער עולה לתורה וקורא  את ה"מפטיר", הקטע האחרון של פרשת השבוע והאב מברך "ברוך שפטרנו מעולו של זה", כשהכוונה  שמעטה הנער אחראי על מעשיו כלפי הקדוש ברוך הוא.

בקיבוצים  טקס הבר מצווה מתפרס לאורך שנה שלמה. לאורך השנה על הנערים לעמוד ב-13 משימות, חלקן אישיות וחלקן קבוצתיות כולל משימות חברתיות, משימות כיבוד אב ואם, משימות תרומה לקהילה ועוד. בנוסף נערים שמעוניינים עולים לתורה אחרי שבמשך כ-3 חודשים נפגשים עם הרב המלמד אותם את כל הקשור להפטרה ולעליה לתורה. אירוע השיא מתקיים בקיץ שזו מסיבת בר מצווה משותפת לכל הנערים והקהילה בה מועלה מופע עליו עמלו קשה.

בארץ נוסף לטקס הדתי מלווה נושא חגיגת בר/ת המצווה בסוג של חרדות הורים ונערים. האם יצליחו לעמוד ברף הציפיות ובתחרות הסמויה למי תהיה המסיבה הכי מפוארת ואם בכלל יגיעו משתתפים לאירוע.

המחבר וחברים. צילומים: יואב יעקובי

המחבר וחברים. צילומים: יואב יעקובי

כאן הייתי רוצה להפנות את הזרקור לכיוון אחר, חשוב יותר ומשמעותי יותר לנער ולהורה. דרך בה יש להורה ולנער זמן איכות רק לשניהם ביחד. ובעת ובעונה אחת להוציא אותם מאזור הנוחות שלהם. מהאזור הבטוח המתאר את חיי היומיום, המקומות הרגילים שלנו המקומות בהם אנו לא לוקחים אתגר המסכן את האזור הנוח והבטוח בו אנו נמצאים, שהוא בעצם אזור התקיעות שלנו. אני רוצה לקחת אתכם לאזור אי הנוחות. אזור המעמת אותנו עם סיטואציות  לא מוכרות עם מצבים משתנים ומאלץ אותנו להתאים את עצמנו  למצב החדש וככה לאפשר לגדול ולהתפתח ולהגיע להרגשת הסיפוק ואושר. ולכן אם ילדיכם הגיעו לגיל מצוות צאו אתם למסע של צמיחה, סיפוק והידוק הקשר עם היקר לכם מכל.

הרעיון שלי הוא לצאת למסע מאתגר המשלב הנאה, לימוד, עניין ואתגר פיזי. ניתן להרכיב מסע כזה בכול העולם וכמובן גם בארצנו הקטנטונת. אני ממליץ על מסע הורה ונער/ה לאפריקהטנזניה.

הר מרו, מבט מארושה. צילום: שאטרסטוק

הר מרו, מבט מארושה. צילום: שאטרסטוק

קצת על טנזניה

טנזניה שוכנת במזרח אפריקה, דודומה היא עיר הבירה שלה ודר א-סלאם  היא העיר המרכזית (ועיר הבירה לשעבר) בה נמצאים רוב משרדי הממשלה והנמל הימי. טנזניה היא אחת המדינות העניות בעולם. הכלכלה מבוססת על חקלאות ותיירות . מבחינה דתית  כ61% נוצרים, 35% מוסלמים והשאר חסרי דת. במדינה כ-61 מיליון תושבים  והשפה המדוברת היא סוואהלית (כמו בחלק גדול ממזרח אפריקה).

הישראלים המגיעים לטנזניה מחויבים בוויזה הניתנת בכניסה למדינה בעלות של 50 דולר. המסע לטנזניה ישלב מספר אלמנטים ויחשוף בפניכם נופים עוצרי נשימה, פסגות הרי געש ושמורות טבע מהיפות בעולם המאפשרות מפגש עם מגוון עצום של בעלי חיים. אריות, קופים, זברות, ג'ירפות, פילים עדרי גנו ועוד מגוון רחב של בעלי כנף ועוד אין ספור בעלי חיים שונים ומיוחדים. מזג האוויר בטנזניה נח בכל ימות השנה ויש הטוענים שחודשי מאי עד ספטמבר הם המומלצים ביותר.

הטיול מורכב משלוש חוויות שונות כשסה"כ הטיול הוא 13 ימים (בר מצווה 🙂

טיול ספארי בשמורות – 3 ימים, לינה באוהלים.

מסע רגלי לפסגת הר מרו – 4 ימים לינה בבקתות עץ.

מנוחה ואטרקציות באי זנזיבר – 4 ימים

יומיים לנסיעות מאזור לאזור התארגנות ומנוחה.

***

הטיסה לטנזניה מגיעה לדר א-סלאם או לקילימנג'רו בצפון. אם הנחיתה שלכם בדר א-סלאם מומלץ לקחת טיסה פנימית  של שעה לקילימנג'רו או לארושה שהיא העיר המרכזית ליציאה לטיולי הספארי ולהר מרו.

לאלו שנוחתים בקילימנג'רו מומלץ  לקחת מונית לארושה.

בארושה משרדים רבים שמוציאים טיולי ספארי בסוף הכתבה נצרף טלפונים ומייל בו ניתן לבצע הזמנות ולתכנן את הטיול העצמאי שלכם.

הספארי

נתחיל בטיול הספארי: קיימים מספר אפשרויות  ליציאה לספארי. אפשרות של יום טיול עם ג'יפ וחזרה ללינה בארושה אפשרות של 6 ימים. אני ממליץ על האמצע. טיול של שלושה ימים עם לינה באוהלים בשמורות. זה מינון טוב ומאפשר לנו ליהנות מאתגרים אחרים בטנזניה.

היום הראשון: שמורת טרנגירי

שמורת טרנגירי מכילה אוכלוסייה צפופה של פילים וכמות עצומה ומרשימה של עצי באובב. שמורת טרנגירי נחשבת לאחד הפארקים הפופולריים, ונקראת על שם נחל הטרנגירי הזורם בו.

מה מחכה לנו שם: פילים, עדרי זברות, גנו, באפלו, קופים, ג'ירפות, אריות (אלה מאפשרים לנו הצצה לתופעה ייחודית במינה כאשר הם מטפסים על עצים ורובצים שם להנאתם) ועוד. יש גם ציפורים ועופות דורסים שנוכל לפגוש בסיורנו בשמורה.

היום השני: אגם מניארה.

האגם נמצא על השבר הסורי אפריקאי ומקור שמו בצמח מניארה הגדל בסביבתו. האגם מושך איליו אלפי בעלי כנף, בעונה הגשומה פוקדים את האגם  הפלמינגו בצבעם הוורדרד המרוכזים יחד בחיפושם אחרי מזונם. בנוסף לאלה תוכלו לפגוש פילים, ג'ירפות, זברות, קופים, אימפלות, היפופוטמים ועוד.

יום שלישי: שמורת נגורנגורו

שמורת הנגורונגורו נמצאת בתוך לוע שבור של הר געש (קלדרה) הכבוי הגדול בעולם. מדובר באחת השמורות המגוונות ביותר מבחינה נופית. השמורה כוללת, אזור הררי, ימות, ביצות, מכתשים, יערות גשם, ומישורים עשבוניים וכל אלה במכתש בעומק של כ-700 מטר. בשמורה זו ניתן לראות כמות עצומה של בעלי חיים ש"נכלאו" בתוך הלוע כולל  חמשת הגדולים: אריה, נמר, פיל, באפלו, וקרנף. בנוסף השמורה מאפשרת שילוב בין עולם בני האדם לעולם החי. בני שבט המסאי ממשיכים להתגורר ולקיים אורך חיים מסורתי כך שניתן לפגוש אותם בעת ביקורנו בשמורה.

נגורנגורו בעיניי היא השמורה הכי מוצלחת והכי יפה שאסור להחמיצה.

אם רוצים לראות את שמורת הסרנגטי צריך להוסיף לפחות עוד יום לטיול. נזכיר שהטיול הוא עם ג'יפ פתוח ונוח אך השהיה במשך כ-8 שעות קשה ומתישה. לכן המלצתי להישאר במינון של שלושה ימים.

נחזור לארושה ליום מנוחה והתאוששות.

בארושה ניתן להסתובב בשווקים, לבקר בשוק של שבט המסאי, לבקר ב-Africa art gallery   –

גלריה מרתקת עם עבודות אומנות בעץ  צילומים מרהיבים וציירים על בד קנבס.

הר מרו

השלב הבא והמאתגר במסענו הוא הטיפוס להר מרו.

הר מרו הוא הר געש פעיל הנמצא בתוך שמורת ארושה בצפון טנזניה. נחשב לאח הקטן של הקילימנג'רו וגובהו 4566 ומרוחק ממנו כ-70 ק"מ מזרחה.

הטיפוס להר מרו הוא אתגר וחוויה בלתי נשכחת. מתוך הליכה ביער גשם סבוך מלא בקולות בעלי חיים וקופי הקולובוס (קופים בצבעי שחור לבן) לעבר שני מכתשים עוצרי נשימה. האחד מושלם והשני בעל צוקים מחודדים.

יום טיפוס ראשון

נסיעה לשמורת ארושה לשער העלייה momela בגובה 1500 מטרים. מלווים במדריך המקומי, סבלים, רנג'ר חמוש ברובה מאוזר גרמני  ו"מהנדס קיבה" (הטבח). הטיפוס מתחיל במישור עשבוני בו ניתן לפגוש ג'ירפות זברות בופלו פומבה ועוד. המיוחד בטיפוס להר מרו זו החוויה של המפגש עם בעלי החיים בדרך. המסלול כ-8 ק"מ ואורך כ-5 שעות הליכה נינוחה מאוד כ-2 קמ"ש. ההליכה בשביל מסודר בתוך יערות גשם סבוכים והטיפוס הוא לגובה של 2500 מטר עד למחנה הראשון – miriakamba. הטיפוס מתבצע בדרך הצפונית.

הגעה למחנה וכניסה לחדרים (4 מיטות בחדר), קבלת הפנים היא שתיה חמה פופ קורן ועוגיות. בסביבות השעה 18:00 ארוחת ערב שבסיומה תדריך קצר על יום המחרת.

יום טיפוס שני

Miriakamba – saddle. טיפוס מ-2500 ל-3500 מטר. משך הטיפוס כ-4 שעות  וכ-8 ק"מ בהליכה נינוחה מאוד בשביל מסודר. המשך הליכה ביער הגשם עד לmgongo wa tembo (גב הפיל) בגובה 3050, נקודת תצפית בחצי הדרך עם ספסלים ושולחנות. בנקודה זו מתחילים להרגיש את השינוי בצמחיה. מיער גשם צפוף מקבלים שיחים בגובה של כ-2 מטר. לקראת סיום ההליכה ניתן לזהות את פסגת המרו הקטן ואת פסגת המרו אליה אנו שואפים. יום קצר שמוקדש למנוחה לקראת הטיפוס לפסגה. ארוחת צהריים במחנה saddie (המחנה נמצא באוכף בין מרו קטן  לריינו פויינט.  Saddie= אוכף).

מומלץ לצאת לטיפוס למרו הקטן, שגובהו 3820 מטר. זהו טיפוס קל בשביל מסודר סה"כ העלייה כולל הירידה כשעה וחצי. מתצפית ניתן לראות את כפרי המסאי בעמק ואת הקילימנג'רו, את פסגת המרו  ואת ריינו פויינט  (Rhino point 3800), והכי חשוב לראות את מסלול הטיפוס לפסגת המרו ולהתכונן מנטאלית לעליה ולדרך העולה לפסגה.

בשעה 18:00 ארוחת ערב והולכים לישון עד להשכמה ב-24:00 .

בטרק הר מרו

בטרק הר מרו

היום השלישי

מתלבשים חם (כובע צמר, כפפות, מעיל טוב, חולצה ומכנס טרמי) ולוקחים מקלות הליכה ופנס ראש (חובה), מומלץ לקחת חטיף אנרגיה. הטיפוס מתחיל בשביל מסודר בעליה של כשעה עד לריינו פוינט 3800 מטר. הצמחייה נעשית נמוכה יותר ודלילה יותר עד לצמחים נמוכים ומעטים המקשטים את המסלע הבזלתי של הר מרו.  מנקודה זו מתחילה ירידה קצרה שמעבירה אותנו למשטח סלע המצריך אחיזה בידיים והסתייעות באחיזה בשרשרת ברזל הפרוסה לאורך משטח הסלע. בסיום משטח הסלע מתחילה עליה בשביל חולי. עליה תלולה שנראתה כאין סופית. הדרך החולית משתנה שוב לשביל בין משטחי סלע קשה שבחלקו מצריך אחיזה ועבודת ידיים. עד לפסגת המרו לוקח בסביבות ה-6 שעות, הליכה אתגרית ולא פשוטה.

מפסגת המרו רואים את ארושה, הקילימנג'רו, ואפשר ביום טוב לראות את הר האלוהים, הר הגעש הפעיל (oldonyo lengai – הר קדוש לשבטי המסאי).

הירידה מהפסגה למחנה saddle אורכת כ-3 שעות. ארוחת בראנץ' ומנוחה והמשך ירידה של כשעתיים וחצי  ללינה במחנה miriakamba. סה"כ יום ארוך ומתיש של כ-12 שעות.

מבט לעבר הלוע של הר הגעש הפעיל הר מרו

מבט לעבר הלוע של הר הגעש הפעיל הר מרו

ביום השלישי, עד פסגת המרו לוקח בסביבות ה-6 שעות הליכה אתגרית ולא פשוטה.

ביום השלישי: עד פסגת המרו לוקח בסביבות ה-6 שעות, הליכה אתגרית ולא פשוטה.

היום הרביעי

השכמה ויציאה בסביבות השעה 8 וחצי  לכיוון momela gaet. שער העלייה להר מרו כ-3 שעות הליכה.

את הירידה מהמחנה אני ממליץ לעשות בדרך הדרומית. (מזכיר שאת העלייה עשינו בדרך הצפונית).

הרעיון הוא הגיוון, והדרך הדרומית נוחה יותר לירידה. לא לשכוח להזכיר למדריך להיכנס ולראות את המפל המרשים בשמורת ארושה.

חזרה בנסיעה קצרה לארושה.

מפת אזור ארושה והר מרו

דגשים חשובים לטרק

נעלים טובות, מקלות הליכה חובה, מעיל גשם או שכמיה, בגדים חמים  ליום הטיפוס האחרון, פנס ראש, כובע צמר, שק שינה טוב. תיק גב קטן, חטיף אנרגיה.

אחרי שעמדנו בגבורה באתגר הר מרו נצא בטיסה פנימית לזנזיבר.

זנזיבר

ים כחול, חולות לבנים, עצי קוקוס ויעד מושלם לסיום מסע הבר מצווה.

שלל אטרקציות מחכות לכם על האי זנזיבר.

שייט לאי האסירים וביקור בחוות צבי היבשה הענקיים.

סיור בסמטאות העיר העתיקה סטון טאון ואף ביקור בביתו של האגדה פרדי מרקרי סולן להקת קווין.

טיול יומי לחוות התבלינים, סיור לימודי מרתק. כניסה לשמורת קופי הקולומבוס האדום שזנזיבר זה ביתם היחידי.

שחיה עם דולפינים באוקיינוס ההודי

שייט שנקרא בלו ספארי לוקח אותכם לביקור בשני איים קטנטנים עם חולות לבנים וים טורקיז.

וכמובן אין כמו זנזיבר לצלילות. כל זה מלווה במלונות מצוינים ואוכל מעולה.

זכרו, זהו מסע לחיים של הורה ונער/ה, מסע שמאפשר לכם להכיר אחד את השני להיות בזמן איכות עם הנער/ה להוציא אתכם מאזור הנוחות, אזור התקיעות למצב שמאפשר לכם לצמוח ביחד להתפתח ולהגיע להרגשת סיפוק ואושר. באירוע בר מצווה מפואר באולמות לא מגיעים לשום מקום.

זנזיבר, יעד מושלם לסיום הטיול

זנזיבר, יעד מושלם לסיום הטיול

מידע חיוני

יש לברר לפני הטיסה אם יש צורך בחיסונים (משרד הבריאות).

חשוב לברר את נושא מחלת הגבהים לקראת הטרק להר מרו ובאיזה כדור יש להשתמש אם בכלל.

קרם הגנה ודוחה יתושים.

משרדי טיולים לתכנון והזמנה מראש: simba adventures, נמצא בכיכר השעון בארושה.

מייל – info@simbaaadventures.com

טלפון להודעות וואצאפ – +255755753567

טלפון נייד –  +255788753576

טלפון במשרד – +255272545906

משרד נוסף – inno Africa נמצא באזור תחנת האוטובוסים המרכזית בארושה.

מייל – info@innoafrica.co.tz

נייד – +255752940130

נייד נוסף – +255693081653

אני טיילתי עם אינו אפריקה. קיבלתי שירות טוב אך מומלץ לברר מחירים לפני שמבצעים סגירה סופית. יש להם נטייה לתת מחיר גבוה מאוד בהתחלה ואז לרדת למחיר המקובל.

המחירים משתנים בהתאם לגודל הקבוצה. טיול ספארי FB נע בממוצע כ-200 דולר ליום למשתתף.

טרק להר מרו כולל הכול יעלה כ-550 דולר למשתתף בקבוצה של 4 עד 6 משתתפים ו-660 דולר ל-2 עד 3 משתתפים, לטיול של ארבעה ימים.

בהצלחה!

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.