תפריט עמוד

לטייל ולאכול – המקומות הכי טעימים בעולם

אוכל הוא חלק בלתי נפרד מתענוגות הטיול. מעבר לסיפוק הרעב ולהנאה מהטעמים, אוכל מחבר לחברה ולתרבות שבה אתם מטיילים, מקשר לסביבה ולמרכיבים המקומיים. לא במקרה מטיילים רבים מקדישים חלק נכבד מהטיול לחוויות קולינריות, וגם מי שלא עסוק בחיפושים אחרי המסעדה הטובה ביותר, שמח להתנסות במנות מקומיות. ואם כבר אוכל – למה לא ללכת על הטוב ביותר? ליקטנו כמה מקומות טעימים במיוחד ברחבי העולם וצירפנו המלצות למאכל הכי מוצלח שתוכלו למצוא שם.

פיצה בנאפולי, איטליה
פיצה אפשר לאכול היום בכל מקום בעולם, וגם ההכנה שלה בבית לא מסובכת, אבל כל אחד יודע שאין כמו הפיצה האיטלקית, ואם לדייק עוד יותר, אין כמו הפיצה הנאפוליטנית. יש לפיצה לא מעט גרסאות, אבל לפיצה הנאפוליטנית יש כללים מאוד מאוד ברורים, כשהמוטו הוא "כמה שיותר פשוט – יותר טוב". הפיצה הנאפוליטנית מורכבת ממעט מאוד רכיבים: בצק – דק ופריך להפליא, עגבניות, שמן זית, בזיליקום וגבינת מוצרלה. הפיצה מרינרה אפילו לא מכילה גבינה, אבל יש בה גם שום ואורגנו. בנאפולי יש אפילו תו תקן לפיצה, שקובע שפיצה אמיתית היא כזו שנעשה בה שימוש בעגבניות סן מרזנו מתוצרת המקום, מוצרלה בופאלו ובצק מחיטת דורום שהותפח כשש שעות. השילוב של כל אלה, כשהם נאפים בתנור לבנים, יוצר את אחד המאכלים הטעימים והאהובים בעולם.


פיצה נאפוליטנית מסורתית בפיצריה דה מישל. הכי פשוט שיש | הצילום באדיבות L'antica Pizzeria da Michelle

בנאפולי יש מאות פיצריות והחבירה ביניהן קשה, אבל כדאי תמיד לבחור במקום שהתפריט שלו מצומצם ולא מגיש הרבה דברים מלבד פיצה. אם צריך לבחור מקום אחד בנאפולי לאכול בו פיצה הרי שמדובר בפיצריה דה מישל, שזכתה לאחרונה לפרסום בעקבות הספר "לאכול, להתפלל, לאהוב" אבל מגישה כבר למעלה מ-140 שנה את הפיצה הטובה בעיר. כאן מגישים שני סוגי פיצות בלבד – מרינרה (בלי גבינה) ומרגריטה. כתובת: Via Sersale 1/3, Piazza Garibaldi, נאפולי, אתר אינטרנט

רטטוי בניס, צרפת
תבשיל הירקות, שמקורו בפרובנס שבדרום צרפת, זכה לא רק שסרט מצליח ייקרא על שמו אלא גם לגרסאות מקומיות ברחבי העולם – מהקפונטה האיטלקית דרך הגיבץ' המזרח אירופי ועד האימאם ביילדי התורכי. אבל המקור היה ונשאר פרובנסלי, וליתר דיוק בעיר ניס שבריביירה הצרפתית. באופן מסורתי מכינים את הרטטוי רק בחודשי הקיץ, כשהירקות הגדלים באזור מגיעים לשיא תפארתם, והוא מכיל עגבניות, קישואים, פלפלים אדומים וירוקים, חצילים, בצל ושום, בתוספת תערובת צמחי תבלין מקומיים (Herbes de Provence). את הרטטוי אוכלים חם או קר, כמנה צמחונית מלווה בלחם טרי כדי לספוג את הרוטב או כתוספת למנה בשרית. בכל דרך שתבחרו לאכול אותו, הרטטוי שתמצאו בתקופת הקיץ בניס וסביבתה הוא הכי טעים בעולם.


רטטוי בניס. אפשר לאכול את הרטטטי חם או קר, כמנה נפרדת או כתוספת לבשר | צילום: mrkvos, flickr

ואם כבר הגעתם לניס, כדאי לדעת שמקורו של הסלט ניסואז, שנפוץ בבתי קפה ישראלים רבים, הוא בעיר הנופש שבריביירה הצרפתית. וטיפ אחרון: גם אם אתם שומרים על דיאטה חמורה, אל תוותרו על טעימה של האוליו – רוטב השום המוכר, שאף הוא מגיע במקור מפרובנס, אלא שכאן הוא לא מגיע מצנצנת או בקבוק פלסטיק אלא מוכן ידנית מהשום המדהים (לבן או סגול) שגדל באזור, והוא מלווה מנות של דגים, ביצים, ירקות ועוד.

ראגו בולונז בבולוניה, איטליה
המטבח האיטלקי אהוב בכל העולם, ועל כן בחרנו מנה נוספת מתוכו לרשימה הזאת. לצד הפיצה, פסטה מככבת במטבחים רבים, ואחת הגרסאות הפופולריות ברחבי העולם היא פסטה ברוטב בולונז (Ragù Bolognese). יש למנה הזאת וריאציות רבות, והמוכרת ביותר מכילה רוטב עגבניות עם בשר. למעשה, בולונז קלאסי מבוסס על בשר טחון שמתבשל בישול ארוך עם ירקות ארומטיים קצוצים כמו גזר, יין אדום ומעט רסק עגבניות, והוא קרוי ראגו בולונז, כלומר, תבשיל ראגו של בולוניה (ראגו הוא כל תבשיל בשר שמתבשל בבישול ארוך). בבולוניה, אגב, מגישים את רוטב הראגו לא עם ספגטי, כפי שמקובל בארץ, אלא דווקא עם טליאטלה, אטריות ביצים שטוחות ורחבות.


טליאטלה ברוטב בולונז | צילום: Mortefot, flickr

כצפוי, בולוניה, מולדתו של הרוטב הנפלא הזה, היא המקום הטוב ביותר ליהנות בו ממנה משובחת של טליאטלה ברוטב ראגו בולונז (ומעוד הרבה מנות נפלאות אחרות – בולוניה היא גן עדן לגרגרנים). כמעט כל מסעדה בעיר מגישה ראגו בולונז, ועדיף להימנע ממלכודות התיירים וללכת למסעדות ביתיות קטנות שאולי התפריט שלהן לא כתוב באנגלית אבל הבולונז שלהן נפלא. אחת ממהמסעדות האלה היא All’Osteria Bottega, מסעדה ביתית קטנה ואינטימית, עם 26 מקומות בלבד, שמגישה ראגו משובח שהתבשל שעות ארוכות וטוען לכתר הראגו בולונז הטוב בעיר. במסעדה מגישים עוד כמה קלאסיקות מבולוניה, כמו טורטליני, כיסוני פסטה בצורת טבעת שממולאים בגבינה, בשר או ירקות; ונקניק מורטדלה. כדאי להזמין מקום ראש כי המסעדה מלאה תמיד. כתובת: Via Santa ,Caterina 51 בלוניה, טלפון: 39-051-585111.

פונדו בקנטון פריבור, שוויץ
התרומה הקולינרית של שווייץ לעולם מצומצמת למדי, אבל אחד המאכלים שכן נחל הצלחה בינלאומית הוא הפונדו (Fondue), המאכל השוויצרי המפורסם ביותר. הפונדו, שמשמעות שמו היא "מותך", הוא למעשה תערובת של גבינות שמתבשלת יחד עם יין לבן, שום ופלפל שחור בקדרה מסורתית המכונה קקלון. פונדו, כך יש לדעת, לא אוכלים סתם מול הטלוויזיה, ובטח שלא אוכלים אותו לבד. אכילת הפונדו היא טקס חברתי שכולל את הנחת הקערה עם הפונדו על מבער במרכז השולחן, כשכל אחד מן הסועדים טובל לחם בתבשיל המבעבע, מערבב ואוכל. העונש על הפלת הלחם הוא פציחה בשירה או הזמנת בקבוק יין לכל השולחן (לגבר) או נישוק כל הנוכחים (לאישה).


ארוחת פונדו. אסור להפיל את הלחם לגבינה המבעבעת | צילום: אייסטוק

סוד ההצלחה של הפונדו טמון בגבינות מהן הוא עשוי. שווייץ היא מעצמת גבינות, והבסיס של הפונדו מבוסס לרוב על שתיים מהגבינות בהן שווייץ מתגאה במיוחד – אמנטל וגרוייר (מה שמכונה moitié-moitié, חצי-חצי). כל מחוז בשווייץ טוען שבו מכינים את הפונדו הטוב ביותר, אבל מי שבאמת טוען לכתר הוא מחוז פריבור שבמערב שווייץ, בו מייצרים את גבינת הגרוייר שמהווה את הבסיס לפונדו. באזור זה נפוצה גם גרסה נוספת של הפונדו, שמבוססת על גבינת ושרין. פונדו נהדר אפשר לאכול בעיירה הימי ביניימית גרוייר (כדאי לנסות את הפונדו שמוגש במסעדת Le Chalet, בקתת הרים חמימה שמהווה תפאורה נהדרת לגרסת החצי-חצי שמוגשת פה). העיירה הסמוכה בולה (Bulle) נחשבת לממלכת הפונדו של שווייץ ורבים טוענים שבה מוגש הפונדו הטוב בעולם.

כריך קורנביף במנהטן
אוכל יהודי מעורר אצל רובנו מחשבות על חמין (על שלל גרסאותיו השונות), מרק עם קניידעלך או כבד קצוץ. בניו יורק, לעומת זאת, אם תרצו לאכול אוכל יהודי, קרוב לוודאי שיפנו אתכם לאחת מן המעדניות היהודיות הרבות, הדליקטסן, שמתמחות בכריכי ענק מלחם שיפון, מרוחים בחרדל ומעוטרים במלפפונים חמוצים, שבתוכם נחות פרוסות עסיסיות של בשרים ונקניקים, כמו פסטרמה, לשון כבושה, והסנדוויץ' הפופולרי מכולם – קורנביף (בשר בקר כבוש). רבות מהמעדניות הללו, על אף שהן מתמחות באוכל יהודי, בעיקר מזרח-אירופי, אינן כשרות.


כריך קורנביף במעדנייה של כץ | צילום: shinya, flickr

מספרן של המעדניות היהודיות בניו יורק הולך ומצטמצם בשנים האחרונות, אבל בלואר איסט סייד, בדרום-מזרח מנהטן, עדיין ניתן למצוא אותן, למרות שרבים מהמהגרים היהודים שהגיעו לשכונה בראשית המאה העשרים כבר עזבו מזמן. המעדנייה המפורסמת ביותר באזור היא המעדנייה של כץ (Katz's Delicatessen), שנחשבת בעיני רבים כמקום המוצלח ביותר ליהנות בו מסנדוויץ קורנביף משובח ומכריכי הפסטרמה הטובים בניו יורק. המעדנייה הוותיקה, שנוסדה ב- 1888, הפכה לאתר תיירות פופולרי אחרי שצולמה בה סצנת האורגזמה המפורסמת בסרט "כשהארי פגש את סאלי". זהירות: הכריכים המוגשים כאן גדולים במיוחד, וזה בהחלט לא המקום לבוא אליו אם אתם בדיאטה.
כתובת: East Houston Street 205 מנהטן, אתר אינטרנט

פאד תאי בבנגקוק

תאילנד ידועה בכל העולם במטבח הנפלא שלה, אבל המנה התאילנדית המפורסמת ביותר, זו ששום נסיעה לתאילנד לא תהיה שלמה בלי לטעום ממנה, היא הפאד תאי (Pad Thai) – אטריות אורז שמוקפצות בווק ביחד עם ביצים, רוטב דגים, רוטב תמרינדי, ירקות וכן שרימפס או נתחי עוף או טופו. מעל כל אלה מפזרים בוטנים מרוסקים וכוסברה. בכל העולם, וגם בישראל, אפשר למצוא היום פאד תאי, אבל לרוב מדובר בגרסה חיוורת של המקור. הסוד של הפאד תאי טמון בתיבול (כשאת חלק מעשבי התיבול לא ניתן להשיג בארץ) וברטבים – רוטב הדגים ורוטב התמרינדי. חלק מסוד קסמו של הפאד תאי טמון בעובדה שלא צריך להתאמץ במיוחד בשביל ליהנות ממנו – בנגקוק מלאה בדוכני רחוב שמציעים מנות מופלאות של פאד תאי תמורת פרוטות. אפשר להשקיע קצת יותר ולאכול פאד תאי דווקא במסעדה. אחת האפשרויות הטובות היא Thip Samai, שרבים טוענים שהפאד תאי שלה הוא הטוב בעיר, ועל כך מעיד התור הארוך בכניסה שמורכב מתיירים וממקומיים כאחד. כתובת: Th Maha Chai 313.


דוכן פאד תאי בבנגקוק | צילום: natala007, flickr

אם אתם כבר בבנגקוק, כדאי להתנסות בעוד כמה מהמטעמים של המטבח התאילנדי, כמו טום יאם גונג – מרק חמוץ-חריף שמורכב משרימפס, פטריות, עגבניות, למונגראס, גלגנגל, עלי קפיר ליים וחלב קוקוס; או סום טאם – סלט פפאיה שמוגש על שום, עגבניות, פלפל צ'ילי, רוטב דגים ומיץ ליים.

ברווז פקינזי בבייג'ין
ברווז פקינזי (Peking duck), או ברווז בנוסח פקין (כפי שכונתה בירת סין במשך שנים ארוכות על ידי המערב), הוא אחד המאכלים המזוהים ביותר עם המטבח הסיני. הברווז, שעורו נמשח בדבשה, נצלה בשלמותו בתנור במשך שעות ארוכות. התוצאה – ברווז שעורו פריך, שחום ומתקתק, ובשרו רך להפליא. העור מהווה חלק בלתי נפרד מהמנה, ובמסעדות הרציניות מגישים את פרוסות של עור פריך עם מעט בשר בלבד, ולצדן חביתיות מסורתיות, רטבים וירקות, והסועד מרכיב מכל אלה את המנה. בשל מורכבות ההכנה והצורך בתנור גדול במיוחד, הברווז הפקינזי מוגש רק במסעדות מתמחות והוא חביב במיוחד על המקומיים, מכיוון שלא ניתן להכינו במטבח הביתי. יש בייג'ין כמה מסעדות שמגישות ברווז פקינזי כבר שנים רבות והפכו למוסד. אחת מהן היא Quanjude, שנפתחה לראשונה ב-1864, ומאז הפכה לרשת עם סניפים רבים בבייג'ין וגם מחוץ לה. ברשת המסעדות מגישים ברווז צלוי במאות גרסאות שונות. זה המקום שאליו לוקחים אורחים רבי מעלה כדי לטעום את מנת הדגל של המטבח הסיני. הסניף הראשי של הרשת נמצא ברחוב 32 Qianmen, בייג'ין. טלפון: 86-10-65112418


ברווז פקינזי. מנת הדגל של המטבח הסיני | צילום: Alan (Merrionsq), flickr

המסעדה הוותיקה ביותר בבייג'ין שמתמחה בברווז צלוי היא Bianyifang, שנוסדה ב-1416, והפכה גם היא במהלך השנים לרשת מסעדות. בניגוד ל- Quanjude שם צולים את הברווז בתנור פתוח, ב- Bianyifang צולים את הברווז בתנור סגור, מה שהופך את העור לפריך ועסיסי במיוחד. סניף הדגל של הרשת  נמצא בכתובת Chongwenmen Outer Street, Glory Plaza 4/F 18, בייג'ין. טלפון: 86-10-67112244

דים סאם בהונג קונג
גיוזה, שו מאי, וונטון, צ'ו צ'או – כל אלה הם שמות של כיסונים קטנים, חלקם עשויים מבצק חיטה וחלקם מבצק אורז, חלקם מאודים וחלקם מטוגנים, שכולם ממולאים במילויים שונים (בשר, עוף, פירות ים או ירקות) ומהווים ביחד ארוחת דים סאם. הדים סאם הוא יותר מסתם ארוחה – מדובר בחוויה תרבותית. במסעדות הדים סאם המסורתיות המלצרים עוברים בין הסועדים עם עגלה עמוסה בכלי אידוי עם כיסונים מסוגים שונים, והסועדים בוחרים במנות בהן הם מעוניינים. ארוחת הדים סאם מלווה תמיד בתה סיני.


ארוחת דים סאם. חוויה תרבותית | צילום: davelocity, flickr

המקור של הדים סאם הוא בקנטון, מחוז בדרום סין, אך משם התפשט הדים סאם לכל סין וגם למערב. על אף שהיום הדים סאם פופולרי בכל העולם, רבים טוענים, ובמידה רבה של צדק, שהדים סאם הטוב בעולם מוגש בהונג קונג. ארוחה במסעדת דים סאם בהונג קונג היא בגדר חובה, ממש כמו עלייה לפסגת ויקטוריה. יש מאות סוגים (ואף אלפים) סוגים של דים סאם, כאשר מסעדת דים סאם הונג קונגית שמכבדת את עצמה מציעה בתפריט לפחות 150 מיני דים סאם. מסעדת הדים סאם המפורסמת ביותר בהונג קונג היא City Hall Maxim's Palace, מוסד מקומי ותיק שבכניסה אליו משתרכים תמיד תורים ארוכים. כתובת: City Hall Low Block. מקום מומלץ נוסף הוא Luk Yu Tea House, בית תה מסורתי שנפתח ב-1933 ומציע אווירה אותנטית ודים סאם מצוין. כתובת: Stanley Street, Central 24-26.


עוף ברוטב מולה פובלאנו, אחד המרכיבים המפורסמים של המטבח המקסיקני | צילום: avkxyz, flickr

רוטב מולה פובלאנו, פואבלה, מקסיקו
רוטב מולה (Mole) הוא אחד הרכיבים החשובים והמפורסמים של המטבח המקסיקני. למעשה, לא מדובר ברוטב אחד – תחת השם מולה יש עשרות סוגים של רטבים מרוכזים ועשירים, שכל אחד מהם מורכב מרכיבים שונים, בצירופים היוצרים טעמים ייחודיים. המולה המפורסם ביותר הוא מולה פובלאנו (Mole Poblano), שהרכיבים המרכזיים בו הם פלפלי צ'ילי ושוקולד. פולי קקאו טריים נקלים על הגריל ונטחנים לתוך התערובת, שיש בה גם מינים רבים של פלפלים, אגוזים, בוטנים, שומשום, צימוקים, עגבניות ועוד. התערובת הזו משמשת לתיבול של מאכלי בשר, עוף והודו. רטבי המולה נפוצים בכל מקסיקו, אבל המקום הטוב ביותר ליהנות בו מהמולה פובלאנו הוא מדינת פואבלה (Puebla), מולדתו של המולה פובלאנו.  ניתן ליהנות מתבשילי מולה במסעדות מקומיות, ומומלץ גם לרכוש בשווקים בקבוקי רוטב מתוצרת עצמית (אפשר גם להשיג במרכולים גרסאות מתועשות).

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.