תפריט עמוד

לפלנד – היכרות ראשונה

מה אתם יודעים על לפלנד? ודאי שמעתם שזהו אזור קר וקפוא, עם המון שלג וטמפרטורות שיורדות מתחת לאפס. אבל האם ידעתם שזהו חבל ארץ מרתק, עם המון אפשרויות מלהיבות לטיולים?הנה תשובות לעשר שאלות, שיעזרו לכם להכיר טוב יותר את לפלנד

רוב האנשים ששומעים את המילה "לפלנד" חושבים מיד על קור. קור מקפיא, שחודר לעצמות. הרעיון לטייל בלפלנד, ועוד בחורף, נשמע אולי מעט מפחיד, אפילו הזוי. אז תנו לנו להרגיע אתכם. אפשר בהחלט לטייל בלפלנד בחורף, ולא סתם אפשר – רצוי ומומלץ. הנופים הקפואים, השונים כל כך מאלה שאנחנו מכירים בחורף הישראלי, משמשים תפאורה נהדרת לטיול שכולו הרפתקאות, תגליות וכיף. כדי לעזור לכם להכיר את לפלנד טוב יותר, ליקטנו עשר שאלות וסיפקנו להן תשובות. הנה הצצה לחבל הארץ המיוחד הזה:

1. איפה בכלל לפלנד נמצאת?
לפלנד היא לא מדינה, אלא חבל ארץ שנמצא בצפון אירופה ומשתרע באזורים הצפוניים של פינלנד, נורווגיה ושוודיה וכן את בחלקו הצפוני של חצי האי קולה, השייך לרוסיה. האזור הפופולרי והמתוייר ביותר הוא זה הנמצא בפינלנד.

2. איך אפשר לטייל במקום קר כל כך?
הטמפרטורות בלפלנד עשויות לצנוח הרבה מתחת לאפס, ובכל זאת, אנשים חיים בלפלנד ומטיילים בה, כך שזוהי בהחלט לא משימה בלתי אפשרית. הסוד הוא להצטייד בלבוש מתאים. המטיילים בלפלנד לובשים חליפה תרמית מיוחדת ששומרת על חום הגוף ומנדפת זיעה. בנוסף, חשוב להצטייד במעיל איכותי שמגן מפני קור, רוח, גשם ושלג, נעליים אטומות למים, וכמובן צעיף, כפפות וכובע. מטיילים עצמאיים יכולים לקנות או לשכור את הציוד, חלק מחברות הטיולים מציעות השכרה של ביגוד ארקטי הכלולה במחיר הטיול.

אם מתלבשים בביגוד מתאים, הטיול בלפלנד הוא חוויה למבוגרים ולילדים | צילומים: Visit Finland

3. למה הכי כיף לטייל בלפלנד דווקא בחורף?
נכון, קר בלפלנד בחורף, אבל זוהי חוויה של פעם בחיים. לפלנד יפה כל השנה, אבל בחורף, עם המרחבים העצומים המושלגים, האגמים והמפלים הקפואים והיערות העטופים בשמיכה לבנה, המראה הוא לא פחות מעוצר נשימה. לכך יש להוסיף את הריגושים המיוחדים שלפלנד מספקת דווקא בחורף – מצפייה בזוהר הצפוני ועד להרפתקאות בשלג ובקרח, שעליהן נרחיב בהמשך. גם המפגש עם תנאי אקלים יוצאי דופן, שאינם מוכרים למי שחי מדרום לחוג הארקטי, הם חלק בלתי נפרד מהחוויה.

המרחבים המושלגים של לפלנד הופכים את הטיול כאן למיוחד במינו

4. מה עושים ומה רואים במהלך טיול בלפלנד?
אם חשבתם שלפלנד זה רק מרחבים מושלגים, תופתעו לגלות עד כמה היא מגוונת ומרתקת וכמה אתרים מעניינים היא מציעה למטיילים בה. בירת המחוז, רובניימי (Rovaniemi), היא עיר תוססת ומלאת חיים, בין השאר הודות לאוכלוסיית הסטודנטים הגדולה המתגוררת בה. ברובניימי כדאי לבקר במוזיאון הארקטיקום, המוקדש להיסטוריה ולתרבות של לפלנד ולחיי היום יום של הסאמים, תושבי לפלנד. יש פה כמה תצוגות מרתקות, והן חדר הזוהר הצפוני שמדמה את תופעת הטבע הייחודית. ס
מוך לרובניימי אפשר להתרשם מיער ארקטי אמיתי, עם יערות מחטניים המכוסים בשלג ודממה מהפנטת שאותה שובר רק רחש הצעדים בשלג.


דב קוטב בפארק חיות הבר ראונה | צילום: שאטרסטוק

אתר נוסף שלא כדאי להחמיץ בלפלנד הוא פארק חיות הבר ראונה (Rauna), גן החיות הצפוני ביותר בעולם, ובו 55 מינים, נדירים בחלקם, של בעלי חיים ארקטיים בסביבת המחיה הטבעית שלהם – דובי קוטב, איילים, זאבים ארקטיים, שונרים, ינשופי שלג ועוד.

חובבי הטבע והנוף יתרשמו במיוחד בשמורת קורומה, המכונה שמורת המפלים הקפואים. בלב השמורה נמצא קניון שאורכו 30 ק"מ ועומקו מגיע עד ל-130 מטר. בחורף המפלים ופלגי המים שבקניון קופאים ויוצרים שלל תצורות מרהיבות בקרח. מסלול של כקילומטר וחצי מוביל לתחתית הקניון ולתצפית על המפלים הקפואים.

מפלים קפואים בשמורת קורומה

הטבע אמנם פיסל בקרח צורות מופלאות, אבל כך גם בני האדם, ואחת הדוגמאות הטובות לכך היא הביקור בארמון הקרח לומילנה שבעיר קמי. בכל חורף המלון, שכולו עשוי מקרח, נבנה מחדש והוא נמס עם בוא האביב. לא רק המבנה עצמו עשוי מקרח, כך גם הריהוט, הקישוטים והפסלים. יש פה מסעדה, בר ואפילו כנסייה קטנה – כולם חצובים בקרח.


מלון קרח בלפלנד. בכל חורף הוא נבנה מחדש

5. למי טיול כזה מתאים?
הטיול בלפלנד מתאים לכל מי שאוהב טבע, נופים, הרפתקאות וריגושים. יחד עם זאת, בשל התנאים הנוחים, בהחלט לא מדובר בטיול שמתאים רק למטיילים מנוסים והרפתקנים. למעשה, קהל המטיילים בלפלנד מגוון מאוד וכולל צעירים ומבוגרים, זוגות, מטיילים בודדים וגם הרבה משפחות. בשנים האחרונות הפך הטיול ללפלנד לטיול בר מצווה פופולרי במיוחד, הודות לשלל החוויות והריגושים שהוא מציע לצד המפגש עם תרבות אחרת.


טיול במזחלת כלבים, אחת הדרכים המהנות לחוות את הנופים המושלגים מקרוב

6. מהן החוויות המיוחדות שמציע טיול בלפלנד?
לצד נופים יוצאי דופן, הטיול בלפלנד מציע המון חוויות לא שגרתיות ובלתי נשכחות. בלפלנד מצפות למטיילים הפתעות והרפתקאות, שרבות מהן קשורות במזג האוויר החורפי. אחת מהן היא הצפייה בזוהר הצפוני, שאמנם אינה מובטחת אך הסיכויים לצפות בה גבוהים למדי. עוד חוויה ייחודית היא ביקור בחוות כלבי האסקי, שם אפשר לראות מקרוב את הכלבים המרשימים והאצילים האלה, ללמוד על שיתוף הפעולה רב השנים בינם לבין הסאמים, תושבי לפלנד, ולקנח במסע מקפיץ אדרנלין במזחלות רתומות לכלבים.


נסיעה מהירה באופנועי שלג היא מפעילויות החורף הפופולריות בלפלנד

ביקור בחווה של איילי צפון מפגיש את המטיילים עם בעל חיים מרשים זה, אחד הסמלים של לפלנד. גם כאן לא פוסחים על נסיעה (הפעם בקצב איטי יותר) במזחלות רתומות לאיילים, ממש כמו סנטה קלאוס.

איילי הצפון בחווה ליד רובניימי

מכיוון שמזחלות הן עניין ממכר, אחרי שתגלשו בהן פעם אחת לא תרצו להפסיק… בהמשך הטיול תוכלו לדהור במזחלות קרח מראש גבעה ומי שרמת האדרנלין שלו עדיין לא עלתה לשמיים מוזמן להשתתף בספארי אופנועי שלג. אחרי תדרוך קצר, חובשים קסדות מגן ויוצאים לנסיעה מלאת ריגושים על פני אגמים קפואים וגבעות מושלגות. ואם כבר הזכרנו אגמים קפואים, חובבי הדייג מוזמנים לחצוב חור בקרח ולדוג דגים.


מטיילים בחליפות מיוחדות צפים בבריכות הקפואות שיצרה שוברת הקרח סמפו

קרח משחק תפקיד מרכזי גם בהרפתקה הבאה: שייט בשוברת הקרח סמפו, אנייה עצומה שמתקדמת בתוך שדות הקרח של לפלנד, תוך שהיא שוברת גושי קרח אדירי ממדים. הנועזים יכולים ללבוש חליפות קרח מיוחדות ולקפוץ לטבילה במים הקפואים, כשמסביב צפים גושי קרח.

7. מי הם תושבי לפלנד והאם ניתן להכיר את התרבות המקומית?
התושבים הילידים של לפלנד קרויים סאמי, ועל אף שהם נחשבים היום מיעוט בלפלנד יש להם שפה משלהם ודגל  והם הצליחו לשמור על מאפיינים רבים של התרבות המסורתית שלהם. סאמים רבים שומרים על לבושם המסורתי וגם על תחומי העיסוק שלהם, הכוללים גידול עדרי איילים ודייג. הטיול בלפלנד כולל אירוח בקוטה – איגלו לאפי מסורתי, שבו אפשר לשמוע את סיפורי העם של המקומיים. גם הביקור בחוות איילי הצפון מהווה הזדמנות להיכרות עם התרבות המקומית. למעשה, רבות מהחוויות שעוברים במהלך הטיול בלפלנד – בנסיעה במזחלת רתומה לכלבים ועד דייג באגם קפוא – מאפשרות למטיילים להכיר ולהתנסות בחיי היום יום של המקומיים.


הצצה לרקמות שמעטרות את הלבוש הסאמי המסורתי

8. מה אוכלים בלפלנד ואיך נראים המלונות שם?
האוכל בלפלנד מבוסס על התוצרת המקומית שיש כאן בשפע – פירות יער, בשר איילים ודגים מהים הצפוני. האוכל פשוט וטבעי, בלי הרבה תיבול מלבד מלח. דגים פופולריים במיוחד הם הסלמון וההרינג, שאפשר למצוא פה בכל צורת הכנה אפשרית. בשר האיילים גם הוא פופולרי מאוד, כשאחת המנות הקלאסיות הייא צלי המוגש עם תפוחי אדמה וריבת פירות יער. הירקות הנפוצים הם ירקות שורש, כמו תפוחי אדמה, גזר ולפת, שמוגשים לצד המנות הבשריות. גם דייסות פופולריות בחורף, במיוחד דייסות דגנים כמו סולת ושיבולת שועל.


פירות יער, שמלקטים בקיץ, מככבים במטבח המקומי, בין השאר ברטבים ובריבות | צילום: שאטרסטוק

בלפלנד יש אמנם מלונות יוצאי דופן כמו מלון הקרח או מלונות איגלו החצובים גם הם בקרח, אבל מרבית המלונות הם מלונות מערביים לכל דבר, עם חדרים נוחים ומאובזרים, טלוויזיה ואינטרנט אלחוטי. שני דברים בכל זאת מבדילים את המלונות בלפלנד – הנוף והקרבה לטבע, גם במלונות שנמצאים בעיר רובניימי, והסאונה, חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית, שאפשר למצוא בכל מלון.

9. האם זה נכון שאפשר לפגוש את סנטה קלאוס במהלך הטיול?
ובכן, זה נכון, לפחות אם אתם מאמינים בסנטה קלאוס… בסמוך לרובניימי, בדיוק בחוג הקוטב הצפוני, בקו הרוחב 66 מעלות, נמצא הכפר של סנטה. נכון, לא מעט ערים וכפרים בחוג הקוטב ניסו לנכס לעצמן את סנטה קלאוס, אבל כאן הגדילו לעשות והקימו אתר שלם שכולל את הלשכה של סנטה קלאוס, סניף דואר שכל דברי הדואר שנשלחים ממנו מוחתמים בחותמת מיוחדת, חנויות מזכרות, בתי קפה ומסעדות ועוד אטרקציות אופייניות, כמו מזחלות רתומות לכלבים או לאיילים. שיאו של הביקור בכפר הוא במפגש עם סנטה קלאוס, הלבוש בלבוש מסורתי ומצטלם עם הילדים המבקרים במקום, מזכרת חביבה מהטיול.


סנטה קלאוס מאכיל אייל צפוני בכפר של סנטה

10. מתי מתרחשת תופעת הזוהר הצפוני ולמה היא כל כך מיוחדת?
תופעת הזוהר הצפוני, המכונה גם אורות הצפון, היא תופעת טבע ייחודית האופיינית לאזור חוג הקוטב הצפוני. היא כוללת הופעה של אורות בשלל צורות וצבעים (בעיקר ירוק, צהוב ואדום) בשמי הלילה. תופעת הזוהר הצפוני מתרחשת בחורף, לרוב בין אוקטובר למרץ, והסיכוי לצפות בה גבוהים יותר בלילה בהיר ונטול עננים. בלפלנד התופעה נפוצה למדי, אם כי כמובן אין דרך להבטיח שהיא תתרחש בזמן שאתם שוהים כאן. אבל יתמזל מזלכם וסלילי אור צבעוניים יאירו את השמיים בזמן הטיול שלכם בלפלנד, מובטחת לכם חוויה מרגשת ובלתי נשכחת.


הזוהר הצפוני. תופעת טבע ייחודית המתרחשת בלילות חורף בהירים

בתמונה הפותחת: מזחלת רתומה לכלבים, אחת הפעילויות המהנות בטיול חורף ללפלנד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.