תפריט עמוד

מסלול טיול בטוסקנה

טוסקנה היא אחד מחבלי הארץ היפים והרומנטיים באיטליה, עם נופים של גבעות מוריקות, ברושים תמירים, שדות זהובים, עצי זית וכרמים. טוסקנה היא גם בירת תרבות הרנסנס, ובה התגוררו גדולי אנשי הרנסאנס, כמו לאונרדו דה וינצ'י, מיכאלנג'לו, דנטה, רפאל ואחרים. על כן, לא רק נופים יפים יש בטוסקנה, אלא גם מוזיאונים מצוינים ומגוון סגנונות ארכיטקטוניים. אוכל טוב הוא חלק בלתי נפרד מהטיול בטוסקנה, ובמסעדות המקומיות תגלו מנות נהדרות המוגשות לצד יינות משובחים, שמיוצרים ביקבים אזוריים. 

המסלול שלפניכם הוא מסלול מעגלי, שמתחיל ונגמר בפירנצה, ועובר דרך דרום טוסקנה ומזרחה. הוא מציע שילוב אידיאלי בין נופים טבעיים לתרבות עתיקה ומרתקת. אורכו של המסלול כ-350 קילומטר, וכדאי להקדיש לפחות שבוע על מנת להפיק ממנו את המיטב. הדרכים המוצעות כאן לא בהכרח יובילו אתכם אל היעד במהירות האפשרית, וטוב שכך. כדי לספוג את יופיה של טוסקנה, מומלץ לנסוע בנחת ולא למהר.


נופי טוסקנה כוללים גבעות ירוקות, ברושים תמירים ובתי חווה עתיקים

פירנצה: ערש תרבות הרנסאנס
פירנצה (Firenze), בירת טוסקנה, ששוכנת על שפת נהר הארנו (Arno), הוקמה על ידי הרומאים במאה הראשונה לספירה, והיתה העיר החשובה ביותר באירופה בתקופת הרנסאנס, כשגדולי אמני הרנסאנס, ובהם לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו, פעלו בה. העיר היא גן עדן לאוהבי היסטוריה, אמנות ותרבות, ואלו נוכחים בה בכל פינה: בכיכרות, בסמטאות הקסומות, בכנסיות וכמובן במוזיאונים המצוינים, בהם גלריית אופיצי, הגלריה של האקדמיה ומוזיאון ברג'לו. יש בפירנצה עוד כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ: הדואומו עם כיפתו המרהיבה, כנסיית סנטה קרוצ'ה עם ציורי קיר מרשימים, הגשר העתיק (פונטה וקיו), שחוצה את נהר הארנו, כיכר הסיניורה היפה עם מזרקת נפטון וגני בובולי הפסטורליים. מומלץ להקדיש לפירנצה לפחות יומיים-שלושה על מנת לחוות אותה במלואה ולבקר במרבית אתריה החשובים.


מבט על גגות פירנצה ועל הדואומו עם הכיפה המרהיבה

יוצאים לדרך: חבל קיאנטי

מפירנצה יוצאים לדרך לכיוון חבל קיאנטי (Chianti), שמשתרע בין פירנצה לסיינה ונחשב לאחד האזורים המתויירים ביותר בטוסקנה. החבל מפורסם ביינות המיוצרים בו, ובראשם הקיאנטי קלאסיקו. מהר מאוד הנופים העירוניים מתחלפים בנופים שכל כך מאפיינים את טוסקנה – גבעות עגולות, חורשות ברושים, כרמים ומטעי זיתים. התחנה הראשונה בה כדאי לעצור היא העיירה גרבה אין קיאנטי (Greve in Chianti), שנמצאת כ-31 ק"מ מדרום לפירנצה על כביש Sr222. הדרך משובצת ביקבים רבים ובהם ניתן לעצור, לטעום מהיינות וכמובן גם לקנות כמה בקבוקים. הפיתוח התיירותי לא פגע באופייה המסורתי של גרבה אין קיאנטי, והיא נותרה מלאת קסם. שימו לב לכיכר מטאוטי (Piazza Matteoti) היפה, במיוחד אם הגעתם בשבת, אז מתקיים בכיכר שוק.


כרמים באזור קיאנטי, בשקיעה

משם ממשיכים לאחת מהמפורסמות שבעיירות טוסקנה, סן ג'מיניאנו (San Gimignano), המרוחקת קצת יותר משעת נסיעה מגרבה אין קיאנטי. סן ג'מיניאנו היא עיירה מבוצרת, המפורסמת בעיקר בזכות 14 המגדלים העתיקים שמעטרים את קו הרקיע שלה. תענוג לטייל ברחובות העתיקים, ורגע לפני שחוזרים למכונית אל תחמיצו גביע גלידה בגלידרייה דונדולי (Gelateria Dondoli) שבכיכר הראשית (Piazza Della Cisterna). הגלידה, שמיוצרת במקום בעבודת יד, נחשבת לאחת הטובות בעולם.



סן ג'מיניאנו. 14 מגדלים עתיקים מעטרים את קו הרקיע של העיירה

התחנה הבאה במסלול שלנו היא סיינה (Sienna), עיר יפהפייה הבנויה על גבעות, שהנסיעה אליה מסן ג'מיניאנו אורכת כשעה. העיר העתיקה של סיינה הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשל המבנים ההיסטוריים הרבים שבה. גולת הכותרת היא כיכר פיאצה די קמפו (Piazza di Campo), שלה צורת צדף או מניפה. הכיכר, שנבנתה במאה ה-13, מוקפת ארמונות ובתי מידות עם גגות אדומים. על הכיכר חולש ארמון העיר, שבחלקו נמצא בית העירייה וחלקו משמש כמוזיאון עירוני, ומעליו מתנשא מגדל השעון, שממנו נשקף נוף מרהיב של העיר. בסמוך לכיכר נמצאת הקתדרלה (Duomo) הגותית המפוארת.


פיאצה די קמפו בסיינה. הכיכר, שצורתה כמניפה, מוקפת בארמונות ובבתי מידות

דרום טוסקנה: עיירות ימי ביניימיות
כשיוצאים מסיינה לכיוון העיירה הימי ביניימית מונטלצ'ינו (Montalcino), כ-40 ק"מ דרומה מסיינה, מתחילים להתגלות שוב הנופים הפסטורליים של האזור. מונטלצ'ינו שוכנת בראש גבעה תלולה, מוקפת בכרמים ומטעי זיתים. הרחובות הצרים והתלולים של העיירה, עם הבתים העתיקים שבהם, מזמינים לשיטוט רגלי. מונטלצ'ינו היא אחד ממרכזי היין החשובים באזור וכאן מייצרים את יין Brunello המשובח. רחובות העיירה משובצים בחנויות יין וזהו מקום אידיאלי להצטייד בו בבקבוק יין לפיקניק רומנטי. מקום מומלץ לפיקניק שכזה הוא המבצר מהמאה ה-14 ששוכן על ראש הגבעה ומציע תצפית נהדרת על הגגות האדומים של העיירה ועל כל האזור.


הנוף הנשקף מהמבצר של מונטלצ'ינו

ממונטלצ'ינו ממשיכים בנסיעה מזרחה כ-22 ק"מ, לכיוון קסטיליונה ד'אור'ציה (Castiglione d'Orcia). עמק אורצ'יה הוא אחד מהאזורים הנופיים היפים ביותר בטוסקנה והעיירה העתיקה קסטיליונה השתנתה אך במעט מאז הוקמה לפני אלפי שנים. יש בה בנייני אבן, כנסיות עתיקות, גלריות, מסעדות אינטימיות והמון קסם. בסמוך נמצאת מצודת רוקה ד'אורצ'יה (Rocca d'Orcia), שניצבת בראשו של צוק ומציעה תצפית מרהיבה על העמק.


קסטיליונה ד'אורציה. העיירה הימי ביניימית השתנתה רק במעט מאז הוקמה

נסיעה של כ-20 דקות תיקח אתכם לפיאנצה (Pienza) היפהפייה, עירו של האפיפיור פיוס השני. פיוס השני יזם, במהלך המאה ה-15, בנייה מחודשת של העיר כעיר אידיאלית על פי רעיונות הרנסאנס. הכיכר המרכזית, הקרויה על שמו, הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו הודות למבנים המפוארים המקיפים אותה. כאן ניתן להתרשם מהקתדרלה, שבנויה בסגנון גותי ובסגנון הרנסאנס, מארמון העירייה, מארמון פיקולומיני הרנסאנסי ומארמון הבישוף.


פיאנזה. תוכננה מחדש על ידי האפיפיור פיוס השני כעיר אידיאלית על פי עקרונות הרנסאס

מפיאנצה קצרה הדרך לעיר מונטפולצ'יאנו (Montepulciano), המרוחקת משם כ-14 ק"מ. זהו מרכז יין בולט נוסף, אך לא רק יין יש פה, אלא גם ארכיטקטורה נהדרת עם בתים מפוארים, כנסיות וארמונות לרוב. ברחובות הקטנים שמקיפים את הכיכר המרכזית המפוארת, Piazza Grande, יש חנויות יין רבות, מקום מצוין להצטייד בו ביין המקומי, נובילה די מונטפולצ'אנו.


שוק העתיקות של ארצו, הגדול בטוסקנה

מזרח טוסקנה: הקסם של ארצו
זה הזמן להתחיל להצפין בחזרה לכיוון פירנצה, אבל ישנה לפחות עוד נקודה אחת יפה שבה חייבים לעצור בדרך חזרה. כ-53 ק"מ מצפון למונטפולצ'יאנו נמצאת העיר היפהפייה ארצו (Arezzo), שההיסטוריה הארוכה שלה מתחילה כבר במאה השביעית לפנה"ס. כיום ארצו נחשבת לאחת הערים עם איכות החיים הגבוהה ביותר באיטליה, ושפע החנויות המהודרות, המסעדות ובתי הקפה מהווים הוכחה לכך. הרובע העתיק השתמר היטב, והוא גדוש באתרים נהדרים כמו הפיאצה גרנדה, כיכר העיר העתיקה שמוקפת במבנים עתיקים בסגנונות בנייה שונים. אם אתם מגיעים ביום ראשון הראשון בחודש, אל תחמיצו את שוק העתיקות הגדול ביותר בטוסקנה.
לאחר הביקור בארזו נותרו עוד כ-82 ק"מ, קצת יותר משעת נסיעה, עד להגעה לפירנצה.

למפת המסלול בטוסקנה: 

לחצו להגדלה

 לקריאה נוספת:

טוסקנה - תענוגות איטלקיים 
טוסקנה – תענוגות איטלקיים
דומה שטוסקנה ליקטה אליה את כל הטוב שבעולם: נופים ירוקים של כרמים ומטעי זיתים, עיירות עתיקות נטועות על ראשי גבעות, אוצרות אמנות ואדריכלות שאין שניים להם, אוכל נהדר ויין חלומי. עכשיו רק נשאר לברר אילו מקומות בטוסקנה לא כדאי להחמיץ

 

צילומים בכתבה: אייסטוק, cropbot, GFDL, Magnus Manske, GFDL פליקר – Andrea RossiAntonio CinottiKonrad JagodzińskiHenrik Berger Jørgensen, Steve

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.