תפריט עמוד

מים חיים – מעיינות במרכז

למרות שנדמה כי מרבית המעיינות בארץ מרוכזים בצפון, ובעיקר ברמת הגולן, גם במרכז יש ריכוז גדול של מעיינות, ואפילו בדרום אפשר ליהנות מטבילה מרעננת בימות הקיץ המים. חמישה מעיינות נפלאים

בצפון, ובעיקר ברמת הגולן, יש שפע של מעיינות ובריכות טבעיות לשכשך בהן גם בעיצומו של הקיץ. אבל גם במרכז הארץ, בעיקר בהרי ירושלים, יש מעיינות נפלאים שכיף לטבול בהם ביום קיץ חם. הנה כמה מהם:

לקריאה נוספת:

מים מהסלע: עין חנדק

עין חנדק הוא מעיין שנובע בהרי ירושלים, על שביל המעיינות ביער עמינדב, לא רחוק מעין כרם. זהו אחד המעיינות היפים והגדולים באזור, והוא נובע כל ימות השנה. הנביעה נמצאת בתוך בור חצוב בסלע, וממנה מימיו של המעיין זורמים בשתי נקבות חצובות שמתמשכות אל בטן ההר ומזרימות את המים לבריכת אגירה מאורכת. הנקבות נועדו להגדיל את הפתח דרכו זורמים המים, והיום אפשר ליהנות מטיול רטוב לאורכה של הנקבה הדרומית, שמתפצלת לשתי נקבות משנה שאורכה של את מהן כשלושים מטר. יש להצטייד בפנס. המים קרירים וצלולים ועומקם מגיע לכמטר וחצי. מסביב יש עצי זית, שקד, תאנים וגפנים. לתחזוקת המקום וניקיונו דואגים עובדי בית החולים הדסה עין כרם הסמוך.


הכניסה לנקבה בעין חנדק

איך מגיעים? ממחלף הראל פונים דרומה לכיוון בית החולים הדסה עין כרם. בכיכר הסטף פונים שמאלה, אל כביש 395, ממשיכים בו לעבר כיכר כרם בה פונים ימינה ואחר כך שמאלה לכיוון בית החולים הדסה. מחנים את הרכב ליד המחסום הצמוד לבית החולים. מן המחסום יורדים במורד הכביש המתפתל עד שמגיעים לשביל המסומן בירוק. הליכה קצרה על השביל מובילה למעיין.

עינות עוזי

שני מעיינות נוספים על שביל המעיינות, בסמוך לאבן ספיר. אחד מן המעיינות נובע כל השנה ומימיו זורמים לבריכה נאה ומטופחת עם מים קרירים שמזמינים לרחצה מרעננת. הבריכה מוצלת בעצי ערבה והיא משקיפה על הנוף היפה של אזור נחל שורק.

איך מגיעים? מבית החולים הדסה פונים לכיוון מושב אבן ספיר. בעיקול הכביש שלפני המושב פונים שמאלה בדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. אחרי כ-900 מטר יש עיקול ימינה ולצידו רחבת כורכר קטנה בה מחנים את הרכב. משם ממשיכים ברגל בשביל המסומן ירוק שמאלה, בעקבות השילוט לשביל המעיינות, ומגיעים לעינות עוזי כעבור כחמש דקות הליכה.


בריכת מים בעינות עוזי | צילום: ברוך גיאן

עין לבן

מעיין נוסף בהרי יהודה, כקילומטר דרומית למושב עמינדב, הוא עין לבן. המעיין נובע ברכס לבן, מעל הגדה הצפונית של נחל רפאים. הצבע הלבן של סלעי החוואר של רכס לבן העניק לו את שמו. המעיין נובע מנקבה החצובה בסלע הקירטון הרך ומזינה שתי בריכות אגירה, אחת רדודה והשנייה עמוקה יותר (כ-160 ס"מ), בה ניתן לרחוץ. סביב המעיין נמצאו שרידים של טרסות חקלאיות, כתות ומערות קבורה ומגורים, המעידים שבעבר התקיים במקום כפר חקלאי. מסביב תראו עצי תאנה, זית, אגוז, חרוב ותות שנותנים את צילם.

איך מגיעים? ניתן לכוון בווייז ל"חניון עין לבן" ולהגיע בסמוך לבריכות. לחלופין, ניתן לחנות במגרש החניה של גן החיות התנ"כי ומשם ללכת בשביל סלול באורך של 1.5 ק"מ.

עין לבן. מסביב יש בוסתנים ועצים מצלים | צילום: Ranbar, CC BY-SA 4.0

עין לבן. מסביב יש בוסתנים ועצים מצלים | צילום: Ranbar, CC BY-SA 4.0

עין כפירה

עין כפירה הוא מעיין קטן שנמצא בנחל כפירה, לא רחוק מהישוב נטף. למעיין שתי נביעות – הנביעה התחתונה נמצאת בסמוך לקברו של השייח אחמד אל עומרי, ובדרך כלל היא יבשה בקיץ. הנביעה השנייה, השופעת יותר, מסתתרת מתת לעץ תאנה גדול שהופך את המקום לפינת חמד מקסימה ומוצלת. המים נובעים לתוך בריכת אבן קטנה ויפה, שבה יכולים לשכשך כארבעה-חמישה מטיילים בו זמנית. מסביב יש עצי חרוב, תאנה, רימון וגפנים. ההגעה למעיין היא טיול בפני עצמו, והיא עוברת בשביל שחולף בין שרידי טרסות קדומות ועצי זית.

איך מגיעים? מאבו גוש פונים לכיוון היישוב נטף. כקילומטר לפני הכניסה ליישוב יש רחבת עפר מצד ימין ושלט גדול המציין את יער הזיכרון ליהדות פולין. חונים ברחבה, מתחילים לרדת בדרך המסומנת שחור וכעבור מטרים ספורים פונים לשביל צר המסומן בסימון שבילים ירוק. יורדים במורד השביל (כחצי שעה) עד משיגיעם לערוץ נחל כפירה, ממשיכים איתו מזרחה עד שנתקלים בסלעי ענק מסותתים ועץ חרוב ואז פונים ימינה לכיוון עץ התאנה.

עין חניה

עד לפני כמה שנים היה מעיין השכבה שנובע מעל אפיק נחל רפאים בהרי יהודה סגור למטיילים, אבל ב-2018 הוא עבר שיפוץ מקיף וב-2021 נפתח כשמורת טבע בניהול רשות הטבע והגנים. כתוצאה מכך אין בו את האווירה המחתרתית שמאפיינת חלק ממעיינות האזור, אבל מדובר במעיין מזמין, נעים, מטופח ומסודר. האתר משלב מעין ובריכה עתיקה המלאה במים נקיים שתענוג לשכשך בהם, עם אתר ארכאולוגי. בחפירות ארכאולוגיות שנעשו במקום נחשפה מערכת מים מרשימה עם שתי בריכות מים מהתקופה הביזנטית ומזרקת מים מהתקופה הרומית. בין הבריכה למעיין יש נקבה תת קרקעית באורך תשעה מטרים שניתן לזחול בה. מסביב יש טרסות חקלאיות עתיקות ובוסתנים עם עצי זית, שקד ותאנה שתורמים לאווירה השלווה. המעיין משמש מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והאתיופית – אנא כבדו את המקום.

איך מגיעים? נווטו בווייז ל"עין חניה". יש חניה בסמוך לבריכה.

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...