לכתבות נוספות בנושא: • האם ביטלתם את הביקור בגאורגיה? » • גאורגיה בעת החדשה: סכסוכים מקומיים ופוליטיקה בינלאומית » אפשר להמשיל את המפגש עם יהודי גאורגיה לאפשרויות העומדות בפני המבקר בבית הכנסת המרכזי בטביליסי: הממהר יציץ לבית הכנסת, יבחין אולי שתקופת פריחתו עברה עם עליית רוב היהודים לישראל, וימשיך בדרכו. אך המטייל שיטרח לעלות לקומה השנייה יפגוש עולם שונה: מעל לאולם המשמש ליומיום מצוי אולם לשבת וחג, צבעוני ומקושט בעיטורים מעניינים, שהוא שער כניסה לעולמה המרתק של יהדות זו. לפני כמה שנים ציינו בגאורגיה בחגיגות גדולות 2,500 שנה לייסוד הקהילה היהודית. גם אם לא נרחיק עד כדי כך, ברור שמדובר בקהילה עתיקה. התעודה "ניצורה של כרתלי" מהמאה הרביעית לספירה (שהופיעה כספר בעברית בתרגומו של פרופ' קונסטנטין לרנר) מעידה על כך שיהודים התיישבו בכרתלי כבר במאה השנייה לפני הספירה. התעודה מספרת בפירוט על חיי היהודים במצחתה במאה הראשונה לספירה, וייתכן ששם העיר, שמשמעותו כנראה "עיר הגרים", התקבל בשל השפעתם: היהודים הם שהביאו את הנצרות לגאורגיה, והם זוכים להערכה על כך. לעומת מדינות נוצריות אחרות, לא היתה בגאורגיה אנטישמיות מבנית. בתקופות הזוהר של המלך דוד הבנאי והמלכה תמר היה מצב היהודים טוב במיוחד, אך במאות השנים שאחר כך הוא הורע. רבים הפכו לצמיתים של בעלי אחוזות ואף של מנזרים. היו גם אירועים אנטישמיים, כעלילת הדם של קותאיסי ב־1878, בתקופת ההשפעה הרוסית. בשנים האחרונות הופיעו גם גורמים ימניים קיצוניים (אך שוליים) שיוצאים נגד מיעוטים. ואף על פי כן, יהודים ונוצרים כאחד מדגישים את היחסים הקרובים ביניהם ואת העובדה שהיהודים הם חלק מגאורגיה מאז התהוותה ההיסטורית כאומה, כך שהזהות הגאורגית והיהודית שלובות זו בזו. במאה העשרים נמנו עם יהודי גאורגיה רבנים ותלמידי חכמים בצד בעלי מקצועות חופשיים, אמנים ויוצרים בתחומי הספרות, האמנות והמוזיקה שהיו חלק בלתי נפרד מהתרבות הכללית. בה בעת שמרו יהודי גאורגיה על קשר עם ישראל. עליות לארץ היו כבר במאה ה־19, וב־1969 שלחו "ח"י משפחות יהודיות דתיות" מכתב לוועדה לזכויות האדם של האו"ם, שבו תבעו לאפשר להן לעלות. מכתב זה החל את המאבק של יהודי ברית המועצות נגד "מסך הברזל". מכל זאת אפשר להבין את תסכולם של יוצאי גאורגיה בישראל מהתיוג השלילי שלהם, שניזון מבורות וממפגש בין תרבותי רצוף מכשלות. מורת רוחם הניבה בין השאר את הספר "בארץ גיזת הזהב" המומלץ. בראשית שנות השבעים היו בגאורגיה יותר ממאה אלף יהודים. רובם עלו לישראל, וכעת נותרו בה פחות מ־7,000 יהודים. בפני המטייל בגאורגיה עומדות כמה אפשרויות למפגש עם הקהילה ועברה: הרובע העתיק של טביליסי הוא אזור מרתק שהיה מקום מושבם של שתי קהילות עיקריות — היהודית והארמנית — ומצויים בו רחובות שהיו בעבר מרכז לחיים יהודיים תוססים, חלקם קרויים על שם אנשי שם יהודים. בקותאיסי התקיים מרכז יהודי גדול, ואפשר לבקר בבתי הכנסת שלה ולהתרשם מיופיים. מעניינים גם יישובים קטנים יותר שבהם התקיימו קהילות יהודיות. יהודים ישבו באזורים שונים ומגוונים, וכדבריה של החוקרת מאיה מלצר גבע, מדובר ב"קהילות יהודי גאורגיה" ולא בקהילה אחת הומוגנית. בקולאשי (Kulashi), שכונתה "ירושלים דגרוזיה", היו שלושה בתי כנסת. באחד מהם, מהמאות ה־18־19, יש חלק פנימי שבנוי כולו מעץ, עם תקרה מצוירת בדגמים גיאומטריים ובדוגמאות מהצומח. הקהילות באחלציחה (Akhaltsikhe), ראצ'ה (Racha), פותי (Photi), אוני (Oni) ועוד הן דוגמאות למקומיוּת של יהודי גאורגיה, ובה בעת להצלחתם לשמור על זהות יהודית. בבתי הכנסת אפשר להתרשם מחפצי אמנות יהודית, כגון רימונים מכסף לתורה ותיקים לספרי תורה שיש בהם משום שילוב של מסורות אשכנזיות וספרדיות. על יחסם הבסיסי של היהודים לארץ מוצאם אפשר ללמוד מתוך שורה מהצגת תיאטרון של יהודי גאורגיה בישראל: "גאורגיה – אם חורגת, ישראל – אם אמיתית, אך כל ילד היה מתפלל לאם חורגת כזו". בשעה שהזהות היהודית־ישראלית מחפשת עדיין מוצא מהסוגיות הקשורות ברעיון "שלילת הגולה", מבטאת יהדות גאורגיה אפשרות אחרת: שילוב הדוק בין זהות יהודית ואף ציונית ובין פטריוטיות ואהבה לארץ שבה ישבו והיו חלק בלתי נפרד מתרבותה. כתב: חן ברם – אנתרופולוג ופסיכולוג ארגוני, מדריך טיולים באסיה ובקווקז |
הקהילה העתיקה והמפוארת של יהודי גיאורגיה מנתה פעם יותר ממאה אלף חברים. כיום נותרו בטיביליסי רק 7000 יהודים אבל העבר עדיין זוהר פורסם 27.9.08 |
The Best of Georgia - 4K
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 374
[name] => אסיה
[slug] => asia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 374
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3478
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 387
[name] => גאורגיה
[slug] => georgia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 387
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 116
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )