תפריט עמוד

מסכות ותחפושות באיטליה

קרנבל המסכות של ונציה
כולם אוהבים להתחפש מפעם לפעם ולהתחבא מאחורי זהות חדשה. לנו יש את פורים, לאמריקאים יש את הלואין ולאיטלקים יש את קרנבל המסכות של ונציה. בכל חורף, למשך עשרה ימים בחודש פברואר (עשרת הימים שלפני הלנט), עוטה על עצמה ונציה תחפושות ומסכות בשלל צבעים וחוגגת את אחד הקרנבלים הגדולים בעולם. קרנבל המסכות התיאטרלי הוא סיבה טובה להגיע לאיטליה והמוני חוגגים מכל העולם מגיעים כדי לחוות את האווירה המשכרת של קרנבל אמיתי, המחייה את מסורת נשפי המסכות מהמאה ה-18.

החגיגות הצבעוניות כוללות מצעדים ותהלוכות עם שלל תלבושות ססגוניות, נשפי תחפושות מפוארים, מופעים, מוזיקה, חגיגות לאורך התעלות ובכיכרות העיר וכמובן – המון מסכות.


זוג מחופש בקרנבל המסכות בוונציה. מטיילים מכל העולם מגיעים כדי להשתתף בקרנבל הייחודי הזה

איך הכל התחיל?
האזכור הראשון לקרנבל שייך לתקופת ימי הביניים הרחוקה, בשני במאי 1268. באותו יום התפרסם צו האוסר על חובשי מסכות להשתתף במשחק ה-Eggs. מהמאה ה-14 ואילך הוטלו צווים נוספים במטרתם לרסן את התנהגותם של תושבי ונציה. ב-22 בפברואר 1339 נאסר להסתובב עם מסכות בשעות הלילה וב-24 בינואר 1458 נאסר על גברים שמחופשים לנשים להיכנס למנזרים ולהתוודות. ב-1603 המשיכו במדיניות הריסון הזו ואסרו להגיע עם מסכה לווידוי במנזרים. 

ב-1608 חלה תפנית במדיניות, כאשר התירו חבישת מסכה בימי הקרנבל ובמשתאות חגיגיים, אך הפרת תקנות אלו הובילה עד כדי מאסר, מלקות והגליה. מאוחר יותר נוספו תקנות האוסרות להיכנס למקומות קדושים עם מסכה, או לחבוש אותה כאשר לובשים בגדי דת. נגינה בתופים נאסרה לפני אמצע היום, וריקודים מחוץ לתקופת הקרנבל היו אסורים בהחלט. ב-1797 כאשר כבש נפוליאון את ונציה, נעלמו החגיגות לחלוטין ורק ב-1979 חזר הקרנבל להתקיים.


במהלך הקרנבל של ונציה אפשר לראות ברחובות העיר אנשים בשמלות מהודרות בסגנון הרנסנס ומסכות לבנות

למי זה מיועד?
לאוהבי מסיבות גדולות וצבעוניות, לסינדרלות שחולמות על נשף אמיתי, לכל אלו שמחפשים סיבה טובה להתחפש ולהתאפר, ולכל החולמים להחליף זהות ולו לכמה ימים.

איך מגיעים?
מישראל טסים לרומא או למילנו ומשם ממשיכים בטיסה פנימית (במקרה שנחתתם ברומא), ברכבת או ברכב שכור לוונציה.

המזכרת שכדאי להביא
בעיר ישנם יצרני מסכות ותחפושות המציעים את עבודותיהם למכירה. כדאי לקנות מסכה שתשמש אתכם בזמן הקרנבל וגם כמזכרת שתיקחו הביתה.

מזג אוויר 
בחודש פברואר הטמפרטורות נעות בין 8-2 מעלות. 

הקרנבל של ויארג'יו
פברואר ומרץ הם החודשים השמחים ביותר בטוסקנה. זהו זמן הקרנבל, הזמן לצאת ולחגוג, לדפוק עם פטישי פלסטיק על ראשי העוברים ושבים ולרסס את כולם בקצף. קרנבל ויארג'יו, אחד הקרנבלים המתוקשרים ביותר באיטליה, התפרסם במהלך השנים בתקשורת הבינלאומית בעיקר בזכות הבובות הסאטיריות והענקיות, המככבות במרכז החגיגות וגונבות את מרב תשומת הלב.

ההכנות לקראת הקרנבל, שמתקיים בסוף פברואר-תחילת מרץ, נערכות חודשים רבים בתוך האנגרים גדולים בקצה העיר, בהם עובדים במשך שעות ארוכות מעצבים ופסלים מקצועיים שתורמים את כישרונם ודמיונם ליצירת בובות ענק מעיסות נייר שמעוצבות בדמות פוליטיקאים ואישי ציבור. דמויות אלו מתוחכמות מאוד ודורשות ידיים מקצועיות. רבות מהן מזיזות את ידיהן, מגלגלות את עיניהן ומזיזות את פיהן – תוצאה של עבודה טכנית ומכניקה יוצאת דופן.


בובות סאטיריות בדמותם של פוליטיקאים וידוענים מתחומים שונים מככבות בקרנבל של ויארג'יו

במהלך הקרנבל מתקיימות בעיר כמה תהלוכות גרנדיוזיות שבמרכזן מובלות דמויות הענק ברחבי העיר על גבי פלטפורמות ממונעות. מסלול התהלוכות עובר בשתי השדרות שלאורך החוף ובסיומן מתקיים יריד גסטרונומי ומופע זיקוקי דינור מרהיב. ברחבי העיר נערכים נשפי מסכות צבעוניים, מוקמות זירות תצוגה ומתקיימים מגוון אירועי תרבות וספורט. עוד על הקרנבל בוויארג'יו תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>

איך הכל התחיל?
רעיון הקרנבל נולד לראשונה בשנת 1873 בבית הקפה Café Casino על ידי קבוצת צעירים תושבי העיר שהחליטו לגוון את שגרת חייהם. הם ארגנו תהלוכה צבעונית ברחובות, אליה הצטרפו מפגינים שהתנגדו למיסים המוטלים עליהם. הרעיון מצא חן בעיני התושבים, שאהבו במיוחד את השימוש באמנות להומור וסאטירה.

את המסורת השנתית קטעה מלחמת העולם הראשונה, אך ב-1921 חזר לחגוג הקרנבל במלוא תפארתו. מלחמת העולם השנייה קטעה את החגיגות בשנית, אך ב-1946 חזר הקרנבל לפעול.עם השנים השתכללו שיטות הבנייה של דמויות התהלוכה, הן גדלו לגובה, החלו להזיז את אבריהן והפכו ליצירות אמנות בעלות שם ברחבי העולם.


בובת ענק בדמותו של ג'ון לנון בקרנבל של ויארג'יו

למי זה מיועד?
לחובבי מכניקה, בובות מושקעות ומתוחכמות, תהלוכות גרנדיוזיות, קרנבלים צבעוניים, סאטירה והומור.
 

איך מגיעים?
מישראל טסים לרומא, מילאנו או ורונה. ויארג'יו נמצאת 25 קילומטר מפיזה, שאליה מגיעים ברכבת או בטיסה פנימית.

מזג האוויר
במהלך פברואר-מרץ הטמפרטורות בויארג'יו נעות בין 15-3 מעלות.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.