תפריט עמוד

כרתים: מסלול טיול

חמישה ימים קסומים ברחבי האי כרתים, הידוע גם כאי האלים, בין רכסי הרים נישאים לחופים קסומים, בין כפרים ציוריים לערים תוססות, עם הרבה מוזיקה מקומית ואוכל טוב. טיול משפחתי מיוחד במינו

 

האי כרתים, שממוקם כ-160 ק"מ מדרום לחופי יוון, הוא האי הגדול מבין איי יוון והשני בגודלו במזרח הים התיכון (אחרי קפריסין). צורתן מוארכת – 260 ק"מ ממזרח למערב, ו-60 ק"מ מצפון לדרום, ורצועת החוף שלו משתרעת על פני 1,046 ק"מ (לשם השוואה, אורכו של חוף הים שלנו הוא כ-190 ק"מ). עם רצועת חוף כל כך ארוכה ומגוונת, אין פלא שרבים נוהרים לכרתים כדי לבלות סמוך לים. אבל האי הנהדר הזה מציע הרבה יותר מחופים יפים ומים צלולים ונעימים לרחצה. טיול אל הטבע היפה שלו הוא חוויה מומלצת שלא כדאי להחמיץ.

כרתים הוא אי הררי מאוד, שרכסי הרים גבוהים חוצים אותו ממערב למזרח. בין הרכסים הגבוהים ביותר אפשר למנות את ההרים הלבנים (Lefka Ori), שמגיעים לגובה של 2,452 מ', את הר פסילוריטיס (Psiloritis) שפסגתו מתנשאת לגובה של 2,456 מ' והרי דיקטי (Dikti) שגובהם 2,148 מ'. האזורים ההרריים האלה מעניקים לאי את אופיו המיוחד, והם מציעים נופים מרהיבים, ערוצי נחלים עמוקים, מערות מרתקות וכפרים ציוריים שהחיים בהם מתנהלים בקצב שונה מזה שתמצאו באזור החוף.

אבל לא רק הרים וחופים יש בכרתים, אלא גם כמה ערים מעניינות, שכדאי מאוד לבקר בהן. עיר הבירה, הרקליון (Iraklion) היא הגדולה בערי האי וגרים בה מעל 130,000 תושבים. העיר השנייה בגודלה, והיפה מכולן, היא כאניה (Chania) במערב האי. עוד כדאי לבקר ברת'ימנון (Rethymno), שלה עיר עתיקה יפה. אבל למה להאריך בתיאורים? בואו נצא לדרך.

יום 1: היכרות ראשונה עם נופי הים
הטיסה מישראל נוחתת בשדה התעופה של הרקליון, בירת כרתים. משם יוצאים בג'יפים מערבה, על הכביש הראשי המחבר בין הרקליון לכניה. זאת הזדמנות מצוינת לערוך היכרות הראשונה עם האי ונופי הים המדהימים שלו. יורדים מהכביש הראשי בדרכי עפר יפהפיות אל הים ומבקרים במפרצים קסומים. אחר הצהריים מגיעים לרת'ימנון, פה תהיה חניית הלילה הראשונה. אחרי מנוחה קצרה במלון הגיעה העת להכיר את העיר הוונציאנית היפה, שבנויה מסביב לנמל עתיק. אחרי שיטוט מהנה בסמטאות הצרות הגיע הזמן לחוויה יוונית מסוג אחר – ביקור בטברנה. מוזיקה מקומית, ריקודים, אוכל ושתייה, כולל ראקי, המשקה בעל טעם האניס, ואתם מאוהבים בכרתים באופן סופי ומוחלט.

כניה. העיר העתיקה והנמל הוונציאני נחשבים ליפים ביותר בכל כרתים | צילום: Lapplaender / wikipedia

יום 2: אל ההרים הלבנים
היום הבא מוקדש להרים. נוסעים מערבה ועולים אל רכס ההרים הלבנים. מטפסים בדרכי עפר מרשימות שמציעות נופים עוצרי נשימה. עוברים דרך כפרים מקומיים, פוגשים בתושבים ולוגמים קפה מקומי או ראקי משכר בצל העצים הענפים. בעמק אומלו הגבוה עוצרים להפסקת צהריים ולאחריה יוצאים למסלול הליכה קצר לתצפית על קניון סמריה (Samaria) המרשים. משם ממשיכים בדרך עפר מרהיבה אל הבקתה האלפינית ואל תצפית נוספת על הקניון והים הכחול המשתרע באופק. הדרך חוצה את ה"מדבר האלפיני" ומשם גולשת למטה אל עבר העיר היפהפייה כניה.

יום 3: דיונות, חופים וכפרים ציוריים
היום השלישי נפתח מול נמל הדייגים הציורי של כניה. העיר העתיקה של כניה והנמל הוונציאני שמורים להפליא והם נחשבים ליפים ביותר בכל כרתים. אחרי המפגש הקצר עם העיר והים הגיע הזמן לחזור אל ההרים, והפעם אל ספילי (Spili), כפר יפהפה הטובל בירק, ובו בתי אבן ישנים ופלגי מים. מכאן יורדים לתוך קניון פרבלי (Preveli), עוצרים את הג'יפים והולכים לצד הנהר עד חוף הדקלים, מקום מושלם להפסקת צהרים. לאחר ארוחת הצהרים יוצאים לשיט מהנה בסירות פדלים. מכאן ממשיכים לעבר הכפר אגיוס פבלוס שנמצא על חוף ים ובו דיונות חול אדירות. רצים במורד הדיונות עד הים, תענוג לצעירים ולצעירים ברוחם. את היום מסיימים בכפר הדייגים לנדאס, אבל לפני שהולכים לישון לא שוכחים לצאת לטברנה מקומית כדי לגמור את היום בדרך הנעימה והטעימה ביותר – בארוחה יוונית טובה.

המצודה הוונציאנית באי ספינלונגה. האי משלב היסטוריה מרתקת ונופי ים על רקע מפרץ יפהפה

יום 4: כחול בעיניים
הבוקר הרביעי באי נפתח בכחול בעיניים בחוף של טריפיטי, אחד החופים היפים ביוון. נהנים מהשמש החמימה וממי הטורקיז המשגעים. מכאן עולים בתוך קניון אדיר אל רכס אסטרוסיה ונוסעים על פסגתו שמאפשרת תצפיות רבות אל הים היפה ותצפונה אל מרחבי האי. אחרי נופי ההרים היפים גולשים מהרכס לכיוון צפון, לעבר הרקליון. את הלילה מעבירים בחרסוניסוס (Chersonissos), ולפני שהולכים לישון במלון יוצאים לאכול ולבלות בעיר התוססת.

יום 5: מצודה ונציאנית ומפרץ קסום
היום האחרון לטיול מתחיל בנסיעה לכפר פלאקה. מכאן שטים בסירת דייגים אל האי ספינלונגה (Spinalonga) הידוע בכינויו אי המצורעים. על האי שולטת מצודה ונציאנית עצומה, שהחזיקה מעמד במשך 45 שנה אחרי נפילת כרתים בידי התורכים ונכנעה לבסוף בשנת 1715. בשנים מאוחרות יותר ועד 1962 שימש האי הקטן כמושבת מצורעים, שם חיו החולים בבידוד משאר תושבי האי. מהאי אפשר להשקיף על מפרץ אלונדה היפהפה. וכך, עם המראות של הים הכחול, נפרדים מאי האלים ויוצאים בטיסה בחזרה הביתה.

 

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.