לישון עם אלפקות

בצימרים של חוות האלפקות במצפה רמון אפשר להגיד לאלפקות לילה טוב לפני שהולכים לישון, להשקיף עליהן ממרפסת החדר השכם בבוקר, להאכיל את האלפקות, הלאמות והסוסים בארוחת הבוקר וליהנות מעוד חוויות שהילדים יזכרו לאורך שנים ארוכות

לפני כמה חודשים החליטה הילדה שלנו, בת ה-7, שהיא רוצה לישון במדבר, להדליק מדורה ולראות את השמיים הזרועים בכוכבים. לאחר תחנונים חוזרים ונשנים, מצאנו את ההזדמנות המתאימה לנסוע דרומה, והתחלנו לחפש מקום להעביר בו את הלילה. כמה חוות בודדים מדבריות עמדו על הפרק, כל אחת עם הקסם שלה, אבל ברגע שהילדה ראתה באינטרנט את התמונות של חוות האלפקות, ההחלטה התקבלה. ואכן, מיד כשהגענו לחוות האלפקות כבר היה ברור שמדובר בגן עדן לילדים.

כמעט כל אחד מאתנו היה בחוות האלפקות בשלב זה או אחר של חייו, כילד או כהורה. החווה המקסימה הזו מאפשרת מפגש בלתי אמצעי עם עדר של כ-600 אלפקות ולאמות מתוקות, כאשר לצד תצפית על החיות, ליטוף שלהן והאכלה מכף היד, לאמיצים שאינם חוששים מיריקות, החווה מזמנת עוד כמה חוויות: הדרכה על הלאמות והאלפקות ומנהגיהן השונים, רכיבה על לאמה (שמיועדת לילדים ששוקלים על 25 ק"ג וכרוכה בתשלום נפרד), ביקור במפעל הצמר, וגם פעילויות יצירה כמו אריגה בנול, סריגה או יצירת עין אינדיאנית. אבל למרות שהביקור בחוות האלפקות הוא כשלעצמו מהנה מאוד, הלינה במקום מעניקה חוויה מיוחדת שאי אפשר לחוות בביקור שגרתי בחווה.

מבקר צעיר מתיידד עם אלפקה

בשעות אחר הצהרים החווה מתחילה להתרוקן ממבקרים, והיא שייכת כולה רק לאורחי הצימרים, לעובדי החווה, וכמובן, לדייריה הקבועים, שכוללים, מלבד אלפקות ולאמות, גם סוסים (ניתן לצאת לטיול רכיבה בתוספת תשלום), חמורים, עזים, גמלים (שהם, אגב, קרובי משפחה של האלפקות והלאמות) ועוד. זהו בדיוק הזמן להרגיש את השקט המדברי המבורך. החווה מבודדת, ומרוחקת קילומטרים ספורים ממצפה רמון, ובשעות אחה"צ והערב הקולות היחידים שתשמעו פה הם קולות החיות. זה בדיוק הזמן לטייל בנחת בין שבילי החווה וליהנות ממפגש אינטימי עם החיות. הילדה שלנו, למשל, התאהבה באלפקה חמודה וסירבה להיפרד ממנה עד שהחשיכה כבר ירדה.

הצימרים ממוקמים על גבעה קטנה ומשקיפים על החווה

הצימרים עצמם (יש כאן ארבעה, ובנוסף להם סטודיו שמתאים ללינה של קבוצות גדולות) ממוקמים על גבעה קטנה ומשקיפים על החווה. הם כוללים בדיוק את כל מה שצריך ללינה נוחה במדבר – חדר גדול עם מיטה זוגית, כורסאות שנפתחות למיטות בשביל הילדים, מטבחון מצויד עם מקרר, כירה חשמלית, תנור וכלים, חדר רחצה מרווח ושולחן אוכל ליד החלון הגדול שמשקיף אל החווה. מכאן יכולנו להשקיף על החיות שהולכות לישון בזמן שאכלנו את ארוחת הערב, וזה היה המקום הראשון אליו הלכנו כשהתעוררנו בבוקר, כדי לראות את החווה מתעוררת. אין כאן פינוקים כמו ג'קוזי או מכונת אספרסו, אבל האמת היא, שאלה ממש לא נחוצים כאן, ואפילו הטלוויזיה בכבלים שדווקא כן נוכחת, מעט מיותרת לדעתי. החווה מספקת מספיק תעסוקה ועניין לכל בני המשפחה, ובין לבין כדאי פשוט להאט את הקצב וליהנות מהשלווה המדברית, בלי גירויים מיוחדים. אם הילדים חייבים להעסיק את עצמם גם בשעות החשיכה, בארון שבחדר יחכו להם כמה משחקים לצד צבעים וחוברות צביעה. את שעות האור סביר להניח שירצו לבלות בטיול ומשחק ברחבי החווה.

בתוך הצימר. כל מה שצריך ללינה נוחה במדבר

מחוץ לחדר יש מרפסת מוצלת, עם שולחן אוכל, פינות זולה וערסל, שמזמין לנדנוד נעים ותצפית על מרחבי החווה ועל שמי הלילה. למרות התכניות, הלילה בו שהינו בחווה היה אביך ולא זכינו לראות אפילו כוכב אחד, אבל עדיין נהנינו מהשקט והשלווה. מי שרוצה, יכול לקנות ארגז עצים למדורה ולהדליק מדורה בשטח המיוחד המיועד לכך. המרפסת התגלתה גם כמקום מוצלח במיוחד ליהנות בו מארוחת הבוקר המוצלחת. את הארוחה מניחים בפתח החדר בצידנית, והיא כוללת לחם טעים שאופים במקום, סלט ירקות טרי, גבינות, יוגורט עם גרנולה וסילאן, מעדני חלב לילדים, בראוניז, פירות יבשים ופינוקים נוספים.

חוות האלפקות. מומלץ לקום מוקדם בבוקר ולהצטרף לעובדי החווה להאכלת בוקר

למרות הפיתוי להישאר במיטה עד ארוחת הבוקר, כאן מומלץ דווקא להשכים קום, ויש לזה שתי סיבות טובות. ראשית, האפשרות ליהנות מהשקט של הבוקר לפני שמגיעים המבקרים ולראות את החווה מתעוררת לאיטה, היא חוויה שלא זוכים לה כל יום. הסיבה השנייה והלא פחות חשובה היא האפשרות להצטרף לעובדי החווה להאכלת הבוקר, זכות ששמורה רק לילדים שמתארחים בחווה. בשמונה בבוקר כבר התייצבנו באורווה, כשהילדה היתה נרגשת לקראת החוויה שמצפה לה. ראשית כל מאכילים את הסוסים, וכאלה יש כאן לא מעט, כאשר כל אחד מקבל את מנת החציר שלו. בהמשך עולים על העגלה, נוסעים ברחבי החווה וממשיכים לחלק את האוכל לשאר דרי החווה, ובהם העיזים, האלפקות והלאמות, כשהילדים, בהתאם לרצונם, נוטלים חלק פעיל בהאכלה ולא רק צופים מן הצד. האכלה נוספת מתקיימת לקראת השקיעה, ואפשר להצטרף גם אליה.

מפתח החווה יוצאים כמה מסלולי טיול יפים, לחלקם אפשר לצאת עם סוסים ולאמות

מלבד זאת, החווה מספקת המון עניין לילדים, כשההורים יכולים לבחור אם להצטרף ולבלות ביחד עם הילדים או לתת לילדים להתרוצץ במרחב הבטוח של החווה ולנצל את החופש הבלתי צפוי שנחת עליהם לטובת בילוי זוגי או שנת צהריים נעימה. אפשר, כאמור, לטייל בין האלפקות, לרכב על לאמות (אורחי החווה נהנים מרכיבה על לאמות בחינם) או לעסוק בפעילויות יצירה שונות בבקתת הצמר. בנוסף, מן החווה יוצאים טיולי רכיבה על סוסים לכיוון מצוק מכתש רמון, חוויה מדהימה למי שיש לו ילדים בגילאים המתאימים (9 ומעלה). יש גם אפשרות לצאת לפיקניק לאמה: טיול רגלי לחורשה שנמצאת בקרבת מצוק המכתש, עם מחצלת, לימונדה, עוגיות ופירות ולאמה שסוחבת על גבה את כל ציוד הפיקניק שלכם. בנוסף, מפתח החווה יוצאים כמה מסלולי הליכה יפים, ובקרבת מקום נמצאים מוקדי עניין רבים: מכתש רמון, מרכז המבקרים של מצפה רמון, החי רמון, טיילת אלברט, המנסרה ועוד.

החיבור הבלתי אמצעי עם האלפקות ישמח כל מי שאוהב בעלי חיים

היינו רק לילה אחד בחווה, אבל את האווירה המיוחדת שספגנו שם לקחנו אתנו הביתה, וההוכחה הטובה ביותר לכך היתה שלמחרת שובנו לשכונה השקטה שלנו בכפר סבא, הילדה התעוררה בבוקר ואמרה שיותר מדי רועש פה, והיא מתגעגעת לשקט של החווה. וגם עכשיו, כמעט חודשיים אחרי שהותנו במקום, היא מכריזה שכשתגדל, היא תעבור לגור בחוות האלפקות. אתר אינטרנט