תפריט עמוד

כביש מספר 1 בקליפורניה: מצוקים, גלים ומגדלורים

סן פרנסיסקו נמצאת בקצה הצפוני של חצי אי, הגובל בצידו המערבי באוקיינוס השקט ובצידו המזרחי במפרץ סן פרנסיסקו. למרות שבעיר עצמה ניתן לסייר במשך ימים רבים, כדאי לצאת גם מחוץ לה, ולגלות קליפורניה אחרת: נוף, טבע, היסטוריה, ולא רק מציאות אורבנית. המסלול שלפנינו יוצא מהעיר, ממשיך דרומה, לאורך חצי האי שבו שוכנת סן פרנסיסקו, ומסתיים במיסיון על שם יוחנן המטביל שממזרח למונטריי (Monterey).

אחד הבונוסים הטמון בסיור מדרום לסן פרנסיסקו הוא הנסיעה בכביש 1, או בשמו הרשמי California State Route 1. בקטע שבין סן פרנסיסקו לסנטה קרוז (Santa Cruz), שאורכו כ־120 קילומטר, עוברים על גבעות הנושקות לאוקיינוס. בדרך מתגלים לעין מפרצונים, חופים מבודדים, גלים המתנפצים אל הסלעים ועופות ים המרחפים מעל. אחרי סנטה קרוז מתרחק הכביש מהחוף, ו־67 הקילומטר הבאים שלו מובילים, בין דיונות ושטחים חקלאיים, לחצי האי מונטריי. את המרחק אפשר לגמוא ברצף אחד, אך מומלץ לעצור ולתדלק את הנשמה בתצפיות נוף, וגם לבקר בדרך בכמה אתרים.

לאורך הדרך יש אינספור פניני נוף ושפע של בעלי חיים

בעבר הוקמו לאורך קליפורניה מגדלורים, כדי להזהיר ספנים מפני סלעי החוף והערפל המסתיר אותם. כ־35 קילומטר דרומית לסן פרנסיסקו נמצא מגדלור מונטארה (Montara). כדאי לעצור גם במגדלור "צוק היונה" (Pigeon Point), הנמצא כ־80 קילומטר דרומית לסן פרנסיסקו. שני המגדלורים הללו מציעים נוף יפה, ו"צוק היונה" – גם אפשרות לצפות בבעלי חיים כמו אריות ים ולווייתנים, המגיעים לכאן בעונת הנדידה, בחודשים ינואר־אפריל. מעט דרומה מ"צוק היונה", אין לפסוח גם על שמורת אַנְיוֹ נוּאֶבוֹ (Año Nuevo; "שנה חדשה" בספרדית), שבה ניתן לראות כמעט תמיד פילי ים.

דרומה לסנטה קרוז נמצא חצי האי מונטריי, שלחופיו פניני נוף ושפע בעלי חיים. כדי ליהנות מכל מה שיש לחצי האי להציע, פונים מכביש 1 מערבה, ונוסעים בקטע של כביש 68 העובר לאורך החוף. קטע זה מכונה "כביש 17 המייל" (17 Mile Drive). ממשיכים צפונה, ופונים מזרחה, לאורך "דרך נוף האוקיינוס" (Ocean View Blvd.), עד קאנרי רוו (Cannery Row; "רחוב מפעלי השימור") שבעיר מונטריי (ראו בהמשך), ועוצרים מדי פעם לצפייה בציפורים, באריות ים, בלוטרות ים ובבעלי חיים אחרים.

האווירה בחצי האי מהלכת קסם על המבקרים. בקצה הצפוני שלו ניצב, זה כ־150 שנה, מגדלור פּינוֹס (Point Piños), המגדלור הפעיל העתיק ביותר באיזור. החל באוקטובר נודדים לאיזור מיליוני פרפרים של דנאית מלכותית (plexippus Danaus). זוהי תופעת טבע מדהימה ומופלאה. הפרפרים, שמעולם לא היו בקליפורניה, מנווטים מהצפון, מרחק כ־3,000 קילומטר, כדי לחרוף כאן. זחליהם ניזונים מצמחי האסקלפיים הרעילים, וצבעיהם, שילוב של זהוב, חום ושחור, הם צבעי אזהרה.

מיסיון יוחנן המטביל, אחד מ־21 המיסיונים שהספרדים הקימו באזור

העיר מונטריי, בירת קליפורניה הספרדית־מקסיקאית בעבר, היתה מרכז חשוב של תעשיית הסרדינים. בעיר פועל מרכז מבקרים (טל' 6491770־831) ויש בה "מסלול היסטורי" (The Path of History) מסומן, המוביל ל־35 אתרים הקשורים בעברה של מונטריי. אחת האטרקציות של העיר היא קאנרי רוו, שם היה בעבר הריכוז הגדול בעולם של מפעלים לשימורי דגים. כיום אין במקום עוד מפעלים, וחלק מהם שופצו והפכו לבוטיקים, לחנויות מזכרות, לגלריות, למסעדות ולבתי קפה.

בלב קאנרי רוו ניצב פסלו של הסופר ג'ון סטיינבק, חתן פרס נובל לספרות, שחי ונשם את המקום, ועליו גם כתב ברומן שלו "Cannery Row". אין להחמיץ ביקור גם באקווריום המפורסם של מפרץ מונטריי (Monterey Bay Aquarium), אחד האקווריומים הגדולים והיפים בעולם כולו. הוא הוקם בשטחו של מפעל שימורים לשעבר, ועוסק בין השאר במחקר, בשיקום לוטרות ים ובהפצת המסר הסביבתי.

הדרך עוברת בגבעות הנושקות לאוקיינוס, מפרצונים וחופים מבודדים


לחוזרים צפונה, אל סן פרנסיסקו, ובוודאי לנוסעים מזרחה, מומלץ מאוד לעבור דרך מיסיון יוחנן המטביל, סן חואן בוטיסטה (San Juan Bautista), הנמצא כ־57 קילומטר צפונית־מזרחית למונטריי. כדי להגיע אליו, נוסעים בכביש 1 צפונה כ־30 קילומטר. פונים מזרחה בכביש 156, שבו נוסעים מהלך כשמונה קילומטרים נוספים, ואז פונים צפונה בכביש 101. אחרי כ־15 קילומטר, פונים מזרחה בכביש 156, שבו נוסעים כארבעה קילומטרים, עד שמגיעים למיסיון עצמו.

המיסיון נבנה ב־1797, והיה המיסיון ה־15 שהוקם על ידי הספרדים. כדי לבסס את שליטתם בקליפורניה עילית, הקימו הספרדים 21 תחנות מיסיון. המרווח בין מיסיון אחד למשנהו נקבע כמרחק יום רכיבה על סוס. מיסיון יוחנן המטביל הוא הגדול במיסיונים שבאיזור, ונחשב ליפה שבהם. אבל מגדל הפעמונים שלו (שדגם שלו נבנה עבור צילומי "ורטיגו" של היצ'קוק) הוא חדש יחסית, והוקם רק ב־1976.

רומנטיקה מהסרטים. חתן וכלה עוצרים להצטלם על רקע הנופים המרהיבים


למי שממשיכים דרומה, לכיוון לוס אנג'לס, כדאי לעצור ב"צוק הזאבים (Point Lobos), שמורת טבע פראית למדי, הנמצאת כשישה קילומטרים דרומית לעיירה כרמל (Carmel). בשמורה יש שבילים העוברים בין עצי ברוש מונטריי (Cupressus macrocarpa), העמידים בפני הרסס המלוח של הים וסערותיו.

כמו לעיר מונטריי, גם לשמורה הזאת הקשרים ספרותיים. רוברט לואיס סטיבנסון ביקר כאן ב־1879, ובהשפעת הנופים המרהיבים של המקום תיאר את גבעת התצפית בספרו "אי המטמון". אחד האתרים המעניינים בשמורה הוא "קדֵרת השטן" (Devil’s Cauldron) – מזרקה טבעית, ה"רותחת" בזמן הגאות.

35 קילומטר דרומה מהשמורה, על כביש 1, מתחיל ה־Big Sur, קטע חוף יפהפה באורך כ־150 קילומטר. רוברט לואיס סטיבנסון תיאר אותו כ"מפגש המרשים ביותר בעולם בין יבשה וים".

קליפורניה – העמוד הראשי>>

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.