תפריט עמוד

לונדון היהודית- א-יידישע מאם

בצפון לונדון מרוכזת האוכלוסייה היהודית של העיר. אורתודוכסים, רפורמים, חסידים, ליטאים ואחרים (מי אמר מדונה?) מציעים נופים מוכרים לתייר הישראלי

מפת לונדון »

בפעם הראשונה שנקלעתי אל שכונת סטמפורד היל שבצפון לונדון, חשבתי שאני הוזה. הייתי בנסיעה שגרתית על קו 73, קו אוטובוס שחוצה את לונדון, ופתאום מצאתי את עצמי בבני ברק או בברוקלין. לא זאת ולא זאת: הגעתי אל שכונת החסידים של לונדון, שבה ריכוז החסידים הגדול ביותר אחרי ישראל וניו יורק.

יהודים הגיעו ללונדון במהלך אלף השנים האחרונות משלל סיבות: דתיות, פוליטיות, כלכליות ותרבותיות. במאה ה-13 גורשו יהודי אנגליה, ורק 400 שנה לאחר מכן, בימיו של הלורד פרוטקטור אוליבר קרומוול, הורשתה הקהילה להתבסס בה מחדש. בין הוותיקים והמבוססים יותר נמצאים יוצאי ספרד ופורטוגל, שהגיעו לאנגליה דרך גרמניה והולנד. מאז נוספו להם בגלי הגירה שונים יהודים ממזרח אירופה ומגרמניה, ובשנים האחרונות גם מארצות הברית (בעיקר אנשי עסקים) ומישראל.

גם המגוון הדתי רחב מאוד: החל בחסידים מחצרות שונות כמו לובביץ', סטמר ובעלז, דרך קונסרבטיבים (הנקראים בבריטניה מסורתיים) ועד לשני פלגי התנועה הרפורמית הבריטית – הליברלים והרפורמים. מהריכוז היהודי המסורתי של אזור האיסט אנד לא נותר הרבה. כיום היהודים מתגוררים בעיקר בשכונות שונות של צפון לונדון, כגון גולדרס גרין, פינצ'לי, הֵנדון (שבה מתגוררים ישראלים רבים) וסטמפורד היל.

חברי הקהילה היהודית – או, ליתר דיוק, הקהילות היהודיות – מצויים בצמרת הפוליטיקה, הכלכלה, המסחר, התרבות והבידור בלונדון, אלא שבשונה מיהודים אמריקאים, למשל, הם לא יצהירו על יהדותם בריש גלי. אולי משום שבאנגליה דתו של אדם נחשבת לעניינו הפרטי. כך גם לגבי מרבית אתרי לונדון היהודית: לעתים קרובות הם חבויים מהעין, במקומות שנראים, לפחות במבט ראשון, בלתי צפויים.

המוזיאון היהודי: מסע היכרות
מקום טוב להתחיל בו סיור בלונדון היהודית הוא המוזיאון היהודי (The Jewish Museum), שנוסד ב-1932. התערוכות הקבועות בו הן מסע היכרות עם ההיסטוריה המרתקת של היהודים בבריטניה – החל בימי הכיבושים הנורמניים במאה ה-11 ועד ימינו. במוזיאון יש גם תערוכות משתנות העוסקות בהיבטים שונים של תרבות יהודית, ותערוכת חפצי יודאיקה הנחשבת לאחת היפות בעולם.

בשנת 1995 הועתק מיקומו של המוזיאון העתיק אל מבנה ויקטוריאני בקמדן טאון (Camden Town, שימו לב לשינוי במקרה שבידיכם מדריך טיולים ישן). כיום הוא שוכן במרחק הליכה קצר מתחנת הרכבת התחתית של קמדן טאון ומשוק קמדן הפופולרי.

למוזיאון יש סניף נוסף הממוקם בשכונת פינצ'לי שבצפון לונדון. שם אפשר לצפות בתערוכות המציגות חפצים, תמונות ומסמכים הקשורים בהיסטוריה היהודית בבריטניה ובחיי היומיום של הקהילה, עם דגש על האיסט אנד, השכונה שבה התגוררה הקהילה היהודית בתחילת המאה העשרים. למוזיאון יש גם ארכיון עשיר של עדויות מוקלטות בנושאים יהודיים, מעין היסטוריה שבעל פה.

המוזיאון היהודי
הגעה: תחנת תחתית Camden Town, אוטובוסים 31, 274
כתובת: Raymond Burton House, 129-131 Albert St. NW1 7NB
טלפון: 44-20-72841997

המוזיאון היהודי בפינצ'לי
הגעה: תחנת תחתית Finchley Central, אוטובוסים 82, 143, 326, 460
כתובת: Sternberg Centre, 80 East End Road, Finchley, N3 2SY
טלפון: 44-20-83491143

בתי כנסת: העתיק, הגדול, הרפורמי
בית הכנסת בוויס מרקס (Bevis Marks), שנמצא בסיטי של לונדון – העתיק ביותר בבריטניה – נוסד בשנת 1701 על ידי קהילת היהודים הספרדים והפורטוגלים של לונדון. הוא נבנה על ידי ג'וזף אוויס, שעבד יחד עם האדריכל כריסטופר רן, אשר פיקח באותה תקופה על הבנייה מחדש של כנסיות הסיטי שעלו באש בשריפה הגדולה של שנת 1666. עיצובו מזכיר בתי כנסת ספרדיים באמסטרדם: 12 עמודים, המסמלים את 12 שבטי ישראל, תומכים בעזרת הנשים. עשרת כני הנרות באזור ההיכל מסמלים את עשרת הדברות. חלק מהריהוט שימש את הקהילה היהודית בבית הפרטי שבו היו נפגשים לפני שהוקם בית הכנסת.
בשנים 1992 ו-1993 ניזוק בית הכנסת מהתקפות טרור של ה-IRA על הסיטי של לונדון. בית הכנסת לא הותקף ישירות, אך שתי פצצות שהתפוצצו בקרבתו גרמו נזק רב לבניין. מאז הושקעו כ-200 אלף פאונד בשיפוץ המבנה.

בית כנסת בוויס מרקס
הגעה: תחנות תחתית Liverpool St., Aldgate
כתובת: 2 Heneage Lane, EC3
טלפון: 44-20-76261274

בית הכנסת המרכזי (Central Synagogue) הוקם ב-1855, ובראשיתו פקדו אותו העשירים והחשובים שבחברי הקהילה: חברי פרלמנט, בני משפחת רוטשילד ואחרים. הוא נהרס בזמן הבליץ ב-1941, שופץ ונפתח מחדש ב-1958, וכיום הוא אחד מבתי הכנסת הגדולים בכל אנגליה: יש בו כ-500 מקומות בעזרת הגברים וכ-400 מקומות בעזרת הנשים שבקומה העליונה. מבחינה אדריכלית הוא בנוי כמו קתדרלה יהודית, בעיצוב שנועד להרשים בגודלו ובהדרו.

בית הכנסת המרכזי
הגעה: תחנות תחתית Great Portland Street, Oxford Circus
כתובת: 36 Hallam St., W1
טלפון: 44-20-75801355

בית הכנסת של מערב לונדון (West London Synagogue), רפורמי באופיו, הוקם ב-1842, כשנתיים לאחר ייסודה של התנועה הרפורמית באנגליה. מייסדי התנועה באנגליה באו רובם ממשפחות ספרדיות ומקצתם ממשפחות אשכנזיות, כולן מבוססות מאוד. הם רצו להקים בית כנסת שבו התפילות לא ארוכות מדי ומתקיימות בשעות סבירות, ובמיוחד שאפו שבית הכנסת יהיה קרוב למקום מגוריהם שבמערב לונדון. אחרי שישב בשני מעונות זמניים בבלומסברי, עבר בית הכנסת למעונו הנוכחי ליד מרבל ארץ' ב-1870. הארכיטקטורה המורית המרשימה שלו משקפת את מוצאם של מייסדי התנועה. כיום זהו אחד מבתי הכנסת הפעילים של לונדון.

בית הכנסת של מערב לונדון
הגעה: תחנת תחתית Marble Arch
כתובת: 33 Seymour Place, W1
טלפון: 44-20-77234404

סטמפורד היל: בני ברק זה כאן?
יותר מ-25 אלף חסידים מתגוררים בשכונה הזאת, וזהו הריכוז הגדול ביותר שלהם אחרי ישראל וניו יורק. רוב החסידים הגיעו לסטמפורד היל מהאיסט אנד בשנות השלושים של המאה העשרים. אחרים הצטרפו אליהם ממזרח אירופה לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. גל נוסף הגיע מהונגריה אחרי הפלישה הסובייטית של 1956. השכונה אמנם נראית כמו בני ברק, אבל בהבדל עיקרי אחד: כאן גרים גם נוצרים ומוסלמים, בתוך השכונה עצמה.

אירועים: פסטיבל תרבות ושבוע הספר
פסטיבל האמנויות היהודיות (Jewish Arts Festival) מתקיים בכל שנה בחודש מרץ, וכולל אירועי תיאטרון, מוזיקה, קולנוע, אירועים לילדים ועוד.
במקביל, גם כן בחודש מרץ, מתקיים שבוע הספר היהודי (Jewish Book Week), הנחשב לגדול מסוגו באירופה. האירוע כולל מפגשים עם סופרים ואנשי רוח יהודים מכל העולם, וכמובן גם מישראל.

פסטיבל אמנויות יהודיות
טלפון: 44-20-72245863

שבוע הספר היהודי
הגעה: תחנת Russell Square
כתובת: Royal National Hotel, Bedford Way WC1
טלפון: 44-20-83434675

אמנות יהודית: גלריית בן אורי
בשכונת סנט ג'ונס ווד (St. John's Wood), ליד פארק ריג'נטס, נמצאת גלריית בן אורי (Ben Uri Gallery). הגלריה, בעלת מעמד של מוזיאון, נוסדה בשנת 1915 באיסט אנד על ידי ליאון ברסון, אמן רוסי-יהודי צעיר. הרעיון שלו היה ליצור אוסף קבוע של אמנים יהודים, בעיקר בריטים ואירופים, "על מנת להעשיר ולרומם את האוכלוסיה היהודית", כפי שהצהירו מקימיה. מדי שנה עורכת הגלריה את תחרות "האמן היהודי הבינלאומי", ותערוכת שלב הגמר של התחרות מוצגת בחודשי הקיץ.

גלריה בן אורי
הגעה: תחנות התחתית Maida Vale, St. John's Wood
כתובת: 108a Boundary Road, St. John's Wood. NW8
טלפון: 44-20-76043991

המרכז ללימוד קבלה: בין מדונה לבקהאם
מה הקשר בין הקבלה שמלמדים במרכז ללימוד קבלה (Kabbalah Centre) לבין יהדות היא אמנם שאלה פתוחה ומעניינת, אבל בכל מקרה – אם אתם רוצים להיתקל במדונה, בבקהאם ובשאר מפורסמים, או לפחות לנסות להבין מה מושך את כל הסלבריטאים הללו לקבלה, זה המקום. אורחים מזדמנים ללונדון יכולים לבוא להרצאת המבוא, בכל יום חמישי ב-20:30. הרצאה זו, בניגוד לשאר הפעילויות, היא בחינם. יש גם שיעורי זוהר בכל יום שני ב-19:00, 15 פאונד לשיעור.

המרכז ללימודי קבלה
הגעה: תחנת התחתית Bond Street
כתובת: 12 Stratford Place, W1C 1BB
טלפון: 44-20-74994974

 

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.