תפריט עמוד

מסלול בטולדו: יום בירושלים של ספרד

טולדו, אחת הערים העתיקות היפות בספרד, היא יעד נפלא לטיול יום ממדריד: יש בה מבצר מרשים, קתדרלה יפהפייה, רובע יהודי מרגש, מוזיאונים מצוינים, נקודות תצפית רומנטיות וסמטאות מלאות אווירה. הצעה למסלול טיול רגלי בטולדו

אמרה ספרדית ידועה אומרת שמי שלא ראה את טולדו, כאילו לא ראה את ספרד. ואכן, טולדו (Toledo) היא עיר יפהפייה שיש בה תמצית מזוקקת של הספרדיות, מה שמתבטא בארכיטקטורה, באמנות, בנופים, בעבר היהודי העשיר  ובאוכל.  טולדו היתה בירת ספרד במשך כחמש מאות שנה, עד המאה ה-16. הרובע העתיק שלה, השמור היטב, הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. טולדו מוכרת, בין השאר, בזכות העבר היהודי המפואר שלה, והיא אף זכתה לכינוי "ירושלים של ספרד".

סמטאות צרות ומלאות אווירה בעיר העתיקה של טולדו | צילומים: שאטרסטוק

סמטאות צרות ומלאות אווירה בעיר העתיקה של טולדו | צילומים: שאטרסטוק

מיקומה של טולדו, על גבעה מעל נהר הטחו, כשבעים ק"מ מדרום למדריד, הופך אותה ליעד נפלא לטיול יום מבירת ספרד. מוקדי העניין הבולטים של העיר נמצאים במרחק הליכה קצר זה מזה, כך שאפשר להספיק לראות את המיטב של העיר ביום אחד (למרות שאם זמנכם אינו מוגבל, תוכלו לבלות כמה ימים נינוחים בעיר).

הצעה לטיול יום בטולדו

לטולדו ניתן להגיע ממדריד ברכבת, נסיעה שנמשכת כ-45 דקות. מתחנת הרכבת של טולדו עולים על אוטובוס שמוביל אל התחנה הראשונה בסיור: מבצר אלקסר (Alcazar). במבצר תוכלו להבחין גם ממרחק, הודות למבנהו המרשים ולמיקומו בנקודה הגבוהה בעיר. המבצר הוקם במאה השלישית למטרות הגנה, ובהמשך נכבש על ידי המוסלמים. הוא עבר כמה גלגולים במהלך השנים – הוא שימש בין היתר כארמון של מלכי ספרד, מחנה צבאי ואקדמיה צבאית. היום המבצר משמש כמשכנה של הספרייה הלאומית של קסטיליה לה מנצ'ה, ויש בו גם מוזיאון צבאי (כתובת: Calle de la Union)

מבצר אלקזר החולש על העיר

מבצר אלקסר החולש על העיר

מהמבצר יורדים לכיוון כיכר המרכזית של העיר, Plaza Zocodóver. זוהי כיכר מלאת חיים, הגדושה בתי קפה ומסעדות. גם אם הרעב כבר התעורר, אל תתפתו לשבת בבתי הקפה של הכיכר, שמרביתם הם מלכודות תיירים. במקום זאת, המשיכו לכיוון שוק סן אוגוסטין (Mercado San Agustin). השוק משתרע על פני חמש קומות ויש בו מסעדות, ברים ודוכני אוכל, וזהו מקום נהדר לאכול בו ארוחת צהריים או כמה טאפאס לצד כוס יין (כתובת: 1 Cuesta Águila).

כיכר זוקודובר, הכיכר המרכזית של טולדו | צילום: John_Silver Shutterstock.com

כיכר זוקודובר, הכיכר המרכזית של טולדו | צילום: John_Silver Shutterstock.com

את הקלוריות מהארוחה לא תוכלו להוריד בהליכה לקתדרלה, שכן זו מרוחקת 550 מטר בלבד מהשוק. הקתדרלה היא אחד המבנים המפורסמים בטולדו, ויש הטוענים שהיא המבנה הגותי החשוב בספרד. הקתדרלה, שהוקמה במאה ה-13, מעוטרת במאות חלונות ויטראז' מרהיבים ויש בה גם מזבח בארוקי מרשים. זהו אתר חובה לא רק לחובבי הארכיטקטורה, אלא גם לאוהבי האמנות. בקתדרלה אפשר לראות יצירות מופת של גויה, אל גרקו, רפאל, רובנס ואחרים (כתובת: Calle Cardenal Cisneros, 1).

פנים הקתדרלה המפוארת של טולדו | צילום: Takashi Images / Shutterstock.com

פנים הקתדרלה המפוארת של טולדו | צילום: Takashi Images / Shutterstock.com

מהקתדרלה המשיכו הלאה, אל הרובע היהודי. ברובע התקיימו חיים יהודיים משגשגים עד לגירוש ספרד ב-1492. נעים לשוטט בסמטאות הצרות ומלאות האווירה של הרובע, המתאפיינות בארכיטקטורה ייחודית. אחד האתרים המעניינים ברובע, שאינו קשור ליהדות, הוא מוזיאון אל גרקו (El Greco), אשר בו מוצגות רבות מיצירותיו של האמן היווני שהתגורר בעיר (כתובת: Paseo Tránsito, 10). סמוך למוזיאון נמצא בית הכנסת אל טרנסיטו (El Transito). בית הכנסת אשר נחנך במאה ה-14, הוסב לאחר גירוש היהודים מהעיר למחנה צבאי ומאוחר יותר אף היה בו מנזר. כיום פועל במקום מוזיאון המוקדש ליהדות ספרד (כתובת: Calle de Samuel Levi).

בית הכנסת אל טרנסיטו

בית הכנסת אל טרנסיטו

כשלוש דקות הליכה יובילו אתכם אל בית הכנסת השני ברובע, בית הכנסת אבן שושן, הנקרא כיום סנטה מריה לה בלנקה (La Sinagoga de Santa María La Blanca). הוא הוקם במאה ה-12, מה שהופך אותו לבית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעדיין עומד על תילו. בית הכנסת הוא סמל לדו-קיום ששרר בטולדו בתקופה ההיא – הוא הוקם עבור יהודים תחת השלטון הנוצרי ותוכנן על ידי אדריכלים מוסלמים. ואכן, אחד הדברים שמייחדים את המבנה הוא האדריכלות המורית המרהיבה שלו, עם קשתות לבנות ועמודים מתומנים. לאחר גירוש ספרד הבניין הפך לכנסייה, כפי שאפשר לראות מהצלב מעל המקום שבו עמד ארון הקודש. כיום המקום משמש מרכז תרבות (כתובת: Calle de los Reyes Católicos, 4).

בית הכנסת סנטה מריה לה בלנקה עם הקשתות המוריות הלבנות | צילום: Sean Pavone / Shutterstock.com

בית הכנסת סנטה מריה לה בלנקה עם הקשתות המוריות הלבנות | צילום: Sean Pavone / Shutterstock.com

את הטיול בעיר תוכלו לסיים בגשר סן מרטין (Puente de San Martín), גשר מימי הביניים החוצה את נהר הטחו. מהגשר יש תצפית פנורמית נהדרת על העיר העתיקה. זהו מקום רומנטי להפליא להיפרד בו מטולדו היפה, במיוחד אם תגיעו הנה בשעת שקיעה.

גשר סן מרטין, מנקודות התצפית הרומנטיות בעיר

גשר סן מרטין, מנקודות התצפית הרומנטיות בעיר

מפת טולדו – מסלול הטיול:

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.