תפריט עמוד

כביש 10 – מסלול טיול

כביש 10, שסגור רוב ימות השנה לתנועת אזרחים, נפתח מידי פעם, וזאת הזדמנות נהדרת לטייל לאורכו של אחד מכבישי הנוף היפים בישראל

הרבה כבישים יפים יש בישראל, אבל מעטים משתווים לכביש 10, הנמתח לאורך הגבול עם מצרים והמציע נוף קדומים בראשיתי, שיופיו צובט את הלב. בשנים האחרונות הכביש סגור לתנועת אזרחים מסיבות ביטחוניות, אולם לאחרונה הוא נפתח מידי פעם (בעיקר בחגים וגם פעם בחודש) – ומומלץ בחום לנצל את ההזדמנות לטייל לאורכו.

כביש 10, שנסלל בראשית שנות השמונים בעקבות הנסיגה מסיני, הוא אחד הכבישים הארוכים בישראל (182 ק"מ). הנסיעה בו מפגישה את המטיילים עם תצפיות מרהיבות אל עבר הר הנגב ולכיוון סיני. המסלול המוצע כאן מתאים לכל כלי רכב ונתחיל אותו בצומת ניצנה, כ-37.5 ק"מ מצומת טללים. לפני שמתחילים בנסיעה על כביש 10 כדאי לתדלק בצומת טללים, שכן לאורכו של הכביש אין תחנות דלק.

מועדי פתיחה ואפשרות תיאום נסיעה בכביש 10

בצומת ניצנה פונים שמאלה, לכיוון דרום, עוברים את הקהילה החינוכית ניצנה ואת מגדל המים של תחנת הרכבת התורכית, חולפים על פני גן לאומי ניצנה – אם עוד לא ביקרתם כאן, עצרו והקדישו זמן למקום המרתק הזה – וממשיכים לצומת עזוז.

עצי אשל בחורשת בארותיים

עצי אשל בחורשת בארותיים | צילום: יעקב שקולניק

בצומת בוחרים בהסתעפות הימנית של הכביש, המובילה לגשר צר מעל נחל עזוז, שהתורכים הקימו במלחמת העולם הראשונה. נקודת העצירה הראשונה בטיול שלנו (אם לא עצרתם קודם בגן לאומי ניצנה) היא חורשת עזוז-בארותיים, שיש בה שתי בארות עתיקות. מכאן הכביש הופך לדרך עפר, עבירה לכל רכב, שבסופה מגיעים למחסום צבאי. פונים שמאלה וממשיכים דרומה, לאורך גדר הגבול, אל בור הסבחה, בור מים עתיק שרוב ימות השנה הוא מלא במים. הבור עצמו נמצא כ-800 מ' ממזרח לכביש, אפשר להגיע עד אליו בדרך משובשת המתאימה רק לרכבי שטח. אם אתם מטיילים ברכב רגיל, השאירו אותו ליד הכביש ולכו ברגל כ-20 דקות עד הבור. בבור עצמו אפשר לרדת בסולם מאולתר כדי לשכשך במים.

ממשיכים דרומה דרך עמק שחרון, כשלפנינו מתנשאת שלוחת קדש ברנע. הכביש מתפתל במעלה השלוחה אל עבר מצפור קדש ברנע, שם ישנה תצפית נהדרת על כל האזור. משלוחת קדש ברנע הכביש יורד בתלילות אל רמת ברנע ונכנס לשטחה של שמורת הר הנגב. במצפור הר חורשה יש תצפית על מרחבי סיני ממערב, רמת ברנע והר חמרן מצפון ומזרח. את הטיול אפשר לסיים ליד הבסיס הצבאי בצומת הר חריף, ולנסוע על כביש 171* אל מצפה רמון, או להמשיך דרומה אל הר שגיא ועין המערה, מעיין קטן ומבודד.

הערה: כביש 171 מצומת הרוחות (בה"ד 1) ליד מצפה רמון ועד כביש 10 סגור לנסיעה עד להודעה חדשה.

בהמשך יוצאת דרך ג'יפים מזרחה (מסומנת באדום) המובילה להר כרכום (בין עמודי גבול 54-55).
דרומה לנקודה זו (ליד עמוד גבול 56) יוצאת מזרחה (מסומנת בכחול) דרך ג'יפים לכיוון הקניון הלבן שבנחל שגיא.

הכביש מגיע עד צומת סיירים, שם הוא מתחבר לכביש 12 המגיע להרי אילת ולאילת.

חניוני לילה באזור: חניון נחל חורשה, חניון בורות לוץ, חניון הר עידו, חניון נחל עריף, חניון הר כרכום, חניון הקניון הלבן ואחרים.
תחנות דלק: לאורך הכביש אין תחנות דלק, אפשר לתדלק בצומת טללים או במצפה רמון.
אין לרדת מהכביש ואסור להתקרב לגדר המערכת.
שעות פתיחה: בימים שבהם הכביש פתוח הנסיעה מותרת בו רק בשעות היום, בין השעות 08:00-17:00.

מרחקי נסיעה על כביש 10

מרחקי נסיעה על כביש 10

וידאו מכביש 10

צילום תמונה פותחת גלי הרטוב

מפת כביש 10 ואזור ניצנה:

טיולים בישראל – המדריך המלא

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. שימו לב, נכון ל-24/9/2021, הכביש מאיזור הר שגיא ודרומה מאוד משובש.
    זה פגע בהנאה של הנסיעה כאשר כל הזמן צריך להתמקד בכביש, ולא בנוף, כדי לא להיכנס לבורות בכביש.
    אני לא ממליץ לנסוע בחלק הדרומי.
    החלק הצפוני מחמוקי ניצנה עד הר חריף נגיש ומרהיב ביופיו.
    השכשוך בבור הסבחה מומלץ ביותר למי שאוהב מקומות מהסוג הזה.
    סעו בזהירות.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...