תפריט עמוד

לגעת בשמים: מסע נשים לפסגת הקילימנג'רו

יש הרים שהם בעלי משמעות מיוחדת, מעבר לנתונים היבשים על גובה ומיקום. כזהו הקילימנג'רו, ההר הגבוה ביותר באפריקה, שכיפתו המושלגת עומדת בניגוד מרהיב לסוואנה האפריקאית מסביבו. הקילימנג'רו (Kilimanjaro, "ההר הבוהק" בסווהילית) מתנשא לגובה של 5,895 מ' והוא עומד בודד, ללא רכס הרים סביבו, בצפון טנזניה, סמוך לגבול עם קניה. כשמתבוננים בהר המרשים, קל להבין מדוע כתב עליו ארנסט המינגווי בסיפורו הקצר "שלגי הקילימנג'רו": "שם, לפנים, כל שיכול היה לראות – רחב כמו כל העולם, ענק, גבוה ובוהק בשמש באופן שלא ייאמן, היה ראשו המרובע של הקילימנג'רו. ואז הוא ידע, שלשם הוא הולך".

להגיע אל ראשו הבוהק של הקילימנג'רו הוא חלום שניתן להגשימו. בינואר 2014 יצאה קבוצה של נשים למסע מיוחד במינו אל פסגת הקילימנג'רו. מסע של נשים באמצע החיים, כאלה שרוצות ומאמינות שהן מסוגלות לטפס על ההר. "האמונה שאת מסוגלת לזה חשובה מאוד, מאחר שדרושה התמודדות מנטלית במסע, במיוחד ביום האחרון של ההעפלה לפסגה כשהאוויר יותר דליל", אומרת דניאלה שורץ, בעלת "אסימון, טיולי חוויה ברוח נשית", ויוזמת המסע. שורץ, בעצמה סבתא, מאמינה שלגיל אין חשיבות, ואם יש לך את הניצוץ – הכל אפשרי. היא חברה לרביד גלילי, מדריך טיולים מנוסה שגר במשך שנים בטנזניה, ויחד הם יצאו לדרך. וגם אתן מוזמנות להצטרף.


פסגתו המושלגת של הקילימנג'רו מתנשאת מעל הסוואנה האפריקאית

יש כמה מסלולי טיפוס לפסגת הקילימנג'רו, ולמסע הזה נבחר מסלול רונגאי המתון והקל יותר לטיפוס – המסלול היחיד שעולים בו מהצד הקנייתי של ההר. ההעפלה היא איטית, תוך מתן דגש על ההתאקלמות לגובה. לאורך הדרך לנים באוהלי סיירים, כשמדי יום מוקם מאהל עבור המטפסות.

הטיפוס לפסגת הקילימנג'רו במסלול הנבחר אינו דורש מיומנויות של מטפסת הרים מקצועית. מה כן דרוש למסע הזה? מוטיבציה, כוח רצון, אמונה בעצמך, להיות מיטיבת לכת (רצוי עם ניסיון קודם בטרקים), מוכנה לאתגר פיזי ומנטלי, עם אהבה לטבע ורוח הרפתקנית.


המראות בגובה ההר – הצצה מאוהל הסיירים

למה לטפס לקילימנג'רו?

יש סיבות רבות ושונות לטפס על הקילימנג'רו: יש אנשים שמטפסים כדי לציין אירוע מסוים, כמו סיום תואר, יציאה לפנסיה, נישואין, גירושין וכדומה, יש הרוצים לקבל השראה, יש המטפסים מהאהבה לטבע, יש המטפסים למען מטרה חברתית ויש המעוניינים באתגר. "לא משנה מה הסיבה, אני מאמינה שכל אישה שתטפס להר תחזור מחוזקת בדרכה שלה. אין ספק שזאת חוויה ייחודית חזקה", אומרת דניאלה שורץ.

טים וורד, סופר אמריקאי שטיפס על ההר בחברת בנו ג'וש, כתב בעקבות החוויה את הספר "זומבים על הקילימנג'רו" (Zombies on Kilimanjaro). בבלוג שלו הוא מונה 10 סיבות מדוע כדאי לטפס על הקילימנג'רו, שאותו הוא מכנה "האוורסט של כולם". הנה הן בקצרה:

הפסגה הקלה לטיפוס מבין שבע הפסגות – מבין שבע הפסגות הגבוהות בכל יבשת, הקילימנג'רו הוא הקל ביותר לטיפוס. כדי להגיע לפסגה לא חייבים להיות מטפסי הרים מקצועיים, מספיק להיות מטיבי לכת.

הר מרוחק אך נגיש – הקילימנג'רו נגיש בטיסות בינלאומיות וסביבו יש תשתית תיירותית, מלונות טובים, ציוד להשכרה, תחבורה נוחה לנקודת היציאה ויש צוותי מדריכים ופורטרים מיומנים.

ההבדל בין הסוואנה ובעלי החיים שבה לבין הפסגה המושלגת – מדהים

שמור ונקי – הפארק הלאומי של הקילימנגרו נשמר נקי על ידי הריינגרים של הפארק. חברות טרקים מקומיות נדרשות לשלם קנסות כבדים אם הן משאירות לכלוך על ההר. למרות שמדי שנה מטפסים על הקילימנג'רו כ-40,000 איש, הטבע הפראי נשמר על ההר.

אחד מפלאי הטבע – הקילימנג'רו נמצא על קו המשווה החם, אך הוא עדיין מכוסה בשלג. הטיפוס מהסוואנה לפסגה הוא כמו מסע מקו המשווה לקוטב הצפוני, טיפוס שמלווה בשינויי נוף דרמטיים בצמחייה ובעלי חיים מדי יום.

שיעור בשינויי אקלים – בסרטו "אמת מטרידה" אל גור הראה את התופעה של היעלמות הקרחונים בפסגת הקילימנג'רו. קרחונים בני 11,700 שנה מצטמצמים במהירות רבה – וורד מספר על חוקר שאמר לו כי אפשר לעמוד על הפסגה, להתבונן בקרחון ולראות אותו מתאדה מול העיניים… מדענים צופים שתוך 30-20 שנה הקרחונים ייעלמו לגמרי.


קרחון בפסגת אוהורו ("חופש" בסווהילית). הקרחונים נעלמים במהירות

תרומה לכלכלה המקומית – ההכנסות המקומיות מהטיפוס לקילימנג'רו מגיעות לכ-20 מיליון דולר לשנה. המטפסים מספקים עבודה למדריכים, פורטרים, טבחים, עובדי מלונות, סוחרים, חברות בנייה, בנקים ועוד.

השראה לחופש – טנזניה היא המדינה הראשונה באפריקה שזכתה לעצמאות מהקולוניאליזם. לפני קבלת העצמאות הנשיא לעתיד יוליוס ניארה צוטט כאומר: "אנחנו, תושבי טאנגניקה, נדליק נר ונשים אותו על פסגת הר הקילימנג'רו והוא יאיר מעבר לגבולות שלנו וייתן תקווה במקום בו היה ייאוש, אהבה במקום שבו הייתה שנאה וכבוד במקום שבו היתה רק השפלה". פסגת הקילימנג'רו נקראת בסווהלית אוהורו (Uhuru), מילה שפירושה חופש.

לציין הישג אישי – אנשים מטפסים לקילימנג'רו כדי לציין הישג אישי או שינוי שעשו בחיים.

לטפס למען מטרה – מדי שנה אנשים מטפסים לקילימנג'רו כדי להסב תשומת לב לנושא חשוב או מטרה חברתית ולגייס תרומות למטרות שונות (חקר הסרטן, אוטיזם וכדומה). יש אנשים בעלי מוגבלויות שבוחרים לטפס על ההר כדי להוכיח שלמרות הנכות שלהם, הם אין להם מגבלות.

השראה לשינויים – כשמטפסים לפסגת הקילימנג'רו ועומדים על גג אפריקה, מתחילים לראות דברים קצת אחרת. משהו שנראה בלתי אפשרי בחיים עשוי להפוך לאפשרי ובר השגה. פסגת ההר הוא מקום של חזון, השראה והתחלה חדשה. או כמילות השיר של הלהקה האפריקאית ג'ולוקה: "אני יושב על פסגת הקילימנג'רו / אני יכול לראות מחר חדש / אני יושב על פסגת הקילימנג'רו / אני זורק מעלי את כל הצער".


זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.