תפריט עמוד

כרתים: לא רק חופים

רבים מגיעים לכרתים בזכות החופים היפים, ובצדק. אבל חבל לוותר על הדברים הנוספים שהאי מציע: רכסי הרים, קניונים מרשימים, דרכי נוף יפהפיות, כפרים ציוריים ואוכל נהדר

האי כרתים הוא אחד מ-13 המחוזות של יוון והוא נמצא כ-160 ק"מ מדרום לה. זהו הגדול באיי יוון, והשני בגודלו במזרח הים התיכון (אחרי קפריסין). שטח האי 8,336 קמ"ר והוא מחולק לארבעה מחוזות. רצועת החוף שלו, שמשתרעת על פני יותר מאלף ק"מ, מציעה מגוון של חופים מפורצים מדהימים ביופיים.

הרים

כרתים הוא אי הררי מאוד, ורכסי הרים חוצים אותו ממערב למזרח. שלושת הרכסים הגבוהים הם ההרים הלבנים (Lefka Ori), שגובהם מגיע ל-2,452 מ', רכס אידי שפסגתו מגיעה לגובה 2,456 מ' והרי דיקטי שמגיעים לגובה 2,148 מ'. ההרים מחורצים בקניונים עמוקים – הידוע בהם הוא קניון סמריה, ויש בהם מערות רבות ומיוחדות. על פי המסורת המקומית, באחת המערות הללו הוחבא זאוס התינוק מפני המבקשים להרגו. נימפת עזים השגיחה על העולל, שניצל וגדל להיות אבי האלים.

ההרים של כרתים מנוקדים בכפרים קטנים וציוריים, שבתיהם מסוידים בלבן, פרחי גרניום אדומים וסגולים צובעים את אדני החלונות וגפנים משתרגות בחצרות. רבים מתושבי הכפרים עדיין מתפרנסים מחקלאות מסורתית, כמו ייצור שמן זית ורעיית צאן. באחד הכפרים האלה, אנויה (Anogia) שבמחוז ריתמנו, אפשר עדיין לראות את הצו של מפקד הצבא הגרמני (בתקופת מלחמת העולם השנייה האי היה תחת כיבוש נאצי) אשר הורה להרוס את הכפר ולהרוג את כל גבריו, בשל הפעילות הפרטיזנית הענפה שהתקיימה בו. למרות שחלקים מהכפר נהרסו אז, הוא נבנה מחדש והיום החיים נמשכים בקצב המקומי הנינוח ושובה הלב.

ארוחה בטברנה שמשקיפה לים. המטבח הכרתי משתמש בתוצרת מקומית טרייה בצירוף עשבי תבלין ושמן זית משובח | צילום: אייסטוק

תרבות עתיקה

האי היה ביתה של התרבות המינואית, אחת התרבויות העתיקות בעולם, שהתקיימה בין השנים 2700 עד 1400 לפני הספירה. ממצאים ארכיאולוגיים מעידים כי תושביו הקדומים של האי עסקו בחקלאות ובמסחר, היה להם כתב והם חיו חיי מותרות יוצאי דופן לתקופתם – בין השאר, התגלה כי בבתיהם היו חדרי רחצה עם מים זורמים! בקנוסוס (Knossos), האתר הארכיאולוגי החשוב באי, אפשר לראות ארמונות מרשימים עם ציורי קיר מדהימים, כדים ענקיים ועוד. ממצאים רבים ומרתקים שנחפרו באתר מוצגים במוזיאון הארכיאולוגי שנמצא בבירת האי, הירקליון.

המגדלור בנמל העתיק של חניה, היפה בערי האי | צילום: דימיטריס מניאטיס

בין סיפורי המיתולוגיה הידועים שנקשרו בשמו של האי כרתים הוא סיפור מאבקו של תזאוס במינוטאור, מפלצת שחציה אדם וחציה שור אשר נהגה לדרוש קורבנות אדם. תזאוס היא בנו של איגאוס, מלך אתונה, והוא החליט לצאת לכרתים כדי להפסיק את הקרבתם של נערים ונערות מאתונה למינוטאור. על מנת שיוכל להרוג את המפלצת היה על תזאוס למצוא את דרכו במבוך אדיר שבו היא גרה. אריאנדה היפהפייה, שחיה בכרתים, העיפה מבט אחד בתזאוס נאה המראה והתאהבה בו עד כלות. היא נתנה לו חוט אדום, שבעזרתו יסמן את הדרך החוצה מהמבוך.

תזאוס האמיץ הצליח לכרות את ראשו של המינטאור ויצא מהמבוך לאורך החוט האדום היישר לזרועות אהובתו שחיכתה לו בחוץ. השניים נמלטו מהאי בספינה אל עבר אתונה. אלא שבלהט המבצע המורכב תזאוס שכח את ההבטחה שהבטיח לאביו – להניף דגל לבן בראש התורן אם יצליח במשימתו. איגאוס, שחיכה לבנו על ראש צוק גבוה, הבחין שעל הספינה המתקרבת לא מתנופף דגל לבן, וברוב ייאושו קפץ אל מותו בים הכחול שלמרגלותיו. מאז ועד היום נושא הים שאל גליו קפץ את שמו של איגאוס – הים האיגאי.

דייג מקומי. הדמיון לזורבה היווני אינו מפתיע, שכן הסופר ניקוס קזנצקיס, שהיה בן כרתים, כתב על האנשים שפגש באי | צילום: docman / flickr

חניה היפה

בצפון-מערב האי נמצאת חניה (Chania), העיר השנייה בגודלה באי, והיפה מכולן. לעיר שורשים עתיקים מאוד, שמגיעים עד לתקופת התרבות המינואית, והיא נכבשה פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. העיר העתיקה, שמהווה את לבה של חניה, שוכנת לצד נמל עתיק ויפהפה. קטעים מהחומה והביצורים מהמאה ה-16, תקופה בה ונציה שלטה בעיר, עומדים עד היום. הארכיטקטורה הוונציאנית ניכרת ברבים מבנייני העיר העתיקה. סמוך לנמל נמצא "רובע העברים", המקום בו התגוררו יהודי העיר לאורך אלפי שנים. בית הכנסת עץ חיים, שנבנה במאה ה-15, שופץ והוא פתוח לקהל.

המטבח הכרתי

המטבח הכרתי מתבסס על תוצרת מקומית טרייה, עשבי תבלין שגדלים בהרים, כמו טימין ואורגנו, והרבה שמן זית משובח – ענף ייצור מרכזי באי. בין המאכלים המצוינים שתמצאו פה ראויים לציון דגים ומאכלי ים צלויים על הגריל, מטוגנים או אפויים בתנור; סלטים, כולל גרסה פשוטה ונפלאה של מה שקוראים אצלנו "סלט יווני" – פלחי עגבניות, רצועות בצל, זיתים ונתחים של גבינת צאן מלוחה; ירקות ממולאים, ותבשילי בשר דוגמת סטיפדו (Stifado), שמקבל את טעמו המתקתק מבצלצלים שמתבשלים באטיות יחד עם נתחי הבשר. לארוחה משביעה ומהירה נסו את הגירוס סובלקי (Giros Souvlaki) – פיתה טרייה ושמנמנה מגולגלת סביב בשר כבש, ציזיקי (סלט מלפפונים ביוגורט ושום), רצועות דקיקות של בצל, פרוסות עגבנייה ומעל הכל שמן זית. תענוג אמיתי. ומה שותים בכרתים? הרבה ראקי, יין מקומי וכמובן קפה יווני שחור וחזק.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.