תפריט עמוד

יוון הלא מוכרת – הרים, כפרים וחופים

גם ביוון הפופולרית מאוד יש אזורים פחות מוכרים ויפים להפליא. אז אם השתזפתם בחופים של כרתים, התרגשתם מהשקיעות בסנטוריני ושוטטתם בסמטאות הפלקה באתונה, הגיע הזמן להכיר מקומות חדשים. לפניכם כמה אזורים פחות מוכרים ביוון היבשתית ואי סודי אחד מקסים במיוחד

יוון מקושרת אצל רובנו עם סמטאות העיר העתיקה של רודוס, הארכיטקטורה הייחודית של סנטוריני והחופים היפים של כרתים, אבל יוון היא הרבה יותר מזה. זוהי ארץ מגוונת להפליא, שלצד חופים שטופי שמש יש בה גם הרים מיוערים, קניונים עמוקים, נהרות ומפלים, כפרי אבן עתיקים וכפרי דייגים שלווים וחופים בתוליים שהתיירים עוד לא גילו. הנה כמה מקומות נפלאים ביוון שלא כולם מכירים ובכל אחד מהם תוכלו ליהנות מיוון האותנטית.

צפון-מערב יוון

צפון יוון מתגלה בשנים האחרונות על ידי ישראלים אוהבי טבע, ויש לכך סיבות טובות. צפון יוון, ובעיקר האזור הצפוני-מערבי, הוא גן עדן לכל מי שאוהב טבע, נופים והרפתקאות. גם אם אתם מעדיפים חופשה רגועה, תבואו על סיפוקכם כאן. זהו אזור הררי, ירוק ושופע מים, עם כפרים ציוריים והרבה אפשרויות לפעילויות מרגשות – מטיולי הליכה ברמות קושי שונות ועד רפטינג, סנפלינג ועוד. לפניכם שני אזורים נפלאים בצפון-מערב יוון:

חבל זגוריה מתאפיין בנופים הרריים עם צמחייה ירוקה והרבה מים

חבל זגוריה מתאפיין בנופים הרריים עם צמחייה ירוקה והרבה מים | הצילומים באדיבות אתר איי יוון הישראלי

כפרי זגוריה

כפרי זגוריה (Zagoria) שברכס הפינדוס הם מקבץ של כפרים עתיקים מלאי קסם, עם בתי אבן אפורים המכוסים בגגות צפחה ומקושטים באדניות פורחות ובגפנים מטפסות. הכפרים טובלים בירק, ובמרכז כל כפר נמצאת כיכר מרכזית, עם עצי דולב עתיקים, כנסייה קטנה וטברנה או שתיים. מבין הכפרים, יפים במיוחד הם קיפי (Kipi), שלידו נמצאים גשרי אבן עתיקים, מונודנדרי (Monodandri) שממנו יש תצפית נהדרת לעבר קניון ויקוס, אריסטי (Aristi) המשקיף על עמק ויקוס ודילופו (Dilofo), ששומר על אופיו האותנטי. בין הכפרים עוברים נחלים ונהרות שמעליהם יש גשרי אבן מקושתים מהמאות ה-18 וה-19. שניים יפים במיוחד הם גשר קוקורי וגשר קלידוניה.

גשר אבן עתיק בחבל זגוריה

גשר אבן עתיק בחבל זגוריה

הכפרים היפים הללו מוקפים בנופים הרריים, עם פסגות מושלגות בחורף, יערות ושפע של מים. אחת מפניני הטבע היפות של האזור היא קניון ויקוס, הקניון הצר העמוק ביותר בעולם. בקניון יש כמה מסלולי הליכה מקסימים בדרגות קושי שונות. באפיק הקניון זורם נהר וידומאטיס הצלול להפליא שאפשר לעשות בו רפטינג. גם הקניון השני העמוק ביותר נמצא באזור, זהו קניון האוס. בנוסף, תמצאו פה אגמים בעלי שמות קסומים, למשל אגם הדרקון, מערות נטיפים, בהן המערה המרשימה פראמה ונקודות תצפית מרהיבות בהר ואסיליצה אולי אפילו תוכלו לראות דובים! כדי שלא תישארו רעבים, בכל הכפרים יש טברנות מצוינות שבהן אפשר להתענג על המטבח המקומי.

הנופים של עמק זגוריה

אביב בחבל זגוריה

איך מגיעים? מאתונה: בנסיעה של כארבע שעות על הכביש המהיר ליואנינה. כפרי הזגוריה נמצאים מצפון ליואנינה. מסלוניקי: בנסיעה של שלוש וחצי שעות.

חבל צומרקה

עוד אזור יפהפה בצפון יוון הוא חבל צומרקה (Tzoumerka), שנמצא מדרום לזגוריה. זוהי יוון ההררית במיטבה עם פסגות משוננות, יערות, מערות, מעיינות ועשרות מפלים. זהו יעד מושלם למשפחות המחפשות הרפתקאות וחוויות בטבע.  תוכלו לעשות רפטינג, קניונינג, סנפלינג, לטייל ברגל או בג'יפים ועוד. ניתן לשלב חופשה בצומרקה עם ביקור בזגוריה או באזורים נוספים, כמו המנזרים התלויים במטאורה.

חבל צומרקה שופע מפלים, מעיינות ואגמים

חבל צומרקה שופע מפלים, מעיינות ואגמים

אזור צומרקה אינו גדול. אורכו מצפון לדרום כארבעים ק"מ וממזרח למערב כעשרים ק"מ. בשטח הקטן הזה יש אינסוף אפשרויות. אחת הפעילויות החביבות על משפחות היא רפטינג בנהר האראכטוס, מהנהרות הארוכים ביוון. יש כאן כמה מסלולי רפטינג בדרגות 4-2, כולם בטוחים ועתירי נופים. מי שמעדיף חוויה רגועה יותר יכול לצאת למסלול רגלי של כשעה וחצי על גדות הנהר, כולל טבילה מרעננת במים.

האזור עשיר במים ויש בו מפלים מרשימים, כמו מפלי קטאראקטיס שנופלים בשתי מדרגות מגובה מצטבר של 180 מטר, וכן כמה מסלולים רטובים, כמו המסלול של מפלי קויאסה העובר בסבך צמחייה בין מעיינות, בריכות ומפלים. מסלול הליכה נוסף, רטוב ויפהפה, עובר בין שבעת מפלי המים של הכפר מצוקי, שמסתיימים בקניון עמוק. המקום הוא כר פורה לפעילויות אתגר, כמו קניונינג וסנפלינג.

מפלי קטאראקטיס, אשר נופלים בשצף בחבל צומרקה

מפלי קטאראקטיס, אשר נופלים בשצף בחבל צומרקה

האזור גדוש בהרים ובנקודות תצפית יפות, כמו מעבר ההרים אראכטוס קרוס, הר סטרוגולה הדרמטי ונקודת התצפית אגיוס גאורגיוס שמשקיפה על כל האזור. אתר טבע נוסף שלא כדאי להחמיץ הוא מערת הנטיפים אמנטוריפה (Anemotrypa) ליד הכפר פרמנטה. אם אין באפשרותכם להגיע למנזרים התלויים של מטאורה, תמצאו בצומרקה מנזר עוצר נשימה לא פחות – מנזר קיפינה (Kipina) החצוב בצלע ההר ומתחתיו זורם נהר גועש.

נופים הרריים בחבל צומרקה

נופים הרריים בחבל צומרקה

איך מגיעים? מיואנינה נוסעים דרומה בכביש שמוביל לצפון מחוז צומרקה ולכפר פרמנטה.

חצי האי פיליון

להתעורר בבוקר מול מפרץ תכול, לצאת לטיול רגלי בין יערות ומפלים, לאכול ארוחת צהריים בטברנה הררית ולסיים את היום על מרפסת הווילה, מול השקיעה. ביום אחר ליהנות מרביצה נינוחה על החוף, עם דגים טריים בטברנות שעל קו המים. ככה נראית החופשה בחצי האי פיליון (Pelion), אחד מחבלי הארץ הכי יפים ביוון.

חוף מילופוטמוס, מהחופים היפים בחצי האי פליון

חוף מילופוטמוס, מהחופים היפים בחצי האי פיליון | צילום: שאטרסטוק

יש כאן שילוב מושלם של חופים יפהפיים, מפרצים תכולים, רכסים מיוערים, מפלים, מעיינות וכפרי דייגים שלווים. בנוסף למוקדי העניין הרבים בחצי האי עצמו, מיקומו הופך אותו לבסיס מצוין לטיול כוכב באזור, עם גיחות אפשרויות למטאורה, להר אולימפוס, לאגם פלסטירה ועוד. בפיליון תמצאו מלונות פשוטים אך נעימים, רבים מהם ממוקמים ממש על החוף, לצד וילות כפריות בהרים.

הכיכר הראשית של צאגאראדה, עם כנסייה עתיקה, טברנה ועצי דולב עתיקים

הכיכר הראשית של צאגאראדה, עם כנסייה עתיקה, טברנה ועצי דולב עתיקים | צילום: שאטרסטוק

בירת חצי האי היא וולוס (Volos), עיר חוף נעימה שכדאי להקדיש לה חצי יום טיול. כדאי לבקר בטיילת, בכיכר המרכזית, בשוק ובמדרחוב הקניות, וליהנות מאוכל מצוין במסעדות המקומיות. במערב חצי האי ובמפרץ פאגאסטיקוס יש חופים יפים, מטעי זיתים, כפרי דייגים עם בתים לבנים וטברנות הנושקות למים וכפרים הרריים יפים. צפון-מזרח חצי האי נחשב לאזור היפה ביותר, עם חופים נהדרים ונופים הרריים, כפרים עתיקים, יערות אורנים וערמונים ומטעי תפוחים ודובדבנים. בין כפרים האזור היפים נזכיר רק כמה: צאגאראדה (Tsagarada), שבכיכר המרכזית שלו יש עץ דולב עתיק ומדרגות שמובילות למעיין, הכפר ההררי מקריניצה (Makrinitsa), המשקיף למפרץ פאגאסטיקוס, וכפר הדייגים דאמוחארי (Damouchari) במפרץ עם מי טורקיז.

סירות דייגים במפרץ ליד הכפר דאמוחארי

סירות דייגים במפרץ ליד הכפר דאמוחארי | צילום: שאטרסטוק

בפיליון יש גם חופים חוליים נהדרים, היפה מכולם הוא מילופוטאמוס, שמימיו צלולים להפליא וסלע מרשים מפריד בין שני חלקיו. עם הילדים, אל תוותרו על נסיעה ברכבת הקיטור שנוסעת בין הכפר אנו לחוניה (Ano Lechonia) לכפר מילייס (Milies) ועוברת בנופים ההרריים היפים.

איך מגיעים? מאתונה נוסעים צפונה על האוטוסטרדה הראשית של יוון, כארבע עד חמש שעות נסיעה. מסלוניקי הנסיעה אורכת בין שלוש לארבע שעות.

האי אנדרוס

אם בכל זאת חשקה נפשכם בחופשה על אי יווני, כדאי לכם להכיר את האי אנדרוס (Andros), הסוד השמור של יוון. אנדרוס משתייך לקבוצת האיים הקיקלדים ונראה כהתגשמות הפנטזיה על אי יווני. חופים יפים עם מים צלולים, בתים לבנים עם משקופים ותריסים כחולים, מלונות חוף פשוטים, אוכל יווני משובח והרבה שקט. ואם לא די בכל אלה, בשונה מהאיים הקיקלאדיים הידועים בצחיחותם, אנדרוס מתאפיין בנופים ירוקים ושפע של מים. היש טוב מזה?

האי אנדרוס מציע כל מה שצריך לחופשה מושלמת הרחק מן ההמון הסואן

האי אנדרוס מציע כל מה שצריך לחופשה מושלמת הרחק מן ההמון הסואן

בירת אנדרוס היא חורה, עיירה מקסימה עם סמטאות צרות ובתים מקסימים בסגנונות שונים, בתי קפה, מסעדות ומאפיות. אחת מעיירות הנופש הפופולריות באי היא באצי (Batsi), הממוקמת במפרץ מוגן. זוהי עיירה שלווה עם חוף חולי יפה, מים צלולים, הרבה טברנות ודירות להשכרה על החוף. באצי נמצאת במרחק של כרבע שעת נסיעה מגבריו, הנמל שבו עוגנות הספינות המגיעות לאי.

העיירה היפה באצי

העיירה היפה באצי

האי מרושת בשבילי הליכה, רבים הם שבילים קדומים שקישרו בין הכפרים לפני עידן המכוניות. הנופים שתראו בדרך כוללים הרים ועמקים, קניונים ונחלים, יערות קטנים, מפלים ומעיינות. בתפאורה היפה הזאת חבויות כנסיות קטנות. מנזרים, גשרי אבן, טחנות רוח וחוות חקלאיות קטנות. באי יש גם כמה אתרים היסטוריים ותרבותיים, בהם מבצר פנרומני, מגדל סנט פטר, מוזיאון הזיתים ומגדלור טורליטיס.

ואם אתם חובבי חופים, לא תתאכזבו: באנדרוס יש רצועת חוף באורך 176 ק"מ, עם לא פחות משמונים חופים. אחד היפים שבהם הוא חוף Achla בצפון-מזרח האי. בשפך הנהר הנשפך אל החוף יש עצי דולב ומפלים קטנים. חופים יפים נוספים הם חוף Golden Sand שכפי ששמו מעיד יש בו חול זהוב, חוף Kypri הנמצא במפרץ מוגן, חוף St. Peter's, הארוך באי, וחוף Zorkos הבתולי.

באנדרוס יש עשרות חופים, חלקם בתוליים לגמרי

באנדרוס יש עשרות חופים, חלקם בתוליים לגמרי

איך מגיעים? גן העדן היווני הזה נמצא במרחק שעתיים הפלגה מנמל רפינה, המרוחק עשרים דקות נסיעה מנמל התעופה של אתונה. ניתן להגיע גם ברחפת מהאי מיקונוס.

בתמונה הפותחת: חצי האי פיליון | הצילום באדיבות אתר איי יוון הישראלי

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון יוון

הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון
הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון

בימי השלטון העות'מאני, זכה חבל זגוריה בצפון יוון לפריחה. הטורקים העדיפו שלא להשחית את זמנם בקרבות באזור הפראי והנידח. במקום זאת, הגיעו השלטונות להסכם עם תושבי זגוריה והעניקו להם, תמורת מיסים גבוהים, זכות לממשל עצמי. זגוריה נעשתה אזור ...

טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית
טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית

טיול ג'יפים ביוון ההררית מוביל אל לב האזורים הכפריים היפים ביותר, בין פסגות מושלגות, קניונים עמוקים, בריכות מים צלולות, נחלים שמעליהם גשרי אבן עתיקים, רועים המוליכים את הצאן למרעה, מוזיקה וטעמים מקומיים בטברנות כפריות והרבה ירוק מכל עבר

ריביירת האולימפוס בצפון יוון
ריביירת האולימפוס בצפון יוון

גם למי שטייל ונפש ביוון פעמים רבות מחכות הפתעות משמחות. בין הר לים, בצפון יוון, נמתחת ריביירת האולימפוס, מקום מושלם לנופש ולטיולים באזור ירוק ושופע מים, עם מנזרים תלויים, כפרים הרריים וערים יפות. את ההנאה משלימים האוכל היווני ...