תפריט עמוד

מדינות ירוקות ומדינות אדומות: מתי נוכל לטייל ולאן

כמו ברמזור ענקי, כך גם מדינות העולם מתחלקות לשלושה צבעים: ירוק, כתום ואדום. ולמרות שישראל היא מדינה אדומה, קבלו את המדינות שפתוחות לישראלים בלי צורך בבידוד

בתקופה האחרונה הצבע הירוק הפך לנחשק ביותר, ולאו דווקא כי זהו הצבע השולט בטבע. בתחום הטיולים והתיירות – תחום שנעצר באחת בכל העולם בחודש מרץ 2020 – כולם מדברים על "מדינות ירוקות". אבל מהן בדיוק אותן מדינות ירוקות ומה זה אומר לגבי ישראלים המשתוקקים לטוס לחו"ל? ננסה לעשות סדר.

אחרי שכמעט כל מדינות העולם סגרו את גבולותיהן היבשתיים, הימיים והאוויריים באביב 2020, לאט לאט, עם התמעטות התחלואה במדינות רבות, הגבולות החלו להיפתח, אם כי במשורה ותוך מגבלות שונות. בין השאר, הגבולות בין מדינות האיחוד האירופי נפתחו, תחילה רק בין כמה מדינות שכנות ואז גם השמיים מעל אירופה. ועם זאת, הכניסה למרבית מדינות האיחוד האירופי, בהן מדינות כמו צרפת, גרמניה, הולנד, בלגיה, ספרד ועוד, עדיין מוגבלת לתיירים בעלי דרכון אירופי או כאלה הבאים ממדינות ירוקות.

שדות בטייוואן, מדינה ירוקה במובן המקורי וגם מבחינת ההשתלטות על הנגיף

שדות בטייוואן, מדינה ירוקה במובן המקורי וגם מבחינת ההשתלטות על הנגיף | צילומים: שאטרסטוק

איך יודעים מהי רמת הסיכון?

ההחלטה שרק לתיירים ממדינות ירוקות מותר להיכנס, מחזירה אותנו לשיטת הרמזור. הסיווג של מדינה כירוקה, כתומה או אדומה תלוי במשתנים שונים, ובראש וראשונה בכמות הנדבקים היומית.

יש מדדים שונים לקבוע את מצבן של המדינות ואת מידת הסיכון בכניסה אליהן. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מחלק את המדינות לשלוש קטגוריות, על פי רמת הסיכון למטיילים: רמת סיכון 3, הרמה הגבוהה ביותר, היא במדינות שבהן יש מעל 500 נדבקים חדשים ביום; רמת סיכון 2 מוענקת למדינות שבהן יש בין 250 ל-500 נדבקים חדשים ביום, ואילו רמת סיכון 1, הנמוכה ביותר, נמדדת במדינות שבהן יש בין 50 ל-250 נדבקים חדשים ביום. הנתונים הללו נכונים, כך על פי ה-CDC, לכל מדינה שבה מתגוררים יותר מ-300,000 תושבים.

מנזר רילה בבולגריה. על פי הדיווחים, בולגריה, שהיא מדינה ירוקה, אישרה כניסת ישראלים

מנזר רילה בבולגריה. על פי הדיווחים, בולגריה, שהיא מדינה ירוקה, אישרה כניסת ישראלים

מהן המדינות הירוקות?

ארגון הנקרא EndCoronavirus, שמורכב מיותר מ-4,000 מדענים ופעילים חברתיים ברחבי הגלובוס, ממפה את מדינות העולם על פי מצב התחלואה היומי. בין המדינות הירוקות, כאלה שהארגון מכנה "מנצחות", נמצאות נכון לכתיבת שורות אלו מעל 30 מדינות ברחבי העולם. בין המדינות הללו יש כאלה שמזה חודש ויותר יש בהן מספר חד-ספרתי של חולים חדשים, באחדות מהן לא התגלה אפילו חולה מאומת אחד במהלך 14 הימים האחרונים. בין המדינות הירוקות על פי הארגון הזה, נמצאות איסלנד, מאוריציוס, תאילנד, טייוואן, ניו זילנד, ברוניי (מדינה זעירה באי בורנאו בדרום-מזרח אסיה), דומיניקה (מדינת אי בים הקריבי), וייטנאם, קפריסין, לטביה, סרי לנקה ומדינות נוספות.

מפל באיסלנד. המדינה הקטנה השטיחה את העקומה ושומרת על מצב תחלואה מינימלי לאורך זמן

מפל באיסלנד. המדינה הקטנה השטיחה את העקומה ושומרת על מצב תחלואה מינימלי לאורך זמן

במדינות הנמצאות בשלב הכתום, או כפי שהארגון הבינלאומי קורא להן "כמעט שם",  ניכרת מגמה של השטחת העקומה. בין המדינות האלה אפשר למנות את אוסטרליה, סינגפור, קטאר, בלרוס ועוד. על פי הארגון הזה, מדינות אירופאיות, דוגמת גרמניה, בלגיה, שווייץ, ספרד ואיטליה, כולן נמצאות בעיצומו של גל שני ועל כן הן נחשבות כרגע כמדינות אדומות.

חלוקה שונה למדינות אדומות וירוקות אפשר למצוא באתר של משרד הבריאות הישראלי, שם החלוקה מבחינה בין מדינות שישראלים החוזרים מהן צריכים להיכנס לבידוד (מדינות אדומות) לאלה שאין חובת בידוד לחוזרים מהן (מדינות ירוקות). בין המדינות הירוקות נמצאות, נכון ל-3 בספטמבר 2020, מדינות כמו איטליה, אנגליה, אוסטריה, גרמניה, קפריסין, הונג קונג, אוסטרליה ואחרות. הרשימה של משרד הבריאות מתעדכנת אחת לשבועיים ורק היא משמשת כמדד לצורך להיכנס לבידוד בחזרה לארץ.

ומה איתנו?

למרבה הצער, על פי כל המדדים ישראל היא מדינה אדומה מובהקת. יחד איתנו חולקות את הצבע האדום מדינות כמו צ'ילה, ארגנטינה, ברזיל, רוסיה, הודו, ארצות הברית ואחרות. הצבע האדום מצביע כי מגמת ההידבקות נמצאת בעליה ברורה, גם אם מספרם של החולים הפעילים בכל אחת מהמדינות האלה שונה.

תושביהן של מדינות אדומות אינם מורשים להיכנס למדינות ירוקות, כדי לא לגרום להחמרת המצב במדינות אלו ולא לסכן את התושבים המקומיים. האם זה אומר שאנחנו הישראלים "תקועים" כאן ולא נוכל לטייל בעולם בחודשים הקרובים? לא בהכרח.

לאילו מדינות ישראלים יכולים להיכנס?

השאלה הזאת מעסיקה רבים. זאת סוגיה מורכבת, שמעורבים בה לא רק מטיילים קצרי רוח וגורמי תיירות שנמצאים במצב ביש מאז מרץ 2020, אלא גם משרדים ממשלתיים שונים, בהם משרד הבריאות, התחבורה, הכלכלה והחוץ. כל אחד מהמשרדים האלה פועל בתחומו כדי לקדם מתווה לפתיחת השמיים, שכן לא מדובר רק בהקמת מערך בדיקות קורונה מהירות בנתב"ג עבור הנוסעים היוצאים והנוסעים הנכנסים, אלא גם בעבודה דיפלומטית נמרצת מול גורמים שונים במדינות ירוקות על מנת שיאפשרו כניסת ישראלים.

באופן טבעי, מדינות ירוקות, שאין בהן כמעט נדבקים חדשים בשבועות האחרונים, אינן ששות להכניס אנשים הבאים ממדינה שבה מעל 2,000 חולים חדשים בכל יום (נכון לכתיבת שורות אלו). סביר להניח שלמדינות שמסכימות או יסכימו בקרוב להסדר מיוחד עם ישראל, יש סיבות מצוינות לשמור על קשרים טובים, ולא רק כי הן מתגעגעות לתייר הישראלי…

אגיוס ניקולאוס, כרתים

אגיוס ניקולאוס, כרתים

נכון לכתיבת שורות אלו, רק שלוש מדינות אירופאיות מתירות לישראלים להיכנס אליהן, וזאת ללא צורך בבידור, אבל עם הצגה של בדיקת קורונה שלילית. המדינות האלה הן קרואטיה, בולגריה ויוון (ממשלת יוון, שבתחילה הגבילה את מספר הישראלים ואת היעדים שאליהם נוכל לטוס, הודיעה כי החל מ-15 בספטמבר ההגבלות הללו יוסרו). ישראלים הרוצים לטייל בבולגריה צריכים להציג בדיקת קורונה שלילית מ-72 שעות לכל היותר לפני הטיסה, קרואטיה דורשת תוצאה שלילית לבדיקה שנערכה עד 48 שעות לפני הטיסה ויוון דורשת שתי בדיקות קורונה – האחת 72 שעות לפני הטיסה והשנייה עם הנחיתה ביעד, חשוב גם לדעת שיש למלא טופס באתר של משרד הבריאות היווני, מי שלא יעשה כך לא יורשה לעלות לטיסה בנתב"ג. כל הדרישות האלו יכולות להשתנות בהתאם למצב, וחשוב להתעדכן בעת הזמנת הכרטיס מה בדיוק נדרש ביעד אליו תטוסו.

למרות ההיתר לטוס למדינות אלו וביטול הצורך בבידוד בחזרה מהן, חשוב לציין שנכון לכתיבת שורות אלו הן נחשבות ירוקות רק מבחינת משרד הבריאות הישראלי. על פי כל המדדים המקובלים, אלו מדינות שחוות גל שני הכולל עלייה בתחלואה ובהחלט כדאי להמשיך ולעקוב אחרי המצב שם, במיוחד אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון. זכרו: אם נדבקתם בקורונה במהלך הטיול בחו"ל ויש לכם תסמינים גלויים (חום, שיעול וכדומה) לא תוכלו לעלות על טיסה חזרה לישראל עד שתחלימו.

זאגרב, בירת קרואטיה

זאגרב, בירת קרואטיה

איך מתכוננים לטיסה בעידן הקורונה?

בשונה מהעבר, בתקופה הנוכחית נדרשת התארגנות אחרת לגמרי לפני הטיסה, כולל הגעה לנתב"ג 4 שעות לפני מועד הטיסה (כיוון שכרגע חנויות הדיוטי פרי סגורות, הביאו אתכם חומר קריאה או הורידו סרט לאייפד כדי להעביר את הזמן בנעימים). אבל השינוי המשמעותי ביותר הוא הצורך להציג תוצאה שלילית לבדיקת קורונה על מנת שתוכלו לטוס. נכון לעכשיו, עדיין אין מעבדת קורונה בנתב"ג, הבדיקות נערכות בקופות החולים, בהצגת כרטיס טיסה. רק תוצאה שלילית שהתקבלה לפני מועד הטיסה מאפשרת עלייה למטוס. יש גם אפשרות לערוך בדיקת קורונה פרטית, חברת ישראייר, למשל, מציעה בדיקה כזאת דרך מרפאות החוץ של הדסה, בעלות של 170 שקל לאדם (במחיר כפול אפשר להזמין בדיקה שתיערך אצלכם בבית).

מה עושים במדינות שמקבלות ישראלים?

נכון לעכשיו, כמה חברות (הדקה ה-90, השטיח המעופף, ישראייר ואחרות) מציעות חבילות נופש ליד הים בכרתים, בורגוס או ורנה, ויש גם טיסות לואו קוסט (ווייז אייר למשל) או טיסות שכר לסופיה, בירת בולגריה, ולזאגרב ודוברובניק בקרואטיה. לא הרבה, אבל בכל זאת אפשרות לנפוש או לטייל באווירה שונה. המחירים של חבילות הנופש נוחים למדי, אבל כדאי לקחת בחשבון עלויות נוספות כמו ביטוח נסיעות לחו"ל, במחיר גבוה משהיה מקובל בעבר ובדיקות קורונה פרטיות במידה שתרצו להבטיח תוצאות מהירות.

כל זה טוב ויפה, אבל מתי נוכל לקפוץ לסוף שבוע מהנה בפריז, ברלין או בריסל או לחזור ולטייל במזרח אסיה? בינתיים, צריך להיאזר בסבלנות.

המדריך המלא לקרואטיה >>

המדריך המלא לבולגריה >>

אסור לשכוח

לבסוף, כמה דברים קטנים, אך משמעותיים מאוד, שחשוב לדעת:

  • גם בלי קשר למתווה לפתיחת השמיים, יש כמה מדינות שמתירות כניסת ישראלים בלי שום הגבלות או עם דרישה לבדיקת קורונה עד 72 שעות לפני הטיסה. שתיים בולטות (שתיהן אדומות) הן ארצות הברית ותורכיה. מדינות אחרות, כמו בריטניה, דורשות מזרים, בהם ישראלים, להיכנס ל-14 יום בידוד עם הנחיתה שם, מה שהופך את הטיול להרבה פחות אטרקטיבי.
  • אם חליתם בקורונה בעת השהות בחו"ל במדינה שבה נדרשת בדיקת קורונה לפני הטיסה, או שיש לכם חום מעל 38 מעלות מכל סיבה אחרת, לא תורשו לעלות לטיסה חזרה לישראל ותאלצו לשהות במדינה שבה אתם נמצאים עד להחלמה. לכן חשוב יותר מתמיד לוודא שיש לכם ביטוח נסיעות לחו"ל מקיף (כזה שכולל גם סעיף ביטול טיסה).
  • ואם כבר הזכרנו ביטוח נסיעות: בעקבות התפשטות הנגיף ברחבי העולם, מחירי הביטוח צפויים להתייקר באופן משמעותי. בנוסף, חברות ביטוח מסוימות עלולות לסרב לבטח נוסעים מעל גיל 65, או לעשות כך רק אחרי שיציגו מסמכים המעידים על מצבם הבריאותי. גם בעניין הזה חשוב לעקוב ולהתעדכן לפני הנסיעה.
  • מה עם בידוד לחוזרים לישראל? על פי החלטת הממשלה, ישראלים החוזרים ממדינות ירוקות לא יצטרכו להיכנס לבידוד, רק החוזרים ממדינות אדומות מחויבים בבידוד של 14 יום. מכיוון שרשימת המדינות הירוקות והאדומות מתעדכנת באופן שוטף, חשוב לבדוק בקישור הבא כיצד מוגדרת המדינה ממנה אתם חוזרים לישראל כדי לדעת מה צפוי לכם עם הנחיתה בארץ.
  • להנחיות כלליות לטסים מישראל ולחוזרים אליה לחצו כאן >>

___

• שימו לב: המידע המופיע בכתבה נכון ל-8 בספטמבר 2020, והוא עשוי להשתנות בהתאם למצב התחלואה בישראל ובמדינות אחרות וכן בהתאם להחלטות ממשלה ופתיחת יעדים נוספים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.