תפריט עמוד

"בשמונה עשר ימי מסע תִלמד יותר מאשר בשמונה עשר ימי בית ספר", כך פסקה מנהלת בית הספר של מתן כשהסכימה לשחרר אותו מן הלימודים לתקופת הטיול. ואכן, למתן בן השמונה וגם להוריו המתינו לקחים וחוויות אינספור במסע בתאילנד. את השבועות שבילינו בה אפשר לתמצת בהגדרה שעליה מסכימים הכל: במסגרת משפחתית, תאילנד היא ארץ המבוא הנוחה ביותר להיכרות עם תרבות המזרח, גם אם חלקים נרחבים שלה נפלו קורבן למסחור תיירותי. בעצם, דווקא בגלל התשתית התיירותית הנוחה והזולה, זהו המקום שבו גם ילדים יכולים להיחשף לחוויות בלתי נשכחות בלי להתמודד עם מכשולים בריאותיים ולוגיסטיים כמו באזורים אחרים של המזרח הרחוק.

בנגקוק: עיר מרתקת מאיימת
בנגקוק (Bangkok) מרתקת ביותר למבוגרים, אבל לילדים היא עלולה להיות רועשת מדי ואפילו מאיימת. בירת תאילנד עשתה למתן מה שמחנכות רבות לא הצליחו לעשות: הוא השתתק, המום מהדוחק, מהרעש ומהריחות. הוא הרגיש נוח הרבה יותר בטיולים מחוץ לבירה, ובעיקר בשווקים הצפים.

השוק הצף הגדול (וגם המתויר) ביותר הוא דאמנֶן סאדוּאק (Damnoen Saduak), השוכן כמאה קילומטר מבנגקוק, במחוז ראטצ'בורי (Ratchaburi, אפשר להגיע בסיורים שמארגנים בתי מלון וסוכנויות). השינוי המרענן לעומת בנגקוק בולט לעין ולאף: במקום לפלס דרך בטוק־טוקים מטרטרים בין עננים של עשן מכוניות, שטנו בקאנו דרך אינספור תעלות אל השוק השוקק. אף שהשווקים הצפים והססגוניים הפכו כבר מזמן לאטרקציה, הם עדיין שומרים על צביון מסורתי שכפתה המציאות: בְּמָקום שמכוניות אינן יכולות לנוע, סירות קאנו הן התחליף היעיל ביותר לעבור בו בין בתי העץ ולהעביר בו סחורות. המונופול על ניווט הסירות העמוסות שמור לנשים.

בסופו של טיול על גב פיל צבר מתן ביטחון מספיק כדי לקפוץ ממנו אל מי הנחל ולשחות בצד החיה הענקית בלי שמץ של פחד

צ'יאנג מאי: השוק שנמלט ממהפכת הפלסטיק
העיר העתיקה צ'יאנג מאי (Chiang Mai) מוקפת חומה ותעלות מים. היא משתרעת בסך הכל על פני כ־1.5 קילומטר רבוע, ומספר התושבים הגדול, יחד עם המוני התיירים, יוצרים ערבוביה צפופה במיוחד של הולכי רגל ומכוניות.

אפשר להתחיל את הסיור בוואט צ'יאנג מאן (Wat Chiang Man) שבכניסה הצפונית לעיר העתיקה, המקדש שממנו פיקד המלך על בניית העיר בראשית המאה ה־13. במרחק של כעשר דקות הליכה משם נמצא המקדש הגדול ביותר של צ'יאנג מאי, וואט פרה סינג (Wat Phra Sing). מומלץ במיוחד לבקר בספרייה העתיקה שהוקמה במקדש במאה ה־14.

אם עוד לא איבדתם כמה מבני המשפחה, כדאי לחזור למלון, לנוח מעט ולהתכונן לטיול בשוק הלילה, חוויה מרשימה, שלא רק הילדים יתלהבו ממנה. באופן פרדוקסלי, דווקא התיירות תרמה כאן לשימור מקצועות עתיקים שבנסיבות אחרות היו נבלעים במהפכת הפלסטיק. הודות לביקוש למזכרות "אותנטיות", שוב פורחים עסקיהם של מגלפי תמונות עץ, אורגי שטיחים, צורפים ונפחים. גם שוק הטקסטיל, ובעיקר ההיצע הגדול של בדי משי, מושכים קונים רבים. מתן למד מהר מאוד שעמידה על המקח בשילוב מנת חן מאטים את קצב החיסול של דמי הכיס שקיבל לקראת הנסיעה: ממונו לא אזל גם אחרי מסע קניות מקיף של מתנות לכל חבריו שנותרו על ספסל הלימודים.

מי שמתעייף מסחיבת השקיות עמוסות המזכרות יוכל לשבת באחת מאינספור המסעדות שברחבי השוק. מי שאוהב מאכלי ים או מטעמים תאילנדיים מתובלים היטב — זה המקום. מתן העדיף סוכריות ג'לי בטעם ליצ'י.

חוות פילים: קוצים בתחת
גולת הכותרת של הטיול בתאילנד, לפחות לדעתו של מתן, היתה הביקור בחוות הפילים מה סה (Mae Sa) שליד צ'יאנג מאי. במקום מציעים טיול של כמה שעות על גב פילים בשבילים החוצים יער ונחלים. מתן התיישב על ראש הפיל וגילה שהזיפים המעטרים אותו מזכירים את החיסונים שקיבלנו לפני הנסיעה. בסופו של טיול צבר מתן ביטחון רב מספיק כדי לקפוץ מגב הפיל אל מי הנחל ולשחות בצד החיה הענקית בלי שמץ של פחד.

כשחזרנו לחווה חיכה לנו מופע פילים. המבקרים מתלהבים מתעלולי הפילים, אבל אני לא לגמרי משוכנע שהפילים לא היו מעדיפים לשוב לתפקידם המסורתי בחקלאות. האיכרים החליפו את הפילים בטרקטורים והחלו לאמן אותם במשימות פופוליסטיות. כחודשיים של אימונים דרושים לפיל כדי לבעוט בכדורגל בעוצמה ובדיוק שהיו הופכים את בני סכנין לאלופי המדינה. אבל לא רק כדורגל בראש שלהם: כמה פילים הפכו לציירים בעלי מוניטין בינלאומיים. לא כולם רוצים, לא כולם מוכשרים, אבל פיל בעל כישרון אמנותי ילמד בתוך יומיים את רזי השימוש במכחול. יצירותיהם של הפילים תלויות בגלריות ברחבי העולם ונמכרות גם באינטרנט.

מקדש ליד פאי, כפר פסטורלי המציע בקתות מעל לנהר, שלווה, מסעדות עם תפריט מגוון ונוף הרים שמזמין לטרקים

כפרים בצפון: משלבים הנאות
צפון תאילנד אינה רק פילים, סירות וקניות, אלא גם, ואולי בעיקר, נוף הררי שופע צמחייה. זמן איכות למבוגרים? תלוי בהעדפות הילדים ובטווח ההתפשרות של המבוגרים. הנופים פחות דיברו אל מתן, ולכן ניסינו לשלב את הנאותינו: ביקור בחוות פילים קטנות בדרך, שחייה בנחלים ובבריכות מפלים, ביקורים במקדשים נוצצים. את כל אלה מצאנו בשפע באזור שבין צ'יאנג מאי למה הונג סון (Mae Hong Son) שבאזור הגבול עם מיאנמר (בורמה). בכל מקום מצאנו בקלות מקומות לאכול וללון. רק על אטרקציה אחת שראינו היינו מוותרים: בכפר באן נאי סוי (Ban Nai Soi) של שבט פאדונג (Padaung), שנשותיו מכונות "ארוכות הצוואר", חיים בני השבט כחיות מחמד ומנהלים חיים מסורתיים כביכול בפני רבבות התיירים. נשות השבט מותחות את צוואריהן בסלילי מתכת, מסורת שהולכת ונעלמת בכל מקום אחר. הכניסה לכפר בתשלום, ואנשי השבט כבר החלו לדבר עברית.

המקום הפסטורלי שהתחבב עלינו באזור יותר מכל הוא הכפר פאי (Pai) המציע מגורים בבקתות מעל לנהר, שלווה, מסעדות נעימות עם תפריט מגוון ונוף הרים שמזמין לטרקים. בזכות המפלים ובריכות המים החמים הפך הכפר לבסיס מועדף לטיולים באזור.

קו פי-פי: גן עדן אישי ומשפחתי
אחרי כעשרה ימים באזור הצפון טסנו מצ'יאנג מאי לפוקט (Phuket). מי שאוהב עיירות נופש הומות, חיי לילה, בתי מלון מודרניים וחופים עמוסי תיירים — מקומו בפוקט. אנחנו הפלגנו משם לקו פי־פי (Koh Phi Phi), אחד האיים הטרופיים הקטנים והיפים בתאילנד (האי מורכב משני איים: קו פי־פי דוֹן וקו פי־פי לֶה). אפשר לסייר בכל האי עוד לפני ארוחת הבוקר ולשכור סירה לטיול יום באיים אחרים. מציעים כאן קורסי צלילה, מסעדות מפתות בכל שעה, אבל בעיקר אפשר למצוא באי שקט ושלווה. תושבי האי ששרדו את הצונאמי מיהרו לשקם את ההרס, לא רק כדי להמשיך בעסקי התיירות, אלא גם כדי לקבוע עובדות בשטח, לפני שהפקידים בבנגקוק יצליחו להגשים את תוכניותיהם: הפיכת האי לאלדורדו לשועי עולם, אי שבו אין מקום לתושבים הוותיקים ולעסקי התיירות הפשוטים שלהם.

הנאתנו היתה מושלמת. כל אחד מצא את גן העדן שלו. חפצי קנתה לה חברים במסעדות שהסכימו לשתף אותה בסודות המתכונים התאילנדיים. מטעמים אלו הסבו לנו המבוגרים עונג רב ולמתן גרמו בעיקר לשתות מים. אל דאגה, יש גם פיצה. מתן נהנה מחופש תנועה כמעט בלתי מוגבל באי הקטן שבו קשה ללכת לאיבוד. בסיורים בשוק הוא שכלל את יכולת המיקוח שלו מעל ומעבר למצופה: במהלך השבוע הוא תמרן בין המסז'יסטית שהציעה לו נישואין ובין מוכרת שלִבּה נכמר כשלמתן נגמרו כל המספרים שידע באנגלית, והוא החל לאלתר בכתיבה על החול את הצעת המחיר ה"בהחלט סופית" שלו.

ולקח אחרון לסיום: הקושי הגדול ביותר של המסע המתין בבית, בהתמודדות עם הגעגועים המתמשכים לנופים, לאנשים, וכמובן לפילים. הרשמים שצברנו גורמים לכולנו לחלום בלי הרף על המסע הבא.

שוק בעלי החיים בבנגקוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון תאילנד וצ'אנג מאי

צ'אנג מאי – גן עדן למטיילים ותיקים
צ'אנג מאי – גן עדן למטיילים ותיקים

צ'אנג מאי בצפון תאילנד היא גן עדן למטיילים ותיקים: בעיר עצמה תוכלו לבקר במקדשים מרשימים, שווקים ססגוניים וסדנאות מיוחדות, ומחוץ לעיר אפשר לטייל לכפרים מסורתיים, חוות לשיקום פילים ושמורות טבע ירוקות

פסטיבלים מיוחדים בתאילנד שלא כדאי לפספס
פסטיבלים מיוחדים בתאילנד שלא כדאי לפספס

בתאילנד לא מפסיקים לחגוג ואתם מוזמנים להצטרף למסיבה: פסטיבל פרחים, פסטיבל נרות, פסטיבל פנסים ועוד שלל אירועים וחגיגות לרוב, שמתאימים למטיילים בכל הגילים, גם לבני הגיל השלישי. הנה כמה מהפסטיבלים הייחודיים של תאילנד שלא תרצו לפספס

צפון תאילנד – מסע ללאנה לנד
צפון תאילנד – מסע ללאנה לנד

תאילנד היא לא רק בנגקוק התוססת או חופי הדרום הזהובים. אמנון גופר, שליח מסע אחר, יצא למחוז לאנה לנד בצפון תאילנד. הוא טייל בין הרים מכוסי ערפל, יערות טרופיים ושדות אורז, ביקר בכפרים קטנים, טבל במרחצאות חמים, ליטף ...