תפריט עמוד

מנזר אחיות ציון בעין כרם: שקט במסדר

שקט במסדר במנזר נוטרדאם של ציון, מתחם נאה ומגונן בשכונת עין כרם, אפשר למצוא את השלווה לכתוב, לעשות יוגה, לטייל בגן הפורח ואפילו לצאת לירח דבש

"חו"ל בארץ?", שאלה הנזירה הצרפתייה דוברת העברית הרהוטה, "אנחנו רוצים דווקא להיות מקום ישראלי לכל דבר". פגשתי אותה שעות אחדות לפני שהלכה יחד עם שאר הנזירות לקרוא את מגילת אסתר בבית הכנסת הגדול בירושלים.

בין הקשתות המנזר וקמרונותיו דרים בכפיפה אחת נזירים ממסדרים שונים

מסדר אחיות ציון הוא בעליו של מנזר נוטרדאם של ציון, מתחם נאה ומגונן בשכונת עין כרם בירושלים. במנזר יש בית הארחה, שאורחיו בימים כסדרם הם תערובת של צליינים וישראלים. הצמחייה כאן היא אמנם ארץ ישראלית, אך השלווה והשקט ששוררים כאן נדירים. המתחם הזכיר לי מקומות מסוימים במחוזות טוסקנה ואומבריה שבאיטליה.
כדי להגיע למנזר (כשבאים לעין כרם מכיוון מרכז ירושלים), יש לפנות שמאלה ברחוב הראשון, רחוב המעיין. ממנו פונים ימינה לרחוב האורן, ובו ממשיכים לנסוע עד שמגיעים לפתח המנזר. ממרכז העיר אפשר להגיע גם באוטובוס מספר 17 ולרדת בעין כרם בתחנה השנייה.
עין כרם מזוהה עם עיר יהודה שבברית החדשה. במסורת הנוצרית זהו מקום הולדתו של יוחנן המטביל והמקום שבו פגשה אמו אלישבע את מרים, היא מריה, אמו של ישו. בשכונה הירושלמית הציורית מבנים נוצריים רבים, בהם כנסיית הביקור, כנסיית יוחנן בהרים, המנזר הרוסי והכנסייה היוונית.


מנזר נוטרדאם של ציון נבנה בשנות השישים של המאה ה־19. היוזמה להקמתו היתה של יהודי מומר משטרסבורג בשם אלפונס רטיסבון. הוא רכש חלקת קרקע בראש הגבעה היפה שצופה אל הרי ירושלים ואל עין כרם ואתריה המקודשים. על גבעה זו הוקם בית יתומות שקלט יתומות נוצריות מלבנון.
אן קתרין מובילה אותי בין שבילי המנזר. מן הכנסייה בוקעים קולות של כלי מיתר, חמישה מוזיקאים ישראלים צעירים מתאמנים לקראת קונצרט בחלל הכנסייה. חומה משוננת מקיפה את המתחם ומבודדת אותו מסביבתו, כאילו בונה עולם קטן ומוגן. והעולם הזה, המנותק כל כך, טובל בגן ירוק ורוגע, שצמחייה ארץ ישראלית מעורבת בו בצמחי נוי, ופרחים וגינת ירק קטנה גדלים בו לאִטם בין ארזי לבנון ועצי דקל, לימון ורימון.
בגן אפשרי לבקר בימים שני־חמישי בשעות 17:00-13:00, בימי שישי בשעות 17:00-09:00 ובשבתות בשעות 13:00-09:00 (בימי ראשון הגן סגור).
"לרוב מתארחים אצלנו ליומיים־שלושה", אומרת אן קתרין. "אבל יש בודדים שבאים לשהות ארוכה של שבועות ואף של חודשים. השבוע, למשל, היו כאן שתי נשים שעושות דוקטורט בספרות עברית ובתקשורת, ואצלנו הן מצאו את השקט לכתוב".
המקום משמש אבן שואבת לאנשים שעוסקים ביוגה, רייקי, טאי־צ'י ועוד. הגן רחב הידיים, המרחבים הנשקפים מכאן והשקט הופכים את המקום לאידיאלי לפעילויות מהסוג הזה.

ירח דבש בין רקפות

בית ההארחה נפתח בשנות החמישים, לאחר שהתברר לנזירות כי ברשותן יש מבנים גדולים ולא מנוצלים. בשנות השבעים נהגו הנזירות לבשל ארוחה צהריים למי שחפץ בכך. בית ההארחה מתחלק בין שני המבנים הגדולים במקום. במבנה הצמוד לכנסייה, שלו סדרת קשתות וקמרונות יפה, קיים גם חדר הרצאות וחדר קריאה.

בבית הקברות של המנזר טמון גם אלפונס רטיסבון, יהודי מומר שיזם את הקמתו של בית יתומים במקום

במנזר מתגוררות שלוש קבוצות של נזירות ונזירים. קבוצה אחת, שאליה משתייכת אן קתרין, כוללת שלוש נזירות ומועמדת אחת. הן לבושות בבגדים רגילים ועובדות לרוב מחוץ למנזר.
הקבוצה השנייה, המכונה לעתים קונטמפלטיב (Contemplative, המתבוננות), היא של נזירות מתבודדות הלבושות בבגדי נזירוּת. קבוצה זו מונה שבע נזירות והן דרות באגף נפרד חדש, פרי תכנונו של האדריכל הישראלי פיטר בוגוד, הנמצא מעבר לשורת הקשתות של המבנה הצמוד לכנסייה.
הקבוצה השלישית, שייכת למסדר שֶמן נֵף (Chemin Neuf), שפירושו הדרך החדשה. מדובר באזרחים ומשפחות שאינם נזירים ונזירות, אלא רק רואים את עצמם קרובים לרוח המנזר.


המבנה המרכזי בעל דלת העץ החומה הוא הראשון שהוקם במתחם: זהו המבנה שהוקדש ליתומות. הוא כולל חדרים בגדלים שונים, ובהם חדרים משפחתיים, הפזורים לאורך המסדרון הארוך. אבן ירושלמית, שחוקה מרוב שימוש, מרצפת את המבנה הזה, כמו גם את החצר המרכזית הישנה שסביבה יש חדרים צנועים.
חדר מבודד ונאה, מסויד לבן, נמצא ליד בריכת האגירה הגדולה. החדר הזה זוכה לביקוש רב, בעיקר על ידי זוגות צעירים שבוחרים לבלות כאן את ירח הדבש שלהם. טענתם היחידה היא כי השכנים שקטים במיוחד: סמוך למקום שוכן בית הקברות של המנזר, שבו הובאו נזירות למנוחת עולמים. הקברים במקום פשוטים – אבני שדה מסמנות את הקבר, ובצלב הירוק שמעל לקבר מופיע שמה של הנזירה הטמונה במקום.


בבית הקברות מכסים פרחים רבים את פני השטח, ובחורף עוטה המקום מרבד של רקפות. בין הפרחים שוכן גם קברו של רטיסבון, ופסל מריה מוצב מעליו.
כשעולים חזרה לכיוון היציאה מבחינים בבית קטן ובודד, עם שני ארזי לבנון בצדו. רטיסבון הביא אותם עימו. הבית הקטן משמש היום מוזיאון קטן וחובבני המוקדש לזכרו של רטיסבון ולתולדות המקום, אולם יש בו כמה מוצגים נאים, כמו שולחן וכיסא עשויים עץ כבד ששימשו את המייסד בחייו.
למתאכסנים במקום שמורה הזכות לבקש את המפתח לגג בית ההארחה. עולים אל הגג בשעת שקיעה וזוכים במראה יפהפה של עין כרם, בתיה המדורגים ומגדליה, ושל הרי ירושלים, נצבעים אדום באור אחרון.

פרטים על ביקורים, לינה והזמנות פרטים על הלינה ועל ביקורים במקום אפשר לקבל בטל' 6415738־02, 6430887־02 או בפקס 6437739־02).


ברוך גיאן – צלם נוף ומדריך טיולים, מדריך קבוצות צילום בארץ ובחו"ל

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.