תפריט עמוד

מסעדות שוק: תשכחו מהקניות ושבו לאכול

בין דוכני הפירות והירקות פורחת בשנים האחרונות סצינה קולינרית תוססת ועדכנית עם ברי שוק, דוכנים של אוכל רחוב משובח ומסעדות שף יצירתיות. יצאנו לסיבוב שווקים ומצאנו מקומות טעימים לעצור בהם בין הקניות או לבוא במיוחד

יש מן חוק לא כתוב כזה, שברגע שאנחנו יוצאים לקניות תוקף אותנו רעב. ולא משנה היעד, השעה ואם אנחנו אחרי ארוחה מלאה. אחד התענוגות הגדולים שלנו הוא סיבוב הקניות השבועי בשוק. הריחות, הצבעים, הטעמים וההמולה השוקקת פותחים לנו את התיאבון ורשימת הקניות נזנחת לטובת מסע זלילות. זה יכול להיות בורקס טורקי ממולא בגבינה בולגרית וביצת חמינדוס עם מלפפון חמוץ ליד, חומוס של אלופים בסמטה השנייה מימין, קובה ממולא בבשר וצנוברים מהעירקי שמסתובב עם מגש אלומיניום, ואפילו מנת פלאפל פשוטה ומדויקת עם סלט, טחינה והרבה חריף.

אולי כחלק מטרנד עולמי או כקונטרה למתחמי האוכל המושקעים (והיקרים להחריד), שצצו כאן בשנים האחרונות, פורחת גם בשווקים סצינה קולינרית תוססת עם ברי שוק, דוכני אוכל רחוב משובח ומסעדות של ממש. כל אלה לוקחים את המושג "אוכל שוק" כמה צעדים קדימה ומציעים מנות יצירתיות מחומרי גלם טריים, וריאציות על מאכלים מוכרים (מתי בפעם האחרונה אכלתם חריימה בפיתה?), מיצים אקזוטיים, מיני בצקים ממולאים בכל טוב, ומעל הכל אווירה שמחה של שוק. יצאנו לסיור בכמה שווקים מקומיים ומצאנו מקומות טעימים לזלול בהם בין הקניות או לבוא במיוחד.

פיתה של דיווני בשוק מחנה יהודה. הולך מצוין עם ערק שקדים (ברקע) | צילום: אתי נמיר

פיתה של דוויני בשוק מחנה יהודה. הולך מצוין עם ערק שקדים (ברקע) | צילום: אתי נמיר

שוק מחנה יהודה

רוסטרס

השוק הירושלמי מספק חוויה מסחררת לכל החושים, וכדי להיות מוכנים, עשו לעצמכם טובה ולפני הכל עצרו לקפה אצל יקי (איש הייטק לשעבר), שמגיש קפה מפולים קלויים שטוחנים במקום מדי יום. מלבד קפה משובח שבהחלט יודעים איך להכין כאן, יש גם סחלב וסיידר, עוגות ועוגיות שאופה קונדיטור מקומי, וכריכי בגט קטנים וטעימים להפליא.

האפרסק 20. לעמוד הפייסבוק >> רוסטרס

הפסקת קפה ברוסטרס, שוק מחנה יהודה | הצילום באדיבות יאללה בסטה

הפסקת קפה ברוסטרס, שוק מחנה יהודה | הצילום באדיבות יאללה בסטה

אישטבח

אם יש מקום שעושה כבוד לז'אנר המאפים, אישטבח לוקח בגדול. מה אוכלים? מאפה כורדי-סורי (שמבורק), שאופים בטאבון ענק וממלאים בתבשילים נהדרים, כמו תבשילי צלעות, אסאדו או מוח. לצד המאפה האלוהי מקבלים תוספות הודיות שמכינה אשתו הקוצ'ינית של הבעלים, בהן צ'אטני עם בצל, תבשיל קארי-מנגו וסלט קארי-פפאיה.

השקמה פינת בית יעקב 1. לעמוד הפייסבוק >> אישטבח

שמבורק ממולא בבשר וסלטים הודיים ליד. אישטבח, מחנה יהודה | צילום: אלון סלע

שמבורק ממולא בבשר וסלטים הודיים ליד. אישטבח, מחנה יהודה | צילום: אלון סלע

ארחנטו

מזללה קטנה עם אופי ארגנטינאי חם, מחבק ונטול יומרות. לוקאס הבעלים, מסעדן ותיק ועתיר ניסיון, חוזר למקורות ומגיש מבחר מצומצם של אמפנדס במילויים מפתיעים, כמו טלה עם תמרים ובקר קלאסי מפורק, כאשר כל אמפנדה זוכה לקיפול משלה. יש גם כריכים ארגנטינאים עם בשר בקר וירקות מעושנים, ואלכוהול שמחליק את כל הטוב הזה בגרון.

מחנה יהודה 6. לעמוד הפייסבוק >> ארחנטו

אמפנדס בארחנטו, שוק מחנה יהודה | הצילום באדיבות יאללה בסטה

אמפנדס בארחנטו, שוק מחנה יהודה | הצילום באדיבות יאללה בסטה

דוויני פיתה בר

דיני קסורלה עבדה בעולם התקשורת עד שהחליטה שנמאס לה. מה עשתה? הקשיבה ללב והתחילה להאכיל אנשים באוכל האהוב עליה – פיתה. המנות מוגשות בשתי גרסאות: על הפיתה ובתוך הפיתה (עגול סגור ועגול פתוח). יש כאן מגוון בישולים ביתיים, חריימה מעלף, צ'יפס בטטה פריך, חמוצים של אמא וערק שקדים מתקתק שעושה נעים בבטן.

בית יעקב 6. לעמוד הפייסבוק >> דוויני פיתה בר

מעורב טבעוני בדוויני פיתה בר | צילום: אתי נמיר

מעורב טבעוני בדוויני פיתה בר | צילום: אתי נמיר

שוק הכרמל

איש האתרוגים

ממש בכניסה לשוק מרחוב אלנבי ניצב הדוכן של עוזי אלי, הלא הוא איש האתרוגים המפורסם משוק מחנה יהודה. בסניף התל אביבי של אלי, שהידע שלו ברוקחות טבעית עובר מדור לדור, תמצאו מיצים אורגניים ומשקאות בריאות, כמו למשל ה"אתרוגת" שטוב למצב רוח, פוריות ושלום בית בשבת. בכולם סגולות רפואיות למכאובי הגוף והנפש.

אלנבי פינת הכרמל. לאתר >> איש האתרוגים

משקאות בריאות אצל איש האתרוגים בשוק הכרמל | הצילום באדיבות יאללה בסטה

משקאות בריאות אצל איש האתרוגים בשוק הכרמל | הצילום באדיבות יאללה בסטה

מרכז הבוריקה

אם יש גן עדן של אוכל רחוב, הדוכן של קובי שמואל במרכז השוק עונה על ההגדרה. הבוריק הטוניסאי המסורתי עשוי מעלי פילו דקיקים, ממולא בתפו"א פיקנטי או בביצה ומטוגן בשמן עמוק ורותח. חם, קריספי וטעים בטירוף. במקור אוכלים את זה ככה, אבל אצל קובי תקבלו את הבוריק שלכם בתוך פיתה שמנמנה עם סלט, צ'ירשי ופלפל צ'ומה.

הכרמל 42. לעמוד הפייסבוק >> הבוריקה שוק הכרמל

מרכז הבוריקה, שוק הכרמל | הצילום באדיבות יאללה בסטה

מרכז הבוריקה, שוק הכרמל | הצילום באדיבות יאללה בסטה

ג'ונאם

כמו כל דוכן אוכל רחוב שמכבד את עצמו, גם בפנינה הקולינרית החדשה בשוק התל אביבי מציעים מנת בצק המאכלסת מילוי כלשהו. בג'ונאם (נשמה בפרסית) יגישו לכם לחמעג'ון, לאפה דקיקה ופריכה עם ארבעה סוגים של מילויים, שיסדרו לכם נשנוש מענג במיוחד: קלאסי עם בשר, עם חצילים, עם שקשוקה ועם תבשיל קישואים ושעועית לימה.

רבי עקיבא 20. לעמוד הפייסבוק >> ג'ונאם

ג'ונאם בשוק הכרמל | צילום: ראובן פילו

ג'ונאם בשוק הכרמל | צילום: ראובן פילו

אדוארד בר

הטברנה התוססת הממוקמת בחצר האחורית של השוק, היא המקום האולטימטיבי לסיים בו את הסיבוב. יש כאן מנות ייחודיות מהמטבח הערבי, שכיף לחלוק עם חברים ולשטוף עם כוסית ערק או בירה צוננת. מה בתפריט? נקניקיה פלסטינית לוהטת במחבת, שישברק מהטובים שאכלנו וסנדביץ' איסטנבול עסיסי עם המון בשר, טחינה וירקות.

הכרמל 12. לעמוד הפייסבוק >> אדוארד בר

סנדביץ' איסטנבול, אדוארד בר, שוק הכרמל | צילום: אבי ולדמן

שוק תלפיות, חיפה

תלפיות

הסנונית הקולינרית הראשונה בשוק תלפיות בחיפה, או כפי שהחיפאים מכנים אותה החמארה של אילן (השף והבעלים), מציעה מנות יצירתיות המבוססות על חומרי גלם טריים מהשוק, דגים ופירות ים. בין המנות המככבות בתפריט תמצאו סביצ'ה דג ים, קרפצ'יו  טרחון בשמן עגבניות יבשות, וגם חאצ'פורי וחינקאלי גבינות מעולה מהמטבח הגרוזיני.

סירקין 28. לעמוד הפייסבוק >> תלפיות

מנה יצירתית מהמטבח של מסעדת תלפיות, שוק תלפיות החיפאי | צילום: אילן פרון

מנה יצירתית מהמטבח של מסעדת תלפיות, שוק תלפיות החיפאי | צילום: אילן פרון

המבשלה

מעבר לכביש מול מסעדת תלפיות שוכנת המבשלה הקטנה והמקסימה, שמציעה מבחר נאה של בירות בוטיק ולצידן נשנושים שהולכים מצוין עם בירה, ומנות נדיבות של אוכל פשוט וטוב. מה יש לאכול? סלט שוק צבעוני בחיתוך גס, שקשוקה חריפה מעגבניות טריות, בצל והרבה שום, חומוס בכמה גירסאות (פול, גרגרים, מסבחה) וסביח חביב למדי.

סירקין 27. לעמוד הפייסבוק >> המבשלה בשוק תלפיות

שוק עכו העתיקה

אל מרסא

עכו העתיקה מלאה מסעדות, אבל ההפתעה הקולינרית שמצפה לכם באלמרסא לא דומה לשום דבר שאתם מכירים. במסעדה השוכנת במבנה צלבני עתיק מציע השף עלאא מוסא שילוב יצירתי בין סגנונות בישול. התוצאה: מנות אנינות כמו קדירת פירות ים בציר סרטנים, קבב דייגים המוגש עם רוטב במיה פיקנטי ומדליוני פילה בקר ברוטב גורנרזולה ופטריות.

נמל הדייגים, עכו העתיקה. לאתר >> אל מרסא

חגיגת פירות ים. אלמרסא, שוק עכו. | צילום: חיים יוסף

חגיגת פירות ים. אלמרסא, שוק עכו. | צילום: חיים יוסף

מרקטו

אם אתם בעכו וכבר דגמתם את מסעדות הדגים השוות, תנו קפיצה למרקטו (שוק באיטלקית) ותודו לנו אחר כך. המסעדה הקטנה של השף עומרי שחר שוכנת בבזאר הטורקי ומציעה מטבח ים תיכוני-איטלקי משובח. בין המנות בתפריט תמצאו פיצה נפוליטנית, פסטה טרייה, דגים ופירות ים, וארטישוק בטאבון עם קרם לימוני שמיימי.

וייצמן 1. לעמוד הפייסבוק >> מרקטו

מנה של מרקטו, מסעדת שף בשוק הטורקי בעכו | צילום: לירז שחר

מנה של מרקטו, מסעדת שף בשוק הטורקי בעכו | צילום: לירז שחר

בתמונה הפותחת: מנה במסעדת תלפיות, שהחיפאים מכנים "החמארה של אילן" | צילום: אילן פרון

____

תודה לחברת תיירות השווקים יאללה בסטה על העזרה בהכנת הכתבה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...