תפריט עמוד

ירושלים – הרים סביב לה. אחד הרכסים המעניינים המקיפים את ירושלים הוא רכס שלמון-שורק, המתנשא בין נחל שורק ונחל רפאים, ממערב לעיר. יער עמינדב, שאותו נטעה קרן קימת לישראל, משתרע על פני כ-7,000 דונם. היער מצטרף אל החורש הטבעי וביחד הם יוצרים כאן את השטח המשמעותי הפתוח הגדול ביותר שעומד לרשות תושבי ירושלים.

מדרך הנוף שפרצה קק"ל לאורך רכס שלמון-שורק נשקף נוף מרהיב עין של ערוצי הנחלים שורק ורפאים והרי ירושלים. מרחוק אפשר לצפות גם בשטחים הפתוחים הגדולים של מרכז הארץ. במעבה היער מצויים מעיינות שכבה רבים, טראסות חקלאיות מהיפות בארץ, ושרידי בוסתנים, גתות, בתי בד וכבשני סיד. ביער יש מסלולי רכיבה על אופניים ברמות קושי שונות, מסלול ניווט משולט ושביל מותאם למוגבלים בתנועה ליד חניון הנופש הפעיל בחורבת סעדים.

מסלול הסיור ביער
נתחיל את סיורנו ביד קנדי, אנדרטה יוצאת דופן המנציחה את זכרו של ג'ון פיצג'רלד קנדי, נשיא ארצות הברית שנרצח בנובמבר 1963. חלק גדול מקסמה של אנדרטת יד קנדי הוא האתר שבו היא שוכנת – ראש הר מבודד המתנשא 823 מטרים מעל פני הים. לפני שיוצאים לטיול, כדאי להקיף ברגל את יד קנדי, וליהנות מהתצפית המרהיבה שמסביב, הכוללת את הרי יהודה, הר חברון ו"חלון" ממישור החוף, ממנו ניתן להשקיף ביום בהיר על אשדוד.

האנדרטה עשויה בדמות גזע עץ כרות ומסמלת את חייו הגדועים של הנשיא, שהסתיימו בגיל 46. האולם הגדול מוקף 51 עמודי בטון, בגובה 7.2 מטרים, המסמלים את 51 המדינות של ארצות הברית. האנדרטה, יצירתם של האדריכל דוד רזניק והפסל דוב פייגין, נחנכה בשנת 1966.

קק"ל מפעילה ביד קנדי תחנת מידע למטיילים באולם השוכן מתחת לאנדרטה. המבקרים יכולים להצטייד בדפי מסלול, לעיין במפה מפורטת ובתצלום אוויר של הסביבה, ולהסתייע בעצה טובה. תחנת המידע מאוישת בימי חול בין השעות 15:00-9:00. מספר הטלפון של תחנת המידע הוא 02-5709926. במקום גם שירותים ומים.

להמשך הסיור נפנה מכביש הגישה אל יד קנדי וניסע על פי השילוט, בדרך היורדת לחורבת סעדים. נחנה את הרכב ברחבת חניה קטנה, השוכנת ליד הסתעפות השביל המוליך לעין חנדק. כאן נצא לסיור רגלי בחורשה ובמעיין שלידו (כחצי שעה עד שעה). חורבת סעדים היא שמורת טבע קטנטנה. העילה העיקרית להכרה במקום כשמורת טבע הם עצי האלון המצוי הצומחים כאן, שזכו להגיע לממדים גדולים – תופעה נדירה במין עץ זה. עוד צומח בשמורה חרוב עתיק ומרשים.

ייתכן שהאלונים שבשמורה זכו להגיע לממדים גדולים בזכות שרידי מקאם (בית תפילה לזכר קדוש), המוקדש לזכרו של שיח' אחמד. מהמבנה נותרו שני קירות בגובה שני מטרים, אחד מהם נושא קשת שלמה. שיח' אחמד נודע בסגולתו לרפא עקרות ואולי זו הסיבה לכך שהחורבה זכתה לשם ח'ירבת סעידה (המאושרת). אל המבנה נגיע בשביל הרחב המוליך מרחבת החנייה ללב החורשה.

סמוך למקאם, בשטח פתוח, ניצב עמוד אבן כבד, שהוא "בתולה" של בית בד. נראה כי אבן זו הייתה חלק מבית בד ששכן במערה, בה נמצאת אבן ה"ממל" (גלגל אבן ששוכב על הקרקע, עליו כתשו את הזיתים לפני שסחטו מהם את השמן). כדי להגיע למערה יש לעבור את מבנה המקאם צפונה, ולרדת כמה מטרים במדרון שמתחת למצבת הנצחה לזכרו של סרן שלמה מלאכי, שנפל במלחמת ששת הימים.

המשך הסיור הרגלי יוביל אותנו כ-300 מטרים ממערב לשולי שמורת חורבת סעדים. מעט מצפון לדרך העפר המקיפה את הר שלמון, נמצא עין סעדים. המעיין נובע מתוך שתי נקבות קצרות, חצובות בסלע. המים נאספו בעבר אל שתי בריכות אגירה, שעודן קיימות בשטח. משם הובלו המים אל הטרסות החקלאיות, שמתחת למעיין. בטרסות נותרו עצי שקד, זכר לבוסתנים מימים עברו. שלט הכוונה מורה על השביל הקצר המוליך במעלה המדרון אל חניון סעדים, השוכן בחורשת קדושי קהיר. החורשה מוקדשת לזכרם של חברי רשת מודיעין ישראלית שפעלה בקהיר בשנת 1954. פעילות הרשת נחשפה ואחדים מחבריה הוצאו להורג.

מחניון סעדים יוצא שביל טיול ייחודי למוגבלי תנועה המוביל עד לחניון נופש פעיל וחוזר לחניון. אורך המסלול כ- 1 ק"מ.

נשוב לרכב וניסע בדרך העפר המקיפה את הר שלמון (סימון שבילים שחור), אל חוות הגיתות. הדרך מגיעה תחילה לצומת, בה מוצב לוח מידע עם מפת יער. בצומת נמשיך היישר לפנים ומיד נפנה ימינה בקטע דרך, מתחת לעמוד מתח גבוה (סימון ירוק). הדרך מקיפה את הרכס ממערב וצפון, ועולה לנקודה הגבוהה ביותר ברכס שורק (נ.ג. 714), שם הקימה קק"ל חניון קטן ואינטימי. כאן נחנה את הרכב ונעפיל ברגל בשביל מסומן באבני שפה, המוליך לראש הגבעה.

בדרכו עובר השביל בצד שלוש גתות עתיקות (מתקנים לסחיטת ענבים כדי להפיק מהן מיץ, אותו מתסיסים ליין). במיוחד מרשימה הגת השלישית (העליונה). זוהי גת גדולה, בעלת משטח דריכה שממדיו 4.7X5.7 מטרים. סחיטה נוספת של הענבים, לאחר הדריכה הראשונה, התבצעה באמצעות קורת עץ, שהקצה שלה נקבע בשקע מלבני החצוב בדופן המערבית של המשטח. ליד הגת נמצאים שרידי בית בד. נראה כי הגיתות ושאר המתקנים החקלאיים שבמקום היו שייכים לחוות שפעלו במקום. כפי הנראה כי הגיתות פעלו בתקופה כלשהי בין התקופה הישראלית הקדומה עד לתקופה הביזנטית. השביל ממשיך אל פסגת ההר. כאן, סמוך לגל אבנים בנוי (רוגם) יש תצפית מרשימה לכל העברים. מסביב פזורים שרידי מבנים, שכפי הנראה היו שייכים לבתי החוות מהתקופות השונות. השביל הרגלי ממשיך ויורד בחזרה לחניון חוות הגיתות, שם השארנו את הרכב.

מי שמעוניין לבלות מעט בחיק הטבע, מוזמן להמשיך ולנסוע לחניון נופש פעיל יער עמינדב. כדי להגיע לשם נחזור בדרך העפר לצומת בו נמצא לוח המידע, כאן נפנה ימינה (סימון שבילים אדום), וניסע בדרך זו כקילומטר. נמשיך שמאלה על פי אותו סימון אדום המשולט במילים: "יד קנדי". בצומת הדרכים הראשון נפנה שמאלה ונגיע לחניון עמינדב – חניון נופש פעיל ובו מגרש כדורסל, מתקני כושר ומתקני שעשועים לילדים. יש גם ברזי מים ומתקנים למנגל. מהחניון ניתן לצאת למסלול רכיבה על אופניים ברמה אתגרית. הוא נמשך לאורך 2.5 ק"מ עד לצומת פישר. מכאן קצרה הדרך חזרה ליד קנדי.

איך מגיעים?
הבאים מירושלים יחלפו על פני הר הרצל וכביש הגישה לעין כרם, ויפנו מערבה בפנייה למושבים אורה ועמינדב. יד קנדי שוכנת כ500- מטרים ממערב לכביש הגישה לעמינדב. הבאים מתל אביב יפנו במחלף הראל מערבה (ימינה) מכביש תל אביב ירושלים (כביש מספר 1), ייסעו לכיכר הסטף וימשיכו לביה"ח הדסה עין כרם ומשם לכניסה למושב אורה, והמשך כפי שתואר קודם.

אתרים נוספים בסביבה
שמורת חורבת סעדים, מנזר יוחנן המטביל, סטף, תל צובה, שמורת הר הטייסים, פארק עצמאות ארה"ב ויער הקדושים.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.