תפריט עמוד

חציית ההימלאיה ההודית – טיול ברכבי שטח

טיול ברכבי שטח החוצה את רכס ההימלאיה ההודית עובר במעברי ההרים הגבוהים בעולם ומספק נופים מרהיבים ומגוונים, מעמקים מיוערים עם נהרות שוצפים לאזורים צחיחים משובצים באגמי טורקיז ומוקפים בפסגות מושלגות. לצד אלה יש פה מקדשים, מנזרים וכפרים מבודדים שבהם אפשר לפגוש את האוכלוסייה המקומית

ההימלאיה ההודית היא אחד האזורים הכי נופיים בהודו. פסגות מושלגות, יערות מחטניים, נהרות גועשים, מעברי הרים מהגבוהים בעולם, אגמים בצבע טורקיז ונופי ירח צחיחים – כל אלה הם חלק מתמונת הנוף המחכה למטיילים באזור. לאלה נוספים המקדשים, הכפרים המסורתיים והמפגש עם התושבים, רובם בודהיסטים, שהופכים את הטיול לחוויה מיוחדת כל כך. עד לפני כ-15 שנה האזור נקרא "הארץ האסורה" והוא לא היה מטויל כלל. בשנים האחרונות המטיילים המערביים מתחילים לגלות את ההימלאיה ההודית, אבל זהו עדיין אזור בתולי ולא נגוע, עם תשתיות לא מפותחות, וזה חלק מסוד קסמו.

עוד טיולי ג'יפים כאן

מנופי ההימלאיה ההודית, באזור הכונה "הארץ האסורה" | הצילומים באדיבות איילה גיאוגרפית

מנופי ההימלאיה ההודית, באזור הכונה "הארץ האסורה" | הצילומים באדיבות איילה גיאוגרפית

הדרכים הצרות, העקלקלות והתלולות מחייבות נסיעה ברכבי שטח, ומוטב להשאיר את הנהיגה לבעלי הניסיון, נהגים מקומיים מנוסים, המכירים את השטח היטב ויודעים לתמרן בדרכים הקשות. לא רק דרכי השטח הנופיות, גם הלינה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה הייחודית. במהלך הטיול לנים בכפרים קטנים ומבודדים, לעתים אצל משפחות מקומיות, מה שמאפשר להכיר מקרוב את חיי היום היום של אנשי האזור.

מוטב להשאיר את הנהיגה בדרכי השטח המאתגרות לנהגים מקומיים מנוסים

מוטב להשאיר את הנהיגה בדרכי השטח המאתגרות לנהגים מקומיים מנוסים

הטיול מספק מגוון נופי מסחרר, אשר משתנה תדיר. העיר צ'נדיגאר, למרגלות ההימלאיה, היא נקודת המוצא לטיול. התחנה הראשונה שעוצרים בה היא שימלה (Shimla), בירת מדינת הימצ'ל פרדש ואחת הערים המפתיעות בהודו. הבריטים ששלטו פה אימצו את שימלה כבירת הקיץ שלהם, הודות למזג האוויר הנעים, שהיווה מפלט מהחום והלחות של הודו, והנופים הירוקים מסביב. מסיבה זו שימלה היא מעין שענטז בריטי-הודי. רחובותיה משובצים בבתים קולוניאליים ובכנסיות אנגליקניות, אבל לא נדיר לראות קופים מקפצים ברחובות, בין החנויות ודוכני הצ'אי.

אישה מקומית טווה צמר. המפגש עם תושבי האזור הוא חלק חשוב בחוויית הטיול

אישה מקומית טווה צמר. המפגש עם תושבי האזור הוא חלק חשוב בחוויית הטיול

משימלה ממשיכים בנסיעה לעומק ההרים, דרך עמק קינור המיוער בצפיפות. אחד מהכפרים המעניינים בעמק הוא הכפר סרחאן המוקף בפסגות מושלגות. לכל כפר באזור יש את האלים שלו ובכפר הזה נמצא מקדש בהימאקאלי המוקדש לאלה קאלי, אלת הזמן, השינוי וההרס. בעבר הוקרבו במקדש העתיק קרבנות אדם, היום אפשר לצפות במקום בטקסים דתיים מרתקים ופחות מרתיעים.

טיול רכבי שטח בהימלאיה ההודית

המשך הטיול כולל נסיעה בדרכים שיגרמו לכם לעצור נשימה, לא רק בגלל הפיתולים התלולים, אלא גם בגלל הנוף הנשקף מהן. אחת הדרכים האלה היא זו העוברת בעמק סנגלה ומובילה לכפר צ'יטקול, ששוכן בגובה 3,450 מטר. הכפר נמצא קרוב לגבול עם טיבט, והוא מוקף בפסגות מושלגות אדירות. כפר נוסף לאורך הדרך הוא הכפר העתיק קלפה, אשר שוכן למרגלות הר קאילש הקדוש ונחשב לבית החורף של האל שיווה. המקום מזמן חוויה תרבותית ונופית מיוחדת, עם ביקור בשוק ובמקדשי העץ ההינדואיסטים, טיול בין בוסתני תפוחים ותצפית מדהימה על פסגת ההר שמזדקרת לגובה 6,050 מטר.

מרבית האוכלוסייה באזור היא בודהיסטית-טיבטית וסימנים לכך ניכרים בכל מקום

מרבית האוכלוסייה באזור היא בודהיסטית-טיבטית וסימנים לכך ניכרים בכל מקום

דגלי התפילה המתנפנפים ברוח

דגלי תפילה מתנפנפים ברוח

בהמשך המסע הנופים משתנים, הצמחייה הופכת דלילה והירוק מתחלף בגוונים הצחיחים של הרמה הטיבטית המדברית. אחד העמקים היפים ביותר באזור הוא עמק ספיטי. הנוף המדברי, האגמים התכולים שמנקדים את המדבר והפסגות המשוננות והמושלגות שמסביב יוצרים תמונת נוף מהפנטת. האוכלוסייה בעמק היא בודהיסטית-טיבטית ודגלי התפילה המתנפנפים בשלל צבעים הם חלק מהנוף. באזור הזה נמצאים כמה מהכפרים הגבוהים בעולם, וכאן גם נמצאת בירת העמק, קאזה, שבה יש שוק ססגוני של עבודות יד, מנזרים חשובים ומקדשים בודהיסטים.

מכאן ממשיכים בחציית ההימלאיה, דרך כמה מעברי הרים דרמטיים, שגובהם עולה על 4,500 מטר, עם תצפיות מרהיבות על הפסגות המושלגות.

נופי מדבר ירחיים משובצים באגמים תכולים בלדאק

נופי מדבר ירחיים משובצים באגמים תכולים בלדאק | צילום: שאטרסטוק

טיול השטח יוצא הדופן מסתיים בחבל לדאק, המכונה "טיבט הקטנה". החבל מציע לא רק נופים מדבריים חשופים מדהימים ביופיים, אלא גם חוויה תרבותית. בשל מיקומו המבודד, האזור לא נכבש על ידי הסינים והצליח לשמור על המורשת הטיבטית. אפשר לראות כאן מנזרים עתיקים גדושים באוצרות אמנות. כאן גם נמצא מעבר ההרים הגבוה בעולם, קארדונג לה, בגובה 5,606 מטר. זוהי הנקודה הגבוהה ביותר בטיול, וכשנוסעים עם רכב השטח בגובה הזה, כשממול נשקפים הנופים של רכס הקארקורם באפגניסטן, שם נמצאת הפסגה השנייה בגובהה בעולם, אי אפשר שלא להתרגש.

מעבר ההרים הגבוה בעולם, קארדונג לה. איך אפשר לא להתרגש? | הצילום באדיבות איילה גיאוגרפית

מעבר ההרים הגבוה בעולם, קארדונג לה. איך אפשר לא להתרגש? | הצילום באדיבות איילה גיאוגרפית

אחרי כל הריגושים האלה אפשר להמשיך לבירת החבל, לה, הגדושה במנזרים ובשווקים ססגוניים. מקום טוב לשוטט בנחת ולהירגע מהרפתקאות המסע.

עוד מידע לקראת טיול להודו

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. רונן שלומי הגיב:

    מדוע צריך להגזים "עד לפני כ-15 שנה האזור נקרא "הארץ האסורה" והוא לא היה מטויל כלל" – באמת. אני ועוד טיילים רבים היינו שם בשנת 1990. לפי חשבוני מדובר ב-18 שנה. היו עוד רבים לפנינו.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.