תפריט עמוד

מכון איילון – בית חרושת סודי לתחמושת

אי שם בין הפרדסים, המרכז הטכנולוגי והשיכונים החדשים של פאתי העיר רחובות, ממתין לנו מתחת לאדמה מכון איילון - מקום מסתורי וסודי הקשור בסיפור הקמתה של המדינה

עונה מומלצת: כל השנה.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: קל ביותר, סיור באתר.
אורך המסלול: כמה מאות מטרים.
משך המסלול + סרטון ההדרכה: אורכים בערך שעה וחצי.
מפה: מפת כבישים טובה של מרחב גוש דן-רחובות.
הגעה מכיוון נס ציונה: ברמזור הצפוני ביותר ברחובות (הראשון כשמגיעים מכיוון נס ציונה) פונים שמאלה אל רח' דרך המדע (אזור ההיי-טק). ברמזור השני פונים שמאלה אל רחוב הולצמן, המתפתל ימינה, בעלייה לעבר גבעה עם אקליפטוסים. זוהי 'גבעת הקיבוצים', או בשמה האחר 'מכון איילון'.
• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.
• הכניסה לאתר בתשלום וכוללת הדרכה. טלפון במקום: 08-9406552. שעות הפתיחה: ימים ראשון-חמישי: 16:00-8:30, יום שישי עד 12:00, יום שבת 16:00-9:00.
• חובה לתאם מראש את הביקור באתר.

בעבר היה המקום מבודד מסביבתו, מוקף גבעות חול ופרדסים, ביניהם היו פזורים כמה מחנות צבא בריטיים. במבט מבחוץ תראה הגבעה, הקרויה 'גבעת הקיבוצים' תמימה למראה. מעין קיבוץ קטן, טובל בצל אקליפטוסים ארוכי זקן, שהיה בעברו מקום מושבם של גרעיני התיישבות (בין השנים 1942-1932). הגרעינים המתינו כאן עד לקבלת אדמות ליישוב ולעלייה על הקרקע, והם שהקנו למקום את השם 'גבעת הקיבוצים'.

מתחת לאדמה ממתין מתקן שונה לחלוטין באופיו והרבה פחות פסטורלי. מעשה שהיה כך היה; בעקבות מאורעות תרפ"ט (שנת 1929), עלה הצורך בנשק לצורכי הגנת הישוב. לימים הלכו צורכי ההגנה והשתכללו עד שעלה הרעיון להכין מאגר תחמושת גדול, שבו יוכלו המחתרות להשתמש בעת הצורך. נוסף על השגת ואגירת נשק, התפתח הרעיון לייצר נשק ותחמושת. ייצור זה, כמו גם עצם ההחזקה בנשק, היו כמובן אסורים מבחינת החוק הבריטי ולכן היה צריך לקיימם בחשאיות רבה.

הנשק שנבחר לייצור היה רובה סטן, בשל היותו קל לייצור ולשימוש. בסך הכל יוצרו בחשאיות 4,500 רובים – מספר לא מבוטל באותם ימים. אולם רובה ללא כדורים משול למקל של מטאטא, ולכן במקביל לייצור הרובים נדרשה גם הקמתו של פס ייצור לתחמושת. במסכת מסובכת של תיאומים נשלח לאירופה מתלמד, שהצליח להשיג דריסת רגל במפעל תחמושת וללמוד את תהליך הייצור.

במסכת אירועים סבוכה לא פחות נקנו בפולין מכונות בלתי שמישות ממפעל תחמושת ישן והועברו בחשאי וברוב תלאות ארצה. הפולנים שלחו הודעה מוצפנת אל הבריטים לעצור את הספינה שנשאה אותן, אולם ההודעה התגלתה לשירות הידיעות העברי והאונייה נדרשה לסטות ממסלולה אל צור. רק כעבור כמה שנים, בשנת 1941 הגיעו המכונות ארצה וחלפו כמה שנים נוספות בטרם הופעל המכון (בין 1948-1946). מאז הקמת המדינה היה המקום נטוש ועזוב. איש לא דיבר עליו, עד לגילויו על ידי אנשי החברה להגנת הטבע. לימים הוחלט להקים כאן מוזיאון שנחנך בשנת 1987.

אל המפעל גייסו בשנת 1945 גרעין, שהמתין לקבלת אדמה ולימים הקים את מעגן מיכאל. במקום, שהיה אז נטוש, נחפר בור גדול שהפך למפעל תת-קרקעי ומעליו נבנה מעין ישוב קטן שכלל מאפייה ומכבסה לאנשי רחובות ולבית היולדות הסמוך. גם היישוב היהודי מסביב לא ידע על המפעל, למעט העובדים במקום. מי שפעל במקום והיה שותף לסוד נקרא "בא בבריתו של אברהם אבינו" בעוד כל היתר כונו 'ג'ירפות' ומהם היה צריך להיזהר, כדי לא להעלות את חשדם בשום צורה.

במהלך הסיור במקום נוכל גם אנחנו 'לבוא בבריתו של אברהם'. נרד דרך הפתח הסודי, שנמצא תחת התנור שבמאפייה, אל מפעל התחמושת הנסתר. כאן נוכל לשמוע סיפורים רבים על אורח החיים במקום ועל התחבולות בהן השתמשו כדי להסוות את המפעל. למשל, הפליז, חומר הגלם לכדורים יובא לארץ במסווה של עטיפות מתכת לשפתונים וכדי ליצור אפקט שיזוף עבור העובדים שטענו כי הם עובדים בשדות מרוחקים, הובאה מנורה מיוחדת, שבחורף גרמה לשיזוף יתר של העובדים. הכדורים עצמם הועברו מהמפעל בכדי חלב גדולים. החליבה נערכה תמיד בלילה ולכן לא הפתיע לראות אנשים מסתובבים עם כדים.

אירוע חמור במיוחד, שאיים על גילויו של המפעל, אירע כאשר הלח"י פוצץ רכבת של חיילים בריטיים שעברה ממש בסמוך לגבעה. בין החיילים היו עשרים הרוגים ופצועים רבים. עובדי המקום החליטו לסייע בפינוי הפצועים אל הגבעה עצמה. הבריטים, שהיו אסירי תודה על הטיפול המסור בפצועים, לא העלו כל חשד לגבי המתרחש ממש מתחת לרגליהם. בפרוץ מלחמת העצמאות פעל המקום 24 שעות. סך הכל יוצרו במקום למעלה משני מיליון כדורי סטן, אלא שבדיעבד הסתבר כי המצרך היחיד שלא היה בו חוסר בראשית המלחמה היה כדורי הסטן.

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...