תפריט עמוד

מדריד: הצצה ראשונה

היכרות ראשונה עם מדריד, העיר שלא נחה לרגע, ואשר ברחובותיה אפשר למצוא את הטוב מכל העולמות: אמנות, אוכל, מוזיקה, כדורגל וחיי לילה תוססים שמסתיימים הרבה אחרי שהשמש זורחת

כשתושבי מדריד יוצאים לבילוי לילי בארבע לפנות בוקר ומרעישים ברחובות, עומדות בפניכם שתי ברירות: להתנהג כמדרידי במדריד ולהצטרף לחגיגות או לתהות מתוך נדודי השינה על דרכי ההיכרות שלכם עם העיר. כשלושים שנה אחרי מותו של הרודן הספרדי פרנצ'סקו פרנקו והולדתה של הדמוקרטיה הספרדית, מדריד משגשגת, אולי יותר מאשר אי פעם. בנייה מודרנית לצד מבנים מהמאה ה-18, מוזיאוני אמנות מהמובילים בעולם לצד מקדשי כדורגל, המושכים לא פחות קהל, ברים עם מוזיקת פלמנקו קלאסית לצד דיסקוטקים עכשוויים, מלחמות שוורים, מסעדות בין הטובות באירופה, ולאן שלא מסובבים את הראש – בארים של טאפס, שכבר מזמן עברו את שלב החטיף הלאומי, ושודרגו לגורמה של ממש. דווקא פקקי תנועה לפנות בוקר הם אירוע שגרתי למדי, בעוד שאדם שאינו מפהק ב-11 לפני הצהריים, אינו תושב העיר כנראה. במדריד אין "מוקדם בבוקר", העיר מתעוררת אחרי בילוי לילי באיטיות רבה, בשעות הבוקר המאוחרות.

בית קפה במדריד. אדם שאינו מפהק בצהריים כנראה שאינו תושב העיר

סנדה, שקמה לכבודי בשעה 9 בבוקר, שייכת לזן הנדיר של דוברי האנגלית, מהמעטים שבחרו לנטוש את העיר לשנים אחדות לטובת לימודים בגולה. לפני שהיא לוקחת אותי לסיור בעיר, היא משפשפת עיניה, מחייכת חיוכים רחבים ומתארת את המשותף לכל מי שגולה ממדריד לכמה שנים: "תשאל את מי שאתה רוצה, כולם מתגעגעים ללילות ללא שינה של מדריד, ובמיוחד לימי הראשון התוססים: בבוקר הולכים לשוק הפשפשים ומשעות הצהריים מבלים בכיכרות באזור לטינה או סנטה אנה עד חמש לפנות בוקר".

מדריד היא, ללא ספק, כלבו של תרבויות, של אדריכלות, של מזון ושל בילויים. לכן, מבין שתי הברירות שהוזכרו למעלה תמיד עדיפה הראשונה. אל תיכנעו לנדודי השינה, הפכו ולו לימים אחדים למדרידים – צאו, בלו, אל תבזבזו את הלילה בשינה.

רגע של שלווה בפארק אל ריטרו בלב העיר

פעם היה פה כפר
ההיסטוריה של מדריד היא בת כמה מאות שנים בסך הכל. בתקופה המוסלמית היתה לא יותר מאשר כפר קטן בהרים. היערות שכיסו את האזור שהוא מדריד בימינו קסמו למלכים הספרדים, לא רק בשל יופיים, אלא גם בזכות ציד בעלי החיים שחיו בהם. רק ב-1561, כאשר המלך פליפה ה-2 העתיק אליה את מושב המלכות מטולדו, הפכה מדריד לעיר הבירה. זאת היתה תחילת התהליך של הפיכת מדריד מכפר נידח למטרופולין בינלאומי. רוב המבנים המפוארים המעצבים כיום את אופייה של העיר נבנו בין המאות ה-17 ל-19. בעיקר במאה ה-18, בתקופת שלטון הבורבונים, החלה מדריד להתפתח כפנינה אדריכלית. המלך פיליפה ה-5 בנה את הארמון המלכותי המפואר. מוזיאון פראדו (Prado) ושער אלקאלה (Puerta del Alcala) הוסיפו לאופי הניאו קלאסי של העיר, ובעקבות שגשוגה של מדריד, הוסיפו בני האצולה הספרדית את ארמונותיהם לנוף העירוני.

מדריד שוכנת בלבו של חצי האי האיברי, למרגלות רכס ההרים Sierre de Guadarrama. בגובה של כ-600 מטר מעל פני הים זוהי עיר הבירה הגבוהה ביותר באירופה. במדריד גרים כשלושה מיליון תושבים, שבימות הקיץ סובלים מטמפרטורות שמטפסות עד 47 מעלות, ובחורף הקפוא מתגעגעים ללילות הקיץ החמים, אך מתנחמים במשך כל השנה באוויר יבש יחסית.

במדריד יש שפע של מסעדות יקרות מאוד לצד מסעדות מצוינות עם מחירים נוחים

מתי כדאי להגיע?
האביב והסתיו הם התקופות הנוחות ביותר לטייל במדריד, שכן בחודשים אלו מזג האוויר נוח והטמפרטורות סבירות. חודשי החורף קרים מאוד, ובשיא הקיץ כל כך חם, שרק מעט תיירים מגיעים למרות חופשת הקיץ. אבל מי שמוכן להגיע בקיץ הלוהט ייהנה ממחירים נוחים בבתי המלון, תורים קצרים בכניסה לאתרים המרכזיים וממכירות סוף עונה בחנויות. תושבי העיר, אגב, מעדיפים לנפוש בקיץ בצפון ספרד או לאורך חופי הים. אבל בינינו, מי שרגיל לחום וללחות ביולי-אוגוסט בתל אביב יקבל בברכה את האקלים היבש של מדריד בחודשים אלו.

למטיילים בעיר מומלץ להשתמש במטרו, הרכבת התחתית היעילה (פעילה מ-6:00 בבוקר ועד 01:30 לפנות בוקר), שמדורגת במקום השלישי בעולם באורך מסלוליה. קווי המטרו והאוטובוסים המסועפים יחסכו לכם את השימוש המיותר ברכב שכור או בנסיעות במוניות. אבל למרות התחבורה היעילה והזולה יחסית, אל תוותרו על החוויה של טיול רגלי בעיר.

מבט על העיר שהפכה מכפר נידח למטרופולין סואן בלבה של ספרד

איפה כדאי לישון?
ספרד כבר אינה ארץ תיירות זולה, אך עדיין תקבלו תמורה טובה יותר עבור האירו שלכם מאשר ברוב ארצות מרכז אירופה. כדאי לתקצב בין 120 ל-180 אירו ללינה בחדר זוגי, בהתאם לעונה. בספרד בכלל ובמדריד בפרט אפשר למצוא מסעדות גורמה משובחות, שארוחה בהן עשויה להגיע למאה אירו ויותר לסועד. אבל אפשר בהחלט למצוא אוכל מעולה במחירים סבירים – בסביבות 20 אירו לארוחת ערב לאדם.

אפשר לחסוך לא מעט כסף אם תרכשו מוצרי יסוד, דוגמת מים מינרלים, במכולת במקום בקיוסקים. ברוב המוזיאונים בעיר יש יום אחד בשבוע שבו הכניסה היא ללא תשלום (מומלץ להתעדכן באתרי האינטרנט של המוזיאונים). אך החיסכון האמיתי למטייל החרוץ, שרוצה לראות הרבה אתרים בזמן קצר, הוא "כרטיס מדריד", (Madridcard) המאפשר כניסה חופשית לכ-40 מוזיאונים, נסיעות בלתי מוגבלות באוטובוס תיירים מודרך, הנחות בתיאטרונים והופעות ואפילו בכמה מסעדות ובתי קפה. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

מדריד בלילה. בעיר כה תוססת בלילות, מי בכלל רוצה לישון?

במדריד יש מבחר גדול של בתי מלון בכל הדרגות, אנחנו העדפנו להתמקם בסביבת כיכר מאיור, שכן משם יש גישה רגלית נוחה לרוב האטרקציות במדריד הקלאסית. חשוב לדעת שמחירי הנדל"ן במדריד מרקיעי שחקים, ובהתאם לכך גם מחירי בתי המלון (וכן גודל החדרים, שאינו תואם כלל את המחיר הנדרש עבורם). יש בתי מלון המדורגים כארבעה כוכבים, שבמבט ראשון לא ניכר כל הבדל בינם לבין מלונות של שלושה כוכבים, מלבד המחיר. בדיקה מגלה שתוספת הכוכב נובעת מהעובדה ששקבוצות של תיירים וסטודנטים לא מתקבלות במלונות הללו, כדי להבטיח שנת לילה שלווה ללקוחות האחרים. אבל במחשבה נוספת – מי באמת רוצה לישון במדריד, העיר שנחה ביום ותוססת כל הלילה?

יש כמה רשתות מומלצות, עם מחירים סבירים (יחסית למדריד), כגון רשת High Tech Petit Palace, עם כמה סניפים במרכז מדריד, למשל ברחוב Postas 17 בקרבה לכיכר מאיור (המחירים נעים סביב 120 יורו לחדר זוגי, בהתאם לעונה, כמובן). רשת דומה היא NH Hotels. כדאי גם לבדוק את Florida Norte, Tryp Hotel, Asturas, Agumar.

רוצים להכיר יותר לעומק את מדריד וסביבתה? קראו את הכתבות הבאות:
סיור רגלי במדריד הקלאסית
מוזיאונים במדריד
מדריד בעקבות גויה
בילויים במדריד
קניות במדריד
טיולים מחוץ לעיר

מדריד – העמוד הראשי>>


קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.