תפריט עמוד

מוזיקה באורוגוואי: צלילי הקנדומבה

בחודש פברואר יוצאים תושבי מונטווידאו, בירת אורוגוואי, אל הרחובות לרקוד לצלילי הקנדומבה, סגנון מוזיקלי המבוסס על מקצבים אפריקאיים. אילון פז התלווה לנגני קבוצת סוב–20 באימונים המפרכים שלפני החגיגה

לא פשוט להסביר במילים מהו קנדומבה. צריך לשמוע את המקצבים, לחוש את הלמות התופים מהדהדת דרך הגוף, להרגיש איך הרגלים מתחילות לקפץ מעצמן. התמונות עוזרות להעביר משהו מהסחף המוזיקלי הזה.

קנדומבה (Candombe) הוא סגנון מוזיקלי המבוסס על מקצבים אפריקאיים, והוא ייחודי למונטווידאו (Montevideo) בירת אורוגוואי. בשנת 1750, 25 שנה לאחר ייסודה של מונטווידאו, הביאו הספרדים אל העיר עבדים מאפריקה. רובם הגדול היו בני שבט בנטו ממזרח אפריקה וממרכזה, והשאר באו ממערב אפריקה – סנגל, גיניאה, גמביה, גאנה, סיירה לאון וחוף השנהב. האפריקאים שהורדו מהספינות בשפך נהר הכסף, ריו דה לה פלטה, הביאו איתם מקצבים וריקודים מהיבשת הרחוקה ושילבו בהם מוטיבים שביטאו את הסבל והגעגועים שהיו מנת חלקם בחייהם החדשים והקשים. מהמוזיקה הזאת התפתח סגנון הקנדומבה, שבניגוד למקצבים אפרו–לטיניים אחרים כמעט שאינו מוּכר מחוץ לגבולות המדינה.

את הקנדומבה אפשר לנגן בלהקה רבת נגנים הנקראת קומפרסה (Comparsa), או בהרכב מינימלי של שלושה תופים המכונה קורדה (Cuerda). לכל תוף תפקיד משלו: תוף צ'יקו (Chico, קטן בספרדית) בעל הצליל הגבוה, רפיקה (Repique, ריקושט), המשמש לאלתור, ופיאנו (Piano), התוף הגדול שצלילו נמוך והוא נותן את הטון המלודי. את כל התופים מייצרים בעבודת יד מעץ מקומי.

בכל סוף שבוע צועדות להקות של נגנים במורד רחוב איסלה דה פלורס (Isla de Flores) המחבר בין אנסינה (Ansina) וקואריים (Cuareim), שהם שני מרכזי קנדומבה עיקריים. אבל השיא מגיע בחודש פברואר, כאשר עשרות הרכבים חוגגים במשך יומיים רצופים ומושכים אחריהם קהל מעריצים שלא מפסיקים לרקוד ולשיר ברחובות העיר.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.