תפריט עמוד

מלכת האצבעונים

זוכרים את האצבעונים, אותם מגיני אצבע ששימשו את הסבתות שלנו לתפירה? ובכן, הם לא נעלמו מן העולם, אלא פשוט עברו לוויטרינות של אספנים. גם בארץ יש כמה עשרות משוגעים לדבר ויש להם אפילו אגודה. יותם יעקובסון הלך לראות את אוסף האצבעונים של כרמלה וחזר עם אגודלים מורמים

לפני כמה שנים הזמינה כרמלה זק, יושב ראש אגודת אספני האצבעונים בישראל, חותמת הנושאת את סמל האגודה. "כשהגעתי לחנות לקחת אותה, ביקשתי תחילה לבדוק אותה על נייר. האיש שעמד לידי בתור התרגש וביקש מיד פיסת נייר כדי שאחתים אותה עבורו. יודע למה?" היא שאלה. "הוא בטח אוסף חותמות?" אמרתי. "לא", ענתה לי כרמלה גועה בצחוק, "הוא לא האמין שיש כזה דבר, אגודת אספני אצבעונים".
ובכן, מסתבר שיש כזה דבר, אגודת אספני האצבעונים, ולא רק בישראל. אולי תופתעו לגלות שלמעשה איסוף אצבעונים נחשב לתחביב האספנות השלישי בפופולריות שלו בעולם, אחרי איסוף בולים הנמצא במקום הראשון ואיסוף

איסוף אצבעונים נחשב לתחביב האספנות השלישי בפופולריות שלו בעולם, אחרי איסוף בולים ואיסוף מכוניות צעצוע

מכוניות צעצוע ששומר על המקום השני. איסוף אצבעונים משותף לגברים ולנשים כאחד, ויש גם מאות זוגות הטורחים יחדיו על טיפוח האוסף.
כרמלה עצמה נשבתה בקסמי האצבעונים לפני שש שנים, חמש שנים לאחר שהוקמה העמותה – המונה כיום כ-50 חברים – על ידי עליזה פקטור מקיבוץ יזרעאל (שבינתיים חזרה לדרום אפריקה מולדתה). זה קרה בדרך מקרה. כאמנית טכסטיל וכמורה לשילוב אומנויות בדיור מוגן, נתבקשה להסיע שתי דיירות למפגש אספני אצבעונים. לכרמלה נראה העניין תמוה, אך היא ניאותה כמובן לסייע לקשישות. "ברגע שהגעתי למפגש נשביתי בקסמי האספנות הזו", היא מספרת. "היתה שם חבורה לא קטנה של אנשים מבוגרים שהתעסקה בפיצ'יפקעס הקטנים הללו וניכר היה שחבריה ממש נהנים מזה. היתה תחושה כאילו הזמן עצר מלכת. לא דיברו שם על ביל קלינטון ומוניקה וגם לא על המצב בלבנון, זה ממש נגע ללב".
מאז אוספת כרמלה אצבעונים מיוחדים מכל העולם ובינתיים נבחרה כיושב ראש האגודה, תפקיד אותו היא עושה בהתנדבות, כמו כל יתר המלאכות של האגודה.

מסע בעקבות האצבעון
לעומת האקטואליה, לה אין דריסת רגל במפגשי האגודה, סיפורים הרואיים כמו טיולה בן ה-21 יום של כרמלה בתאילנד בחיפוש אחר אצבעונים יזכו לקשב רב. משך 20 יום חיפשה אצבעונים ולא מצאה. ביום ה-21, ממש לפני הטיסה,

אחת הוויטרינות של כרמלה. האוסף שלה מונה כיום 1,305 אצבעונים

מצאה שני אצבעונים יחידים משנהב ומיהרה לרכוש אותם. חברה אחרת באגודה שחזרה מאנגליה, שטחה את התלאות שעברה במסע רכבת בן יום שלם כמעט, במטרה להגיע לעיירה בה יוצרה סדרת אצבעונים נדירה של שלגייה ושבעת הגמדים. עניין אחר שעורר התלהבות רבה בקרב אגודות אספני אצבעונים ברחבי העולם היתה יציאתו לאקרנים של הסרט "הכל אודות שמידט", בו מככב ג'ק ניקולסון. כל מי שאוסף אצבעונים וצפה בסרט התרגש לגלות שבעת שהמצלמה סקרה את ביתו של גיבור הסרט, היא קלטה גם ויטרינה גדולה של אצבעונים. ויש גם פוליטיקה, אפילו בתחום הזה – מסתבר שאגודת אספני האצבעונים באוסטריה מסרבת משום מה להיות בקשר עם האגודה הישראלית.

יש אפילו אצבעוני חשק
מגוון האצבעונים בעולם, כמו גם סוגי החומרים מהם הם עשויים, הוא עצום ורב. למי שלא שם לב עד היום, כדאי שבמסעותיו יתחיל לבחון חנויות מזכרות ושווקי פשפשים. האצבעונים שם, זו טעות לחשוב שהם נכחדו מהעולם.
האוסף של כרמלה מונה כיום 1,305 אצבעונים! הם מסודרים בוויטרינות זכוכית מהודרות במרכז ביתה שבמושב צופית, כדי שייראו כל הזמן. אפשר למצוא שם סדרות של אצבעונים מחרסינה ועליהם טביעות של משקאות קלים, כלי תפירה, חיות בית, פרחים ועוד. אצבעונים עשויים קריסטל שביר, אצבעונים שעליהם יושבים כל גיבורי אגדות האחים גרים, יצורים מהמיתולוגיה היוונית, בעלי חיים

אצבעונים עשויים ממגוון גדול של חומרים – חרסינה, קריסטל, מתכת, עץ, חוטי ברזל מרותכים ועוד

וליצנים. מברצלונה ישנם אצבעונים המאזכרים את עבודתו של הארכיטקט גאודי, נאס"א הוציא סדרה לזכר האסון בו נהרג אילן רמון, חברת הקוסמטיקה אבון הוציאה סדרת אצבעונים דמויי טורסו של נשים לבושות בדגמי אופנה שונים. מרוסיה ישנם אצבעונים עשויים חוטי ברזל מרותכים זה לזה בשיטת הפיליגרין, אצבעוני בבושקות מעץ, אצבעון דמוי ספר שעליו כתוב "עליסה בארץ הפלאות" וכן הלאה.
"באחד מימי ההולדת שלי קיבלתי מחבר אצבעון ועליו ליצן שנושא זר בלונים גדול. מתחתיו כתוב יום הולדת שמח", מספרת כרמלה. "לעומת זאת כששכן שלי חזר מארגנטינה הביא לי קופסא עם 20 אצבעונים פשוטים מפלסטיק. מה אעשה בזה? שאלתי אותו. את אוספת אצבעונים לא? שאל בתמיהה. הוא לא הבין מה זה בכלל אוסף אצבעונים ולכן הראיתי לו את האוסף, שידע שאלו פרטי אספנות", אמרה כרמלה בבדיחות הדעת. "מאז כולם יודעים – כשנוסעים, יש להביא לכרמלה אצבעון. המעניין הוא", מוסיפה כרמלה, "שדרך חיפוש אחר אצבעונים מגיעים אנשים למקומות ומפגשים שבשום פנים ואופן לא היו מגיעים אליהם אחרת. הסיפורים רק הולכים ומצטברים, כמו זיכרונות החיים. במקרה של האצבעונים, כל אחד מהם יכול להפוך לפיל ברגע שמספרים את הסיפור שמאחוריו".
מסתבר שיש גם אצבעוני חשק הנמכרים בחנויות סקס. כאלו, משום מה, לא מופיעים באוסף של כרמלה וזו היתה ההזדמנות שלי להציע לה להרחיב את האוסף. "אני מחכה לגבר שלי שיבוא. הוא לא צריך אצבעון, לכל היותר כובעון", היא צוחקת.
"באצבעונים יש יתרון נהדר. זו מזכרת שניתן להביא אותה מכל מקום בעולם והיא, למרות גודלה הקט, מזכירה נשכחות. האצבעונים הם יצירת אמנות לכל דבר. יש בהם דיוק טכני רב, אסתטיקה וממד נוסטלגי-תרבותי", הסבירה כרמלה.

האצבעון שהציל חיים
במרכז הוויטרינה הגדולה, על מסד מוגבה, נמצא אצבעון מתכת מעוקם ושבור. הצבעתי עליו ושאלתי מניין הוא מגיע. "זה סיפר ארוך", פתחה כרמלה ונאנחה. "בדיור המוגן שבו אני עובדת ישנה אישה אחת שישבה ותיקנה את מדי נכדה החייל. התיישבתי לידה וראיתי שלצידה קופסא מלאה אצבעונים. אחד מהם נראה מטונף, מעוקם ושבור. שאלתי אותה בשביל מה היא מחזיקה אצבעון כזה והאישה סיפרה סיפור מופלא. האצבעון ליווה אותה ואת אחותה, שנפטרה בינתיים, עוד מהגטו. בעזרתו היו מתקנות בגדים וזוכות בעוד תפוח אדמה או פרוסה עבשה להשביע בהן את רעבונן. הן שמרו עליו מכל משמר כיוון שהיה מקור פרנסתן"
הישישה החליטה למסור את האצבעון לכרמלה והיא, כפי שהבטיחה, שמה אותו במקום של כבוד. "בהתחלה הייתי בוכה בכל פעם שסיפרתי את הסיפור", אמרה, "היום כבר התרגלתי".

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...